podatek od gier hazardowych w zakresie prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości (...)

podatek od gier hazardowych w zakresie prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier.

Pismem z dnia 20 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.) uzupełniono wniosek o dowód uiszczenia opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, uzyskał zezwolenie i prowadzi działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych m.in. na terenie województwa x.

Zainteresowany uiszczał w latach poprzednich, oraz uiszcza nadal w 2010 r., podatek od gier z tytułu gier na automatach o niskich wygranych.

W świetle poprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 4. poz. 27 ze zm.), na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy Wnioskodawca obowiązany był w szczególności do ewidencjonowania podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier.

Szczegółowe zasady prowadzenia przedmiotowej ewidencji wraz z ustalonym wzorem takiej ewidencji zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.) oraz w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie kontroli wykonywanej przez Służbę Celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459).

W świetle aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540), do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień określonych w ustawie, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, zachowują moc dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie uchylanych upoważnień określonych w ustawie (art. 143 ustawy o grach hazardowych).

W wykonaniu powyższej ustawy wydane zostało rozporządzenie z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57). Rozporządzenie określa między innymi warunki prowadzenia i wzory ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnej. Jednocześnie zgodnie z § 12 ww. rozporządzenia, z dniem jego wejścia w życie traci moc między innymi rozporządzenie z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanej przez służbę celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459) oraz rozporządzenie z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.), w części dotyczącej warunków prowadzenia ewidencji w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Na jakich warunkach Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, tj.:

  • czy w przedmiotowym zakresie Wnioskodawca powinien stosować przepisy wykonawcze wydane na gruncie uprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.) tj. rozporządzenia z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.) oraz rozporządzenia z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywania przez służbę celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459),
  • czy też właściwe są przepisy wydanego na podstawie aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540) rozporządzenia z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540, dalej ustawa o grach hazardowych) stanowi, iż zakresem tej ustawy objęte są warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności wyłącznie w zakresie gier hazardowych, przez co należy rozumieć: gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach.

Powyższa definicja gier hazardowych została powtórzona również w § 2 rozporządzenia z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57).

Zainteresowany uważa, że rozporządzenie to w żadnym miejscu nie odwołuje się do gier na automatach o niskich wygranych, które na gruncie ustawy o grach hazardowych, a także tego rozporządzenia, zostały w sposób jednoznaczny rozróżnione od gier hazardowych. W szczególności rozporządzenie nie przewiduje odmiennych zasad dotyczących zasad prowadzenia dokumentacji w zakresie gier na automatach o niskich wygranych.

Zgodnie z § 12 rozporządzenia, z dniem jego wejścia w życie traci moc między innymi rozporządzenie ministra finansów z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywanej przez służbę celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.), w części dotyczącej warunków prowadzenia ewidencji w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier.

Wnioskodawca uważa, iż wobec braku w rozporządzeniu z dnia 4 stycznia 2010 r. regulacji zasad prowadzenia ewidencji działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, należy przyjąć, że rozporządzenia wydane na podstawie przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych, nadal będą obowiązywać, jednak tylko w stosunku do gier na automatach o niskich wygranych, zatem podmioty zajmujące się grami na automatach o niskich wygranych powinny prowadzić ewidencję działalności w oparciu o rozporządzenia z dnia 5 listopada 2009 r. oraz 3 czerwca 2003 r., z zastrzeżeniem przepisu art. 143 ustawy o grach hazardowych.

Zdaniem Zainteresowanego, w zakresie zasad prowadzenia przedmiotowej ewidencji podmiot wskazany we wniosku, powinien zatem zgodnie z art. 129 ust. 1 o grach hazardowych stosować przepisy dotychczasowych przepisów wykonawczych, tj. ww. rozporządzenia ministra finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. oraz z dnia 5 listopada 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540) zwanej dalej ustawą, ustawa określa warunki urządzania i zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach.

Stosownie do art. 129 ust. 1 ustawy, działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oraz gier na automatach urządzanych w salonach gier na automatach na podstawie zezwoleń udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy jest prowadzona, do czasu wygaśnięcia tych zezwoleń, przez podmioty, których im udzielono, według przepisów dotychczasowych, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Wnioskodawca ma wątpliwość, czy w opisanym stanie faktycznym powinien stosować przepisy wykonawcze wydane na gruncie uprzednio obowiązującej ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 ze zm.), tj. rozporządzenia z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o grach i zakładach wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 948 ze zm.) oraz rozporządzenia z dnia 5 listopada 2009 r. w sprawie kontroli wykonywania przez służbę celną w zakresie urządzania i prowadzenia gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 188, poz. 1459), czy też właściwe są przepisy wydanego na podstawie aktualnie obowiązującej ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540) rozporządzenia z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57).

Mając na uwadze zapis art. 140 ust. 2 ustawy, należy wskazać, iż podmioty, o których mowa w art. 129 ust. 1, prowadzą księgi eksploatacji automatu do gier, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 1 lit. c, oraz ewidencję, o której mowa w art. 78 ust. 1 pkt 2.

Stosownie do art. 78 ust. 1 pkt 2 ustawy, podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych są obowiązane prowadzić ewidencje podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier, według ustalonego wzoru, w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych.

Zgodnie z art. 78 ust. 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, warunki prowadzenia ksiąg, ewidencji i rejestru, o których mowa w ust. 1, oraz wzory ewidencji i rejestru, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, oraz zakres dokumentacji, o której mowa w ust. 1 pkt 4, w celu ustalenia podstawy opodatkowania i obliczania wysokości należnych podatków, uwzględniając specyfikę prowadzenia poszczególnych rodzajów gier hazardowych.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 78 ust. 2 ustawy, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57) określił m.in. warunki prowadzenia i wzory, ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier w grach hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnej.

Wzory ewidencji podstaw opodatkowania i obliczania wysokości podatku od gier stanowią załącznik nr 1 i nr 2 do tego rozporządzenia.

Wobec powyższego stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji podstaw opodatkowania i ewidencji obliczania wysokości podatku od gier w oparciu o przepisy rozporządzenia z dnia 4 stycznia 2010 r. w sprawie dokumentacji prowadzonej przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier hazardowych (Dz. U. Nr 8, poz. 57), wydane na podstawie ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540).

Tut. Organ informuje również, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym zdarzeniu przyszłym, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika