Miejsce świadczenia i opodatkowanie usług finansowych

Miejsce świadczenia i opodatkowanie usług finansowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 15 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów w zakresie zwolnienia od podatku importu usług finansowych - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku importu usług finansowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca otrzymał od podmiotu zagranicznego pochodzącego z Danii, niebędącego jego udziałowcem, a także niezarejestrowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług na terytorium kraju, dwie pożyczki pieniężne. Pożyczkodawca jest podatnikiem podatku VAT w Danii, jednak nie jest bankiem.

Zgodnie z umowami, Spółka jest zobowiązana do płacenia na rzecz udzielającego pożyczki odsetek od tych pożyczek.

Na wniosek Zainteresowanego, przedmiotowe pożyczki zostały zakwalifikowane przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urząd Statystyczny w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu PKWiU 65.22.10-00.00 ?Usługi udzielania pożyczek świadczone poza systemem bankowym?.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pożyczki udzielone przez pożyczkodawcę, stanowiące usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU 65.22.10-00.00, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w Polsce, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z poz. nr 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, pożyczki udzielone przez pożyczkodawcę (tj. pożyczki udzielone poza systemem bankowym), korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 wskazanej ustawy.

Mając powyższe na uwadze, świadczenie usług podlegających, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce ma miejsce wówczas, gdy:

  1. świadczenie ma charakter odpłatny, oraz
  2. miejsce świadczenia ustalone zgodnie z przepisami o miejscu świadczenia usług przypada na terytorium kraju (Rzeczypospolitej Polskiej), oraz
  3. świadczenie jest wykonywane na rzecz innego podmiotu (odbiorcy) - osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, oraz
  4. świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy o VAT.

Powyższe przesłanki musza być spełnione łącznie.

W ocenie Spółki, udzielenie pożyczek należy uznać za odpłatne świadczenie usług, bowiem następuje ono w zamian za wynagrodzenie płatne w formie oprocentowania naliczanego od udzielonej pożyczki. W opisanym stanie faktycznym przesłanka wskazana w punkcie a) powyżej jest zatem spełniona.

W odniesieniu do przesłanki wskazanej w punkcie b), Spółka wskazała, iż zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 4 w zw. z art. 27 ust. 3 ustawy o VAT uznaje się, iż usługi finansowe (a taką właśnie usługę stanowi udzielenie pożyczek sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 65.22), świadczone przez podmiot zagraniczny dla polskiego podmiotu są opodatkowane w miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Biorąc pod uwagę fakt, że udzielanie pożyczek stanowi usługę finansową (sklasyfikowaną w PKWiU 65.22), w świetle powyższych przepisów należy uznać, że miejsce świadczenia przedmiotowych usług znajduje się w Polsce, tj. w kraju, gdzie nabywca usług (Spółka) posiada siedzibę. Tym samym, przesłanka wskazana w punkcie b) powyżej również jest spełniona.

Mając natomiast na uwadze, że pożyczka zostaje udzielona przez pożyczkodawcę na rzecz Wnioskodawcy (tj. osoby prawnej) i nie stanowi ona dostawy towarów, w przedstawionym stanie faktycznym spełnione są również przesłanki wskazane wyżej w punktach c) i d).

W konsekwencji, należy uznać, że udzielenie pożyczek na rzecz Spółki stanowi odpłatne świadczenie usług, których miejscem świadczenia jest Polska.

Zdaniem Zainteresowanego, pożyczki stanowią usługi korzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

Załącznik nr 4 definiuje usługi zwolnione z VAT w Polsce, odnosząc się do symboli PKWiU poszczególnych usług. W pozycji nr 3 tego załącznika, jako zwolnione z opodatkowania VAT w Polsce wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w PKWiU sekcja J ex (65-67).

Udzielenie pożyczek na rzecz Spółki przez pożyczkodawcę, jako usługa pośrednictwa finansowego sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 65.22.10-00.00 - korzysta zatem ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT w Polsce, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w zw. z poz. 3 załącznika nr 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z ustawą o VAT, podatnikiem z tytułu tej transakcji będzie Spółka (zgodnie z ustawą o VAT, podatnikami z tytułu usług finansowych, tj. również usług udzielania pożyczek świadczonych przez podmioty nieposiadające siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju na rzecz podmiotów krajowych, są podmioty krajowe - art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT). Mając na uwadze fakt, że zgodnie z powołanymi przepisami ustawy o VAT, ww. usługi korzystają ze zwolnienia z VAT, Spółka będzie uprawniona do wykazania przedmiotowych transakcji jako zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem na zasadach ?importu usług?.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie stanu faktycznego dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB2/436-122/09-2/MK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika