Czy Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia od akcyzy od zużycia energii elektrycznej przewidzianego (...)

Czy Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia od akcyzy od zużycia energii elektrycznej przewidzianego w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) ? (aktualnie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego; Dz. U. poz. 212) - w opisanej sytuacji faktycznej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia od zużywanej energii elektrycznej wyprodukowanej z zastosowaniem biogazu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie warunków uprawniających do korzystania ze zwolnienia od zużywanej energii elektrycznej wyprodukowanej z zastosowaniem biogazu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca wytwarza jako produkt uboczny procesu technologicznego oczyszczania ścieków ? biogaz, tj. mieszaninę gazów z przeważającym udziałem metanu (ok. 65% CH4). Biogaz powstaje w procesie technologicznym w wyniku fermentacji osadów ściekowych.

Cała ilość wyprodukowanego biogazu przeznaczona jest do spalenia w silnikach spalinowych, a poprzez współpracę z prądnicą, do wytworzenia energii elektrycznej. Wytworzona w ten sposób energia elektryczna wykorzystywana jest wyłącznie na potrzeby własne oczyszczalni ścieków i nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej. Całkowita moc zespołów prądotwórczych wynosi 0,264 MW, a więc jest mniejsza od 1 MW.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia od akcyzy od zużycia energii elektrycznej przewidzianego w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 23 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 159, poz. 1070) ? (aktualnie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego(Dz.U. z 2013 r. poz. 212) ? w opisanej sytuacji faktycznej?

Zdaniem Wnioskodawcy, ma on prawo do korzystania ze zwolnienia z § 9 rozporządzenia M. F. z 23 sierpnia 2010 r. (aktualnie z § 5 rozporządzenia M. F. z 8 lutego 2013 r.), w opisanej sytuacji faktycznej.

Wątpliwości, które legły u podstaw decyzji o przedłożeniu pytania wynikają ze sformułowania warunku zwolnienia, zawartego w końcowej części wskazywanych wyżej, a mających identyczne brzmienie, paragrafów 9 i 5 rozporządzeń Ministra Finansów. Przepisy te stanowią, że zwolnienie jest pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stan faktyczny i prawny w niniejszej sprawie jest taki, że Wnioskodawca nie płaci akcyzy od biogazu wytwarzanego w procesie technologicznym fermentacji osadów ściekowych. Niepłacenie wynika z postanowienia art. 89 ust. 1 pkt 12 tiret 1 ustawy o podatku akcyzowym, który ustanawia stawkę ?0? od biogazu bez względu na kod CN.

Zdaniem Wnioskodawcy, faktyczne niepłacenie akcyzy z tytułu ustanowienia stawki ?0? nie może być traktowane jako niezapłacenie akcyzy w należnej wysokości od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej, w rozumieniu cytowanego wyżej sformułowania paragrafów rozporządzeń M. F.

Podatnik nie płaci akcyzy o stawce zerowej i nie może jej płacić, bo taka jest wola ustawodawcy. Jednocześnie oznacza to, że nie można mu zarzucić, że nie zapłacił akcyzy w należnej wysokości, bo należna wysokość wynosi zero.

Przedstawiony stan faktyczny i prawny może budzić wątpliwości, czy niepłacenie akcyzy z powodu ustanowienia stawki ?0? od produkcji biogazu nie oznacza ziszczenia się warunku z paragrafów 9 i 5 wskazanych wcześniej rozporządzeń M. F., zatem Zainteresowany przedkłada sformułowane powyżej pytanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Ze złożonego w dniu 11 września 2013 r. wniosku wynika, że jego przedmiotem jest stan faktyczny. Powyższe determinuje ? przy wydawaniu niniejszej interpretacji indywidualnej ? skorzystanie z przepisów prawa akcyzowego obowiązujących na dzień złożenia wniosku, tj. 11 września 2013 r.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą korzystania ze zwolnienia od akcyzy od zużycia energii elektrycznej przewidzianego w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Należy w tym miejscu nadmienić, że z dniem 1 listopada 2013 r. ustawą z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1231 ze zm.) wprowadzono zasadnicze zmiany w zakresie opodatkowania niektórych wyrobów akcyzowych w tym m.in. wyrobów gazowych.

Natomiast w kwestii opodatkowania energii elektrycznej wyjaśnić przede wszystkim należy, że w poz. 28 załącznika nr 1 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Do 28 lutego 2013 r. obowiązywało rozporządzenie z dnia 23 sierpnia 2010 r. Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 159, poz. 1070).

Przepis § 9 rozporządzenia z dnia 23 sierpnia 2010 r. stanowił, że zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Analogicznie kwestię tą reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2013 r. poz. 212) ? obowiązujące od 1 marca 2013 r. ? które w § 5 stanowi, że zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, niedostarczanej do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Oba ww. uregulowania zakładają zapłatę akcyzy od zużytego wyrobu akcyzowego do wyprodukowania innego wyrobu (energii elektrycznej), jako warunek zwolnienia produktu finalnego.

Wyjaśnić przy tym należy, że zgodnie zaś z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Wobec powyższego, biogaz CN 2711 ? jako produkt uboczny technologicznego procesu fermentacji osadów ściekowych, zużywany do spalania w silnikach spalinowych (generatorach) celem wytworzenia energii elektrycznej ? jest wyrobem energetycznym i podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a ustawy, podstawowa stawka akcyzy na wyroby energetyczne dla gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych ? gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901 wynosi:

  • skroplonych ? 695,00 zł/1000 kilogramów,
  • w stanie gazowym ? 11,04 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 164 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym do dnia 31 października 2013 r. zamiast stawki akcyzy, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a tiret drugie, do wyrobów akcyzowych określonych w tym przepisie stosuje się zerową stawkę akcyzy.

Wobec powyższego biogaz zużywany do spalania w silnikach spalinowych (generatorach) celem wytworzenia energii elektrycznej opodatkowany był do dnia 31 października 2013 r. stawką akcyzy 0 zł.

Akcyza należna od ww. wyrobu wynosiła zatem 0 zł co jest równoznaczne z traktowaniem zużycia tych wyrobów jako zużycia biogazu z zapłaconą akcyzą.

Stosownie zatem do ww. przepisów rozporządzeń w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego aby skorzystać ze zwolnienia należało spełnić łącznie następujące warunki:

  1. energia elektryczna jest wyprodukowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW,
  2. od wyrobów energetycznych wykorzystanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należytej wysokości ,
  3. energia elektryczna nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania energii elektrycznej.

Reasumując, w stanie prawnym obowiązującym na dzień złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. na 11 września 2013 r., wytworzony przez Wnioskodawcę biogaz (wykorzystywany do spalenia w silnikach spalinowych, a poprzez współpracę z prądnicą do wytworzenia energii elektrycznej) objęty był zerową stawką podatku akcyzowego.

Łączne spełnienie warunków określonych albo w przepisie § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 sierpnia 2010 r. albo § 5 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. uprawniało Wnioskodawcę ? w opisanej sytuacji faktycznej ? do korzystania ze zwolnienia od akcyzy od zużycia energii elektrycznej przewidzianego w ww. przepisach.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację ? w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika