Stwierdzić należy, iż samochody klasyfikowane do pozycji CN 8704 nie zostały wymienione w załączniku (...)

Stwierdzić należy, iż samochody klasyfikowane do pozycji CN 8704 nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy, a zatem samochód o kodzie CN 8704 21 31 nie jest wyrobem akcyzowym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2008 r. (data wpływu 16 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów akcyzowych ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie wyrobów akcyzowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni ma zamiar dokonać od niemieckiej firmy zakupu samochodu o następujących parametrach (wg niemieckiego świadectwa dopuszczenia):

  • marka: (?),
  • typ: (?),
  • wariant: (?),
  • wersja: (?)
  • oznaczenie handlowe: (?),
  • klasa pojazdu: 10,
  • rodzaj budowy: 0300,
  • opis klasy pojazdu i budowy: samochód ciężarowy (skrzynia zamknięta),
  • pojemność skokowa w cm#179;: 2967,
  • rodzaj paliwa lub źródło energii: diesel,
  • fabrycznie dopuszczalna masa całkowita: 3020,
  • miejsca siedzące włącznie z miejscem kierowcy: 2,
  • oznaczenie homologacji: A,
  • liczba osi: 2,
  • ilość osi napędowych: 02,
  • masa fabryczna bez obciążenia: 2500,
  • długość w mm: 5086-5209,
  • szerokość w mm: 1983,
  • wysokość w mm:1697-1772,
  • data pierwszej rejestracji: 30 lipca 2008 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jak należy zaklasyfikować ww. samochód, a w konsekwencji czy jest to wyrób akcyzowy...


Zdaniem Wnioskodawczyni, jest to nowy samochód ciężarowy, oznaczony kodem CN 8704 21 31, o masie całkowitej nieprzekraczającej 5 ton.

Wyrób nie podlega podatkowi akcyzowemu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą, do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania znakami akcyzy w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).


Zainteresowana wyjaśniła, iż zamierza dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu klasyfikowanego do pozycji CN 8704.

W myśl art. 2 pkt 1, wyroby akcyzowe to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. W świetle zapisów pozycji 59 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, wyrobem akcyzowym są pojazdy samochodowe i inne pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi klasyfikowane do kodu CN 8703.


Wobec powyższego stwierdzić należy, iż samochody klasyfikowane do pozycji CN 8704 nie zostały wymienione w załączniku nr 1 do ustawy, a zatem samochód o kodzie CN 8704 21 31 nie jest wyrobem akcyzowym.


Podkreślić równocześnie trzeba, iż przedstawione w pytaniu zagadnienie dotyczące klasyfikacji samochodu, nie może być przedmiotem niniejszej interpretacji.

Zgodnie bowiem z art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), przedmiotem interpretacji indywidualnej mogą być wyłącznie przepisy prawa podatkowego, tj. przepisy ustaw podatkowych, postanowień ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych (art. 3 pkt 2 ww. ustawy). Stąd też niniejsza interpretacja nie zawiera wykładni innych przepisów niż podatkowe.

W świetle komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.


W związku z powyższym tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji samochodu i oparł się w niniejszej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego na klasyfikacji przedstawionej przez Zainteresowaną.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika