Czy wytworzony preparat smarowy, noszący kod CN 3403 19 90 jest wyrobem akcyzowym, obciążonym podatkiem (...)

Czy wytworzony preparat smarowy, noszący kod CN 3403 19 90 jest wyrobem akcyzowym, obciążonym podatkiem akcyzowym w stawce 0 zł?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 20 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania olejów smarowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania olejów smarowych.

Pismem z dnia 9 listopada 2010 r. (data wpływu 12 listopada 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie opisu zdarzenia przyszłego oraz pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest producentem olejów smarowych oraz preparatów smarowych, zwanych popularnie olejami syntetycznymi. Obecnie zamierza przystąpić do produkcji oleju syntetycznego, składającego się w ponad 30% z ?olejów i pozostałych produktów destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej? (kod CN 2707). Zainteresowany wskazał przy tym, iż chodzi o ?pozostałe mieszaniny węglowodorów aromatycznych, z których 65% lub więcej objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 250°C zgodnie z metodą ASTM D 86? (kod CN 2707 50). Pozostałą część produktu (a więc mniej niż 70%) stanowić będą mineralne bazy olejowe (oleje ropy naftowej).

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż produkowany przez Wnioskodawcę wyrób będzie preparatem smarowym o kodzie CN 3403 19 90.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wytworzony preparat smarowy, noszący kod CN 3403 19 90 jest wyrobem akcyzowym, obciążonym podatkiem akcyzowym w stawce 0 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), stawka akcyzy dla olejów smarowych o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 wynosi 1.180,00 zł/1.000 litrów. Natomiast legalną definicję olejów smarowych zawiera pkt 27 załącznika nr 1 do ustawy, w którym ustawodawca stwierdza, iż kodem CN 2710 oznaczone powinny być: ?oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów?.

Ponad 30% masy preparatu, który zamierza wytwarzać Wnioskodawca stanowić będą oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej (pkt 24 załącznika nr 1 do ustawy), a więc nie oleje ropy naftowej lub oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, których produkt zawierał będzie w swej masie mniej niż 70%.

Nie będzie więc on olejem smarowym (kod CN 2710) ? jak wyjaśnia Wnioskodawca ? tylko preparatem smarowym (kod CN 3403), który w punkcie 37 załącznika nr 1 do ustawy zdefiniowany został następująco: ?Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych?.

Wnioskodawca wskazał również, iż przepis art. 89 ust. 2 ustawy stwierdza jednoznacznie, iż stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Ponieważ produkt o kodzie CN 3403 jest produktem energetycznym (art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy), nie jest wymieniony w art. 89 ust. 1 w pkt od 1-13 i nie jest przeznaczony do celów opałowych, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych, to jest produktem akcyzowym, którego stawka podatku wynosi 0 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają: wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem olejów smarowych oraz preparatów smarowych, zwanych popularnie olejami syntetycznymi. Obecnie zamierza przystąpić do produkcji oleju syntetycznego, który to preparat smarowy posiada kod CN 3403 19 90.

Zainteresowany wskazał również, iż olej syntetyczny nie będzie przeznaczony do celów opałowych, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są ze stawką podatku akcyzowego na ww. preparat smarowy.

Wyjaśnić zatem należy, iż w poz.

37 załącznika nr 1 do ustawy prawodawca wskazał na wyroby o kodzie CN 3403, tj. preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł (art. 89 ust. 2 ustawy).

Skoro ? jak wskazał Wnioskodawca ? wyrób, który zamierza produkować nie będzie przeznaczony, ani do celów paliwowych (tj. jako paliwo silnikowe zdefiniowane w art. 86 ust. 1 ust. 2 ustawy) ani opałowych (tj. jako paliwo opałowe zdefiniowane w art. 86 ust. 3 ustawy) to prawidłową stawką akcyzy jest stawka w kwocie 0 zł.

Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy stwierdzić również należy, iż wyrób akcyzowy (wyrób wskazany w poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy) jaki będzie produkował Zainteresowany, w przypadku przeznaczenia go do celów opałowych, jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych opodatkowany będzie ? zgodnie z uregulowaniami art. 89 ustawy ? właściwymi dla paliw opałowych lub silnikowych, stawkami akcyzy.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Dodać należy, iż jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

W związku z powyższym, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji opisanego we wniosku wyrobu i oparł się w niniejszej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego na klasyfikacji przedstawionej przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika