1. Czy Zainteresowany jest zwolniony z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych zużywanych dla celów (...)

1. Czy Zainteresowany jest zwolniony z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych zużywanych dla celów opałowych mieszkań służbowych, burs, pokoi gościnnych i miejsc noclegowych?2. Czy Wnioskodawca podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych używanych w związku z prowadzeniem prac rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie?3. Czy Zainteresowany postąpił właściwie rejestrując się jako podmiot podlegający i równocześnie niepodlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym od wyrobów węglowych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2012 r. (data wpływu 10 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych jest:

  • prawidłowe - w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych w mieszkaniach służbowych,
  • nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych. Pismem z dnia 6 lipca 2012 r. (data wpływu 13 lipca 2012 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w latach ubiegłych korzystał z ogólnego zwolnienia z akcyzy od wyrobów węglowych na mocy art. 163 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Z dniem 1 stycznia 2012 r. zgodnie z tym artykułem przestało obowiązywać ogólne zwolnienie z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych. W rezultacie opodatkowaniu zaczęły podlegać podmioty, którym nie przysługuje zwolnienie, od akcyzy, a które jednocześnie posiadają zapasy wyrobów węglowych nabytych przed końcem 2011 r. i zużyją je w nowym roku na cele opałowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 9a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym). Zdaniem Zainteresowanego, szkoły wyższe nie zostały wprost wymienione w art. 31a ustawy o podatku akcyzowym jako instytucje zwolnione od akcyzy od wyrobów węglowych. Nie uzyskano również odpowiedzi (telefonicznej i mailowej), na pytanie, czy Wnioskodawca podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 6, tzn. zwolnieniu od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie. W związku z powyższym, Zainteresowany złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego AKC-R jako podmiot podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i równocześnie zwolniony (zużycie na ogrzewanie mieszkań).

Następnie została złożona deklaracja dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych AKC -WW za miesiąc styczeń 2012 r. i odprowadzono podatek.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

Zainteresowany jest publiczną uczelnią akademicką będącą jednostką finansów publicznych, działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) i nie podlega obowiązkowi rejestracji w odrębnym rejestrze. Działalność odpłatna Uczelni nie jest działalnością gospodarczą w świetle zapisu art. 7 ustawy 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Wnioskodawca prowadzi swoją działalność zarówno w P. i okolicy, jak i w 10 Zakładach Doświadczalnych usytuowanych w (?). Wyroby węglowe o kodach CN 2701 i CN 2704 na cele opałowe wykorzystywane są w następujących jednostkach Zainteresowanego:

  • RGDB - prace rolnicze - specjalizuje się w uprawie zbóż i roślin przemysłowych oraz hodowli krów i owiec. Na części gruntów prowadzona jest ekologiczna uprawa roślin rolniczych. Węglem ogrzewane są warsztaty, które obsługują maszyny rolnicze gospodarstwa oraz pałac, w którym znajdują się biura gospodarstwa, pomieszczenia katedr, które przeprowadzają doświadczenia w hodowli roślin rolniczych i zwierząt, sala konferencyjna wykorzystywana w celach upowszechniania wiedzy rolniczej, stołówka zakładowa oraz mieszkanie służbowe - gospodarstwo domowe.
  • RGDD - prace rolnicze - działalność produkcyjna gospodarstwa koncentruje się na uprawie zbóż towarowych i nasiennych, roślin przemysłowych i pasz objętościowych dla bydła mlecznego oraz na hodowli bydła. Węgiel zużywany jest do ogrzewania warsztatu, w którym naprawiane są maszyny rolnicze i pałacu (sala konferencyjna wykorzystywana w celach upowszechniania wiedzy rolniczej, miejsca noclegowe wykorzystywane dla studentów odbywających praktyki i ćwiczenia terenowe w RGDD oraz dla osób uczestniczących w kursach, konferencjach i seminariach upowszechniających wiedzę rolniczą).
  • RSGDP - prace rolnicze i ogrodnicze - działalność gospodarstwa ukierunkowana jest na produkcję rolną (uprawa zbóż towarowych, roślin przemysłowych i pasz objętościowych), sadowniczą (drzewa i krzewy owocowe) i zwierzęcą (hodowla bydła mlecznego). Węgiel wykorzystywany jest do ogrzewania pawilonu naukowo-dydaktycznego i zaplecza socjalnego dla pracowników.
  • LZDMG - leśnictwo - Zakład prowadzi szeroko zakrojoną działalność leśną, na jego terenie znajduje się OHZ, a także ONDZ. Węgiel używany jest do ogrzania wody w bursie studenckiej, w której mieszkają studenci podczas praktyk i ćwiczeń terenowych.
  • LZDS - leśnictwo - Zakład prowadzi gospodarkę leśną, przerób drewna, produkcję sadzonek drzew i krzewów oraz gospodarkę łowiecką. Węgiel używany jest do ogrzewania pałacu, w którym jest mieszkanie służbowe - gospodarstwo domowe, pokoje gościnne, dla pracowników, zatrudnionych w siedzibie głównej, współpracujących z LZDS, uczestników szkoleń, konferencji, seminariów upowszechniających wiedzę z zakresu leśnictwa oraz biura zakładu.

Wnioskodawca nie jest podmiotem wykonującym czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą lub czynności z wykorzystaniem innych wyrobów akcyzowych niż wyroby węglowe objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Zainteresowany jest zwolniony od podatku akcyzowego od wyrobów węglowych zużywanych dla celów opałowych mieszkań służbowych, burs, pokoi gościnnych i miejsc noclegowych?
  2. Czy Wnioskodawca podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego od wyrobów węglowych używanych w związku z prowadzeniem prac rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie?
  3. Czy Zainteresowany postąpił właściwie rejestrując się jako podmiot podlegający i równocześnie niepodlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym od wyrobów węglowych?

Zdaniem Wnioskodawcy, jest on publiczną uczelnią akademicką będącą jednostką finansów publicznych, działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.) i nie podlega obowiązkowi rejestracji w odrębnym rejestrze. Działalność odpłatna Uczelni nie jest działalnością gospodarczą w świetle zapisu art. 7 ustawy 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym. Zainteresowany prowadzi swoją działalność zarówno w P. i okolicy, jak i w 10 Zakładach Doświadczalnych usytuowanych w (?).

Wyroby węglowe na cele opałowe wykorzystywane są w następujących jednostkach Wnioskodawcy:

  • RGDB - specjalizuje się w uprawie zbóż i roślin przemysłowych oraz hodowli krów i owiec. Na części gruntów prowadzona jest ekologiczna uprawa roślin rolniczych. Węglem ogrzewane są warsztaty, które obsługują maszyny rolnicze gospodarstwa i pałac, w którym znajdują się biura gospodarstwa, pomieszczenia katedr, które przeprowadzają doświadczenia w hodowli roślin rolniczych i zwierząt, sala konferencji, stołówka zakładowa oraz mieszkanie służbowe.
  • RGDD - działalność produkcyjna gospodarstwa koncentruje się na uprawie zbóż towarowych i nasiennych, roślin przemysłowych i pasz objętościowych dla bydła mlecznego oraz na hodowli bydła. Węgiel używany jest do ogrzewania warsztatu, w którym naprawiane są maszyny rolnicze i pałacu (sala konferencyjna, miejsca noclegowe).
  • RSGDP - działalność gospodarstwa ukierunkowana jest na produkcję rolną (uprawa zbóż towarowych, roślin przemysłowych i pasz objętościowych), sadowniczą (drzewa i krzewy owocowe) i zwierzęcą (hodowla bydła mlecznego). Węgiel wykorzystywany jest do ogrzewania pawilonu naukowo-dydaktycznego i zaplecza socjalnego dla pracowników.
  • LZDMG - Zakład prowadzi szeroko zakrojoną działalność leśną na jego terenie znajduje się OHZ, a także ONDZ. Węgiel używany jest do ogrzania wody w bursie studenckiej.
  • LZDS - Zakład prowadzi gospodarkę leśną, przerób drewna, produkcję sadzonek drzew krzewów oraz gospodarkę łowiecką. Węgiel używany jest do ogrzewania pałacu, w którym jest mieszkanie służbowe, pokoje gościnne oraz biura zakładu.
  • ZDDURRG - działalność zakładu obejmuje wykonywanie rolniczych prac badawczych, konsultacyjnych i wdrożeniowych dla zleceniodawców krajowych i zagranicznych oraz przygotowanie zaplecza polowego, szklarniowego i laboratoryjnego do prac badawczych Uczelni. Rolnicze prace badawcze prowadzone są w filiach. Węgiel wykorzystywany jest do ogrzewania pomieszczeń socjalnych dla pracowników i biur.
  • ZRKGiR - zajmuje się problematyką rekultywacji i zagospodarowania gleb pogórniczych, terenów po eksploatacji kruszywa i poprzemysłowych nieużytków dla rolnictwa i leśnictwa. Koks był zużyty do ogrzania budynku, w którym mieściły się pomieszczenia zakładu. W styczniu zużyto cały zapas 0,2 t koksu. Zakład przeprowadził się i już nie będzie używał wyrobów węglowych jako materiału opałowego.

Ad. 1.

Czy Zainteresowany jest zwolniony z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych zużywanych dla celów opałowych mieszkań służbowych, burs, pokoi gościnnych i miejsc noclegowych?

Tak.

Część wyrobów węglowych zużywana jest na cele ?mieszkaniowe?, do ogrzewania mieszkań służbowych, burs, w których mieszkają studenci w trakcie ćwiczeń terenowych, pokoi gościnnych i miejsc noclegowych, w których mieszkają pracownicy Uczelni prowadzący badania naukowe na terenie ZD, itp. Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe.

Ad. 2.

Czy Wnioskodawca podlega zwolnieniu z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych zużywanych w związku z prowadzeniem prac rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Tak. Wyroby węglowe Wnioskodawca zużywa zasadniczo tylko w ZD. Wyjątek stanowi zużycie w styczniu rezerwy koksu w ZRKGiR, który pracuje dla potrzeb rolnictwa.

Wymieniając powyżej jednostki, ZD, starano się pokrótce scharakteryzować ich działalność i wykazać związek z pracami rolniczymi, ogrodniczymi oraz w leśnictwie. Jak widać wszystkie zakłady prowadzą działalność poza P, w terenach wiejskich. Zajmują się działalnością rolniczą, uprawą zbóż, roślin przemysłowych i pasz objętościowych, sadowniczą - drzewa i krzewy owocowe, hodowlą bydła mlecznego i owiec. Niektóre prowadzą gospodarkę leśną, produkcję sadzonek drzew i krzewów oraz gospodarkę łowiecką. Zakłady jako jednostki uczelni akademickiej prowadzą również doświadczenia zmierzające do ulepszenia odmian roślin i zwierząt, jak i wyhodowania nowych odmian, testują środki ochrony roślin, wprowadzają nowe metody uprawy i hodowli. Jednocześnie wraz z Katedrami Uczelni, z którymi współpracują upowszechniają nowe metody uprawy i hodowli, przedstawiają nowe odmiany organizując na swoim terenie konferencje, seminaria i kursy dla rolników i leśników. W ZD studenci odbywają ćwiczenia terenowe, podczas których mają okazję wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce. Do prowadzenia przedstawionej działalności wykorzystywane są pomieszczenia, wykazane przy charakterystyce poszczególnych Zakładów, ogrzewane wyrobami węglowymi, np. warsztaty; pomieszczenia socjalne, biura, sale konferencyjne.

Ad. 3.

Czy Zainteresowany postąpił właściwie rejestrując się jako podmiot podlegający i równocześnie niepodlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym od wyrobów węglowych?

Nie. Zainteresowany zużywający wyroby węglowe dla celów mieszkaniowych oraz w pracach rolniczych, ogrodniczych oraz w leśnictwie powinien zarejestrować się wyłącznie jako podmiot niepodlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe - w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych w mieszkaniach służbowych,
  • nieprawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, użyte w ustawie określenia oznaczają: wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.

W poz. 19 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano na wyroby oznaczone kodem CN ex 2701, tj. węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Z kolei pod poz. 21 ww. załącznika został wymieniony koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych o kodzie CN ex 2704 00.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w latach ubiegłych korzystał z ogólnego zwolnienia z akcyzy od wyrobów węglowych na mocy art. 163 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Z dniem 1 stycznia 2012 r. zgodnie z tym artykułem przestało obowiązywać ogólne zwolnienie z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych. W rezultacie opodatkowaniu zaczęły podlegać podmioty, którym nie przysługuje zwolnienie, od akcyzy, a które jednocześnie posiadają zapasy wyrobów węglowych nabytych przed końcem 2011 r. i zużyją je w nowym roku na cele opałowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 9a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym). Zdaniem Zainteresowanego szkoły wyższe nie zostały wprost wymienione w art. 31a ustawy o podatku akcyzowym jako instytucje zwolnione od akcyzy od wyrobów węglowych. Zainteresowany złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego AKC-R jako podmiot podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i równocześnie zwolniony (zużycie na ogrzewanie mieszkań).

Wnioskodawca prowadzi swoją działalność w 10 ZD usytuowanych w (...). Wyroby węglowe o kodach CN 2701 i CN 2704 na cele opałowe wykorzystywane są w następujących jednostkach Zainteresowanego:

  • RGDB - węglem ogrzewane są warsztaty, które obsługują maszyny rolnicze gospodarstwa oraz pałac, w którym znajdują się biura gospodarstwa, pomieszczenia katedr, które przeprowadzają doświadczenia w hodowli roślin rolniczych i zwierząt, sala konferencyjna wykorzystywana w celach upowszechniania wiedzy rolniczej, stołówka zakładowa oraz mieszkanie służbowe - gospodarstwo domowe.
  • RGDD - węgiel używany jest do ogrzewania warsztatu, w którym naprawiane są maszyny rolnicze i pałacu (sala konferencyjna wykorzystywana w celach upowszechniania wiedzy rolniczej, miejsca noclegowe wykorzystywane dla studentów odbywających praktyki i ćwiczenia terenowe w RGDD oraz dla osób uczestniczących w kursach, konferencjach i seminariach upowszechniających wiedzę rolniczą).
  • RSGDP - węgiel wykorzystywany jest do ogrzewania pawilonu naukowo-dydaktycznego i zaplecza socjalnego dla pracowników.
  • LZDMG - węgiel używany jest do ogrzania wody w bursie studenckiej, w której mieszkają studenci podczas praktyk ćwiczeń terenowych.
  • LZDS - węgiel używany jest do ogrzewania pałacu, w którym jest mieszkanie służbowe - gospodarstwo domowe, pokoje gościnne, dla pracowników, zatrudnionych w siedzibie głównej, współpracujących z LZDS, uczestników szkoleń, konferencji, seminariów upowszechniających wiedzę z zakresu leśnictwa oraz biura zakładu.

Wnioskodawca nie jest podmiotem wykonującym czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą lub czynności z wykorzystaniem innych wyrobów akcyzowych niż wyroby węglowe objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż przeznaczenie wyrobów węglowych do celów opałowych - jak wynika z cyt. powyżej poz. 19 i 21 załącznika nr 1 do ustawy - pozwala zaliczyć je do wyrobów akcyzowych.

Odnośnie zużycia wyrobów węglowych w mieszkaniach służbowych, bursach, pokojach gościnnych, miejscach noclegowych wyjaśnić należy, iż przepis art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy stanowi, iż zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez gospodarstwa domowe (?).

Ustawa nie zawiera jednak definicji legalnej pojęcia ?gospodarstwo domowe?. Odwołać należy się zatem do jego znaczenia językowego. Z Małego słownika języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 231 wynika, iż gospodarstwo to m.in. posiadłość wiejska obejmująca grunty i zabudowania, natomiast domowy - str. 144 - to w szczególności odnoszący się do domu. Dom to pomieszczenia mieszkalne, miejsce stałego zamieszkania jak i ogół spraw, obowiązków rodzinnych domowych, gospodarstwo domowe.

Gospodarstwo domowe to przede wszystkim pomieszczenia mieszkalne (służy jako miejsce stałego zamieszkania, w którym koncentruje się ogół spraw, obowiązków rodzinnych domowych).

Podmiot korzystający ze zwolnienia w trybie art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, zobligowany jest zatem nadać nabytym wyrobom węglowym określone przeznaczenie, tj. w rozpatrywanym przypadku muszą być one zużyte przez gospodarstwo domowe (generalnie przez pomieszczenia mieszkalne). Istotna jest zatem tożsamość podmiotu korzystającego ze zwolnienia oraz gospodarstwa domowego. Upraszczając rozpatrywane zagadnienie, podmiot korzystający ze zwolnienia musi posiadać tytuł prawny do pomieszczeń mieszkalnych żeby spełnić warunek wskazany w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy.

Podmiot nabywający wyroby węglowe, tj. w celu zużycia ich w zwolnieniu deklaruje w dokumencie dostawy to przeznaczenie. Gdy ww. tożsamość nie będzie zachowana, podmiot nabywający wyroby węglowe będzie wyłącznie dostarczał wyprodukowane ciepło do różnego rodzaju odbiorców, a nie zużywał je w określonym w dokumencie dostawy celu.

Natomiast z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zużywa wyroby węglowe również do ogrzania mieszkań służbowych, które stanowią gospodarstwa domowe oraz miejsc noclegowych wykorzystywanych przez studentów odbywających praktyki i ćwiczenia oraz osób uczestniczących w kursach i konferencjach jak również do ogrzania wody w bursie studenckiej, w której mieszkają studenci podczas praktyk i ćwiczeń terenowych oraz pokoi gościnnych.

Sam fakt, iż wyroby węglowe zużywane są do ogrzania pomieszczeń w których mieszkają ludzie nie jest wystarczający aby zużycie tych wyrobów korzystało ze zwolnienia od akcyzy, bowiem zwolnienie przysługuje jedynie w przypadku zużywania wyrobów węglowych przez gospodarstwa domowe.

Reasumując, ze zwolnienia w trybie art. 31a ust. 1 pkt 1 w związku z art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy korzystają te z mieszkań, które Zainteresowany wynajmuje gospodarstwom domowym natomiast miejsca noclegowe wykorzystywane przez studentów odbywających praktyki i ćwiczenia oraz osoby uczestniczące w kursach i konferencjach jak również ogrzanie wody w bursie studenckiej, w której mieszkają studenci podczas praktyk i ćwiczeń terenowych oraz pokoje gościnne, nie mogą korzystać z tego zwolnienia.

Zasadą jest, iż obrót wyrobami akcyzowymi objęty jest opodatkowaniem akcyzą (art. 9a ust. 1 ustawy). Natomiast w świetle art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy, użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy podlega opodatkowaniu akcyzą.

Z powyższego wynika, m.in., iż przepis art. 31a ust. 2 ustawy wymienia na jakie cele (w tym przypadku uprzywilejowane zwolnieniem) mogą zostać przeznaczone wyroby węglowe.

Podmiotem uprawnionym do zwolnienia w trybie art. 31a ust. 1 pkt 1 ustawy, jest podmiot korzystający ze zwolnień wskazanych w ust. 2 tego przepisu - zwalnia się bowiem od akcyzy sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy (?) podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2.

Podmiot zużywający to w myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W świetle powyższego, podmiot zużywający wyroby węglowe będzie korzystał ze zwolnienia jeśli zużyje wyroby węglowe do jednego z enumeratywnie wskazanych w ust. 2 celów (przeznaczeń).

Zainteresowany odwołuje się m.in. do uregulowań art. 31a ust. 2 pkt 6 ustawy i wskazuje, iż wystarczy wykazać związek z pracami wymienionymi w tym przepisie by zużywane wyroby węglowe korzystały ze zwolnienia od akcyzy.

Przepis art. 31a ust. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie.

Powyższy przepis umożliwia zatem zwolnienie wyrobów węglowych od podatku w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie. Zauważyć należy, iż użycie przez prawodawcę takich pojęć wskazuje, że zwolnienie to nie ma charakteru podmiotowego lecz przedmiotowy (przysługuje jedynie w określonych pracach, a nie określonemu podmiotowi, tj. rolnikowi, ogrodnikowi, hodowcy ryb oraz posiadaczom lasów).

Przy czym ustawa nie zawiera definicji legalnych tych pojęć.

Z Małego słownika j. polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 789 wynika, iż rolniczy to odnoszący się do rolnictwa; związany z rolnictwem, zajmujący się rolnictwem.

Rolnictwo to uprawa i hodowla roślin oraz chów i hodowla zwierząt gospodarskich. Praca - str. 699 ww. słownika - to działalność człowieka zmierzająca do wytworzenia określonych dóbr materialnych (?).

Prace rolnicze to zatem działalność polegająca na uprawie i hodowli roślin oraz chowie i hodowli zwierząt gospodarskich.

Z kolei ogrodnictwo to gałąź gospodarki rolnej obejmująca warzywnictwo, sadownictwo, kwiaciarstwo itp. (Mały słownik j. polskiego, wydawnictwo naukowe PWN Warszawa 1999 str. 560).

Zatem prace ogrodnicze to działalność polegająca na uprawie i hodowli warzyw, uprawie i uszlachetnianiu drzew i krzewów oraz uprawie roślin ozdobnych.

Hodowla to planowa opieka nad wzrostem i rozwojem zwierząt lub roślin ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania (str. 253 ww. słownika).

Ryba każdy osobnik z gromady ryb (Pisces), zmiennocieplnych kręgowców wodnych, oddychających skrzelami (str. 819 ww. słownika).

Zatem zużycie wyrobów węglowych w hodowli ryb polega na planowej opiece nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania.

Leśnictwo z kolei to nauka obejmująca całokształt zagadnień związanych z gospodarką leśną, np. sadzenie, ochrona, użytkowanie lasów (str. 387. ww. słownika).

Zatem działalność, która nie jest związana z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich, uprawą i hodowlą warzyw, uprawą i uszlachetnianiem drzew i krzewów oraz uprawą roślin ozdobnych, planową opieką nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania jak również nauką obejmująca całokształt zagadnień związanych z gospodarką leśną, np. sadzeniem, ochroną, użytkowaniem lasów (nie zmierza do wytworzenia tych dóbr) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Z analizy pojęć prac rolniczych, prac ogrodniczych, hodowli ryb oraz leśnictwa wynika, iż zwolnienie uregulowane w art. 31a ust. 2 pkt 6 ustawy, ma charakter przedmiotowy i odwołuje się jedynie do celowej działalności z zakresu uprawy i hodowli roślin oraz chowu i hodowli zwierząt gospodarskich, uprawy i hodowli warzyw, uprawy i uszlachetniania drzew i krzewów oraz uprawy roślin ozdobnych jak również do planowej opieki nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania, nauki obejmującej całokształt zagadnień związanych z gospodarką leśną, np. sadzeniem, ochroną, użytkowaniem lasów.

Interpretacja językowa pozwala więc stwierdzić, iż np. prace administracyjne czy remontowe są innym rodzajem działalności niż prace rolnicze, ogrodnicze, hodowla ryb oraz leśnictwo.

Reasumując, ze zwolnienia uregulowanego w art. 31a ust. 2 pkt 6 ustawy, korzystają budynki, obiekty i urządzenia produkcyjne, które są bezpośrednio związane z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt gospodarskich, uprawą i hodowlą warzyw, uprawą i uszlachetnianiem drzew i krzewów oraz uprawą roślin ozdobnych, planową opieką nad wzrostem i rozwojem ryb ze szczególną dbałością o osobniki przeznaczone do rozmnażania, jak również nauką obejmującą całokształt zagadnień związanych z gospodarką leśną, np. sadzeniem, ochroną, użytkowaniem lasów.

Z kolei te z przeznaczeń wyrobów węglowych, które nie mieszczą się w zakresie zużycia w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz leśnictwie tj. do ogrzania:

  • RGDB - warsztatów, które obsługują maszyny rolnicze gospodarstwa oraz pałac, w którym znajdują się biura gospodarstwa, pomieszczenia katedr, sala konferencyjna i stołówka zakładowa,
  • RGDD - warsztatu i pałacu (sala konferencyjna),
  • RSGDP - węgiel wykorzystywany jest do ogrzewania pawilonu naukowo-dydaktycznego i zaplecza socjalnego dla pracowników,
  • LZDMG - węgiel używany jest do ogrzania wody w bursie studenckiej, w której mieszkają studenci praktyk i ćwiczeń terenowych,
  • LZDS - węgiel używany jest do ogrzewania pałacu - biura zakładu

nie są uprzywilejowane zwolnieniem od podatku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 do 2715.

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ? 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Zainteresowany wskazał, iż z dniem 1 stycznia 2012 r. zgodnie z art. 163 ustawy, przestało obowiązywać zwolnienie z podatku akcyzowego od wyrobów węglowych. W rezultacie opodatkowaniu zaczęły podlegać podmioty, którym nie przysługuje zwolnienie od akcyzy, a które jednocześnie posiadają zapasy wyrobów węglowych nabytych przed końcem 2011 r. i zużyją je w nowym roku na cele opałowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (art. 9a ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym).

W związku z powyższym Zainteresowany złożył zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego AKC-R jako podmiot podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym i równocześnie zwolniony (zużycie na ogrzewanie mieszkań).

Następnie została złożona deklaracja dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych AKC -WW za miesiąc styczeń 2012 r. i odprowadzono podatek.

Zainteresowany ma wątpliwość czy postąpił właściwie rejestrując się jako podmiot podlegający i równocześnie niepodlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym od wyrobów węglowych.

Na mocy art. 163 ust. 1 ustawy, w okresie do dnia 1 stycznia 2012 r. zwalnia się od akcyzy, węgiel i koks objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00, przeznaczone do celów opałowych.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy, podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Z uwagi na to, iż Wnioskodawca w opisie sprawy wskazał, iż posiadał zapasy wyrobów węglowych w chwili, gdy przestało obowiązywać zwolnienie określone w art. 163 ustawy, i jednocześnie korzysta ze zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych zużywanych przez gospodarstwa domowe, był zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w myśl art. 16 ustawy, jako podmiot podlegający i równocześnie niepodlegajacy opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Należy jednak podkreślić, iż w postępowaniu, w przedmiocie wydania interpretacji dokonywana jest ocena prawna przedstawionego stanu faktycznego, a nie dokonywanie jakichkolwiek własnych ustaleń faktycznych związanych z postępowaniem podatkowym, o którym mowa w Dziale IV Ordynacji podatkowej. Bowiem wniosek strony o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza granice rozpoznawania danej sprawy i jest rozpatrywany zgodnie z Rozdziałem 1a Działu II Ordynacji podatkowej, który nie przewiduje w tym trybie prowadzenia postępowania podatkowego zmierzającego do ustalenia stanu faktycznego.

Nie oznacza to zatem, iż w toku kontroli podatkowej lub w postępowaniu podatkowym prowadzonym przez właściwy organ podatkowy w celu zweryfikowania prawdziwości okoliczności faktycznych wskazanych we wniosku o wydanie interpretacji nie mogą zostać poczynione ustalenia faktyczne odmienne od przedstawionych przez podatnika we wniosku. W takiej sytuacji stwierdzenie odmiennego stanu faktycznego może stanowić podstawę do dokonania wobec podatnika wymiaru podatku akcyzowego. Przeszkodą tego wymiaru nie będzie wtedy interpretacja stwierdzająca, iż stanowisko strony jest prawidłowe, gdyż stanowisko to będzie się odnosić w istocie do innego stanu faktycznego, niż tego ustalonego przez organ podatkowy w postępowaniu wymiarowym (zob. m.in. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 10 listopada 2009 r., sygn. akt I SA/Po 869/09, lex nr 541931).

Ponadto należy w tym miejscu dodatkowo wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Zainteresowanego dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika