Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony VAT od otrzymanej faktury oraz kolejnych faktur otrzymanych (...)

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony VAT od otrzymanej faktury oraz kolejnych faktur otrzymanych od Wykonawców za realizowaną inwestycję ? tj. (prac budowlanych, wykończeniowych, wyposażenia obiektu oraz zagospodarowania terenu wokół niego)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ?, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 grudnia 2012 r. (data wpływu 18 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: ?Budowa Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym ?? ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn.: ?Budowa Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym w ??. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 18 grudnia 2012 r. o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego oraz o dokument, z którego wynika prawo osoby podpisanej na wniosku do reprezentowania Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową Gminy .., która realizuje zadania własne Gminy w zakresie bieżącego utrzymania i ochrony terenów zieleni, lasów komunalnych, cmentarzy komunalnych, gminnych dróg i obiektów inżynieryjnych z nimi związanych. Dochody uzyskane przez Zarząd stanowią dochody budżetu Gminy i są odprowadzane na jego rachunek bankowy, natomiast wydatki pokrywane są w całości z budżetu Gminy.

Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8% i 23% w tym: sprzedaż usług świadczonych na terenie cmentarza (wykopanie grobu, udostępnienie sali ceremonialnej, udostępnienie chłodni, przewóz zwłok autokarawanem, ekshumacje, asysta pogrzebowa, sprzedaż grobowców i nisz urnowych). Pobiera opłatę ?pokładnego? za udostępnienie miejsca grzebalnego, refakturuje opłaty z tytułu dostawy mediów wobec kontrahentów.

Wnioskodawca w imieniu Gminy ? realizuje inwestycję pn. ?Budowa Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym w ??. Rozpoczęcie realizacji zadania nastąpiło w 2012 roku, zakończenie planowane jest w 2014 roku. Inwestycja polega na budowie Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym w ? wraz z polem urnowym na kolumbaria. Celem inwestycji jest zapewnienie miejsca do składowania ciał osób zmarłych do czasu ich pochowania, wykonywanie ceremonii pogrzebowych, przeprowadzanie oględzin zwłok do celów sądowo-lekarskich, sanitarnych oraz policyjnych. Obecnie Cmentarz Komunalny w ? nie posiada obiektu spełniającego powyższe funkcje.

Pierwszy etap budowy Domu Przedpogrzebowego polega na wykonaniu robót budowlanych oraz instalacji zewnętrznej obiektu. Kolejne etapy będą obejmowały prace wykończeniowe budynku, wyposażenie w specjalistyczny sprzęt umożliwiający wykonywanie prac przy osobach zmarłych. Na przyległym placu zostanie wybudowane kolumbarium, w którym będą chowane urny z prochami zmarłych. W projekcie zagospodarowania terenu, wokół Domu Przedpogrzebowego, przewidziana została budowa miejsc parkingowych, chodników, dróg dojazdowych oraz zagospodarowanie terenów zieleni.

Obecnie na Cmentarzu Komunalnym w . realizowane są prace budowlane. W sierpniu 2012 roku do Wnioskodawcy wpłynęła pierwsza faktura VAT za realizację ww. inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca oświadczył, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu ?Budowa Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym w ?? będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek naliczony VAT od otrzymanej faktury oraz kolejnych faktur otrzymanych od Wykonawców za realizowaną inwestycję pn. ?Budowa Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym w ??, tj. (prac budowlanych, wykończeniowych, wyposażenia obiektu oraz zagospodarowania terenu wokół niego)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy spełnione zostaną określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W ocenie Wnioskodawcy, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, ma on prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ usługi świadczone w Domu Przedpogrzebowym oraz kolumbarium będą związane bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast budowa odpowiedniej infrastruktury: dróg, placów, zagospodarowania terenów zieleni jest niezbędnym warunkiem prawidłowego funkcjonowania obiektu.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Natomiast z treści art. 86 ust. 13 wynika, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym nastąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
    ? z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia ? jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas ? po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych ? odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych ? art. 86 ust. 11 ustawy.

Według art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Świadczy usługi opodatkowane podatkiem VAT w wysokości 8% i 23% w tym: sprzedaż usług świadczonych na terenie cmentarza (wykopanie grobu, udostępnienie sali ceremonialnej, udostępnienie chłodni, przewóz zwłok autokarawanem, ekshumacje, asysta pogrzebowa, sprzedaż grobowców i nisz urnowych). Pobiera opłatę ?pokładnego? za udostępnienie miejsca grzebalnego, refakturuje opłaty z tytułu dostawy mediów wobec kontrahentów. Wnioskodawca w imieniu Gminy realizuje inwestycję pn. ?Budowa Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym w ??. Rozpoczęcie realizacji zadania nastąpiło w 2012 roku, zakończenie planowane jest w 2014 roku. Inwestycja polega na budowie Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym w ? wraz z polem urnowym na kolumbaria. Celem inwestycji jest zapewnienie miejsca do składowania ciał osób zmarłych do czasu ich pochowania, wykonywanie ceremonii pogrzebowych, przeprowadzanie oględzin zwłok do celów sądowo-lekarskich, sanitarnych oraz policyjnych. Obecnie Cmentarz Komunalny nie posiada obiektu spełniającego powyższe funkcje.

Pierwszy etap budowy Domu Przedpogrzebowego polega na wykonaniu robót budowlanych oraz instalacji zewnętrznej obiektu. Kolejne etapy będą obejmowały prace wykończeniowe budynku, wyposażenie w specjalistyczny sprzęt umożliwiający wykonywanie prac przy osobach zmarłych. Na przyległym placu zostanie wybudowane kolumbarium, w którym będą chowane urny z prochami zmarłych. W projekcie zagospodarowania terenu, wokół Domu Przedpogrzebowego, przewidziana została budowa miejsc parkingowych, chodników, dróg dojazdowych oraz zagospodarowanie terenów zieleni. Obecnie na Cmentarzu Komunalnym w ? realizowane są prace budowlane. W sierpniu 2012 roku do Wnioskodawcy wpłynęła pierwsza faktura VAT za realizację ww. inwestycji.

Towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu ?Budowa Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym w ?? będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie jest czynnym podatnikiem VAT, zatem w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek naliczony od otrzymanej faktury oraz kolejnych faktur otrzymanych od Wykonawców za realizowaną inwestycję pn.: ?Budowa Domu Przedpogrzebowego na Cmentarzu Komunalnym w ??.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika