Czy dzierżawa lokali użytkowych na rzecz Centrum i Apteki stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu (...)

Czy dzierżawa lokali użytkowych na rzecz Centrum i Apteki stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z 13 sierpnia 2013 r. (data wpływu 16 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego udostępniania (dzierżawy) lokali użytkowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego udostępniania (dzierżawy) lokali użytkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Gmina jest właścicielem dwóch budynków. W pierwszym z budynków znajduje się:

  • lokal użytkowy wydzierżawiony (od 28 września 2009 r.) przez Gminę na rzecz Centrum (?) na cele prowadzenia niepublicznego przedszkola;
  • pomieszczenia nieodpłatnie udostępnione gminnej instytucji kultury oraz
  • wynajmowane przez Gminę mieszkania komunalne.

W drugim z budynków zlokalizowany jest w szczególności wydzierżawiony (od 1 czerwca 2007 r.) przez Gminę na rzecz Apteki lokal użytkowy.

Z tytułu świadczonych usług dzierżawy lokali, Gmina wystawia faktury VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego, wykazuje w składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozlicza z tego tytułu VAT należny. Dokonywana przez Gminę czynność wynajmu mieszkań jest traktowana jako zwolniona z podatku VAT, natomiast nieodpłatne udostępnienie pomieszczeń gminnej instytucji kultury ? jako niepodlegające ustawie o VAT.

W szczególności w latach 2009-2012 Gmina poniosła wydatki inwestycyjne związane z lokalem dzierżawionym na rzecz Centrum (przy czym część nakładów była poniesiona tuż przed zawarciem umowy dzierżawy, celem dostosowania lokalu do potrzeb dzierżawcy). Część z poniesionych przez Gminę wydatków dotyczyła wyłącznie dzierżawionego lokalu (np. malowanie wnętrza pomieszczeń, remont łazienek, wymiana grzejników, etc.), natomiast pozostałe, tj. utworzenie rozdzielni instalacji centralnego ogrzewania czy wymiana kotła grzewczego były związane z całym budynkiem. Gmina nie jest w stanie przyporządkować kosztów rozdzielni oraz kotła grzewczego wyłącznie do dzierżawionego lokalu. Powyższe wydatki zostały udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Gmina pragnie zaznaczyć, że nie dokonuje ona sprzedaży ciepła na rzecz użytkowników przedmiotowego budynku. Korzystający z lokali samodzielnie nabywają gaz grzewczy od dostawcy zewnętrznego.

Ponadto, Gmina planuje ponosić w przyszłości wydatki inwestycyjne i bieżące dotyczące obu dzierżawionych lokali, tj. np. koszty drobnych remontów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dzierżawa lokali użytkowych na rzecz Centrum i Apteki stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, dzierżawa lokali użytkowych na rzecz Centrum i Apteki stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z kolei art. 7 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji. w związku z faktem, że czynność dzierżawy lokali użytkowych nie stanowi dostawy towaru (lokale bowiem pozostają własnością Gminy), stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, w świetle powyższych regulacji, w przypadku działań podejmowanych przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Jednocześnie, mając na uwadze, że umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, w opinii Gminy w ramach wykonywania przedmiotowych czynności, tj. dzierżawy, na podstawie zawartych umów z podmiotami zewnętrznymi, Gmina działa w roli podatnika VAT.

Konsekwentnie, mając na uwadze, że Gmina wykonuje usługi dzierżawy lokali użytkowych za wynagrodzeniem i tym samym działa w tym zakresie w roli podatnika VAT, przedmiotowe transakcje podlegają opodatkowaniu VAT. W opinii Gminy transakcje te nie korzystają również ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z podatku.

Powyższe stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach wydawanych w imieniu Ministra Finansów. Przykładowo w analogicznej sytuacji w interpretacji indywidualnej z 13 marca 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP2/443-l050/12-4/PR Dyrektor stwierdził, że: ?(...) usługi dzierżawy budynku lub lokali na rzecz podmiotów zewnętrznych będą czynnością cywilnoprawną, dla której Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Zatem, powyższa czynność w świetle ustawy o VAT traktowana będzie jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?.

Podobne stanowisko zostało potwierdzone również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej z Łodzi z 24 lutego 2012 r., sygn. IPTPP1/443-1003/11-5/RG, który uznał, że: ?(...) umowa dzierżawy jest umową cywilnoprawną, a więc zawarcie jej przez jednostkę samorządu terytorialnego (tj. Gminę) podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, a tym samym będzie skutkowało opodatkowaniu tej czynności na zasadach ogólnych?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania odpłatnego udostępniania (dzierżawy) lokali użytkowych.

W części dotyczącej prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące i inwestycyjne związane z dzierżawą lokali użytkowych na rzecz Centrum i Apteki, które można przypisać wyłącznie tym lokalom odnośnie zdarzenia przyszłego oraz w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w latach 2009-2012, związane z dzierżawą lokalu użytkowego na rzecz Centrum, które można przypisać wyłącznie tym lokalom odnośnie stanu faktycznego w dniu 15 listopada 2013 r. zostały wydane interpretacje ? odpowiednio Nr ILPP2/443-787/13-4/JK i ILPP2/443-787/13-5/JK.

W pozostałym zakresie zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika