Czy Wnioskodawca musi posiadać w składzie podatkowym magazynowym dla wyrobów energetycznych akcyzowych (...)

Czy Wnioskodawca musi posiadać w składzie podatkowym magazynowym dla wyrobów energetycznych akcyzowych na stałe 5000 szt. zbiorników 1000l (paletopojemników), czy wystarczy zapewnić pojemność magazynową (odpowiednią powierzchnię użytkową składu podatkowego) dla tych wyrobów, która pomieści co najmniej 5000 szt.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismami z dnia 10 lipca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.) oraz z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składów podatkowych ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie składów podatkowych.

Pismami z dnia 10 lipca 2010 r. (data wpływu 15 lipca 2010 r.) oraz z dnia 24 sierpnia 2010 r. (data wpływu 30 sierpnia 2010 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego oraz pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest składem podatkowym i ma zamiar ubiegać się o zezwolenie na prowadzenie w składzie podatkowym dodatkowej działalności polegającej na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym.

Chodzi o wyroby energetyczne z wyłączeniem olejów smarowych i gazów, gdzie pojemność magazynowa dla tych wyrobów wynosi co najmniej 5 000 m3.

Ww. wyroby zamierza Zainteresowany magazynować w opakowaniach 1000 l (paletopojemniki) spełniające wymogi zgodnie z przepisami dotyczącymi sposobów magazynowania substancji chemicznych. Powierzchnia całkowita składu podatkowego wynosi 3750 m2.

Ze złożonych uzupełnień do wniosku wynika, iż Zainteresowany ubiega się o rozszerzenie zezwolenia o magazynowanie i przeładowywanie następujących wyrobów energetycznych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym:

  • toluen CN 2902 30 00,
  • o-Ksylen CN 2902 41,
  • p-Ksylen CN 2902 43,
  • m-Ksylen CN 2902 42,
  • mieszanina izomerów Ksylenu CN 2902 44,
  • mieszanina węglowodorów aromatycznych do innych celów CN 2707 50 90,
  • węglowodory cykliczne pozostałe CN 2902 19 90,
  • cykloheksanol CN 2902 11 00,
  • węglowodory alifatyczne CN 2901,
  • benzen CN 2902 20,
  • wazelina CN 2712 10,
  • parafina zawierająca mniej niż 0,75% masy oleju CN 2712 20 00,
  • produkty rafinacji ropy naftowej CN 2712 90 31,
  • produkty rafinacji ropy naftowej CN 2712 90 33,
  • produkty rafinacji ropy naftowej CN 2712 90 39,
  • oleje lekkie i preparaty do przeprowadzania procesu specyficznego CN 2710 11110,
  • benzyny lakiernicze CN 271011210,
  • oleje lekkie i preparaty pozostałe CN 271011250,
  • produkty o kodzie CN 27129090.

Wnioskodawca oświadczył, iż ww. produkty nie będą służyły do celów napędowych i są opodatkowane zerową stawką akcyzy właściwą dla wyrobów energetycznych.

Zezwolenie na prowadzenie ww. składu podatkowego wydane zostało na:

  • zakup alkoholu częściowo skażonego środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie przepisów odrębnych, wykorzystywanych do wytwarzania produktów nie przeznaczonych do spożycia przez ludzi,
  • przyjmowanie, magazynowanie i wysyłanie wyrobów energetycznych zakupionych w innym składzie podatkowym, tj. toluenu CN 2902 30; o-Ksylenu CN 2902 41, p-Toluenu CN 2902 43, m-Ksylonu 2902 42.

Zainteresowany ma zamiar ubiegać się o rozszerzenie zezwolenia w zakresie przyjmowania, magazynowania i wysyłania innych wyrobów energetycznych akcyzowych niż te, na które już posiada zezwolenie, tj. o wszystkie wskazane powyżej wyroby.

W najbliższym czasie ? jak wyjaśnił Wnioskodawca ? ma on także zamiar utworzyć drugi skład podatkowy typu magazynowego, w którym mają być przyjmowane, magazynowane i wysyłane wyroby energetyczne akcyzowe wyprodukowane przez inny podmiot, tj. wyroby energetyczne, które zostały wskazane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 10 lipca 2010 r., które dotyczyło już istniejącego składu podatkowego.

Wyroby te Zainteresowany zamierza także magazynować w drugim planowanym składzie podatkowym typu magazynowego, który będzie stworzony na powierzchni 6 000 m2. Wyroby energetyczne będą magazynowane w zbiornikach 1000l (paletopojemniki).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca musi posiadać w składzie podatkowym magazynowym dla wyrobów energetycznych akcyzowych na stałe 5000 szt. zbiorników 1000l (paletopojemników), czy wystarczy zapewnić pojemność magazynową (odpowiednią powierzchnię użytkową składu podatkowego) dla tych wyrobów, która pomieści co najmniej 5000 szt....

Zdaniem Wnioskodawcy, skład podatkowy, który chce być składem magazynowym i magazynować wyroby energetyczne wyprodukowane w innym składzie podatkowym m.in. w opakowaniach 1000l (paletopojemnikach) nie musi posiadać na stałe 5000 szt. Opakowań. Wystarczy, że zapewni pojemność magazynową (odpowiednią powierzchnię użytkową składu podatkowego) dla tych wyrobów, która pomieści co najmniej 5000 szt. opakowań 1000l (paletopojemników).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

W świetle art. 48 ust.

1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwanej dalej ustawą, zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia warunki prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przeładowywaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych, w tym będących również własnością innych podmiotów.

Wnioskodawca wskazał, iż posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego typu produkcyjnego. Obejmuje ono, oprócz produkcji również przyjmowanie, magazynowanie i wysyłanie wyrobów energetycznych zakupionych w innym składzie podatkowym, tj. Toluenu CN 2902 30; o-Ksylenu CN 2902 41, p-Toluenu CN 2902 43, m-Ksylonu 2902 42.

Zainteresowany ma zamiar ubiegać się o rozszerzenie tego zezwolenia w zakresie przyjmowania, magazynowania i wysyłania innych wyrobów energetycznych akcyzowych niż te, na które już posiada zezwolenie.

Zamierza też utworzyć drugi skład podatkowy, w którym mają być przyjmowane, magazynowane i wysyłane wskazane powyżej wyroby energetyczne wyprodukowane przez inny podmiot.

W opinii Wnioskodawcy, wystarczy zapewnić pojemność magazynową (odpowiednią powierzchnię użytkową składu podatkowego) dla tych wyrobów, która pomieści co najmniej 5000 szt. paletopojemników.

Wyjaśnić zatem należy, iż w myśl art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy, w przypadku podmiotu ubiegającego się o wydanie zezwolenia na prowadzenie w składzie podatkowym działalności polegającej wyłącznie na magazynowaniu lub przeładowywaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, oprócz warunków określonych w ust. 1, dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, z zastrzeżeniem ust. 4, jest dla wyrobów energetycznych, z wyłączeniem olejów smarowych i gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5 000 metrów sześciennych.

W świetle art. 48 ust. 6 ustawy, podmiot prowadzący skład podatkowy, w którym produkuje wyroby akcyzowe może w tym składzie podatkowym magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe objęte zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowane przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w ust. 3 pkt 1-5.

Z powyższych przypisów wynika, że prawodawca zezwala podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy typu ?producenckiego? na magazynowanie i przeładowywanie wyrobów akcyzowych objętych zezwoleniem na prowadzenie składu podatkowego, również wyprodukowanych przez inny podmiot, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1-5. Oznacza to, iż Wnioskodawca będąc składem podatkowym typu producenckiego nie będzie mógł w prowadzonym składzie podatkowym przeładowywać lub magazynować innych wyrobów niż takie, które wyszczególnione zostały w zezwoleniu na prowadzenie tego składu podatkowego.

Jeśli więc zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego typu producenckiego obejmuje oprócz alkoholu etylowego również Toluen CN 2902 30, o-Ksylen CN 2902 41, p-Toluen CN 2902 43, m-Ksylon 2902 42 to w takim zakresie Wnioskodawca będzie mógł magazynować i przeładowywać wyroby akcyzowe, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1-5 ustawy.

W tym zakresie Zainteresowany nie będzie związany dodatkowym warunkiem pojemności magazynowej, co najmniej na poziomie 5 000 metrów sześciennych.

Zauważyć jednak należy, iż wydanie, odmowa wydania, zmiana oraz cofnięcie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, następuje w drodze decyzji (art. 84 ust. 1 pkt 1 ustawy).

Z kolei w przepisie art. 49 ust. 11 ustawy wskazano, że jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy zamierza produkować, magazynować lub dokonywać przeładunku wyrobów należących do innej niż będąca przedmiotem dotychczasowej działalności grupy wyrobów akcyzowych wymienionej w art. 2 ust. 1 pkt 1, jest obowiązany uzyskać nowe zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Odpowiadając zatem na pytanie Wnioskodawcy odnośnie prowadzonego już składu podatkowego stwierdzić należy, iż wyroby takie jak Toluen CN 2902 30, o-Ksylen CN 2902 41, p-Toluen CN 2902 43, m-Ksylon 2902 42, które są już ujęte w posiadanym zezwoleniu mogą być przez Zainteresowanego magazynowane i przeładowywane, bez konieczności spełnienia warunków, o których mowa w art. 48 ust. 3 pkt 1-5. W zakresie pozostałych wyrobów Wnioskodawca, musi jednak uzyskać nowe zezwolenie na prowadzenie tego składu podatkowego, spełniając przy tym warunek dotyczący pojemności magazynowej dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5 000 metrów sześciennych.

Natomiast w kwestii magazynowania wyrobów energetycznych w 1000 litrowych paletopojemnikach należy zauważyć, iż ? zgodnie z cyt. powyżej art. 48 ust. 3 pkt 3 ustawy ? dodatkowym warunkiem wydania zezwolenia, jest dla wyrobów energetycznych, z wyłączeniem olejów smarowych i gazu - pojemność magazynowa dla tych wyrobów, co najmniej na poziomie 5 000 metrów sześciennych.

Jednakże wskazane w ww. przepisie pojęcie ?pojemności magazynowej? nie jest równoznaczne z pojemnością użytkową składu podatkowego ? jak uważa Wnioskodawca ? gdyż pojęcia te dotyczą różnych kwestii. Prawodawca w ww. przepisie wskazuje na metry sześcienne (co oznacza określoną objętość magazynową np. dla wyrobów energetycznych), natomiast powierzchnię użytkową określa się w metrach kwadratowych i dotyczy wyłącznie powierzchni określonej np. w zezwoleniu na prowadzenie składu podatkowego.

Stąd też stwierdzić należy, iż zwrot ?pojemność magazynowa? nie oznacza powierzchni użytkowej składu podatkowego lecz określoną objętość magazynu, w której przechowuje się m.in. wyroby energetyczne.

Dodatkowo w odniesieniu do wyrobów akcyzowych wymienionych we wniosku podkreślić należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym są one wyrobami energetycznymi (w rozumieniu art. 86 ust. 1 tej ustawy), które mogą mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia.

Jeżeli są one przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy, określona dla nich stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia powyższych wyrobów do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, podlegają one opodatkowaniu akcyzą wg stawki odpowiedniej ze względu na przeznaczenie.

Stosownie do powyższego, przedmiotowe wyroby opodatkowane są pozytywną stawką podatku akcyzowego w sytuacji ich przeznaczenia do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych albo opodatkowane są zerową stawką akcyzy (pozostałe przeznaczenia).

Zauważyć należy, iż Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem wniosku są wyroby energetyczne opodatkowane właściwą dla nich zerową stawką akcyzy. Oznacza to, iż wyroby te nie będą przeznaczone ani jako paliwa silnikowe (na co wskazał Wnioskodawca), ani de facto jako paliwa opałowe.

Zauważyć zatem należy, iż zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. Nr 32 poz. 231) w składach podatkowych, w których prowadzona jest działalność polegająca wyłącznie na magazynowaniu wyrobów akcyzowych wyprodukowanych w innym składzie podatkowym, magazynowanie wyrobów energetycznych i napojów alkoholowych, określonych w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej ?ustawą?, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy, odbywa się w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Z ww. przepisu wynika m.in., że obowiązek magazynowania gotowych wyrobów energetycznych w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów, uzależniony jest od spełnienia łącznie wskazanych w powyższym przepisie warunków tj. wyroby te powinny być określone w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym oraz objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa i procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Niespełnienie jednego z powyższych warunków powoduje, że gotowy wyrób energetyczny nie jest objęty obowiązkiem magazynowania w zbiornikach, które podlegają prawnej kontroli metrologicznej, na podstawie odrębnych przepisów.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż jedynie w sytuacji przeznaczenia wyrobów opisanych we wniosku, do celów napędowych lub opałowych (również jako surowiec, półprodukt lub komponent do tych paliw lub domieszka do tych paliw) i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy (np. Toluen CN 2902 30 00 lub m-Ksylen CN 2902 42) Wnioskodawca będzie miał obowiązek ich przechowywania w legalizowanych zbiornikach. Obowiązek ten nie będzie dotyczy pozostałych przypadków.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż Zainteresowany może magazynować ww. wyroby w 1000 litrowych paletopojemnikach, jednakże jak wyżej wskazano zobowiązany będzie do zapewnienia pojemności magazynowej, co najmniej w wysokości 5 000 metrów sześciennych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika