Podatek od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów w ramach umowy (...)

Podatek od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów w ramach umowy komisu do kraju spoza Unii Europejskiej, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz wystawienia faktury VAT z tego tytułu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 12 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów w ramach umowy komisu do kraju spoza Unii Europejskiej, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz wystawienia faktury VAT z tego tytułu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów w ramach umowy komisu do kraju spoza Unii Europejskiej, momentu powstania obowiązku podatkowego oraz wystawienia faktury VAT z tego tytułu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W ramach gospodarstwa rolnego prowadzi on hodowlę i chów zwierząt futerkowych - działy specjalne produkcji rolnej. Po uboju zwierząt Zainteresowany dokonuje dostawy surowych skór, m.in. do Kanady, w sposób opisany poniżej, dla tamtejszego podatnika firmy Y , która sprzedaje dostarczone przez Wnioskodawcę skóry w drodze sprzedaży aukcyjnej.

Skóry odbiera od Zainteresowanego, z terenu hodowli, pracownik firmy X która jest przedstawicielem Y w Polsce.

Firma Y w swoich magazynach położonych na terytorium Polski kompletuje skóry odebrane od różnych hodowców w Polsce. Przygotowuje je do transportu i odprawy celnej eksportowej. Następnie skóry są zgłaszane do odprawy celnej eksportowej w imieniu Zainteresowanego przez upoważnioną przez niego agencję celną, a w chwili ich wyprowadzenia z terytorium UE otrzymuje on elektroniczny dokument IE599 potwierdzający ten fakt.

Do każdej partii skór wysyłanych do Kanady wystawiany jest dowód dostawy (Delivery note), określający ilość i rodzaj skór, zawierający na odwrocie Zasady i Warunki Przyjęcia Skór do sprzedaży w Drodze Aukcji (dalej Umowa) ? dokument stanowi umowę zawartą pomiędzy X (dalej X) i hodowcą ? Wnioskodawcą (dalej: Hodowca), z której wynika, że:

  • surowe skóry wyprodukowane przez hodowcę dostarczane są do X w celu ich sprzedaży przez X na organizowanej przez nią aukcji,
  • skóry są sprzedawane w imieniu X i na rachunek hodowcy.
  • Jak wynika z punktu 2 Umowy, ?Prawnym właścicielem skórek jest, aż do czasu ich sprzedaży, dostawca (hodowca)?, czyli Zainteresowany pozostaje właścicielem skór do momentu ich sprzedaży przez X na aukcji.
  • Jak wynika z punktu 9 Umowy, X, w momencie sprzedaży skór na aukcji, pobiera od hodowcy prowizję z tytułu zrealizowanej sprzedaży.
  • Powyższe zapisy są tożsame z zapisem art. 785 Kodeksu Cywilnego, gdzie przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizji) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym,
  • cena uzyskana podczas sprzedaży skór na aukcji jest ceną ostateczną, dla której X nalicza swoją prowizję od sprzedaży,
  • ponadto X pobiera od hodowcy opłaty za ubezpieczenie, transport, fracht itp. odnoszące się do okresu rozpoczynającego się od momentu przyjęcia skór od hodowcy z terenu hodowli,
  • jeżeli określone egzemplarze skór, po ich klasyfikacji dokonywanej przez X na terytorium Kanady okażą się bezwartościowe i nie zostaną wystawione na aukcji, lub niektóre skóry nie znajdą nabywcy na aukcji, są stawiane do dyspozycji hodowcy, który nadal jest ich właścicielem,
  • X, po każdej aukcji, na której sprzedała skóry hodowcy, wypłaca należną mu kwotę, po potrąceniu ww. prowizji i opłat przelewem na rachunek bankowy hodowcy.

Zgodnie z art. 2 pkt 8b ustawy o podatku od towarów i usług, przez eksport towarów ? rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt l ustawy (czyli przez odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju), rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydania towarów na podstawie umowy komisu między komitentem a komisantem.

Zgodnie z art. 22 ust. 1, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Tak więc eksport towarów jest taką szczególną dostawą towarów, dla której miejscem dostawy jest miejsce rozpoczęcia transportu towarów do nabywcy, czyli w sytuacji omawianej w niniejszej sprawie, jest nim terytorium Polski, przy czym w wyniku dokonania tej dostawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium UE, o ile wywóz ten jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.

Ustawa nie definiuje szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla eksportu towarów, natomiast w art. 19 ust. 16a definiuje szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla dostawy towarów przez komitenta na rzecz komisanta na podstawie umowy komisu.

Ponadto, zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ? w przypadku określonym w art. 19 ust. 16a ustawy, czyli w przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Zdaniem Wnioskodawcy z powyższych przepisów wynika, że jeżeli jako komitent zawiera on z komisantem (X) umowę komisu i dokonuje takiej dostawy towarów (skór) dla komisanta, w wyniku której następuje ich wywóz potwierdzony przez właściwy urząd celny z terytorium kraju poza terytorium UE w wykonaniu czynności, o których mowa w art. 7 ustawy (jedną z czynności wymienionych w art. 7 jest wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu), to dostawa skór dla X jest taką dostawą towarów na eksport, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla której stosuje się szczególne uregulowania zawarte w ustawie o podatku VAT dotyczące dostaw towaru przez komitenta dla komisanta na podstawie umowy komisu, a zatem:

  • w zakresie ustalania podstawy opodatkowania należy stosować przepis art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy, z którego wynika, że podstawą opodatkowania dla czynności dostawy towarów wynikających z umowy komisu, przez komitenta dla komisanta, stanowi dla komitenta - kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku,
  • w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT należy stosować art. 19 ust. 13a ustawy, z którego wynika, że w przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta na podstawie umowy komisu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta,
  • w zakresie ustalania obowiązkowego momentu wystawienia faktury z tytułu dokonania dostawy skór dla komisanta (X) należy stosować § 11 ust. 1, z którego wynika, że w przypadku określonym w art. 19 ust. 16a ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dla eksportu skór do Kanady dla firmy X, dokonanej przez Wnioskodawcę (komitenta) na opisanych warunkach umowy komisu zawartej przez niego z firmą X jako komisantem, w zakresie ustalania podstawy opodatkowania należy stosować przepis art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy, z którego wynika, że w przypadku dostawy towarów przez komitenta na rzecz komisanta na podstawie umowy komisu, podstawę opodatkowania stanowi dla kontrahenta ? kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku?
  2. Czy w zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT należy stosować przepis art. 19 ust. 16a ustawy, z którego wynika, że w przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje dla komitenta z chwilą otrzymania przez niego zapłaty za wydany towar nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta (rzecz jasna chodzi tu o dostawę towarów należących do komitenta dokonaną przez komisanta na rzecz komitenta dla osoby trzeciej będącej ich finalnym nabywcą)?
  3. Czy w zakresie ustalania obowiązującego Zainteresowanego momentu wystawienia faktury VAT, z tytułu dokonania przez niego jako komitenta eksportu towarów dla komisanta (X) na podstawie wiążącej ich umowy komisu, należy stosować § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur itd. (z późn. zmianami) z którego wynika, że w przypadku określonym w art. 19 ust. 16a ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Dla eksportu skór do Kanady dla firmy X, dokonanej przez Zainteresowanego jako komitenta na opisanych warunkach umowy komisu zawartej z firmą X jako komisantem, w zakresie ustalania podstawy opodatkowania należy stosować przepis art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy, z którego wynika, że w przypadku dostawy towarów przez komitenta na rzecz komisanta na podstawie umowy komisu, podstawę opodatkowania stanowi dla komitenta - kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku (oczywiście przy eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0% przy zachowaniu przez Wnioskodawcę warunków określonych w art. 42 ustawy).

Ad. 2

W zakresie ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT dla dokonanej przez niego jako komitenta, na podstawie opisanej umowy komisu, dostawy skór na eksport dla X będącego komisantem, należy stosować art. 19 ust. 16a ustawy, z którego wynika, że w przypadku wydania towarów na podstawie umowy komisu przez komitenta na rzecz komisanta, obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje dla komitenta z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za towar wydany komisantowi, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta (rzecz jasna chodzi tu o dostawę towarów należących do komitenta, dokonaną przez komisanta na rzecz komitenta dla osoby trzeciej będącej ich finalnym nabywcą).

Ad. 3

W zakresie ustalania obowiązującego Wnioskodawcy jako komitenta, moment wystawienia faktury VAT z tytułu dokonanej przez niego jako komitenta, na podstawie opisanej umowy komisu, dostawy skór na eksport dla X będącego komisantem, należy stosować § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur itd. (z późn. zmianami) ? z którego wynika, że w przypadku określonym w art. 19 ust. 16a ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego, czyli w tym przypadku nie później niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej na Zainteresowanego rzecz przez komisanta dla osoby trzeciej ? finalnego nabywcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, przez eksport towarów rozumie się potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest rolnikiem indywidualnym zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny. W ramach gospodarstwa rolnego prowadzi on hodowlę i chów zwierząt futerkowych ? działy specjalne produkcji rolnej. Po uboju zwierząt Zainteresowany dokonuje dostawy surowych skór, np. do Kanady, w sposób opisany poniżej, dla tamtejszego podatnika firmy Y, która sprzedaje dostarczone przez Wnioskodawcę skóry w drodze sprzedaży aukcyjnej. Skóry odbiera od Zainteresowanego, z terenu hodowli, pracownik firmy X która jest przedstawicielem Y w Polsce. Firma X w swoich magazynach położonych na terytorium Polski kompletuje skóry odebrane od różnych hodowców w Polsce. Przygotowuje je do transportu i odprawy celnej eksportowej. Następnie skóry są zgłaszane do odprawy celnej eksportowej w imieniu Zainteresowanego przez upoważnioną przez niego agencję celną, a w chwili ich wyprowadzenia z terytorium UE otrzymuje on elektroniczny dokument IE599 potwierdzający ten fakt. Do każdej partii skór wysyłanych do Kanady wystawiany jest dowód dostawy (Delivery note), określający ilość i rodzaj skór, zawierający na odwrocie Zasady i Warunki Przyjęcia Skór do sprzedaży w Drodze Aukcji (dalej Umowa) ? dokument stanowi umowę zawartą pomiędzy North American For Auctions (dalej X) i hodowcą - Wnioskodawcą (dalej: Hodowca), z której wynika, że:

  • surowe skóry wyprodukowane przez hodowcę dostarczane są do X w celu ich sprzedaży przez X na organizowanej przez nią aukcji,
  • skóry są sprzedawane w imieniu X i na rachunek hodowcy,
  • Jak wynika z punktu 2 Umowy, ?Prawnym właścicielem skórek jest, aż do czasu ich sprzedaży, dostawca (hodowca)?, czyli Zainteresowany pozostaje właścicielem skór do momentu ich sprzedaży przez X na aukcji,
  • Jak wynika z punktu 9 Umowy, X, w momencie sprzedaży skór na aukcji, pobiera od hodowcy prowizję z tytułu zrealizowanej sprzedaży.
  • Powyższe zapisy są tożsame z zapisem art. 785 Kodeksu Cywilnego, gdzie przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizji) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym,
  • cena uzyskana podczas sprzedaży skór na aukcji jest ceną ostateczną, dla której X nalicza swoją prowizję od sprzedaży,
  • ponadto X pobiera od hodowcy opłaty za ubezpieczenie, transport, fracht, itp. odnoszące się do okresu rozpoczynającego się od momentu przyjęcia skór od hodowcy z terenu hodowli,
  • jeżeli określone egzemplarze skór, po ich klasyfikacji dokonywanej przez X na terytorium Kanady okażą się bezwartościowe i nie zostaną wystawione na aukcji, lub niektóre skóry nie znajdą nabywcy na aukcji, są stawiane do dyspozycji hodowcy, który nadal jest ich właścicielem,
  • X, po każdej aukcji, na której sprzedała skóry hodowcy, wypłaca należną mu kwotę, po potrąceniu ww. prowizji i opłat przelewem na rachunek bankowy hodowcy.

Zatem jak wynika z opisu sprawy, dostawy przedmiotowych towarów dla kontrahenta z Kanady stanowią dla Wnioskodawcy eksport towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jednak stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy, podstawę opodatkowania czynności wynikających m.in. z umowy komisu stanowi dla komitenta ? kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku ? w przypadku dostawy towarów dla komisanta.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż dla eksportu skór do Kanady, dokonanego przez Wnioskodawcę (komitenta) na opisanych warunkach umowy komisu zawartej przez niego z firmą X jako komisantem, w zakresie ustalania podstawy opodatkowania należy stosować przepis art. 30 ust. 1 pkt 3 ustawy. Zatem podstawą opodatkowania w przedmiotowej sprawie jest kwota należna pomniejszona o kwotę prowizji komisanta, pomniejszona o kwotę podatku.

Moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług określony został przez ustawodawcę m.in. w art. 19 ustawy.

I tak, według art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jednak zgodnie z przepisem art. 19 ust. 16a ustawy, w przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta.

Zatem, w przedmiotowej sprawie w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego zastosowanie znajdzie powołany wyżej przepis art. 19 ust. 16a ustawy, zgodnie z którym w przypadku wydania towarów przez komitenta na rzecz komisanta, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta.

Art. 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W niniejszej sprawie znajdzie zastosowanie przepis § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zgodnie z którym w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Natomiast w oparciu o § 11 ust. 2 cyt. rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Reasumując, Zainteresowany jest zobowiązany do wystawienia faktury VAT z tytułu dokonania eksportu towarów dla komisanta (X) na podstawie wiążącej ich umowy komisu, zgodnie z § 11 ww. rozporządzenia, tj. nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego (w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania przez komitenta zapłaty za wydany towar, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dostawy towarów dokonanej przez komisanta) lecz nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz z własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone. W szczególności dotyczy to ustalenia pośredniego bądź bezpośredniego eksportu towarów oraz stawki podatku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika