Czy od zużytego oleju opałowego, zużytego jako paliwo do silnika spalinowego przedmiotowego agregatu, (...)

Czy od zużytego oleju opałowego, zużytego jako paliwo do silnika spalinowego przedmiotowego agregatu, należy zapłacić podatek akcyzowy?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp.J., przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 25 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zużycia oleju opałowego ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zużycia oleju opałowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca nabywa olej opałowy od hurtownika i składa oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego do celów opałowych. Nabyty olej opałowy zużywany jest do spalania w piecu centralnego ogrzewania i do karchera (podgrzewanie wody).

Część z nabytego oleju zużywana jest jako paliwo do silnika spalinowego zamontowanego w naczepie samochodowej, który służy zarówno do schładzania jak i podwyższania temperatury.

Jest to instalacja ? agregat, który wytwarza niską temperaturę podczas przewożenia artykułów wymagających chłodzenia (do -25°C) lub wyższą temperaturę dla towarów, które muszą być przewożone w temperaturze dodatniej (do +25°C).

Procesy schładzania i podgrzewania polegają na napędzaniu przez silnik spalinowy tego agregatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od zużytego oleju opałowego, zużytego jako paliwo do silnika spalinowego przedmiotowego agregatu, należy zapłacić podatek akcyzowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest on zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego, gdyż nie powstaje obowiązek podatkowy, ponieważ olej opałowy zostaje nabyty z zapłaconym podatkiem właściwym dla oleju opałowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

W myśl art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem paliw silnikowych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Zaznaczyć także należy, iż zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 10 ustawy, stawki akcyzy dla olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

  1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1.000 litrów,
  2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1.000 kilogramów.

Stosownie do art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy, w przypadku użycia wyrobów, o których mowa w ust. 1 pkt 9, 10 i 15, do napędu silników spalinowych zamiast stawki preferencyjnej właściwej dla olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych stosuje się odpowiednio stawkę 1.822,00 zł/1.000 litrów, a w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest równa lub wyższa od 890 kilogramów/metr sześcienny - 2.047,00 zł/1.000 kilogramów.

W ocenie tutejszego Organu brzmienie wymienionych przepisów wskazuje, iż Spółka zamierzając zastosować stawkę preferencyjną dla paliw opałowych przeznaczonych do celów opałowych powinna zużyć nabywany olej opałowy zgodnie z przeznaczeniem, które deklaruje w składanym oświadczeniu, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, w momencie zakupu wyrobu akcyzowego.

Przepisy dotyczące oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego do celów opałowych wprowadzono w celu zapewnienia właściwej kontroli w zakresie obrotu wyrobami energetycznymi korzystającymi z preferencyjnych stawek akcyzy ze względu na przeznaczenie. Na sprzedawców olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych nałożono obowiązek uzyskiwania od nabywców oświadczeń o przeznaczeniu wyrobów, których wypełnienie uprawnia do zastosowania stawek akcyzy właściwych dla paliw opałowych oraz szczegółowo określono zakres danych jakie powinny zawierać oświadczenia. Dopiero uzyskanie przez sprzedawcę oświadczenia spełniającego wymogi określone w przepisach umożliwia zastosowanie przez ten podmiot stawki preferencyjnej. Zatem, w chwili zakupu wyrobu Wnioskodawca składa sprzedawcy dokument zawierający oświadczenie o przeznaczeniu oleju opałowego oraz, miedzy innymi, i informację o rodzaju, typu oraz liczby posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się te urządzenia.

Odnosząc powyższe do opisanego zagadnienia zauważyć należy, iż obowiązujące przepisy nie precyzują pojęcia ? cel opałowy.

W konsekwencji należy odnieść się w tym zakresie do potocznego znaczenia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą w: Język polski. Współczesny słownik języka polskiego, pod red. Bogusława Dunaj, Warszawa 2007, t. 2 s. 1115, pojęcie ?opał? oznacza to, czym się pali, ogrzewa pomieszczenia, natomiast pojęcie ?opałowy? oznacza ? służący do opalania. Biorąc zatem pod uwagę powyższe definicje uznać należy, iż ?cel opałowy? spełniony zostanie w każdym takim przypadku, gdy zużywany olej służyć będzie otrzymywaniu energii cieplnej służącej do ogrzewania, opalania itp. Wykładnia literalna omawianych przepisów każe przyjąć, iż mamy tu do czynienia z procesem technologicznym polegającym na spalaniu oleju opałowego w celu wytworzenia energii cieplnej służącej do celów grzewczych, np. ogrzewania różnego rodzaju pomieszczeń, co wiąże się z użyciem do tego celu urządzeń grzewczych, przez które, zdaniem tutejszego organu, należy rozumieć urządzenia zasilane olejem opałowym, służące do wytwarzania energii cieplnej.

Zużyciem oleju na cele opałowe będzie zatem zużycie go bezpośrednio w urządzeniu grzewczym, tj. urządzeniu bezpośrednio przetwarzającym energię uzyskaną w wyniku spalania oleju opałowego na energię cieplną. Innymi słowy przez zużycie oleju na cele opałowe należy rozumieć takie jego zastosowanie, którego jedynym celem jest uzyskanie energii cieplnej w wyniku procesu spalania.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka wskazuje, iż przedmiotowy olej wykorzystywany będzie jako paliwo do napędu silnika agregatu, który wytwarza niską temperaturę podczas przewożenia artykułów wymagających chłodzenia (do -25°C) lub wyższą temperaturę dla towarów, które muszą być przewożone w temperaturze dodatniej (do +25°C).

Zatem należy uznać, iż zużycie oleju w urządzeniu wskazanym we wniosku nie może zostać uznane za przeznaczenie tego oleju na cele opałowe, bowiem, podstawową funkcją przedmiotowych urządzeń nie jest wytwarzanie energii cieplnej służącej do celów grzewczych. Tym samym przedmiotowy olej przeznaczony do napędu silnika nie może być traktowany jako paliwo opałowe.

Stanowisko organu znajduje również jednoznaczne potwierdzenie w treści przepisu art. 89 ust. 4 pkt 1 ustawy, który stanowi, iż w każdym przypadku, użycia olejów opałowych do napędu silników spalinowych zamiast stawki preferencyjnej właściwej dla olejów opałowych przeznaczonych do celów opałowych stosuje się odpowiednio stawkę podstawową.

W przypadku złożenia przez Spółkę dystrybutorowi oleju opałowego kompletnego oświadczenia, o którym mowa w art. 89 ust. 5 pkt 1 ustawy, to u Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w akcyzie na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, a przedmiotem opodatkowania akcyzą będzie użycie wyrobów akcyzowych objętych określoną (preferencyjną) stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, gdyż dojdzie do użycia oleju opałowego niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania tej stawki akcyzy. Obowiązek podatkowy powstanie z dniem zużycia wyrobu niezgodnie z przeznaczeniem (art. 10 ust. 1 ustawy).

Reasumując, zużycie oleju opałowego przeznaczonego do napędu silnika agregatu, który wytwarza niską temperaturę podczas przewożenia artykułów wymagających chłodzenia (do -25°C) lub wyższą temperaturę dla towarów, które muszą być przewożone w temperaturze dodatniej (do +25°C) spowoduje powstanie obowiązku podatkowego i konieczność zapłaty podatku akcyzowego w należnej wysokości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP3/443-85/10-2/TK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika