Czy w świetle art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, (...)

Czy w świetle art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) zwolniony od akcyzy będzie tylko alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi w Polsce niezależnie od tego czy jest sprzedawany w kraju, czy do innego państwa Wspólnoty, czy też można go skażać opisaną wyżej mieszanką dopuszczoną do skażania na Łotwie, niezależnie od tego, gdzie alkohol etylowy jest sprzedawany (w kraju czy poza Polską)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana , przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2009 r. (data wpływu 20 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie skażania alkoholu etylowego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie skażania alkoholu etylowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca produkuje alkohol etylowy i dokonuje skażenia środkami (skażalnikami) dopuszczonymi w Polsce. W przyszłości planuje skażanie alkoholu środkami dopuszczonymi do skażania w innych państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej, w szczególności skażalnikiem dopuszczonym na Łotwie, tj. mieszanką następujących substancji (na 100 litrów spirytusu): aceton lub izopropylalkohol 3 litry, benzoesan denaturujący 2 gramy, niezależnie od tego czy alkohol etylowy będzie sprzedawany w kraju, czy za granicę (do innego państwa Wspólnoty).

Zadaniem Zainteresowanego, w związku z wejściem w życie nowej ustawy o podatku akcyzowym ? art. 30 ust. 9 pkt 1 ? w celu zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego produkowanego na terytorium kraju, można ten alkohol skażać wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie, środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis ten mówi tylko o producencie i nie odnosi się w żaden sposób do kraju odbiorcy (nabywcy) alkoholu etylowego.

Brzmienie tego przepisu budzi wątpliwości co do tego, czy alkohol etylowy produkowany w Polsce można skażać środkami dopuszczonymi do skażania w innym kraju Wspólnoty i sprzedawać go w kraju lub na terytorium Wspólnoty, czy też można go skażać jedynie środkami dopuszczonymi w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) zwolniony od akcyzy będzie tylko alkohol etylowy skażony środkami dopuszczonymi w Polsce niezależnie od tego czy jest sprzedawany w kraju, czy do innego państwa Wspólnoty, czy też można go skażać opisaną wyżej mieszanką dopuszczoną do skażania na Łotwie, niezależnie od tego, gdzie alkohol etylowy jest sprzedawany (w kraju czy poza Polską)...

Zdaniem Wnioskodawcy, produkowany w kraju alkohol etylowy będzie zwolniony od akcyzy, jeżeli zostanie skażony zgodnie z wymaganiami jakiegokolwiek państwa członkowskiego, środkami wskazanymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r., w tym w szczególności ww. mieszanką acetonu lub izopropylalkoholu i benzoesanu denaturującego, dopuszczoną na Łotwie, niezależnie od tego, gdzie alkohol będzie sprzedawany ? w kraju czy innym państwie Wspólnoty. Zdaniem Zainteresowanego, wynika to ze wstępu do ww. rozporządzenia Komisji (WE) z 1993 r. Wnioskodawca uważa, że można skażać alkohol etylowy sprzedawany w kraju zarówno środkami wskazanymi przez Polskę, jak i inne kraje Wspólnoty, w tym Łotwę, a alkohol sprzedawany do innych krajów wspólnoty skażać zarówno środkami dopuszczonymi w Polsce, jak i w każdym innym kraju Wspólnoty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zasady opodatkowania wyrobów akcyzowych podatkiem akcyzowym, tj. zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą oraz zwolnienia od akcyzy określa ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11), zwana dalej ustawą.

W myśl art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym wskazano, iż Wnioskodawca w przyszłości planuje skażanie alkoholu środkami dopuszczonymi do skażania w innych państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej, w szczególności skażalnikiem dopuszczonym na Łotwie, tj. mieszanką następujących substancji (na 100 litrów spirytusu): aceton lub izopropylalkohol 3 litry, benzoesan denaturujący 2 gramy, niezależnie od tego czy alkohol etylowy będzie sprzedawany w kraju, czy za granicę (do innego państwa Wspólnoty).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że produkowany w kraju alkohol etylowy będzie zwolniony od akcyzy, jeżeli zostanie całkowicie skażony środkami wskazanymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. ? w tym substancjami skażającymi wykorzystywanymi do celów skażenia alkoholu określonymi dla Łotwy i może być sprzedawany zarówno w kraju jak i zagranicę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika