Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż co do zasady, wystawianie duplikatów faktur do (...)

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż co do zasady, wystawianie duplikatów faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Wobec powyższego, Spółka tylko w wyjątkowych okolicznościach, o których mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia, może wystawić duplikat faktury w formie papierowej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu 31 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania duplikatu faktur do faktur wystawionych w formie elektronicznej ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania duplikatu faktur do faktur wystawionych w formie elektronicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Niejednokrotnie zdarza się, iż odbiorca faktury z różnych niezależnych od niego powodów zagubił, bądź nie otrzymał faktury. Fakt nieposiadania faktury ujawnia się po rozliczeniu faktur za poprzedni miesiąc. W przypadku faktur papierowych, można było wystawić duplikat z datą bieżącą i klient mógł dokonać na podstawie takiego dokumentu, przewidzianych przez prawo odliczeń. W przypadku faktur w formie elektronicznej nie ma takiej możliwości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w opisanym przypadku można będzie wystawić duplikat faktury do faktury w formie elektronicznej w formie papierowej z adnotacją, iż dokument ten powstał jako duplikat do faktury elektronicznej, podając datę ponownego wystawienia tego dokumentu...
  2. Czy też lepszym rozwiązaniem byłoby ponowne podpisanie wcześniej wystawionej faktury elektronicznej i przesłanie (udostępnienie) jej odbiorcy...
  3. Czy którekolwiek z przedstawionych rozwiązań daje odbiorcy faktury prawo do pełnych odliczeń...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, iż przepis § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. z 2005 r. Nr 133, poz. 1119) mówi, iż ?faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie?, natomiast § 5 ust. 2 rozporządzenia, pozwala na wystawianie dokumentów papierowych w przypadkach zaistnienia przeszkód formalnych lub technicznych, dopuszczalne są obie formy wystawienia duplikatu faktur i obie pozwalają odbiorcy faktury na dokonanie odliczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Prawidłowe dokumentowanie obrotu przez podatników VAT należy do ich podstawowych obowiązków.

Art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, stanowi, iż podatnicy, o których mowa w art. 15,są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (?).

Szczegółowe zasady wystawiania i przechowywania faktur określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

W myśl § 20 ust. 1 ww. rozporządzenia, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu lub zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do faktur i faktur korygujących wystawionych i przesłanych w formie elektronicznej (§ 20 ust. 2 cyt. rozporządzenia).

Zgodnie § 22 z ust. 3 powołanego rozporządzenia, faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz ?DUPLIKAT? oraz datę jej wystawienia.

Stosownie do zapisu § 22 ust. 4 i 5 ww. rozporządzenia, duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Zasady te dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej jak i elektronicznej,przy czym ta druga forma wymaga wypełnienia dodatkowych warunków, wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. Nr 133, poz. 1119), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktury korygujące oraz duplikaty faktur do faktur wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie.

W myśl § 5 ust. 2 rozporządzenia, w przypadkach gdy przeszkody formalne lub techniczne uniemożliwiają wystawianie i przesłanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, w szczególności w przypadku cofnięcia przez odbiorcę faktur zgody na ich wystawianie i przesyłanie w formie elektronicznej, podatnik wystawia ten dokument w formie papierowej, zamieszczając na nim adnotację, że odpowiednio faktura korygująca lub duplikat faktury dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.

Z powyższych przepisów wynika, iż wystawianie faktury w formie elektronicznej pociąga za sobą analogiczną formę wystawiania ewentualnych faktur korygujących i duplikatów faktur. Jest bowiem zasadą, że duplikaty faktur wystawione do faktur wystawionych i przesłanych elektronicznie, wystawia się i przesyła w tej samej formie. Możliwość wystawienia duplikatu faktury w formie papierowej do faktury wystawionej w formie elektronicznej, dotyczy sytuacji nadzwyczajnych, takich kiedy system informatyczny używany przez podatnika umożliwiał mu wystawianie i przesyłanie faktur korygujących i duplikatów faktur w formie elektronicznej, jednak z przyczyn technicznych, czy też formalnych w danym momencie nie jest możliwe wystawianie i przesyłanie faktur korygujących oraz duplikatów faktur w formie elektronicznej. Oznacza to, iż wystawianie duplikatów e-faktur w formie papierowej, powinno mieć charakter incydentalny. Taką przeszkodą techniczną może być np.: przejściowa awaria komputera, serwera, systemu. Natomiast korzystający z systemu informatycznego, nie może wystawiać duplikatu e-faktury w formie papierowej w sytuacji, w której z założenia, system informatyczny wystawcy faktur nie jest przystosowany do wygenerowania korekt w formie elektronicznej. Niedopuszczalne jest przyjęcie z góry zasady wystawiania faktur korygujących i duplikatów faktur w formie papierowej do wystawianych wcześniej faktur w formie elektronicznej.

Duplikat faktury nie jest kopią faktury znajdującej się w posiadaniu sprzedawcy. To odrębny rodzaj faktury wystawiony ponownie przez sprzedawcę, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury. Duplikat powinien być dokładnym odzwierciedleniem dokumentu pierwotnego, którego dotyczy. Powinien on być więc wystawiany także wedle przepisów, które obowiązywały w dacie wystawienia dokumentu pierwotnego. Reasumując, sprzedawca na wniosek nabywcy w sprawie wydania duplikatu faktury w wyniku zniszczenia lub zaginięcia faktury oryginalnej, ponownie wystawia fakturę ze słowem ?DUPLIKAT?, z datą wystawienia duplikatu oraz bezpiecznym podpisem elektronicznym.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż zdarzać się mogą sytuacje, gdy odbiorcy faktur z różnych niezależnych od nich powodów zagubią, bądź nie otrzymają faktury od Spółki. W związku z powyższym, Zainteresowany będzie wystawiał tym odbiorcom duplikaty faktur do faktur pierwotnie wystawionych w formie elektronicznej.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż co do zasady, wystawianie duplikatów faktur do faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Wobec powyższego, Spółka tylko w wyjątkowych okolicznościach,o których mowa w § 5 ust. 2 rozporządzenia, może wystawić duplikat faktury w formie papierowej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

  4.    - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 ? art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

Powyższe zasady dotyczą zarówno faktur wystawianych w formie papierowej, jaki i w formie elektronicznej. Podstawą do odliczenia podatku naliczonego w obrocie krajowym jest wyłącznie faktura VAT. Faktury te, stwierdzające w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16, są obowiązani wystawić podatnicy, o których mowa w art. 15 (art. 106 ust. 1 ustawy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, w sytuacji gdy Wnioskodawca będzie wystawiał swoim odbiorcom duplikaty faktur, zarówno w formie papierowej, jaki i w formie elektronicznej do faktur pierwotnie wystawionych w wersji elektronicznej, a wystawione duplikaty faktur będą spełniały warunki określone przepisami zarówno rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 r., wówczas odbiorcy takich faktur będą mieli prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur.

Tut. Organ podkreśla, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Do dnia 30 listopada 2008 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego faktur przesyłanych drogą elektroniczną został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 22 stycznia 2009 r. nr ILPP2/443-993/08-2/SJ.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP2/443-993/08-2/SJ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika