Czy Spółka postępowała prawidłowo uwzględniając w rozliczeniach podatku akcyzowego faktury korygujące (...)

Czy Spółka postępowała prawidłowo uwzględniając w rozliczeniach podatku akcyzowego faktury korygujące wystawione przez importera z tytułu udzielanych przez niego rabatów potransakcyjnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rabatu potransakcyjnego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie rabatu potransakcyjnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest dealerem samochodów osobowych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje on zakupów samochodów osobowych od kontrahenta (importera) mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, celem ich dalszej odsprzedaży. Sprzedaż samochodów osobowych Spółce dokumentowana jest przez importera fakturami VAT, na których wykazywana jest cena każdego sprzedawanego pojazdu. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 28 lutego 2009 r., którego dotyczy niniejszy wniosek, Spółka otrzymywała od importera faktury korygujące in minus (obejmujące także podatek akcyzowy), wynikające z udzielanych przezeń rabatów potransakcyjnych. Faktury korygujące uwzględniano w rozliczeniach podatku akcyzowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy Spółka postępowała prawidłowo uwzględniając w rozliczeniach podatku akcyzowego faktury korygujące wystawione przez importera z tytułu udzielanych przez niego rabatów potransakcyjnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 80 ust 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą, akcyzie podlegały samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Stosownie do przepisu art. 80 ust 2 pkt 1 ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów były podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą jego rejestracją na terytorium kraju.

Moment powstania obowiązku podatkowego określał natomiast art. 80 ust. 3 ustawy. Zgodnie z brzmieniem art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy, obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstawał w przypadku sprzedaży - z chwilą wystawienia faktury nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania wyrobu.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w przepisie art. 82 ust. 1 ustawy, sprzedający był zobowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonanej odsprzedaży samochodu osobowego. W przypadku wystawienia przez podatnika faktury, w której została wykazana kwota akcyzy był on również zobowiązany zapłacić akcyzę nawet wówczas, gdy dana sprzedaż nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona od podatku (art. 82 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania stanowiła kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz kwotę akcyzy należne od tych wyrobów.

Stosownie do art. 79 ustawy, podatnik miał prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku akcyzowym określając podstawę opodatkowania tym podatkiem w art. 10 ust. 1-9 ustawy, nie odnosiła się do pojęcia obrotu będącego podstawą opodatkowania w podatku od towarów i usług.

Wskazane przepisy nie przewidywały również zmniejszenia podstawy opodatkowania o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów (bonifikat upustów, uznanych reklamacji i skont). Zatem należy uznać, że uzyskanie rabatu przez Spółkę nie miało wpływu na wysokość podstawy opodatkowania a co za tym idzie wysokość kwoty podatku akcyzowego, jeżeli nie był on uwzględniony już w kwocie należnej z tytułu sprzedaży i w wystawionej wówczas fakturze.

Tym samym w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, do których należały m.in. samochody osobowe brak było podstaw prawnych do zmniejszenia podstawy opodatkowania. Brak regulacji w tym względzie w ustawie o podatku akcyzowym oznaczał, że po dokonaniu sprzedaży samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją na terenie kraju, w stosunku do których powstał obowiązek podatkowy i została ustalona podstawa opodatkowania, brak było możliwości zmniejszenia jej wysokości. W konsekwencji rabaty lub upusty udzielone Spółce przez importera po dokonaniu sprzedaży samochodów osobowych nie mogły zmniejszać kwoty należnego podatku akcyzowego.

Wobec powyższego uzyskane korekty faktur sprzedaży samochodów osobowych nie stanowiły podstawy do złożenia korekty deklaracji podatkowej oraz pozostawały bez wpływu na sposób obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów, o którym mowa w art. 79 ustawy.

Uzupełniająco wskazać należy, iż prezentowane przez Spółkę stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 18 sierpnia 2011 r. o numerze ILPP3/443-51/11-2/TK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika