Czy w związku z realizacją opisanego projektu, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, istnieje (...)

Czy w związku z realizacją opisanego projektu, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług (VAT)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana , przedstawione we wniosku z dnia z dnia 23 czerwca 2009 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 30 czerwca 2009 r., do Biura KIP w Lesznie 1 lipca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?Rozwój działalności on-line przedsiębiorstwa poprzez inwestycje w nowoczesne rozwiązania ICT? w części dotyczącej reklamy publicznej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?Rozwój działalności on-line przedsiębiorstwa X poprzez inwestycje w nowoczesne rozwiązania ICT? w części dotyczącej reklamy publicznej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 września 2009 r. (data wpływu 17 września 2009 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz wskazanie ilości oczekiwanych rozstrzygnięć.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Celem złożenia wniosku o wydanie interpretacji podatkowej jest zdefiniowanie możliwości prawnej odzyskania podatku od towarów i usług w zakresie reklamy publicznej, tj. od wydatków na kampanię reklamową prowadzoną w internecie, która wypromuje portal i pozwoli mu odnieść sukces. Planowane jest przeprowadzenie kampanii adwords ? kampanii linków sponsorowanych ? najszybszej i najskuteczniejszej formy reklamowej w internecie.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany wskazał, że:

  • planowane zakupy objęte są programem poakcesyjnym, tj. Program Ramowy na lata 2007 -2013, Regionalny Program Operacyjny Województwa xxx, IV Oś Priorytetowa: Społeczeństwo Informacyjne, działanie IV.III: e-technologie dla przedsiębiorstw,
  • projekt nosi nazwę ?Rozwój działalności on-line przedsiębiorstwa X poprzez inwestycje w nowoczesne rozwiązania ICT?.

Uzyskane czynności służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją opisanego projektu, w części dotyczącej reklamy publicznej, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej, istnieje prawna możliwość odzyskania podatku od towarów i usług (VAT)...

Zdaniem Wnioskodawcy koszty, które Wnioskodawca będący płatnikiem podatku VAT zamierza ponieść w trakcie realizacji projektu, stanowią kategorie kosztów, które kwalifikują się do odzyskania podatku VAT, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca ? jako podatnik podatku VAT ? zamierza wystąpić o wsparcie w ramach Programu Ramowego na lata 2007-2013, Regionalny Program Operacyjnego Województwa xxx, IV Oś Priorytetowa: Społeczeństwo Informacyjne, działanie IV.III: e-technologie dla przedsiębiorstw pn. ?Rozwój działalności on-line przedsiębiorstwa X poprzez inwestycje w nowoczesne rozwiązania ICT?, w części dotyczącej reklamy publicznej. Efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych ? jak wskazał we wniosku Zainteresowany ? w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu indentyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach (?) ? art. 87 ust. 2 ustawy.

Art. 87 ust. 6 ustawy stanowi, iż na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

  1. faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.),
  2. dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,
  3. importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

? przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz zwrotu różnicy tego podatku na rachunek bankowy, wynikającego z faktur zakupu towarów związanych z realizacją projektu pn. ?Rozwój działalności on-line przedsiębiorstwa X poprzez inwestycje w nowoczesne rozwiązania ICT?, w części dotyczącej reklamy publicznej, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki na kampanię reklamową prowadzoną w internecie służyć będą Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ?Rozwój działalności on-line przedsiębiorstwa X poprzez inwestycje w nowoczesne rozwiązania ICT?, w części dotyczącej reklamy publicznej. Wniosek dotyczący zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu w części dotyczącej zakupu oprogramowania oraz bazy danych został rozstrzygnięty w interpretacjach indywidualnych z dnia 22 września 2009 r. odpowiednio nr ILPP2/443-855/09-4/MR oraz nr ILPP2/443-855/09-5/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-855/09-4/MR, interpretacja indywidualna

ILPP2/443-855/09-5/MR, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika