Podatek akcyzowy w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi.

Podatek akcyzowy w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2014 r. (data wpływu 23 czerwca 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 13 sierpnia 2014 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 czerwca 2014 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie organizacji obrotu wyrobami akcyzowymi. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 sierpnia 2014 r. (data wpływu 13 sierpnia 2014 r.) w zakresie pełnomocnictwa osoby podpisanej na wniosku do reprezentowania wnioskodawcy, opisu zdarzenia przyszłego, pytania oraz stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej. Działalność ta obejmuje magazynowanie i obrót paliwami ciekłymi oraz wynajem i działalność inwestycyjną w zakresie nieruchomości. Działalność w zakresie wynajmu oraz inwestycji w nieruchomości jako zorganizowana część przedsiębiorstwa zostanie w przyszłości wniesiona do odrębnego podmiotu prawnego w formie aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Obie formy działalności są zarejestrowane w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Działalność stanowi kontynuację działalności zmarłego ?A?, prowadzonej pod firmą (?). Zainteresowany jest wyłącznym spadkobiercą zmarłego ?A?.

Dowód:

  • wyciąg z CEIDG,
  • postanowienie o stwierdzeniu nabycia praw do spadku. ?A?

Wobec Wnioskodawcy, prowadzącej działalność gospodarczą, Naczelnik Urzędu Celnego:

  • w dniu 21 stycznia 2014 r. wydał decyzję w przedmiocie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z tytułu produkcji i magazynowania wyrobów akcyzowych,
  • w dniu 18 lipca 2013 r. wydał decyzję w przedmiocie zmiany decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 7 stycznia 2011 r. w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, poprzez wprowadzenie danych prowadzącego skład podatkowy, tj. danych spadkobiercy zmarłego, Zainteresowanego.

Wnioskodawca, po wydzieleniu działalności w zakresie wynajmu i inwestycji w nieruchomości, zamierza przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową, tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przekształcenie dokonywane będzie w trybie art. 5841 ksh i nast.

W wyniku przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością Spółce przekształconej, na podstawie art. 5842 ksh przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego, co oznacza, że przekształcona Spółka będzie właścicielem całości infrastruktury przysługującej dotychczas przedsiębiorcy, a także będzie posiadała odpowiednie zasoby, zarówno finansowe, jak i osobowe, przysługujące obecnie przedsiębiorcy.

Decyzje opisane powyżej obejmują wyłącznie część działalności prowadzonej przez Zainteresowanego w zakresie magazynowania i obrotu paliwami ciekłymi, podlegającej planowanemu przekształceniu w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy jednoosobowa spółka kapitałowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, tj. ZZ wstąpi z mocy prawa w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w szczególności wstąpi z mocy prawa w prawa wynikające z decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 21 stycznia 2014 r., w przedmiocie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego?
  2. Czy jednoosobowa spółka kapitałowa (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wstąpi z mocy prawa w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w szczególności wstąpi z mocy prawa w prawa wynikające z decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 18 lipca 2013 r., w przedmiocie zmiany danych prowadzącego skład podatkowy oraz decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia 7 stycznia 2011 r. w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego; spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej (art. 5842 ksh).

Ad. pytania nr 1

Zgodnie z art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Na skutek planowanego przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością zmianie ulegnie jedynie forma prawna prowadzonej działalności. Nie ulegnie zmianie zakres działalności będący przedmiotem wydanej decyzji.

Prawa wynikające z decyzji opisanych w pytaniu nr 1 i 2 mogą być bez przeszkód kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych. Przepisy dotyczące spółek kapitałowych nie zawierają bowiem w tym zakresie żadnych przepisów szczególnych.

W świetle powyższego zasadny jest pogląd, zgodnie z którym w przypadku przekształcania przedsiębiorcy, spółce przekształconej przysługują prawa i obowiązki dotychczasowego adresata decyzji w przedmiocie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z tytułu produkcji i magazynowania wyrobów akcyzowych.

Ad. pytania nr 2

Zgodnie z art. 49 ust. 10 ustawy o podatku akcyzowym zmiana podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Z kolei zgodnie z art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Prawa wynikające z decyzji opisanych w pytaniu nr 1 i 2 mogą być bez przeszkód kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych. Przepisy dotyczące spółek kapitałowych nie zawierają bowiem w tym zakresie żadnych przepisów szczególnych.

W świetle powyższego zasadny jest pogląd, zgodnie z którym w przypadku przekształcania przedsiębiorcy, spółce przekształconej przysługują prawa i obowiązki dotychczasowego adresata decyzji w przedmiocie zmiany danych prowadzącego skład podatkowy i decyzji w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 551 § 5 ustawy z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r., poz. 1030 z późn. zm.) (dalej: ksh), przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 672, 675 i 983) ? (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Stosownie do art. 5841 § 1 ksh, przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki do rejestru (dzień przekształcenia), natomiast w myśl art. 5842 § 1 ksh, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

W świetle powyższych przepisów przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową skutkuje sukcesją uniwersalną w zakresie praw i obowiązków na gruncie prawa handlowego.

Zgodnie z art. 49 ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r., poz. 752) ? zwanej dalej ustawą ? zmiana miejsca prowadzenia składu podatkowego lub podmiotu prowadzącego skład podatkowy wymaga uzyskania nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, z wyłączeniem następców prawnych lub podmiotów przekształconych w przypadkach wstąpienia przez nich w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa lub prawa i obowiązki, określonych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa.

Na mocy art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej ? jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

W związku z powyższym, w świetle ww. przepisów Ordynacji podatkowej, w przypadku planowanego przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w Spółkę z o.o., Spółka ta z dniem wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego, wstąpi w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa Zainteresowanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym również we wszelkie jego prawa związane z prowadzonym obecnie przez Wnioskodawcę składem podatkowym.

Dlatego też, stosownie do ww. art. 49 ust. 10 ustawy, pomimo że w związku z planowanym przekształceniem dojdzie do zmiany podmiotu prowadzącego skład podatkowy, którym po planowanym przekształceniu stanie się spółką z o.o., spółka ta jako sukcesor Wnioskodawcy w zakresie przewidzianym w przepisach prawa podatkowego praw Zainteresowanego związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, nie będzie zobligowana na gruncie ustawy do ubiegania się o uzyskanie nowego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego ani zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Reasumując, w związku z tym, że nowym podmiotem prowadzącym skład podatkowy będzie następca prawny ? spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ? będą mu przysługiwały wszelkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika