Podatek akcyzowy w zakresie olejków eterycznych sygn: ILPP3/443-87/10-2/TK

Podatek akcyzowy w zakresie olejków eterycznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejków eterycznych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie olejków eterycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja wyrobów kwalifikowanych do grupowania PKWiU ex 24.63.10 olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, kwalifikowanych do kodu CN 3302 (dalej: aromaty spożywcze lub wyroby własne). Wyroby własne Wnioskodawcy zawierają alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 1,2 do 94%. Dla potrzeb realizowanej produkcji Wnioskodawca nabywa i zużywa napoje alkoholowe - alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy 80% więcej (kod CN 2207) od podmiotów prowadzących składy podatkowe.

Wnioskodawca dokonuje zbycia wyrobów własnych na rzecz producentów artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości, jak również sprzedaje swoje aromaty hurtowniom zaopatrzenia przemysłu spożywczego, które dokonują dalszego zbycia wyrobów własnych Wnioskodawcy wytwórcom artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (dalej: wyroby spożywcze i napoje bezalkoholowe określone w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym).

Od dnia 28 czerwca 2004 r. Wnioskodawca prowadził skład podatkowy posiadając wymagane zezwolenia wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w X. Zgodnie bowiem z przepisami obowiązującymi do dnia 28 lutego 2009 r. produkcja i dystrybucja wyrobów własnych podatnika jako wyrobów akcyzowych zharmonizowanych objęta była takim wymogiem.

Wnioskodawca chciałaby uzyskać potwierdzenie, czy postępuje zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) obowiązującymi od 1 marca 2009 r. (zwana dalej: UOPA), produkując i sprzedając aromaty spożywcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy produkowane przez Wnioskodawcę aromaty spożywcze są wyrobami akcyzowymi w rozumieniu przepisów UOPA...
  2. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do prowadzenia działalności produkcyjnej poprzez skład podatkowy, złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz składania deklaracji podatkowych, w części obejmującej produkcję dalsze przemieszczanie wyrobów własnych zawierających alkohol etylowy, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA...
  3. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawiania dokumentów dostawy wyrobów akcyzowych bądź innych, np. administracyjnego dokumentu towarzyszącego, przy sprzedaży wyrobów własnych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA, jako zbywca towarów zawierających alkohol etylowy zwolniony od akcyzy...
  4. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do zbierania oświadczeń (w formie adnotacji na fakturze sprzedaży bądź osobnego dokumentu) od nabywców wyrobów własnych, tj. od producentów i hurtowników, mówiących o przeznaczeniu nabywanych przez nich aromatów spożywczych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA (oświadczenia o wykorzystaniu bezpośrednim bądź pośrednim)... Jeżeli nie, to czy nabywca wyrobów własnych Wnioskodawcy zobowiązany będzie do przedłożenia Wnioskodawcy jakichkolwiek innych dokumentów lub zaświadczeń potwierdzających zużycie aromatów w celu produkcji środków spożywczych opisanych powyżej...
  5. Czy Wnioskodawca, jako podmiot zużywający napoje alkoholowe używane do produkcji aromatów spożywczych stosowanych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA, jest zobowiązany do potwierdzania podmiotowi dostarczającemu napoje alkoholowe odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie...
  6. Czy w przypadku niewłaściwego finalnego zastosowania wyrobów własnych Wnioskodawcy przez nabywcę (gdyby sytuacja taka wystąpiła), związany z naruszeniem reguł zwolnienia określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA, obowiązek podatkowy z tego tytułu zaistnieje bezpośrednio wobec Wnioskodawcy czy wobec nabywcy...
  7. Czy Wnioskodawca jest zobowiązany do informowania nabywcy o fakcie, że nabywany przez niego aromat spożywczy zawiera alkohol etylowy w ilości powyżej 1,2 % objętości, który jako wyrób akcyzowy podlega zwolnieniu zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Do dnia 28 lutego 2009 r. wyroby własne Wnioskodawcy były wyszczególnione pod pozycją 32 załącznika nr 1 ?Wykaz wyrobów akcyzowych? do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm. - dalej: poprzednio obowiązująca UOPA). Począwszy od 1 marca 2009 r. wyroby własne Wnioskodawcy nie występują wśród wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 1 ?.Wykaz wyrobów akcyzowych? do UOPA. W pozycji 43 załącznika nr 1 ?Wykaz wyrobów akcyzowych? do UOPA do kategorii wyrobów akcyzowych został zaliczony alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy. Jednakże na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA, zwolniony z akcyzy został alkohol zawarty w olejkach eterycznych lub mieszaninach substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Należy także wskazać, że w załączniku nr 2 do UOPA, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, nie zostały wskazane, jako podlegające takiemu rygorowi, wyroby kwalifikowane do kodu CN 3302. Zdaniem Wnioskodawcy z brzmienia powyższych przepisów wynika, że produkowane przez niego aromaty spożywcze nie mają statusu wyrobów akcyzowych.

Ad. 2

Zainteresowany uważa, iż w świetle obowiązujących od dnia 1 marca 2009 r. przepisów UOPA nie jest on zobowiązany do prowadzenia działalności produkcyjnej wyrobów własnych poprzez skład podatkowy, złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz składania deklaracji podatkowych, w części obejmującej produkcję i dalsze przemieszczanie przez niego wyrobów własnych zawierających alkohol etylowy stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Wynika to z następujących regulacji:

  1. wyroby własne Wnioskodawcy nie są wyrobami akcyzowymi,
  2. wyroby własne Wnioskodawcy nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do UOPA, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym.

W art. 2 ust. 1 pkt 22a UOPA, wprowadzona została definicja podmiotu zużywającego, przez który rozumie się m.in. podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy (napoje alkoholowe, alkohol etylowy) ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zdaniem Wnioskodawcy produkcja aromatów spożywczych, jako forma zużycia napojów alkoholowych (alkoholu etylowego), może być realizowana także poza składem podatkowym, z założeniem, że wyroby te będą stosowane do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA, a na producencie aromatów spożywczych nie będzie ciążył obowiązek złożenia zabezpieczenia akcyzowego w zakresie tych wyrobów.

Zdaniem Wnioskodawcy nie ciąży na nim obowiązek składania deklaracji podatkowych, w części obejmującej produkcję i dalsze przemieszczanie wyrobów własnych zawierających alkohol etylowy, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA.

W świetle art. 21 ust. 3 pkt 3 UOPA, przepisy dotyczące obowiązku składania deklaracji podatkowych dla potrzeb akcyzy nie mają zastosowania do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zerowa stawką akcyzy lub objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3.

Jak wskazano powyżej wyroby własne Wnioskodawcy nie są wyrobami akcyzowymi. Wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy nabywany i zużywany przez Wnioskodawcę jako podmiot zużywający, zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA.

Tak więc w odniesieniu do Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 3 pkt 3 UOPA, zwalniający z obowiązku składania deklaracji podatkowych dla potrzeb akcyzy.

Ad. 3

Zgodnie z przepisami UOPA, producenci wyrobów akcyzowych są zobowiązani do wystawiania dokumentów dostawy wyrobów akcyzowych. Jako, że Wnioskodawca nie jest producentem wyrobów akcyzowych nie jest zobowiązany do wystawiania dokumentów dostawy wyrobów akcyzowych bądź innych, np. administracyjnego dokumentu towarzyszącego, przy sprzedaży wyrobów własnych stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA. Wobec zbywcy towarów, nie będących wyrobami akcyzowymi, zawierających alkohol etylowy zwolniony od akcyzy przepisy UOPA nie wprowadzają takiego wymogu.

Ad. 4

Przepisy UOPA nie określają aby podmiot, który nie jest producentem wyrobów akcyzowych, był zobowiązany do zbierania oświadczeń od kontrahentów produkujących wyroby spożywcze i hurtowników sprzedających aromaty producentom wyrobów spożywczych, określających wykorzystanie sprzedanych aromatów w produkcji środków spożywczych. Skoro przepisy nie określają, że producent aromatów ma wymagać oświadczenia od nabywców jego aromatów oświadczeń o sposobie ich wykorzystania, wydaje się, że wystarczające są ogólne informacje o kontrahencie, np. informacje ogólno dostępne na stronach internetowych kontrahenta. Skoro zbieranie oświadczeń od producentów środków spożywczych nie są w ogóle wymagane podobna kwestia dotyczy hurtowników i innych pośredników w handlu aromatami, którzy odsprzedają je, bądź innym pośrednikom, bądź bezpośrednio zakładom produkującym środki spożywcze. Wydaje się, że nałożenie obowiązku badania łańcucha handlowego i zbierania oświadczeń od każdego z pośredników byłoby zbyt formalistycznym podejściem i byłoby wymogiem bardzo trudnym do spełnienia. Gdyby ustawodawca taki wymóg chciał wprowadzić wpisałby go do UOPA w przepisie art. 30, który dotyczy zwolnień z podatku akcyzowego lub w artykułach następnych rozdziału 6 dotyczącego zwolnień. Skoro ustawodawca tego nie uczynił zdaniem Wnioskodawcy nie jest on zobowiązany do zbierania oświadczeń od kontrahentów produkujących wyroby spożywcze i hurtowników sprzedających aromaty producentom wyrobów spożywczych. Brak takiego obowiązku dotyczy zbierania oświadczeń w jakiejkolwiek formie.

Ad. 5

Zgodnie z przepisem art. 32 ust. 11 UOPA, odbierający wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Wobec powyższego Wnioskodawca jako podmiot zużywający jest zobowiązany do potwierdzania podmiotowi dostarczającemu napoje alkoholowe używane do produkcji aromatów spożywczych, określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA, odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Ad. 6

Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 1 a UOPA, obowiązek podatkowy z tytułu niewłaściwego finalnego zastosowania wyrobów własnych podatnika (gdyby sytuacja taka wystąpiła), związany z naruszeniem reguł zwolnienia określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA, zaistnieje bezpośrednio wobec tego podmiotu, który wyroby te zastosował niezgodnie z zakresem zwolnienia.

Ad. 7

UOPA nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku informowania nabywcy o fakcie, że nabywany przez niego aromat spożywczy zawiera alkohol etylowy w ilości powyżej 1,2% objętości, który jako wyrób akcyzowy podlega zwolnieniu zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA. Jednakże podanie informacji o rzeczywistej zawartości alkoholu etylowego w nabywanym aromacie spożywczym, np. na etykiecie, ułatwiłoby nabywcy prawidłowe zastosowanie do zawartego w nim alkoholu etylowego przepisów UOPA, np. w przypadkach zużycia niezgodnie ze zwolnieniem określonym w art. 30 ust. 9 pkt 5 UOPA (np. zużycia do produkcji napojów o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2%).

W identycznym stanie faktycznym w odniesieniu do podobnych pytań Izba Skarbowa w Poznaniu wydała interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego w dniu 3 sierpnia 2009 r. nr ILPP3/443-79/09-2/TW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ pragnie dodatkowo zauważyć, iż pomimo tego, że stanowisko Zainteresowanego uznać należy za prawidłowe to w powyższej sprawie ważną kwestią jest zagadnienie prawidłowej klasyfikacji produkowanych wyrobów z dodatkiem alkoholu etylowego.

Innymi słowy stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe o ile produkowane i dystrybuowane wyroby (olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, kwalifikowanych do kodu CN 3302) nie są wyrobami klasyfikowanymi do kodu CN 2207 lub 2208, tj. np. alkoholem etylowym. Nieprawidłowa klasyfikacja tych wyrobów może bowiem skutkować ich opodatkowaniem.

Należy wyjaśnić przy tym, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych.

Jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny (Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP3/443-79/09-2/TW, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika