Prawo do zastosowania stawki 0% dla WDT, w przypadku dokonania korekty faktury dokumentującej WDT z (...)

Prawo do zastosowania stawki 0% dla WDT, w przypadku dokonania korekty faktury dokumentującej WDT z mylnie podanym numerem VAT UE nabywcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 14 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w przypadku, gdy wcześniej dokonano korekty faktury z powodu mylnie wskazanego numeru VAT UE nabywcy towarów ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w przypadku, gdy wcześniej dokonano korekty faktury z powodu mylnie wskazanego numeru VAT UE nabywcy towarów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności dokonuje odpłatnej sprzedaży towarów do nabywców - kontrahentów zagranicznych, będących podatnikami podatku od wartości dodanej, w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Do przedmiotowej sprzedaży Spółka (zarejestrowana dla WDT/WNT) stosuje stawkę 0%, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 1 i 2 ustawy VAT, gdyż.:

  • towar, będący przedmiotem dostawy zostaje wywieziony z terytorium kraju i dostarczony do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - przy czym nie w każdym przypadku miejsce dostarczenia jest tożsame z miejscem siedziby nabywcy (np. nabywcą jest firma holenderska, a towar zostaje dostarczony zgodnie z dyspozycją kupującego na terytorium Niemiec);
  • nabywcy towarów dla dokonania ww. dostawy w ramach WDT informują Spółkę o posiadaniu właściwego i ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadanego przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy (poprzez zapisy w kontraktach bądź też inne dokumenty). Przedmiotowy numer - który wskazuje nabywca - po weryfikacji przez Zainteresowanego w bazie VIES jest podawany przez niego na fakturze sprzedaży, dokumentującej WDT.


Spółka - przed złożeniem deklaracji za miesiąc, w którym dokonano dostawy - spełnia wymogi określone w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT.

W praktyce występują przypadki, że określony kupujący posiadający siedzibę w danym kraju członkowskim (np. w Holandii), dla potrzeb podatku od wartości dodanej jest zarejestrowany jako czynny podatnik w kraju siedziby (np. Holandia) oraz w innym/innych krajach członkowskich (np.: Niemcy, Hiszpania). W takich przypadkach nabywca wskazuje, którym numerem nadanym przez państwo członkowskie dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych winna się posłużyć Spółka dla dokonania danych transakcji (co wynika z zawartych kontraktów/korespondencji handlowej).

Występują jednak sytuacje, że kupujący, po dokonaniu WDT udokumentowanej przez Wnioskodawcę fakturą, posiadającą dane, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, w wyniku braku prawidłowej weryfikacji dokumentów przesłanych przez kupującego, a stanowiących dyspozycję, co do użycia numeru nabywcy dla potrzeb WDT i zastosowania stawki 0% - zwraca się do Zainteresowanego (nawet w kilka miesięcy po dokonaniu transakcji) o zmianę numeru nabywcy figurującego na fakturze, wnosząc np. o zastosowanie dla dokonanej transakcji nie numeru siedziby nabywcy - jak wskazano na fakturze lecz numeru kraju fizycznej dostawy towarów, w którym dla nabywcy również został nadany właściwy i ważny numer dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.


Powyższe obrazuje przykład:

  • W styczniu 2008 r. Zainteresowany dokonał sprzedaży towarów dla nabywcy holenderskiego, który dla tej transakcji wskazał holenderski numer VAT UE; towar został wysłany z terytorium RP i dostarczony w styczniu 2008 r. - zgodnie z dyspozycją nabywcy na terytorium Niemiec (co potwierdzają dokumenty); Spółka w styczniu 2008 r. dla tej transakcji zastosowała stawkę 0%;
  • W październiku 2008 r. kontrahent holenderski zgłosił Spółce, że dla ww. transakcji wnosi on o zastosowanie dla tej transakcji numeru niemieckiego (a nie holenderskiego), a w konsekwencji dokonania korekt wystawionej dokumentacji sprzedaży.

Spółka wskazała, że w niektórych kontraktach (ale nie we wszystkich), zawieranych z nabywcami z krajów członkowskich, zawarte są m.in. zapisy, wskazujące, że w przypadku, gdy kupujący przedłoży niepoprawny numer identyfikacyjny VAT UE, Spółka (dla dostaw w ramach WDT), będzie stosować opodatkowanie VAT według stawek właściwych dla sprzedaży towaru w kraju.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka miała prawo do zastosowania stawki właściwej dla WDT w wysokości 0% w miesiącu faktycznej dostawy towarów (wg przykładu w styczniu 2008 r.), pomimo późniejszej korekty numeru nabywcy VAT UE, gdyby dokonała korekty żądanej przez nabywcę...

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonana dostawa towarów w miesiącu jej realizacji (z przykładu: dostawa dokonana w styczniu 2008 r.), spełnia kryteria pozwalające na zastosowanie do tejże sprzedaży stawki 0% na podstawie art. 42 ust. 1 ustawy VAT, pomimo, iż na fakturze został wskazany mylny numer identyfikacyjny nabywcy. Zaznaczyć przy tym należy, że przepis art. 138 Dyrektywy nie uzależnia stawki 0% dla WDT od aktualnej ważności numeru nabywcy i wskazania tegoż numeru na fakturze sprzedaży, a jedynie od faktu dostawy na rzecz podatnika czynnego. W konsekwencji, dokonanie korekty numeru nabywcy w miesiącach następujących po dokonaniu WDT - uwidocznionego na fakturze sprzedaży - nie powoduje po stronie Spółki konieczności zastosowania dla tejże sprzedaży, w dacie jej dokonania, stawki podatku właściwej dla sprzedaży w kraju (innej niż 0%).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłata dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Na mocy art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju (?).


W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatkiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.


Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i został zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 (?).


W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 (art. 20 ust. 1 ustawy).


W myśl art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.


Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów,
  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.


Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności dokonuje odpłatnej sprzedaży towarów do nabywców zagranicznych, będących podatnikami podatku od wartości dodanej w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Do tej sprzedaży Spółka, podatnik VAT UE stosuje stawkę 0%, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 1 ustawy VAT. Na wystawionych przez siebie fakturach VAT dokumentujących powyższą transakcję Zainteresowany umieścił wskazane przez nabywcę dane, w tym numer dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka weryfikuje podany numer w bazie VIES.

Występują jednak sytuacje, gdy po dokonaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów nabywca zwraca się do Wnioskodawcy (nawet kilka miesięcy po dokonaniu transakcji), o zmianę numeru figurującego na fakturze na inny (nabywcy są zarejestrowani dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium kilku państw).

Stwierdzić należy, iż w momencie dokonywania przedmiotowych transakcji Zainteresowany spełniał warunki uprawniające go do zastosowania 0% stawki podatku dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, bowiem nabywca towarów podał mu właściwy i ważny numer dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, a tym samym, Wnioskodawca spełniał warunek wynikający z art. 13 ust. 2 ustawy i prawidłowo wystawił faktury VAT.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż w przedmiotowej sprawie na podstawie wydanej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-939/08-3/ISN z dnia 7 stycznia 2009 r., stwierdzono, że Wnioskodawca, w celu skorygowania mylnie wskazanego przez nabywcę ww. numeru winien wystawić fakturę korygującą.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż pomyłka w numerze VAT UE nabywcy w przedstawionym stanie faktycznym, nie dyskwalifikuje transakcji towarowej jako dostawy wewnątrzwspólnotowej. Tym samym, Wnioskodawca dokonujący WDT nie traci prawa do zastosowania stawki preferencyjnej 0%, w sytuacji zaistnienia błędu, pomyłki w tym numerze, o ile dokonano jego korekty.

Jednocześnie informuje się, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy), weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zmieniająca brzmienie art. 13 ust. 6, art. 20 ust. 1 i art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w przypadku, gdy wcześniej dokonano korekty faktury z powodu mylnie wskazanego numeru VAT UE nabywcy towarów. Natomiast część dotycząca zdarzenia przyszłego w zakresie dokonania korekty faktury została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 7 stycznia 2009 r. Nr ILPP2/443-939/08-3/ISN.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-939/08-3/ISN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika