Czy ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, prowadzona (...)

Czy ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, prowadzona przez Spółkę jako podmiot zużywający, może zawierać ilość wyrobów akcyzowych określoną w litrach (jednostka miary wynikająca z u.p.a. dla olejów i paliw lotniczych) ustalonych w temperaturze rzeczywistej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 6 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ?A? S.A. (dalej: ?A? lub Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność podstawową w zakresie wydobycia rud oraz produkcji (z tych rud) i sprzedaży miedzi, metali szlachetnych i innych metali nieżelaznych. Spółka jest przedsiębiorstwem wielooddziałowym, w skład którego wchodzą m.in. kopalnie (podziemne) i huty. ?A? jest również zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego w oparciu o przepisy u.p.a. (?A? w celu rejestracji złożył w urzędzie celnym zgłoszenie AKC-R).

Spółka jako podatnik akcyzy dla potrzeb prowadzonej działalności zużywa wybrane wyroby akcyzowe.

Do wyrobów akcyzowych zużywanych przez Spółkę należą:

  • paliwa lotnicze oznaczone kodem CN 2710 19 21 wykorzystywane jako paliwo lotnicze do helikoptera,
  • oleje smarowe wykorzystywane do silników lotniczych (na potrzeby helikoptera),
  • oleje smarowe (hydrauliczne i przekładniowe) oznaczono kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 wykorzystywane przez Spółkę w maszynach dla celów innych niż napędowe i opałowe (tj. do celów smarowych i hydraulicznych).

Zainteresowany wskazał, iż wyroby akcyzowe zużywane przez Spółkę stanowią wyroby akcyzowe zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 1 u.p.a. oraz § 10 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Nabywanie i zużywanie wyrobów akcyzowych przez Spółkę.

Powyższe wyroby akcyzowe zużywane przez Spółkę do celów zwolnionych od podarku akcyzowego są wcześniej nabywane od podmiotu posiadającego status składu podatkowego/podmiotu pośredniczącego jak również od podmiotu, który takiego statusu nie posiada (Spółka podkreśla, iż zarówno podmiot będący składem podatkowym, jak i podmiot pośredniczący są polskimi spółkami kapitałowymi zarejestrowanymi dla celów podatku akcyzowego, zaś wyroby nabywane przez Spółkę są przemieszczane w celu dostawy do Spółki wyłącznie po terytorium kraju). W przypadku nabywania powyższych wyrobów akcyzowych w celu zużycia ich dla celów uprawniających do zwolnienia od podatku akcyzowego, zgodnie z przepisami u.p.a., Spółka posiada status podmiotu zużywającego (w stosunku do tych wyrobów).

Wnioskodawca zaznaczył, iż wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie sytuacji kiedy przedmiotowe wyroby są nabywane od podmiotu posiadającego status składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez Spółkę występującą jako podmiot zużywający.

Dokumentowanie nabycia i zużycia wyrobów akcyzowych:

Dostawca wyrobów akcyzowych, który dokonuje dostawy (sprzedaży) tych wyrobów na rzecz Spółki (w zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie), potwierdza te dostawy poprzez następujące dokumenty (wszystkie dokumenty są numeracyjnie powiązane ze sobą, tj. można przypisać każdą fakturę sprzedaży VAT do danego dokumentu dostawy):

  • dokument dostawy - na którym dostarczana ilość wyrobów akcyzowych wykazywana jest w litrach w przeliczeniu na ilość w temperaturze 15°C,
  • dokument WZ - na którym ilość dostarczanych wyrobów akcyzowych wykazywana jest w litrach w temperaturze rzeczywistej, w konsekwencji ilość ta nieco różni się od ilości wykazanej powyżej na dokumencie dostawy,
  • faktura sprzedaży VAT - na której sprzedawana i dostarczona ilość wykazywana jest w litrach na podstawie dokumentu WZ, tj. w temperaturze rzeczywistej.

Spółka wydając powyższe wyroby akcyzowe do zużycia (na cele uprawniające do zwolnienia), na dokumentach wydania (stosowanych na potrzeby wewnętrzne ?A?) określa ilość w litrach wydawanych wyrobów w temperaturze rzeczywistej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, prowadzona przez Spółkę jako podmiot zużywający, może zawierać ilość wyrobów akcyzowych określoną w litrach (jednostka miary wynikająca z u.p.a. dla olejów i paliw lotniczych) ustalonych w temperaturze rzeczywistej...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy u.p.a. oraz rozporządzenia w sprawie ewidencji nie obligują jej do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych i zużywanych na cele uprawniające do zwolnienia od podatku akcyzowego w temperaturze 15°C - wystarczające jest prowadzenie ewidencji w oparciu o ilość wyrażoną w litrach ustalonych w temperaturze rzeczywistej. Za przyjęciem takiego stanowiska przemawia wykładnia literalna rozporządzenia w sprawie ewidencji. Jednocześnie, zdaniem Spółki, skoro w temperaturze 15°C ma być ustalana wyłącznie podstawa opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych, zaś Spółka zużywa wyroby akcyzowe tylko dla celów zwolnionych od akcyzy, to Spółka nie kalkuluje ani kwoty podatku akcyzowego ani podstawy opodatkowania od zużycia tych wyrobów. W efekcie prowadzenie ewidencji wyrobów w temperaturze 15°C jest w przypadku Spółki niecelowe.

UZASADNIENIE STANOWISKA SPÓŁKI

Zasady obrotu wyrobami zwolnionymi od akcyzy:

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 u.p.a., zwalnia się ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe m.in. używane do statków powietrznych paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 oraz oleje smarowe do silników lotniczych, w przypadkach wskazanych w art. 32 ust. 3 u.p.a. i przy zachowaniu warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 u.p.a. Jednocześnie w myśl § 10 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 u.p.a., jeżeli spełnione są warunki określone w art. 32 ust. 5-13 u.p.a.

Powyższe zwolnienie ma zastosowanie w przypadku podmiotu zużywającego, tj. podmiotu z siedzibą w Polsce, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia. Zwolnienie to (zgodnie z art. 32 ust. 3 u.p.a.) ma jednak również zastosowanie w wybranych przypadkach obrotu wyrobami akcyzowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie, szczególnie jeśli wyroby te są dostarczane ze składu podatkowego lub od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego.

Wskazane zwolnienia od akcyzy mogą być stosowane, jeśli podmioty dokonujące obrotu tymi wyrobami lub zużywające je, spełniają dodatkowe warunki określone w art. 32 ust. 5-13 u.p.a. Spełnienie tych warunków jest szczególnie istotne w przypadku podmiotu będącego składem podatkowym bądź podmiotem pośredniczącym, które to wprowadzają do obrotu wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie. W przypadku podmiotów zużywających, spełnienie dodatkowych warunków wskazanych w art. 32 ust. 5-13 u.p.a. ma na celu potwierdzenie, iż wyroby akcyzowe dostarczone do tego podmiotu zostały zużyte zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy. Zużycie wyrobów akcyzowych (zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie) w sposób niezgodny z przeznaczeniem bądź też niedotrzymanie warunków zwolnienia wskazanych w art. 32 ust. 5-13 a.p.a. skutkuje obowiązkiem zapłaty akcyzy. W przypadku wyrobów nabywanych przez Spółkę (oleje smarowe i hydrauliczne, paliwa lotnicze), kwotę podatku akcyzowego określa się poprzez przemnożenie stawki podatku przez ilość wyrobów wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem (lub przy niezachowaniu warunków zwolnienia) ustaloną w temperaturze 15°C - tak wynika z brzmienia art. 88 ust. 1 u.p.a.

W przedmiotowej sytuacji, ?A? nabywając od podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub od podmiotu pośredniczącego paliwa lotnicze oznaczone kodem CN 2710 19 21 czy oleje smarowe (hydrauliczne i przekładniowe) oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 i wykorzystując je następnie do celów uprawniających do zwolnienia (m.in. do celów smarowych czy do silnika helikoptera) działa jako podmiot zużywający. W efekcie, Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia od opodatkowania akcyzą pod warunkiem, iż spełnione są warunki określone w art. 32 ust. 5-13 u.p.a. oraz przy założeniu, iż zużycie następuje wyłącznie na cele uprawniające do zwolnienia. W przypadku zużycia wyrobów na cele inne niż uprawniające do zwolnienia, Spółka będzie natomiast zobowiązana do zapłaty akcyzy.

Warunki korzystania ze zwolnienia przez podmiot zużywający:

Jak wynika z art. 32 ust. 5 u.p.a., z perspektywy podmiotu zużywającego, najistotniejszymi warunkami korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego w stosunku do nabywanych i zużywanych wyrobów jest odbieranie tych wyrobów w oparciu o dokument dostawy oraz prowadzenie ewidencji tych wyrobów. W odniesieniu do dokumentu dostawy, obowiązek wystawienia dokumentu dostawy (w transakcjach krajowych) zawierającego odpowiednie elementy i informacje ciąży na podmiocie prowadzącym skład podatkowy albo na podmiocie pośredniczącym. Z perspektywy podmiotu zużywającego istotne jest aby potwierdził on odbiór wyrobów na dokumencie dostawy, a także prowadził ewidencję otrzymanych wyrobów. Jednocześnie, podmiot zużywający (zużywając wyroby akcyzowe) nie jest zobowiązany do wystawiania dokumentu dostawy w rozumieniu u.p.a. i rozporządzenia w sprawie ewidencji.

Jak wskazano w stanie faktycznym, kontrahent sprzedający Spółce wyroby akcyzowe zwolnione ze względu na przeznaczenie dołącza do tych wyrobów zarówno dokument dostawy (na którym dostarczana ilość wyrobów akcyzowych wykazywana jest w litrach w przeliczeniu na ilość w temperaturze 15°C), jak również dokument WZ (na którym ilość dostarczanych wyrobów akcyzowych wykazywana jest w litrach w temperaturze rzeczywistej) oraz fakturę sprzedaży VAT (na której sprzedawana i dostarczona ilość wykazywana jest w litrach na podstawie dokumentu WZ, tj. w temperaturze rzeczywistej). W efekcie Spółka odbierając wyrób akcyzowy, otrzymuje zarówno informację o ilości nabytego wyrobu ustalonej w temperaturze 15°C, jak również o ilości wyrobu ustalonej w temperaturze rzeczywistej (aktualnej).

Spółka jako podmiot zużywający, jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy zgodnie z wymogami technicznymi określonymi w rozporządzeniu w sprawie ewidencji. Celem prowadzenia tej ewidencji, jest stworzenie dowodów i potwierdzeń dotyczących wyrobów akcyzowych nabytych przez Spółkę w zwolnieniu oraz zużytych przez Spółkę na cele uprawniające do zwolnienia od akcyzy.

Ewidencja prowadzona przez podmiot zużywający:

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji, ewidencja wyrobów energetycznych zwolnionych ze względu na przeznaczenie powinna zawierać co najmniej następujące elementy:

  • dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:
    • nazwę wyrobów oraz ich kod CN,
    • ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
    • ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego,
  • informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia,
  • informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy (lub dokument alternatywny), na podstawie którego wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte,
  • informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.



Jednocześnie, jak stanowi § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ewidencji, ilość wyrobów zwolnionych wysłanych, otrzymanych lub zużytych wpisuje się do ewidencji według kodów CN w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy oraz w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów. W przypadku Spółki, będącej podmiotem zużywającym, do ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie wprowadza ona dane dotyczące otrzymanych i zużytych wyrobów zwolnionych (z określeniem kodu CN oraz ich ilości) wraz z odniesieniem do daty i numeru dokumentu dostawy oraz daty i miejsca odbioru tych wyrobów. Jednocześnie, określenie ilości otrzymanych oraz zużytych wyrobów zwolnionych od akcyzy powinno nastąpić w oparciu o jednostkę miary wykorzystywaną przy ustalaniu podstawy opodatkowania dotyczącej danego wyrobu - w przypadku olejów i benzyn, taką jednostką miary jest litr.

Przepisy rozporządzenia w sprawie ewidencji nie obligują Spółki do ewidencjonowania ilości wyrobów zwolnionych w oparciu o ilość litrów ustaloną w temperaturze 15°C. Taki przelicznik stosowany jest wyłącznie przy określaniu podstawy opodatkowania, natomiast jednostką miary stosowaną w ewidencji wyrobów akcyzowych jest litr - na takie rozumienie wskazuje literalne brzmienie § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie ewidencji.

Informację dotyczącą ilości nabytych i otrzymanych wyrobów akcyzowych wyrażoną w litrach (ustalonych w temperaturze rzeczywistej) Spółka otrzymuje na fakturach sprzedaży /AT ?A? wystawianych przez skład podatkowy/podmiot pośredniczący dostarczający te wyroby do Natomiast zużywając wyroby akcyzowe dla celów zwolnionych, Spółka również ewidencjonuje wyroby w oparciu o litry ustalone w temperaturze rzeczywistej. Jednocześnie, ewidencja zawiera informację o dokumentach dostawy oraz datach i miejscach dostawy wyrobów akcyzowych do Spółki. W efekcie ewidencja prowadzona przez Spółkę spełnia wszystkie wymogi informacyjne (ewidencyjne) wskazane w § 3 rozporządzenia w sprawie ewidencji.

Spółka - jako podmiot zużywający - podkreśla, iż niecelowym (oraz stanowiącym zbyt duże obciążenie administracyjne) byłoby obligowanie Spółki do prowadzenia ewidencji ilościowej wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie w oparciu o ilość wyrażoną w litrach ustalonych w temperaturze 15°C. Taki przelicznik jest bowiem wykorzystywany wyłącznie w przypadku określania podstawy opodatkowania wyrobów akcyzowych, takich jak oleje czy benzyny. Zważywszy na fakt, iż Spółka zużywa wyroby akcyzowe dla celów zwolnionych od podatku akcyzowego, po stronie Spółki nie zachodzi konieczność ustalania kwoty podatku do zapłaty, jak również podstawy opodatkowania dla celów określenia tej kwoty podatku. W efekcie, skoro Spółka nie stosuje tego przelicznika w praktyce, to nie ma obowiązku wykorzystywać go w prowadzonej ewidencji.

Jednocześnie, jeśli po stronie Spółki doszłoby do zużycia wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie niezgodnie z ich przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia, Spółka zobowiązana byłaby ustalić zarówno ilość wyrobów zużytych niezgodnie z przeznaczeniem (ilość w litrach ustalonych w temperaturze rzeczywistej) i temperaturę rzeczywistą, w której doszło do zużycia niezgodnego z przeznaczeniem. Znając te dwie wielkości, stosując powszechnie akceptowane przez środowisko naukowe (w tym przez laboratoria pomiarowe) przeliczniki, Spółka byłaby w stanie wskazać podstawę opodatkowania (tj. litry w temperaturze 15°C) i kwotę podatku dla czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Spółka uważa, iż posiadając status podmiotu zużywającego, prowadząc ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie może określać ilości wyrobów odebranych i zużytych (zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia) w oparciu o litry ustalone w temperaturze rzeczywistej (tj. w oparciu o jednostkę miary wskazaną w art. 88 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym). Takie stanowisko wynika z literalnej interpretacji § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, i co więcej, pozwala to Spółce na prowadzenie pełnej oraz kompletnej ewidencji wyrobów akcyzowych zgodnie z wymogami wskazanymi w rozporządzeniu w sprawie zwolnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się ze względu na przeznaczenie używane do statków powietrznych: benzyny lotnicze o kodzie CN 2710 11 31, paliwo typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz paliwo do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 lub oleje smarowe do silników lotniczych - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Stosownie do § 10 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) zwalnia się od akcyzy oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 ustawy, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisach, stosuje się wyłącznie w przypadku (art. 32 ust. 3 ustawy):

  1. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  2. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  3. dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  4. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  5. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego, lub
  6. importu przez podmiot pośredniczący, lub
  7. importu przez podmiot zużywający, lub
  8. zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający, lub
  9. zużycia przez podmiot pośredniczący występujący jako podmiot zużywający.



Jednym z warunków koniecznych zwolnień od akcyzy, w świetle art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, jest prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Szczegółowo zakres danych, jakie powinna zawierać ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie i sposób jej prowadzenia uregulowany został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia, ewidencja, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, zawiera:

  1. dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:
    1. nazwę wyrobów oraz ich kod CN,
    2. ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
    3. ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  2. informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;
  3. informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;
  4. informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Z kolei zgodnie z uregulowaniem § 3 ust. 2 rozporządzenia, ilość wyrobów zwolnionych wysłanych, otrzymanych lub zużytych wpisuje się do ewidencji według kodów CN w jednostkach miary stosowanych przy obliczeniu akcyzy oraz w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów.

Na mocy § 4 ust. 1 rozporządzenia, ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Dane do ewidencji wpisuje się chronologicznie.

W myśl § 4 ust. 2 rozporządzenia, wpisanie do ewidencji danych, o których mowa w § 3, powinno nastąpić, odpowiednio:

  1. przed wyprowadzeniem wyrobów zwolnionych ze składu podatkowego;
  2. niezwłocznie po otrzymaniu wyrobów zwolnionych, nie później jednak niż następnego dnia po ich odebraniu;
  3. niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych na cele uprawniające do zwolnienia, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu;
  4. niezwłocznie po wystawieniu dokumentu dostawy albo dokumentu, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, nie później jednak niż następnego dnia po ich wystawieniu.


Ewidencja wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający powinna zatem być prowadzona w sposób zgodny z powyższymi przepisami.

Wyjaśnić przy tym należy, iż powyższe przepisy wymagają, żeby wpisów danych do ewidencji dokonywano niezwłocznie po zużyciu wyrobów zwolnionych przez podmiot zużywający, nie później jednak niż następnego dnia po ich zużyciu.

W ewidencji należy wykazywać ilość wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, w sposób umożliwiający ich sprawną identyfikację oraz śledzenie ich przemieszczania i przeznaczenia. Rozporządzenie określa szczegółowo dane, które należy wprowadzać do ewidencji oraz termin i sposób ich wprowadzania, z uwzględnieniem formy, w której ewidencja jest prowadzona (papierowa lub elektroniczna).

Ewidencja ma odzwierciedlać faktyczną, tj. rzeczywistą ilość wyrobów zwolnionych, więc musi ona być sporządzana nie później niż następnego dnia po ich zużyciu, w jednostkach określonych w art. 88 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

  1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
  3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
  4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  5. objęte pozycją CN 3403;
  6. objęte pozycją CN 3811;
  7. objęte pozycją CN 3817;
  8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
  9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
  10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy, stawka akcyzy dla paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 wynosi 1 401,00 zł/1 000 litrów, natomiast stawka akcyzy dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 wynosi 1 180,00 zł/1 000 litrów (art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy)

Zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość energetyczna brutto, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Reasumując, ewidencja wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, prowadzona przez Wnioskodawcę winna być prowadzona zgodnie z treścią art. 88 ust. 1 ustawy, tj. w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek odnośnie opisanego stanu faktycznego. Natomiast, rozstrzygnięcie w zakresie zdarzenia przyszłego zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 3 marca 2011 r. nr ILPP3/443-142/10-3/TK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP3/443-142/10-3/TK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika