Zainteresowany nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej z tytułu zwrotu towaru, należy (...)

Zainteresowany nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej z tytułu zwrotu towaru, należy stwierdzić, iż nie będzie przysługiwało mu prawo dokonania korekty podatku należnego z tego tytułu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) o czytelny podpis Wnioskodawcy oraz informacje doprecyzowujące stan faktyczny, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT ? jest prawidłowe.

Porady prawne


UZASADNIENIE


W dniu 23 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku VAT. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) o czytelny podpis i informacje doprecyzowujące stan faktyczny.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonał dostawy towaru na rzecz firmy X w styczniu 2008 r. Z tego tytułu wystawiona została faktura VAT oraz sporządzone deklaracje podatkowe dotyczące tego miesiąca. Zainteresowany kilkakrotnie monitował kwestię zapłaty za towar, jednak należność nie została uregulowana.

W maju 2008 r. otrzymał telefon z Komendy Powiatowej Policji w P, że firma X została zamknięta, gdyż prowadziła działalność przestępczą, toczy się w jej sprawie dochodzenie, a towar został zabezpieczony przez Policję.

W lipcu 2008 r. Prokuratura w P dokonała zawiadomienia o prowadzonym śledztwie. W sierpniu tego roku Wnioskodawca otrzymał informację, iż pomimo toczącego się nadal śledztwa, może on odebrać z magazynów policyjnych część towaru zakupionego przez firmę X. Po dokonaniu tej czynności, Zainteresowany wystąpił do Policji o wydanie odpisu protokołu okazania i potwierdzenia odbioru. Okazało się jednak, iż akta sprawy przekazane zostały do Prokuratury Rejonowej w P, gdzie w kolejności zwrócił się Wnioskodawca. Z uwagi jednak na fakt, że akta przesłano do innych Prokuratur, jest on zmuszony czekać. Gdy akta wrócą do P, Zainteresowany otrzyma kopie tych dokumentów.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy przedmiotowe zdarzenie zaksięgować na bieżąco, czy też stosownie do okresu, którego dotyczy, na podstawie jakich dokumentów dokonać księgowania oraz na podstawie jakich dokumentów skorygować podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zdarzenie to można zaksięgować na bieżąco bez konieczności wystawiania korekt deklaracji podatkowych. Na podstawie protokołu Policji wystawić dowód wewnętrzny z opisem asortymentu, obliczeniem kwoty, co byłoby podstawą do zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Zainteresowany nie może wystawić faktury korygującej, ponieważ firma X już nie istnieje.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towaremi jak właściciel (?).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencję i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast, stosownie do treści art. 29 ust. 2 ustawy, gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Na mocy art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Wykonując powyższą delegację ustawową Minister Finansów wydał dnia 25 maja 2005 r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Stosownie do § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 16 ust. 3 tego rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.


W myśl § 16 ust. 4 cyt. rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy ? w rozliczeniu za kwartał, w którym to rozliczenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż po dochodzeniu policyjnym, nastąpił częściowy zwrot towaru do Zainteresowanego. Kontrahent będący odbiorcą towaru w chwili obecnej nie prowadzi już działalności gospodarczej, a zatem Wnioskodawca nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej, która byłaby podstawą do dokonania korekty podatku należnego.

W konsekwencji zdarzenie to, ma on zamiar zaksięgować na bieżąco, bez konieczności wystawiania korekt deklaracji podatkowych. Podstawą księgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów byłby dowód wewnętrzny zawierający opis asortymentu i obliczoną kwotę, wystawiony na podstawie protokołu Policji.

Dokumentem stwierdzającym fakt zwrotu towaru do sprzedawcy, jest w myśl obowiązujących przepisów faktura korygująca, która stanowi jednocześnie podstawę do dokonania korekty podatku od towarów i usług.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż nie ma on możliwości wystawienia faktury korygującej dokumentującej częściowy zwrot towaru, ponieważ odbiorca nie prowadzi już działalności gospodarczej. Zdarzenia tego nie może udokumentować także fakturą wewnętrzną.

W przepisach ww. rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. ustawodawca enumeratywnie wskazał również inne dokumenty, które mogą stanowić podstawę do dokonywania rozliczeń w podatku od towarów i usług, są to np. nota korygująca, bilety jednorazowe, wydane przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób, dowody zapłaty za usługi radiokomunikacji przywoławczej, duplikaty faktur. Wyliczenie to nie obejmuje natomiast dowodu wewnętrznego, a zatem nie może on również stanowić podstawy do dokonania korekty podatku należnego.

Mając na uwadze powyższe, ponieważ Zainteresowany nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej z tytułu zwrotu towaru, należy stwierdzić, iż nie będzie przysługiwało mu prawo dokonania korekty podatku należnego z tego tytułu.

Ponadto tut. Organ informuje, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320), zgodnie z którą zmianie uległ art. 29 ust. 4 ustawy. Od tego dnia obowiązuje również rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Tut. Organ wskazuje, iż w kwestii zagadnienia dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych wydana zostanie interpretacja indywidualna Nr ILPP2/415 859/08-4/AG.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB1/415-859/08-4/AG, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika