Przepisy prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie korekty deklaracji podatkowej.

Przepisy prawa podatkowego dotyczące podatku akcyzowego w zakresie korekty deklaracji podatkowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2011 r. (data wpływu 29 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie korekty deklaracji podatkowej ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie korekty deklaracji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (dalej: Spółka) prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży wyrobów tytoniowych w składzie podatkowym wg stosownego zezwolenia władz celnych. W związku z tym, Spółka oznacza wyroby tytoniowe podatkowymi znakami akcyzy (dalej: banderole podatkowe). Banderole podatkowe, zakupione wcześniej w urzędzie celnym, posiadają dwie wartości pieniężne: jedna wartość obejmuje kwotę będącą pokryciem kosztów wytworzenia tych banderol, druga wartość jest określana jako wartość banderoli podatkowej i wynosi 0,15 zł za 1 sztukę.

Podatek akcyzowy wg stawek akcyzowych aktualnie obowiązujących płacony jest przez Spółkę poprzez wstępne wpłaty akcyzy za okresy dzienne, nie później niż 25 dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Te wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na opakowanie jednostkowe - w związku z oznaczaniem wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju.

Tym samym zapłacone przy zakupie banderol podatkowych kwoty stanowiące wartość podatkową tych znaków zostają przez Spółkę potrącone we wpłatach dziennych.

Jednakże zdarza się, że w wyniku reklamacji klientów i uznania tych reklamacji przez skład podatkowy, wyroby tytoniowe zostają zwrócone do składu podatkowego, następnie w związku z ich nieprzydatnością do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia są czasami całkowicie zniszczone w składzie podatkowym, z udziałem funkcjonariuszy celnych, którzy potwierdzają, wraz z podatnikiem, protokoły zniszczeń wyrobów akcyzowych. Wówczas wpłaty dzienne zostają obniżone o przysługujące podatnikowi obniżenia akcyzy wg stawek akcyzy obowiązujących w czasie, gdy wyroby tytoniowe były sprzedawane na rynek. Z kolei znaki akcyzy znajdujące się na opakowaniach jednostkowych niszczonych wyrobów tytoniowych zostają również niszczone pod nadzorem celnym. Stosowne protokoły zniszczeń są podpisywane przez przedstawiciela podatnika i funkcjonariusza celnego.

Po zniszczeniu znaków akcyzy Spółka dokonuje korekty deklaracji akcyzowej poprzez zmniejszenia kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na opakowania jednostkowe o kwotę zniszczonych znaków akcyzy w wyniku przysługujących obniżek podatku akcyzowego, w bieżącej deklaracji za miesiąc, w którym zniszczono te znaki akcyzy i zwracając do Izby Celnej kwotę będącą wielokrotnością wartości podatkowej zniszczonych znaków akcyzy.

Taki sposób rozliczania niszczonych znaków akcyzy był i jest akceptowany przez funkcjonariuszy celnych, którzy dokonują kontroli oznaczania wyrobów tytoniowych w Spółce, a także dokonują kontroli rozliczania podatku akcyzowego za poszczególne okresy obrachunkowe. Taki sposób rozliczania znaków akcyzy nazywany jest skrótowo ?niszczenie znaków akcyzy poza procesem oznaczania?.

Spółka pragnie jednak uzyskać interpretację podatkową podzielającą jej stanowisko w tej sprawie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy słuszne jest korygowanie w deklaracji podatku akcyzowego kwoty naniesionych na opakowania jednostkowe znaków akcyzy wg ich wartości podatkowej o kwotę wartości znaków akcyzy zniszczonych w wyniku zniszczenia wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, to jest zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku, gdy:

  • niszczone są znaki akcyzy na opakowaniach jednostkowych wyrobów tytoniowych, a Spółka korzystała wcześniej z prawa do obniżki kwoty akcyzy w związku z ich prawidłowym naniesieniem na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych,
  • zniszczenie tych znaków akcyzy jest wynikiem zniszczenia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą w składzie podatkowym w związku z uznaną ich reklamacją przez skład podatkowy, a także w związku ze skorzystaniem przez Spółkę z możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązana, o kwotę akcyzy zapłaconej od tych reklamowanych wyrobów akcyzowych...

Zdaniem Wnioskodawcy, oznacza on wyroby tytoniowe podatkowymi znakami akcyzy (dalej: banderole podatkowe). Banderole podatkowe, zakupione wcześniej w urzędzie celnym, posiadają dwie wartości pieniężne: jedna wartość obejmuje kwotę będącą pokryciem kosztów wytworzenia tych banderol, druga wartość jest określana jako wartość banderoli podatkowej i wynosi 0,15 zł za 1 sztukę. Obie wartości wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy z dnia 19 listopada 2010 r. - odpowiednio załącznik nr 9 i załącznik nr 10 - zawarte w Dz. U. Nr 221, poz. 1450. Podatek akcyzowy płacony jest przez Spółkę poprzez wstępne wpłaty akcyzy za okresy dzienne, nie później niż 25 dnia po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe. Te wpłaty dzienne obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na opakowanie jednostkowe - w związku z oznaczaniem wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju. Tak stanowi art. 21 ust. 7 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.).

Tym samym zapłacone przy zakupie banderol podatkowych kwoty stanowiące wartość podatkową tych znaków zostają przez Spółkę potrącone we wpłatach dziennych, nie wcześniej jednak niż następnego dnia po naniesieniu tych znaków na opakowanie jednostkowe wyrobów tytoniowych.

Zdarza się, że w wyniku reklamacji wyrobów tytoniowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez skład podatkowy, Spółka jako podatnik korzystała, na podstawie art. 83 i 83a ustawy o podatku akcyzowym, z możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia była obowiązana, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów akcyzowych. Reklamowane wyroby tytoniowe z zapłaconą akcyzą były całkowicie niszczone z uwagi na ich nieprzydatność do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, również w obecności funkcjonariuszy celnych. Odpowiednie protokoły zniszczeń wyrobów tytoniowych z podaniem ich przyczyn potwierdzał obecny przy niszczeniu przedstawiciel podatnika i funkcjonariusz celny.

Spółka stosownie do art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) obniżała wpłaty dzienne o przysługujące jej zwolnienia i obniżenia akcyzy. W przypadku niszczenia wyrobów akcyzowych, w których następuje obniżenie wpłat dziennych o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy, funkcjonariusze celni kontrolujący oznaczanie wyrobów akcyzowych w Spółce uważali, a kontrole rozliczenia podatku akcyzowego za poszczególne okresy obrachunkowe tego nie kwestionowały, że Spółka, w przypadku niszczenia wyrobów akcyzowych z odzyskaniem zapłaconego wcześniej podatku akcyzowego od tych wyrobów, zwracała do urzędu celnego kwoty będące wartością podatkową banderoli podatkowych, czyli wielokrotność 0,15 zł za 1 szt. z tytułu równoczesnego zniszczenia znaków akcyzy.

Proces niszczenia banderol podatkowych odbywał się wg Spółki, a także wg stanowiska funkcjonariuszy celnych, poza procesem oznaczania wyrobów tytoniowych. Wynika tak z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 160, poz. 1074). Rozporządzenie to w § 14 ust. 1 określa dopuszczalne miesięczne straty banderol w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Jego brzmienie jest następujące:

Dopuszczalne miesięczne straty banderol powstałe w procesie oznaczania wyrobów akcyzowych na terytorium kraju w stosunku do łącznej liczby banderol wykorzystanych w ciągu miesiąca kalendarzowego mogą wynosić najwyżej dla poszczególnych rodzajów wyrobów:

  1. 0,5 % - dla opakowań jednostkowych wyrobów spirytusowych;
  2. 0,5 % - dla opakowań jednostkowych wyrobów tytoniowych;
  3. 0,5 % - dla opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich.


Tym samym Spółka uważa, że skoro strata banderol podatkowych nastąpiła w wyniku procesu niszczenia wyrobów tytoniowych to wszelkie straty tych banderol powstałe poza procesem oznaczania nie mieszczą się rzecz jasna w tym wskaźniku strat wynikającego z rozporządzenia. To zaś oznacza, że Spółka nie może odliczać sobie pełnej kwoty wartości banderol podatkowych, lecz musi tę kwotę skorygować o banderole utracone poza procesem oznaczania, gdyż wyroby tytoniowe ostatecznie nie zostały opodatkowane podatkiem akcyzowym (wpierw wpłaty dzienne a potem obniżenie podatku w wyniku ich reklamacji), a tym samym wartość podatkowa banderoli podatkowej powinna dodatkowo obciążać Spółkę z tego tytułu a nie budżet państwa.

Takie stanowisko wynika z dwóch faktów:

  1. W wyniku obniżenia wpłat dziennych na podatek akcyzowy o przysługujące obniżki lub zwolnienia w podatku akcyzowym w związku z reklamacjami wyrobów uznanych przez skład podatkowy nie została zrealizowana zapłata podatku akcyzowego i nie powinno nastąpić obniżenie podatku zapłaconego jeszcze dodatkowo o wartość zniszczonych banderol podatkowych czyli wielokrotność 0,15 zł za sztukę.
  2. Banderole podatkowe były niszczone poza procesem oznaczania w obecności funkcjonariuszy celnych na podstawie protokołów z ich niszczenia, a mimo to nie mogły korzystać z dobrodziejstw wynikających z zastosowania dopuszczalnych norm strat banderol powstałych w procesie oznaczania wyrobów tytoniowych powstałych w okresie miesięcznym, a wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów w tej sprawie.

Spółka uważa, podobnie jak funkcjonariusze celni, że skoro podatek akcyzowy zapłacony wcześniej wg stawek podatkowych został obniżony przez Spółkę wg tych samych stawek podatkowych, stawało się naturalnym, że odliczona wcześniej w deklaracji wartość banderoli podatkowej powinna zostać zwrócona do Izby Celnej w przypadku obniżenia całej wartości podatku akcyzowego, a w deklaracji podatkowej należało umniejszyć wartość bieżąco nałożonych podatkowych znaków akcyzy o wartość podatkową znaków zniszczonych przy niszczeniu wyrobów akcyzowych.

Rozumowanie to przedstawione zostało na następującym przykładzie, oddającym istotę sprawy:

Przykład:

Założenia uproszczone:

  1. Spółka zapłaciła zaliczkę na wartość podatkową banderoli akcyzowej 1 marca - 0,15 zł
  2. Spółka sprzedała wyroby tytoniowe 2 marca, a podatek akcyzowy wynosił - 7 zł
  3. W tym samym dniu złożono reklamację uznaną przez skład podatkowy z przysługującą obniżką podatku akcyzowego - 7 zł

Wg Spółki i funkcjonariuszy celnych sposób rozliczenia tej sytuacji w deklaracji podatkowej powinien być następujący: Wzór AKC - 4F Podatek akcyzowy od wyrobów tytoniowych dla składu podatkowego:

Sekcja C i D

Wiersz 11 - Razem obliczony podatek akcyzowy - 7 zł

Wiersz 12 - Zwolnienia i obniżenia - 7 zł

Wiersz 13 - Ogółem podatek (wiersz 11 - wiersz 12) - 0 zł

Wiersz 14 - Kwota stanowiąca wartość podatkowych znaków akcyzy - 0,15 zł

Wiersz 16 - Podatek należny (wiersz 13 - wiersz 14), gdy <0 = 0 - 0

i przejście do wzoru AKC-4 Deklaracja dla podatku akcyzowego Sekcja C, D i E

Wiersz 25 - Ogółem podatek akcyzowy (kwota z w. 13) - 0 zł

Wiersz 30 - Razem podatek akcyzowy - 0 zł

Wiersz 31 - Wartość podatkowych znaków akcyzy (z wiersza 14) - 0,15 zł

Wiersz 32 - Wpłaty dzienne (tyle co kwota podatku) - 0 zł

Wiersz 36 - Do zapłaty (wiersz 30 - (wiersz 31+32)), gdy <0 = 0 - 0 zł

Jeśli nie wystąpiły już inne czynności opodatkowane i zakończyła się działalność na tej operacji gospodarczej, to Spółka nie odzyska już kwoty wartości podatkowej banderoli w wysokości 0,15 zł.

Zatem, w przypadku gdy obniżana jest wartość podatku akcyzowego w wyniku reklamacji uznanej przez skład podatkowy, należy skorygować deklarację podatkową za okres, w którym nastąpiło to obniżenie podatku w taki sposób by nastąpiło skorygowanie kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy w wyniku niszczenia tych znaków, w związku z obniżeniem akcyzy od reklamowanych i niszczonych wyrobów akcyzowych.

Ponieważ czynności związane z podatkiem akcyzowym odbywają się stale dla uniknięcia nieprawidłowości rozliczeniowych dotyczących banderol podatkowych, niszczonych poza procesem oznaczania przy niszczeniu wyrobów akcyzowych w wyniku reklamacji, konieczne jest następujące rozliczenie znaków akcyzy w deklaracji podatku akcyzowego:

Dane identyczne jak w przykładzie powyżej

Wzór AKC - 4F Podatek akcyzowy od wyrobów tytoniowych dla składu podatkowego:

Sekcja C i D

Wiersz 11 - Razem obliczony podatek akcyzowy - 7 zł

Wiersz 12 - Zwolnienia i obniżenia - 7 zł

Wiersz 13 - Ogółem podatek (wiersz 11 - wiersz 12) - 0 zł

Wiersz 14 - Kwota stanowiąca wartość podatkowych znaków akcyzy - (0,15 zł - 0,15 zł) = 0 zł

Oznacza to, że Spółka winna skorygować bieżącą kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby tytoniowe o kwotę będącą wartością podatkową zniszczonych znaków akcyzy.

Wiersz 16 - Podatek należny (wiersz 13 - wiersz 14), gdy <0 = 0 - 0 zł

i przejście do wzoru AKC-4 Deklaracja dla podatku akcyzowego

Sekcja C, D i E

Wiersz 25 - Ogółem podatek akcyzowy (kwota z w. 13) - 0 zł

Wiersz 30 - Razem podatek akcyzowy - 0 zł

Wiersz 31 - Wartość podatkowych znaków akcyzy (z wiersza 14) - 0 zł

Wiersz 32 - Wpłaty dzienne (tyle co kwota podatku) - 0 zł

Wiersz 36 - Do zapłaty (wiersz 30 - (wiersz 31+32)), gdy <0 = 0 - 0 zł

Prosimy uprzejmie o potwierdzenie naszego stanowiska w tej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi to, czy słuszne jest korygowanie w deklaracji podatku akcyzowego kwoty naniesionych na opakowania jednostkowe znaków akcyzy wg ich wartości podatkowej o kwotę wartości znaków akcyzy zniszczonych w wyniku zniszczenia wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym w przypadku, gdy:

  • niszczone są znaki akcyzy na opakowaniach jednostkowych wyrobów tytoniowych, a Spółka korzystała wcześniej z prawa do obniżki kwoty akcyzy w związku z ich prawidłowym naniesieniem na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych,
  • zniszczenie tych znaków akcyzy jest wynikiem zniszczenia wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą w składzie podatkowym w związku z uznaną ich reklamacją przez skład podatkowy, a także w związku ze skorzystaniem przez Spółkę z możliwości obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązana, o kwotę akcyzy zapłaconej od tych reklamowanych wyrobów akcyzowych.

Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

   - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

W myśl art. 21 ust. 2 ustawy, w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

  1. składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,
  2. obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej

   - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Zgodnie z art. 21 ust. 7 ustawy, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 4 oraz art. 27 ust. 2, kwotę akcyzy obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy prawidłowo naniesionych na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych, nie wcześniej jednak niż:

  1. następnego dnia po naniesieniu tych znaków na dany wyrób akcyzowy lub opakowanie jednostkowe - w przypadku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy w składzie podatkowym na terytorium kraju, z zastrzeżeniem pkt 4 lit. b;
  2. po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
    1. produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5,
    2. zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
    3. podatnika nabywającego wewnątrzwspółnotowo wyroby akcyzowe z zapłaconą akcyzą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej,
    4. nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą, dokonanego za pośrednictwem przedstawiciela podatkowego, o którym mowa w art. 79 ust. 1;
  3. następnego dnia po wprowadzeniu wyrobów akcyzowych do składu podatkowego na terytorium kraju - w przypadku importu albo nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy na terytorium państwa trzeciego albo na terytorium państwa członkowskiego;
  4. następnego dnia po powstaniu obowiązku podatkowego - w przypadku:
    1. zarejestrowanego odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
    2. właściciela wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Na mocy art. 23 ust. 1 ustawy, zarejestrowani odbiorcy, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmioty prowadzące składy podatkowe oraz podatnicy, o których mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne, na rachunek właściwej izby celnej.

Zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy, wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne, zwanych dalej ?wpłatami dziennymi?, dokonuje się nie później niż 25. dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a w przypadku podmiotu prowadzącego skład podatkowy - po dniu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstało zobowiązanie podatkowe.

Wpłaty dzienne dokonane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane w deklaracjach podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub ust. 2 pkt 1 (art. 23 ust. 3 ustawy).

Stosownie do art. 23 ust. 4 pkt 2 ustawy wpłaty dzienne obniża się o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i obniżeń akcyzy.

W myśl art. 83 ust. 1 ustawy, w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot ten może dokonać obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest zobowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów.

Podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać obniżenia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku wykorzystania reklamowanych wyrobów akcyzowych do produkcji wyrobów akcyzowych (art. 83 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy, w przypadku reklamacji wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą uznanej przez podatnika może on dokonać obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest obowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od reklamowanych wyrobów.

Na mocy art. 83a ust. 2 ustawy, podatnik może dokonać obniżenia, o którym mowa w ust. 1, w przypadku całkowitego zniszczenia reklamowanych wyrobów akcyzowych:

  1. w składzie podatkowym albo,
  2. za zgodą właściwego naczelnika urzędu celnego - w innym miejscu spełniającym warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, w obecności przedstawiciela organu podatkowego.

Z czynności zniszczenia wyrobów akcyzowych, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, sporządza się, w dwóch egzemplarzach, protokół zniszczenia wyrobów akcyzowych, w którym podaje się przyczyny tego zniszczenia. Protokół zniszczenia wyrobów akcyzowych podpisuje podatnik oraz obecny przy czynności zniszczenia przedstawiciel organu podatkowego (art. 83a ust. 2 ustawy).

Stosownie do art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 125 ust. 1 ustawy, podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

W myśl art. 126 ust. 1 ustawy, decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

Przed wydaniem decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy podmiot obowiązany do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, który złożył wniosek o wydanie podatkowych znaków akcyzy ? wpłaca kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy oraz kwotę na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy (art. 126 ust. 3 pkt 1 ustawy).

Na mocy art. 135 ust 1 ustawy, zwracającemu niewykorzystane i nieuszkodzone znaki akcyzy przysługuje, z zastrzeżeniem art. 136 ust. 8, bezzwłocznie zwrot wpłaconych kwot stanowiących odpowiednio wartość podatkowych znaków akcyzy lub należności za legalizacyjne znaki akcyzy pomniejszone o koszty ich wytworzenia.

Stosownie do art. 135 ust. 2 ustawy, zwrotowi nie podlegają kwoty wpłacone na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy, z wyjątkiem kwot wpłaconych na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy zwracanych w związku z wprowadzeniem nowego wzoru znaku akcyzy lub stwierdzeniem nieważności decyzji, o której mowa w art. 126 ust. 1, jeżeli zwracane znaki są niewykorzystane i nieuszkodzone, a ich zwrot następuje w terminie, o którym mowa w art. 134 ust. 1 lub 3.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach ustawy wynika, że podatnik może dokonać obniżenia, w przypadku całkowitego zniszczenia reklamowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym przy czym zobowiązany on jest z czynności zniszczenia wyrobów akcyzowych, sporządzić protokół wyrobów akcyzowych, w którym należy podać przyczyny tego zniszczenia. Protokół ten musi być podpisany przez podatnika oraz obecnego przy czynności zniszczenia przedstawiciela organu podatkowego.

Zatem, w opisanym stanie faktycznym mając na uwadze przedstawione wyżej przepisy, w przypadku wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą Wnioskodawca może dokonać obniżenia kwoty akcyzy, do której zapłacenia jest obowiązany, o kwotę akcyzy zapłaconej od zniszczonych wyrobów, przy czym zwrotowi nie będą podlegały kwoty wpłacone na pokrycie kosztów wytworzenia podatkowych znaków akcyzy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika