Czy nabycie i wykorzystanie oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 41 na cele olejów procesowo-technologicznych (...)

Czy nabycie i wykorzystanie oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 41 na cele olejów procesowo-technologicznych dostarczonego Spółce ze składu podatkowego na terytorium kraju, będzie objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego, skutkującym brakiem obowiązku składania deklaracji w przypadku, gdy spełnione będą warunki wskazane w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko x przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2009 r. (data wpływu 26 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów energetycznych ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów energetycznych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) zamierza nabywać ze składu podatkowego na terytorium polski olej napędowy oznaczony kodem CN 2710 19 41 o nazwie (?). Wyrób ten Spółka zamierza przeznaczyć na cele olejów procesowo-technologicznych wykorzystując go w procesie technologicznym produkcji farb jako rozcieńczalnik.

Powstały wyrób gotowy zawierający ww. surowiec nie będzie podlegał podatkowi akcyzowemu. Zainteresowany zamierza spełniać wszystkie warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym, a w szczególności prowadzić wymaganą przepisami prawa ewidencję wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem oraz przedstawiać podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe pisemne potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nabycie i wykorzystanie oleju napędowego oznaczonego kodem CN 2710 19 41 na cele olejów procesowo-technologicznych dostarczonego Spółce ze składu podatkowego na terytorium kraju, będzie objęte zwolnieniem od podatku akcyzowego, skutkującym brakiem obowiązku składania deklaracji w przypadku, gdy spełnione będą warunki wskazane w art. 32 ust. 5-13 ustawy o podatku akcyzowym...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku zapłaty podatku akcyzowego ani składania deklaracji związanej z tym podatkiem.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono ?oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Art. 89 ust. 1 ustawy określa stawki akcyzy na wyroby energetyczne.


W myśl art. 39 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy w przypadku, gdy:

  1. uzasadnia to ważny interes związany z bezpieczeństwem publicznym, obronnością państwa, bezpieczeństwem paliwowym państwa lub ochroną środowiska,
  2. wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej,
  3. wynika to z umów międzynarodowych,
  4. wynika to z konieczności uniknięcia wielokrotnego opodatkowania wyrobów akcyzowych,
  5. na podstawie przepisów prawa celnego wyroby akcyzowe są zwolnione od należności celnych przywozowych
    - określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Na tej podstawie, w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228), w § 10 pkt 3 zwalnia się od akcyzy oleje napędowe oznaczone kodem CN 2710 19 41 wykorzystywane na cele olejów elektroizolacyjnych-transformatorowych oraz olejów procesowych-technologicznych, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest więc w szczególności: objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym, dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, a także prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 32 ust. 5 ustawy).

Ponadto podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 21 ust. 1 ustawy).

Przepis ten jednak nie ma zastosowania, zgodnie z ust. 3 ww. przepisu, do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków, o których mowa w art. 30 ust. 3.

W związku z powyższym, ponieważ zużywany przez Wnioskodawcę olej napędowy, wskazany w ww. zdarzeniu przyszłym, jest oznaczony kodem CN 2710 19 41 i będzie wykorzystywany na cele olejów procesowych-technologicznych w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy ? przy czym będą spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy ? to wyrób ten będzie korzystał ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Tym samym Spółka nie będzie zobowiązana do składania deklaracji podatkowych w zakresie podatku akcyzowego w przedstawionym stanie faktycznym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika