Czy istnieje możliwość odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji (...)

Czy istnieje możliwość odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.31 ? Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania', finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, oś 4 Leader?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 14 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, społecznego i gospodarczego. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 oraz z 2008 r. Nr 98, poz. 634) oraz swojego Statutu.

Celem działalności Stowarzyszenia jest:

  1. działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich,
  2. aktywizowanie ludności wiejskiej,
  3. realizacja lokalnej strategii rozwoju (LSR) opracowanej przez lokalną grupę działania dla obszaru gmin: XX,
  4. wspieranie działań na rzecz realizacji celów LSR dla obszaru gmin, o których mowa w pkt 3,
  5. promocja obszarów wiejskich położonych w gminach, o których mowa w pkt 3.


Stowarzyszenie planuje pozyskać środki finansowe na realizację swoich celów statutowych oraz funkcjonowanie z krajowych środków publicznych i środków pomocowych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?. Wnioskodawca wykonując operacje objęte powyższym działaniem w latach 2009-2015 nie jest uznawany za podatnika VAT, a jego funkcjonowanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stąd Zainteresowany nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Przedmiotem projektu jest pozyskanie środków z Unii Europejskiej ? PROW na lata 2007-2013, Oś 4 Leader na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju przez Lokalną Grupę Działania. Pozyskane środki zapewnią sprawne funkcjonowanie biura stowarzyszenia. W związku z realizowanym projektem Wnioskodawca będzie dokonywać zakupów sprzętu i artykułów biurowych, a także prowadzić działania promocyjne samej x i obszaru jej działania, będzie również organizować bezpłatnie szkolenia dla członków stowarzyszenia oraz potencjalnych beneficjentów PROW na lata 2007-2013, a także będzie inicjatorem bezpłatnych imprez integrujących społeczność lokalną oraz prowadzić badania i analizy obszaru XX. Efektem końcowym realizowanego projektu ma być integracja działań lokalnych podmiotów, promocja atrakcyjnego wizerunku regionu, podniesienie wiedzy i umiejętności mieszkańców. Z efektów projektów mogą korzystać wszyscy mieszkańcy terenu działania Wnioskodawcy. Wszystko to będzie opierało się na zasadach nieodpłatnych. Zainteresowany w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągał żadnych przychodów ? poza dotacją w ramach PROW. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi też działalności gospodarczej i nie działa celem osiągnięcia zysku. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Wnioskodawcy mających na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich ww. 12 gmin. W związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji dot. braku możliwości odliczania podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość odliczania podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?, finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013, Oś 4 Leader...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stąd nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Zainteresowany nie jest uznawany za podatnika VAT, a jego funkcjonowanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywanych towarów i usług przy realizacji operacji w ramach działania 4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?, finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013, Oś 4 Leader.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie natomiast do przepisu art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje pozyskać środki finansowe na realizację swoich celów statutowych oraz funkcjonowanie z krajowych środków publicznych i środków pomocowych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?. Przedmiotem projektu jest pozyskanie środków z Unii Europejskiej ? PROW na lata 2007-2013, Oś 4 Leader na wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju przez XX. Pozyskane środki zapewnią sprawne funkcjonowanie biura stowarzyszenia. W związku z realizowanym projektem Wnioskodawca będzie dokonywać zakupów sprzętu i artykułów biurowych, a także prowadzić działania promocyjne samej x i obszaru jej działania, będzie również organizować bezpłatnie szkolenia dla członków stowarzyszenia oraz potencjalnych beneficjentów PROW na lata 2007-2013, a także będzie inicjatorem bezpłatnych imprez integrujących społeczność lokalną oraz prowadzić badania i analizy obszaru x. Zainteresowany w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągał żadnych przychodów ? poza dotacją w ramach PROW. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi też działalności gospodarczej i nie działa celem osiągnięcia zysku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Stowarzyszenie nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych, ponieważ prowadzona działalność nie jest działalnością generującą przychody (jedynym przychodem będzie przedmiotowa dotacja z PROW), a ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, poprzez dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami na realizację operacji w ramach działania 4.31 ?Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania?, finansowanymi ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW na lata 2007-2013, Oś 4 Leader.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika