Czy z tytułu zakupu samochodu bazowego - ciężarowego, który następnie zostanie zarejestrowany, a (...)
Czy z tytułu zakupu samochodu bazowego - ciężarowego, który następnie zostanie zarejestrowany, a potem zabudowany na ambulans po stronie Pogotowia powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym?
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.), uzupełnionym w dniach 13 marca 2013 r. oraz 16 kwietnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania samochodów osobowych.
Wniosek uzupełniono w dniach 13 marca 2013 r. oraz 16 kwietnia 2013 r. w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Celem Wnioskodawcy (dalej również Pogotowie), jest udzielanie świadczeń zdrowotnych za pomocą wyodrębnionych organizacyjnie zespołów i środków majątkowych. Do podstawowych zadań Pogotowia należy m.in. wykonywanie medycznych czynności ratunkowych, o których mowa w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym, udzielanie świadczeń zdrowotnych z zakresu nocnej i świątecznej, ambulatoryjnej i wyjazdowej opieki zdrowotnej oraz wykonywanie usług transportu sanitarnego. Realizując podstawowe zadania Pogotowie korzysta z samochodów specjalnych - ambulansów. W związku z zamiarem zmiany posiadanego taboru Pogotowie zamierza, w trybie zamówień publicznych, dokonać zakupu nowych fabrycznie, trzech samochodów bazowych - ciężarowych. Po zakupie samochody zostaną przez Pogotowie zarejestrowane, a więc i dopuszczone do ruchu. Następnie Wnioskodawca ogłosi przetarg na zabudowę tych samochodów bazowych na ambulanse. Po wykonaniu zabudowy samochody będą wykorzystywane w działalności Pogotowia jako ambulanse. Z informacji uzyskanych w organie rejestracyjnym wynika, że w dalszym ciągu samochody te będą zarejestrowane jako samochody ciężarowe.
Ze złożonych uzupełnień do wniosku wynika, iż kod CN nabywanych samochodów bazowych - ciężarowych to 8705. Rejestracja, o której mowa we wniosku będzie pierwszą rejestracją na terenie kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Samochody bazowe będą nabywane na terytorium kraju.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy z tytułu zakupu samochodu bazowego - ciężarowego, który następnie zostanie zarejestrowany, a potem zabudowany na ambulans, po stronie Pogotowia powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym?
Zdaniem Wnioskodawcy, wykonanie zabudowy pojazdu bazowego, zarejestrowanego w kraju, na ambulans nie skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego nawet przy przyjęciu, że w wyniku wykonania zabudowy uległo zmianie pierwotne przeznaczenie pojazdu i powstało auto osobowe.
W ocenie Pogotowia najważniejsze znaczenie ma fakt, że zakupione auto bazowe zostało zarejestrowane jako samochód ciężarowy, a zarejestrowany samochód ciężarowy nie jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym. Późniejsze przeróbki takiego, już zarejestrowanego auta nie skutkują powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym ?akcyzą?, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).
W myśl art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
- import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
- nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
- pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
- wyprodukowanego na terytorium kraju,
- od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.
- wyprodukowanego na terytorium kraju,
Jednakże w myśl art. 100 ust. 3 ustawy jeżeli w stosunku do samochodu osobowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Natomiast za sprzedaż samochodu osobowego w rozumieniu ww. ustawy, stosownie do art. 100 ust. 5, uznaje się jego:
- sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
- zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
- wydanie w zamian za wierzytelności;
- wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
- darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
- wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
- przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
- przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
- użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Z kolei obowiązek podatkowy w związku z obrotem samochodami osobowymi powstaje trybie i na zasadach wskazanych w art. 101 ustawy.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Pogotowie) w związku z zamiarem zmiany posiadanego taboru zamierza, w trybie zamówień publicznych, dokonać zakupu nowych fabrycznie, trzech samochodów bazowych - ciężarowych. Po zakupie samochody zostaną przez Pogotowie zarejestrowane, a więc i dopuszczone do ruchu. Następnie Zainteresowany ogłosi przetarg na zabudowę tych samochodów bazowych na ambulanse. Po wykonaniu zabudowy samochody będą wykorzystywane w działalności Pogotowia jako ambulanse. Z informacji uzyskanych w organie rejestracyjnym wynika, że w dalszym ciągu samochody te będą zarejestrowane jako samochody ciężarowe.
Kod CN nabywanych samochodów bazowych - ciężarowych to 8705. Rejestracja, o której mowa we wniosku będzie pierwszą rejestracją na terenie kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Samochody bazowe będą nabywane na terytorium kraju.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że w opisanym przypadku po stronie Zainteresowanego nie powstanie obowiązek podatkowy ? ten wiąże się bowiem bezpośrednio z obrotem samochodami zdefiniowanymi w art. 100 ust. 4 ustawy, tj. samochodami osobowymi o kodzie CN 8703 (wyłącznie w przypadkach o których mowa w art. 100 ustawy).
Z kolei w sytuacji, gdy Wnioskodawca po nabyciu samochodów ciężarowych dokona ich rejestracji w tym charakterze zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, to czynności dokonane po tej rejestracji, tj. przerobienie samochodu ciężarowego na ambulans nie są już przedmiotem opodatkowania akcyzą, o której mowa w cyt. powyżej art. 100 ustawy.
Reasumując, z tytułu zakupu samochodu bazowego - ciężarowego, który następnie zostanie zarejestrowany, a potem zabudowany na ambulans, po stronie Pogotowia nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.