Czy paliwo uzyskane z przerobu X do wytworzenia energii elektrycznej podlegać będzie zwolnieniu od (...)

Czy paliwo uzyskane z przerobu X do wytworzenia energii elektrycznej podlegać będzie zwolnieniu od podatku akcyzowego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy paliwa silnikowego ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy paliwa silnikowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z rozwojem technologii firma pozyskała możliwość produkcji paliwa z X. Planowane działanie to produkcja paliwa (CN 2710) z X w zakładzie produkcyjnym (skład podatkowy ?A?) i transport do magazynu (skład podatkowy ?B?).

Transport paliwa pomiędzy składami podatkowymi A i B odbywać się będzie w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

W składzie podatkowym ?B? nastąpi zużycie paliwa w silniku tłokowym agregatu prądotwórczego. Wytworzona energia będzie sprzedawana jednemu odbiorcy zewnętrznemu (z doliczeniem obowiązującej akcyzy doliczanej od sprzedawanej energii elektrycznej. Oczywiście wszelkie koncesje na sprzedaż energii elektrycznej będą pozyskane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy paliwo uzyskane z przerobu X do wytworzenia energii elektrycznej podlegać będzie zwolnieniu od podatku akcyzowego...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy (ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r., o podatku akcyzowym - Dz. U z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm. - dalej ustawa), wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono ?oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również: wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki o których mowa w ust. 5-13.

Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 do 5 ustawy, zwolnienie od akcyzy wyrobów o których mowa w ust. 1 stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu pośredniczącego, lub
  • dostarczenia od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego, lub
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający, lub
  • nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu dostarczenia do podmiotu zużywającego.

W świetle art. 32 ust. 5 ustawy, warunkiem zwolnienia od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia -do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej ?dokumentem dostawy?;
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 1211 do 2711 1900.

Art. 32 ust. 6 ustawy stanowi, iż warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust.

3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia (art. 32 ust. 7 ustawy).

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy (art. 32 ust. 8 ustawy).

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres Siat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona( art. 32 ust. 9 ustawy).

Zgodnie z art. 32 ust. 10 ustawy, dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy.

Odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany ? w myśl art. 32 ust. 10 ustawy ? do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości (art. 32 ust. 12 ustawy).

Z kolei zgodnie z art. 32 ust. 13 ustawy podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest więc w szczególności: objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym (warunek ten nie dotyczy firmy, gdyż jako prowadzący skład podatkowy obligatoryjnie musi złożyć stosowne zabezpieczenie), dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, a także prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (art. 32 ust. 5 ustawy).

Ponadto podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej - za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej (art. 21 ust. 1 ustawy).

Przepis ten jednak nie ma zastosowania, zgodnie z ust. 3 pkt 3, do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerową stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków (?).

Biorąc pod uwagę powyższy opis i przytoczone przepisy należy stwierdzić, że pomimo, iż dostarczane paliwo pomiędzy składem podatkowym A, a składam podatkowym B odbywa się w ramach zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jednocześnie jako podmiot zużywający, to zastosowanie znajdzie przepis art. 32 ust. 3 pkt 1.

Wnioskodawca wskazał zatem, iż ponieważ zużywany wyrób akcyzowy, opisany w zdarzeniu przyszłym, jest oznaczony kodem CN 2710 i będzie wykorzystywany w procesie produkcji energii elektrycznej w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy ? przy czym będą spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5-13 ustawy ? to wyrób ten będzie korzystał ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie. Dla zastosowania zwolnienia produkcja nie musi mieć miejsca w elektrowni.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby energetyczne zużywane w procesie produkcji energii elektrycznej - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca planuje produkować paliwa (CN 2710) z X w zakładzie produkcyjnym (skład podatkowy ?A?) i transportować je do magazynu (skład podatkowy ?B?). Transport paliwa pomiędzy ww. składami podatkowymi odbywać się będzie w procedurze zawieszonego poboru akcyzy.

W składzie podatkowym ?B? nastąpi zużycie paliwa w silniku tłokowym agregatu prądotwórczego.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest to, czy paliwo uzyskane z przerobu X do wytworzenia energii elektrycznej podlegać będzie zwolnieniu od podatku akcyzowego.

W opinii Zainteresowanego opisany wyrób akcyzowy, będzie wykorzystywany w procesie produkcji energii elektrycznej w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy, a zatem będzie korzystał ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Wyjaśnić zatem należy, iż przepis art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy stanowi, iż zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego.

W opisanym we wniosku przypadku Wnioskodawca będzie natomiast zużywał paliwo silnikowe w prowadzonym składzie podatkowym (jego wprowadzenie nastąpi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy).

W tym przypadku Zainteresowany nie będzie zatem działał jak zdefiniowany w art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy podmiot zużywający lecz jako skład podatkowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Prawodawca odnośnie tak działającego podmiotu w art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy wskazał, iż zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Sytuacja ta ? art. 32 ust. 3 pkt 8 ustawy ? nie jest natomiast objęta uregulowaniem zawartym w art. 32 ust. 4 pkt 1 ustawy. Przepis ten dotyczy bowiem tylko przypadków, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-5.

Powyższe nie oznacza jednak, że Wnioskodawca będzie zobowiązany od zużywanego paliwa silnikowego uiścić podatek akcyzowy. Prawodawca, konstruując zasady dotyczące obrotu wyrobami akcyzowymi, przewidział w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, szczególny przypadek zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, który ? co należy podkreślić ? nie determinuje zapłaty tego podatku.

Zgodnie z tym przepisem, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym; zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy, gdy zużyto wyrób akcyzowy do wyprodukowania innego wyrobu akcyzowego, również w ramach procesów służących bezpośrednio produkcji tego wyrobu (?).

Oznacza to, iż paliwo silnikowe przemieszczone w ww. procedurze ze składu podatkowego ?A? do składu podatkowego ?B?, zużyte następnie w tym składzie do produkcji energii elektrycznej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Jak stanowi bowiem art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, pomimo zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy zobowiązanie podatkowe nie powstaje i wygasa obowiązek podatkowy powstały w związku z tym zużyciem.

Reasumując, paliwo uzyskane z przerobu X zużyte do wytworzenia energii elektrycznej nie będzie podlegać zwolnieniu od podatku akcyzowego. Tym niemniej z dniem jego zużycia w składzie podatkowym, nastąpi ? w stosunku do tego wyrobu ? zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy. Nie będzie przy tym, od zużytego paliwa silnikowego, powstawało zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy będzie wygasał.

Mając na uwadze fakt, że zarówno argumentacja jak i wskazana przez Wnioskodawcę podstawa prawna, tj. zwolnienie od podatku paliwa silnikowego, nie odpowiadają znajdującym zastosowanie w niniejszej sprawie przepisom prawa, stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika