1. Czy Wnioskodawca będzie podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem? 2. Czy dostarczany (...)

1. Czy Wnioskodawca będzie podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem?
2. Czy dostarczany przez firmę z Niemiec (w ramach uszlachetniania) surowiec zawierający alkohol etylowy może zostać objęty zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie?
3. Czy Wnioskodawca będzie musiał złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie?
4. Czy opisana usługa - użycie wyrobów akcyzowych będzie podlegać opodatkowaniu?
5. Czy Wnioskodawca będzie musiał przesyłać deklaracje podatkowe właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, zgodnie z ustalonymi terminami i wzorami?
6. Czy Wnioskodawca będzie musiał złożyć zabezpieczenie akcyzowe? Jeśli tak, to w jakiej formie?
7. Czy Wnioskodawca będzie musiał prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych?
8. Jakie inne działania musi podjęć Wnioskodawca, by wypełnić wszystkie zobowiązania zgodnie zobowiązującą ustawą o podatku akcyzowym?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo mieszaninach substancji zapachowych o kodzie CN 3302 10 90 ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego zawartego w nabywanych wewnątrzwspólnotowo mieszaninach substancji zapachowych o kodzie CN 3302 10 90.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje wykonywać usługę produkcyjną dla firmy z Niemiec.

Usługa to polegać ma na produkcji produktów spożywczych - proszków owocowych, w wyniku zastosowania procesu suszenia rozpyłowego. Usługa ma zostać wykonana z powierzonych surowców. Surowce przywożone mają być do Polski, do firmy Zainteresowanego. Właścicielem surowców cały czas ma pozostać jednak firma z Niemiec. Wnioskodawca wskazał, iż nie będzie procesu sprzedaży (dostawy) / zakupu (nabycia) wewnątrzwspólnotowego, lecz jedynie przemieszczenie surowców (powierzenie surowców) do procesu uszlachetniania z Niemiec do Polski.

Jeden z surowców, który ma być wykorzystany w procesie produkcyjnym zawiera w swoim składzie alkohol etylowy. Surowiec ten to kompozycja (mieszanina) substancji zapachowych naturalnych i identycznych z naturalnymi, rozpuszczona w etanolu - zawartość około 65% (94,6% wagowo) i utrwalona substancją E 307. Alkohol etylowy zawarty w kompozycji substancji zapachowych wpływa dodatnio na własności organoleptyczne surowca, a tym samym produktu końcowego.

Kod CN tego surowca to 3302 10 90 mieszanina substancji zapachowych (roztwór alkoholu) do stosowania jako surowiec w przemyśle spożywczym.

Surowiec ten (w postaci płynnej) po wymieszaniu z pozostałymi surowcami (koncentrat owocowy - CN 2007, maltodekstryna - CN 1702, enzym - CN 3507 oraz inne surowce - wszystkie pozostałe surowce nie zawierają w swoim składzie alkoholu etylowego) w ilościach zgodnie z recepturą klienta ma zostać poddany procesowi produkcyjnemu polegającemu na wysuszeniu mieszaniny - suszenie rozpyłowe.

W wyniku procesu produkcyjnego nastąpi odparowanie surowców płynnych - woda zawarta w surowcach, alkohol etylowy oraz woda technologiczna i powstanie produkt spożywczy (surowiec do przemysłu spożywczego) w postaci proszku - proszek owocowy suszony rozpyłowo.

Suszony rozpyłowo proszek owocowy zostanie odesłany do firmy z Niemiec - wywóz produktu po uszlachetnianiu. Kod gotowego produktu, który ma zostać odesłany do firmy z Niemiec to CN 3302 10 90 - mieszanina substancji zapachowych do stosowania jako surowiec w przemyśle spożywczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawca będzie podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem...
  2. Czy dostarczany przez firmę z Niemiec (w ramach uszlachetniania) surowiec zawierający alkohol etylowy może zostać objęty zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie...
  3. Czy Wnioskodawca będzie musiał złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie...
  4. Czy opisana usługa - użycie wyrobów akcyzowych będzie podlegać opodatkowaniu...
  5. Czy Wnioskodawca będzie musiał przesyłać deklaracje podatkowe właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, zgodnie z ustalonymi terminami i wzorami...
  6. Czy Wnioskodawca będzie musiał złożyć zabezpieczenie akcyzowe... Jeśli tak, to w jakiej formie...
  7. Czy Wnioskodawca będzie musiał prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych...
  8. Jakie inne działania musi podjąć Wnioskodawca, by wypełnić wszystkie zobowiązania zgodnie z obowiązującą ustawą o podatku akcyzowym...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11 ze zm.), Dział I, art. 2 pkt 22, firma XXX będzie podmiotem zużywającym wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem, gdyż siedziba i miejsce prowadzenia działalności gospodarczej znajduje się na terenie kraju, a firma XXX prowadzi działalność gospodarczą polegającą na zużyciu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, uprawniające do zwolnienia.

Ad. 2

Na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11 ze zm.), Dział II, Rozdział 6, art. 30 ust. 9, pkt 5, dostarczany przez firmę z Niemiec (w ramach uszlachetniania) surowiec zawierający alkohol etylowy może zostać objęty zwolnieniem od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie - zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w mieszaninach substancji zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych.

Ad. 3

Na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11 ze zm.), Dział I. Rozdział 3, art. 18, firma XXX będzie musiała złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Ad. 4

Na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11 ze zm.), Dział II, Rozdział 1, brak artykułu, który wskazuje, że czynność polegająca na zużyciu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy będzie podlegać opodatkowaniu.

Ad. 5

Na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11 ze zm.), Dział II, Rozdział 4, art. 21 ust. 3, firma XXX nie będzie musiała przesyłać deklaracji podatkowych właściwemu naczelnikowi urzędu celnego i obliczać i wpłacać akcyzy na rachunek właściwej izby celnej, ze względu na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy.

Ad. 6

Na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11 ze zm.), Dział III, Rozdział 6, brak artykułu, który wskazuje, że firma XXX będzie musiała złożyć zabezpieczenie akcyzowe w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej polegającą na zużyciu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na Ich przeznaczenie.

Ad. 7

Na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11 ze zm.), Dział II, Rozdział 6, art. 32 ust. 5 pkt 3 oraz ust. 7, 8, i 9 firma XXX będzie musiała prowadzić ewidencję wyrobów akcyzowych.

Ad. 8

Ponieważ firma XXX będzie świadczyła dla kontrahenta zagranicznego usługę z wykorzystaniem wyrobu akcyzowego, której wyrób finalny nie będzie zawierał alkoholu etylowego, więc poza zgłoszeniem rejestracyjnym przed podjęciem pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie nie będzie miała żadnych innych zobowiązań wobec urzędu celnego na podstawie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz.11 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 ze zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uznaje się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 92 ust. 1 ustawy, do napojów alkoholowych zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego.

Stosownie zaś do art. 10 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegającego opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Wnioskodawca planuje wykonywać usługę produkcyjną dla firmy z Niemiec.

Usługa to polegać ma na produkcji produktów spożywczych - proszków owocowych, w wyniku zastosowania procesu suszenia rozpyłowego. Wnioskodawca wskazał, iż nie będzie procesu sprzedaży (dostawy)/zakupu (nabycia) wewnątrzwspólnotowego, lecz jedynie przemieszczenie surowców, z których wykonana będzie usługa - (powierzenie surowców) do procesu uszlachetniania z Niemiec do Polski.

Jeden z surowców, który ma być wykorzystany w procesie produkcyjnym zawiera w swoim składzie alkohol etylowy. Surowiec ten to kompozycja (mieszanina) substancji zapachowych naturalnych i identycznych z naturalnymi, rozpuszczona w etanolu - zawartość około 65% (94,6% wagowo) i utrwalona substancją E 307.

Kod CN tego surowca to 3302 10 90 mieszanina substancji zapachowych (roztwór alkoholu) do stosowania jako surowiec w przemyśle spożywczym.

Surowiec ten (w postaci płynnej) po wymieszaniu z pozostałymi surowcami (koncentrat owocowy - CN 2007, maltodekstryna - CN 1702, enzym - CN 3507 oraz inne surowce - wszystkie pozostałe surowce nie zawierają w swoim składzie alkoholu etylowego) w ilościach zgodnie z recepturą klienta ma zostać poddany procesowi produkcyjnemu polegającemu na wysuszeniu mieszaniny - suszenie rozpyłowe.

W wyniku procesu produkcyjnego nastąpi odparowanie surowców płynnych - woda zawarta w surowcach, alkohol etylowy oraz woda technologiczna i powstanie produkt spożywczy (surowiec do przemysłu spożywczego) w postaci proszku - proszek owocowy suszony rozpyłowo.

Suszony rozpyłowo proszek owocowy zostanie odesłany do firmy z Niemiec - wywóz produktu po uszlachetnianiu. Kod celny gotowego produktu, który ma zostać odesłany do firmy z Niemiec to CN 3302 10 90 - mieszanina substancji zapachowych do stosowania jako surowiec w przemyśle spożywczym.

Zgodnie z powyższym, co do zasady alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% zawarty w aromatach i esencjach owocowych jest wyrobem akcyzowym, a jego nabycie wewnątrzwspólnotowe podlega opodatkowaniu akcyzą.

W sytuacji określonej we wniosku należy jednak brać pod uwagę zapisy art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Z uwagi na powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. aromatach i esencjach owocowych stosowanych do wytworzenia artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości jest zwolniony od podatku akcyzowego.

W tym miejscu należy podkreślić, iż zwolnienie powyższe nie dotyczy aromatów i esencji owocowych, które w swoim składzie zawierają alkohol etylowy, tylko dotyczy wyłącznie alkoholu etylowego zawartego w ww. wyrobach.

Powyższe odnosi się do sytuacji, gdy nabywane wewnątrzwspólonotowo aromaty i esencje owocowe klasyfikowane są do wyrobów nie wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy, tzn. gdy wyroby te nie są zaliczone do wyrobów akcyzowych - np. wyroby o kodach CN 3302, 2106.

Natomiast, jeżeli nabywane wewnątrzwspólnotowo aromaty i esencje owocowe są klasyfikowane do wyrobów określonych w załączniku nr 1 do ustawy np. do kodu CN 2208 (alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe) to zwolnienie od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 nie ma zastosowania, gdyż wówczas przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia jest wyrób zaliczony do alkoholu etylowego.

W miejscu tym zauważyć również należy, iż poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy obejmuje alkohol zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy. Pozycją tą zatem objęty został jedynie alkohol zawarty w tych wyrobach, a nie wyroby zawierające w swym składzie alkohol etylowy.

Zatem zwolnieniu od podatku akcyzowego nie będzie, jak wskazał Wnioskodawca, podlegał surowiec zawierający alkohol etylowy, lecz alkohol zawarty w wyrobie o kodzie CN 3302 10 90 niebędącym wyrobem akcyzowym.

Alkohol etylowy zawarty już w olejkach eterycznych i mieszaninach zapachowych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości podlega obligatoryjnemu zwolnieniu od akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Ustawodawca dla zastosowania tego zwolnienia nie określił dodatkowych (innych niż określone w samym brzmieniu przepisu) warunków zastosowania przedmiotowego zwolnienia.

W opisanym przypadku usługowe przetwarzanie surowca na proszek owocowy nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Opodatkowaniu nie będzie również podlegała czynność wysyłki tych wyrobów, po zakończeniu usługi, do kontrahenta z Niemiec, gdyż alkohol etylowy - jak wyżej wyjaśniono - w wyniku dokonanych procesów przetwarzania podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Wysyłany będzie zatem wyrób, który nie jest wyrobem akcyzowym.

Odnośnie pozostałych kwestii wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyjaśnić należy, iż minister właściwy do spraw finansów publicznych na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb zwolnień, o których mowa w art. 30 i 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania dla celów zastosowania zwolnienia. Na podstawie powyższego Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228). W rozporządzeniu tym nie zostały określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz wytworzenia przez Zainteresowanego, z mieszaniny substancji zapachowych o kodzie CN 3302 10 90, artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości ? alkohol zawarty w tych wyrobach korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, bez spełniania dodatkowych warunków.

Zatem nabycie wewnątrzwspólnotowe przez Wnioskodawcę aromatów i esencji owocowych nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i wytwarzanie z nich następnie artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, następuje bez zastosowania dodatkowych warunków, poza wymienionymi w art. 30 ust. 9 pkt 5 tj. Wnioskodawca nie będzie w tym przypadku podmiotem zużywającym i nie jest zobowiązany do spełnienia innych warunków poza określonymi w art. 30 ust 9 pkt 5.

Niemniej jednak w sytuacji, o której tu mowa, mimo, że obowiązujące przepisy prawa nie przewidują obowiązku prowadzenia odpowiedniej ewidencji dotyczącej wykorzystania nabywanych wyrobów oraz składania stosownych oświadczeń dotyczących przeznaczenia wyrobów w interesie podatników jest wykazanie, np. w toku kontroli lub prowadzonego postępowania, iż olejki eteryczne lub mieszaniny substancji zapachowych zawierające alkohol zwolniony z akcyzy, zostały przeznaczone na cele objęte zwolnieniem. W takim przypadku pomocne w ustaleniu, do jakich celów alkohol ten został lub zostanie wykorzystany, może być np. stosowne oświadczenie.

Reasumując, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy, Wnioskodawca bez spełniania dodatkowych warunków będzie mógł zastosować zwolnienie względem alkoholu zawartego w aromatach nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo a następnie przetwarzanych na produkt spożywczy (proszek owocowy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika