Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji targów.

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji targów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 29 marca 2012 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 2 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji targów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji targów. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o dokument upoważniający osobę podpisaną na wniosku do samodzielnego występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w imieniu Wnioskodawcy oraz o opis sprawy i własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca organizuje targi i wystawy w Niemczech, Polsce i na Ukrainie. W Niemczech i na Ukrainie nie zarejestrował się on do podatku od wartości dodanej. Zainteresowany organizuje targi i wystawy w Niemczech, a usługi te świadczone są na rzecz usługobiorców z UE i z państw spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej. Ponadto Zainteresowany organizuje stoiska dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT), wystawiających na targach w Niemczech. W przypadku gdy organizuje on targi i wystawy w Polsce to usługi organizacji targów w Polsce wykonane są na rzecz zagranicznych podatników podatku od wartości dodanej. Wnioskodawca organizuje stoiska targowe w Polsce także dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach w Polsce. W przypadku gdy Zainteresowany organizuje targi i wystawy na Ukrainie to usługi organizacji targów i wystaw świadczone są na rzecz usługobiorców z UE i spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej.

Ponadto Wnioskodawca organizuje na targach na Ukrainie stoiska dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach na Ukrainie.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że sprzedaje on na targach w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce:

  • niezabudowaną powierzchnię targową (w zależności od życzenia klienta),
  • zabudowaną powierzchnię targową (w zależności od życzenia klienta).

W obu tych przypadkach dodatkowo Wnioskodawca sprzedaje energię elektryczną, łącza internetowe, wodę, usługi parkingowe, usługi porządkowe.

Sprzedaż jest dokonywana na rzecz wystawców, którymi są:

  • polskie firmy - osoby prawne, podatnicy podatku VAT,
  • zagraniczne firmy zarówno z UE jak i spoza UE - osoby prawne, zarejestrowane w swoich krajach jako podatnicy podatku od wartości dodanej.

Najpierw Zainteresowany zakupuje w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce od osoby prawnej, podatnika podatku od wartości dodanej usługę najmu powierzchni wystawienniczej. Wartość tej usługi stanowi jeden z elementów składowych usługi organizacji targów i wystaw, świadczonej przez niego na rzecz wystawców targowych. Zasadniczo Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę organizacji targów i wystaw. Usługa ta polega na korzystaniu przez wystawcę z pakietu kompleksowej obsługi targowej polegającej na zabudowie stoiska targowego, zapewnieniu dostawy mediów, materiałów reklamowych i informacyjnych, sprawowaniu opieki nad klientem podczas targów, udzielaniu mu niezbędnych informacji i wskazówek. Zainteresowany nie jest zarejestrowany w Niemczech ani na Ukrainie do podatku od wartości dodanej. Świadcząc usługi organizacji targów w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce na rzecz zagranicznych firm, podatników podatku od wartości dodanej, wystawia on na rzecz tych podmiotów faktury bez podatku VAT z oznaczeniem NP (niepodlegające podatkowi VAT) i zamieszcza na tych fakturach adnotację, że podatek od wartości dodanej rozlicza nabywca, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, stosując zasadę odwrotnego obciążenia. Odbiorcy tych usług opodatkowują je w swoich krajach wg zasad jak dla importu usług. Te same usługi - dotyczące organizacji stoiska targowego świadczone przez Zainteresowanego dla polskich firm, podatników VAT wystawiających na targach w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce - są opodatkowywane przez niego podatkiem VAT należnym w wysokości 23%.

Wnioskodawca świadcząc usługi organizacji targów w Polsce na rzecz zagranicznych firm, podatników podatku od wartości dodanej, wystawia dla tych podmiotów faktury bez podatku VAT z oznaczaniem NP (niepodlegające podatkowi VAT) i zamieszcza na tych fakturach adnotację, że podatek od wartości dodanej rozlicza nabywca, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, stosując zasadę odwrotnego obciążenia. Odbiorcy tych usług opodatkowują je w swoich krajach wg zasad jak dla importu usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy w przypadku gdy Wnioskodawca organizuje targi w Niemczech to usługi organizacji targów świadczone na rzecz usługobiorców z UE i z państw spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej są opodatkowane w krajach, w których mają siedzibę działalności gospodarczej zagraniczni usługobiorcy? Czyli dla tych podmiotów Zainteresowany - pod warunkiem, że dla tych czynności nie zarejestrował się w Niemczech do podatku od wartości dodanej - wystawia faktury bez podatku VAT, a ponadto zamieszcza adnotację, że podatek rozlicza nabywca ? art. 28b ustawy o VAT? Czy w przypadku jeżeli Zainteresowany na targach w Niemczech sprzedaje polskim podatnikom VAT usługi organizacji targów, to powinien dla tych podmiotów wystawić faktury z 23% podatkiem VAT?
  2. Czy w przypadku gdy Wnioskodawca organizuje targi w Polsce to usługi organizacji targów w Polsce wykonane na rzecz zagranicznego podatnika będą opodatkowane poza terytorium Polski, tzn. czy zagraniczny odbiorca tych usług będzie zobowiązany do rozliczenia w swoim kraju podatku od wartości dodanej od zakupu tych usług? Czy faktury wystawione na zagranicznych podatników podatku od wartości dodanej nie podlegają podatkowi VAT?
  3. Czy w przypadku gdy Zainteresowany organizuje targi na Ukrainie to usługi organizacji targów świadczone na rzecz usługobiorców z UE i z państw spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej są opodatkowane w krajach, w których mają siedzibę działalności gospodarczej zagraniczni usługobiorcy? Czyli dla tych podmiotów Wnioskodawca - pod warunkiem, że dla tych czynności nie zarejestrował się na Ukrainie do podatku od wartości dodanej - wystawia faktury bez podatku VAT, a ponadto zamieszcza adnotację, że podatek rozlicza nabywca - art. 28b ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W przypadku gdy organizuje on targi i wystawy w Niemczech to usługi organizacji targów i wystaw świadczone na rzecz usługobiorców z UE i z państw spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej są opodatkowane w krajach, w których mają siedzibę działalności gospodarczej usługobiorcy. Czyli dla tych podmiotów Zainteresowany, nie zarejestrowany w Niemczech do podatku od wartości dodanej - wystawia faktury bez podatku VAT z oznaczeniem NP (niepodlegające podatkowi VAT), a ponadto zamieszcza adnotację, że podatek rozlicza nabywca na podstawie art. 28b ustawy o VAT - tzw. odwrotne obciążenie. Odbiorcy tych usług opodatkowują je w swoim kraju według zasad jak dla importu usług. Z kolei w przypadku jeżeli Wnioskodawca organizuje stoiska dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach w Niemczech, to dla tych podmiotów wystawia faktury z 23% podatkiem VAT zgodnie z polską ustawą o podatku od towarów i usług.

Ad. 2

W przypadku gdy organizuje on targi i wystawy w Polsce to usługi organizacji targów w Polsce wykonane na rzecz zagranicznego podatnika są one opodatkowane poza terytorium Polski. Zagraniczny odbiorca tych usług będzie zobowiązany do rozliczenia w swoim kraju podatku od wartości dodanej od zakupu tych usług. Świadcząc usługi organizacji targów w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce na rzecz zagranicznych firm, podatników podatku od wartości dodanej, wystawia na rzecz tych podmiotów faktury bez podatku VAT z oznaczeniem NP (niepodlegające podatkowi VAT) i zamieszcza na tych fakturach adnotację, że podatek od wartości dodanej rozlicza nabywca, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT stosując zasadę odwrotnego obciążenia. Odbiorcy tych usług opodatkowują je w swoich krajach wg zasad jak dla importu usług.

Ad. 3

W przypadku gdy organizuje on targi i wystawy na Ukrainie to usługi organizacji targów i wystaw świadczone na rzecz usługobiorców z UE i spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej są opodatkowane w krajach, w których mają siedzibę działalności gospodarczej usługobiorcy. Czyli dla tych podmiotów Zainteresowany, który nie zarejestrował się na Ukrainie do podatku od wartości dodanej ? wystawia faktury bez podatku VAT z oznaczeniem NP (niepodlegające podatkowi VAT), a ponadto zamieszcza adnotację, że podatek rozlicza nabywca na podstawie art. 28b ustawy o VAT ? tzw.

odwrotne obciążenie. Odbiorcy tych usług opodatkowują je w swoim kraju według zasad jak dla importu usług. Z kolei w przypadku jeżeli organizuje on na targach na Ukrainie stoiska dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach na Ukrainie, to dla tych podmiotów wystawia faktury z 23% podatkiem VAT zgodnie z polską ustawą o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca organizuje targi i wystawy w Niemczech, Polsce i na Ukrainie. W Niemczech i na Ukrainie nie zarejestrował się on do podatku od wartości dodanej. Zainteresowany sprzedaje na targach w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce: niezabudowaną powierzchnię targową (w zależności od życzenia klienta), zabudowaną powierzchnię targową (w zależności od życzenia klienta). W obu tych przypadkach dodatkowo Wnioskodawca sprzedaje energię elektryczną, łącza internetowe, wodę, usługi parkingowe, usługi porządkowe. Sprzedaż jest dokonywana na rzecz wystawców, którymi są:

  • polskie firmy - osoby prawne, podatnicy podatku VAT,
  • zagraniczne firmy zarówno z UE jak i spoza UE - osoby prawne, zarejestrowane w swoich krajach jako podatnicy podatku od wartości dodanej.

Najpierw Zainteresowany zakupuje w Niemczech, na Ukrainie i w Polce od osoby prawnej, podatnika podatku od wartości dodanej usługę najmu powierzchni wystawienniczej. Wartość tej usługi stanowi jeden z elementów składowych usługi organizacji targów i wystaw, świadczonej przez niego na rzecz wystawców targowych. Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę organizacji targów i wystaw. Usługa ta polega na korzystaniu przez wystawcę z pakietu kompleksowej obsługi targowej, polegającej na zabudowie stoiska targowego, zapewnieniu dostawy mediów, materiałów reklamowych i informacyjnych, sprawowaniu opieki nad klientem podczas targów, udzielaniu mu niezbędnych informacji i wskazówek.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku ? rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, usługobiorcy na rzecz których Wnioskodawca wykonuje usługi będące przedmiotem pytania, spełniają definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W myśl art. 28g ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.

Z powyższego przepisu wynika zatem, iż miejscem świadczenia w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, czyli opodatkowanie usługi zostaje przeniesione do państwa, gdzie następuje faktyczna konsumpcja usługi.

Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę organizacji targów i wystaw. Usługa ta polega na korzystaniu przez wystawcę z pakietu kompleksowej obsługi targowej, polegającej na zabudowie stoiska targowego, zapewnieniu dostawy mediów, materiałów reklamowych i informacyjnych, sprawowaniu opieki nad klientem podczas targów, udzielaniu mu niezbędnych informacji i wskazówek.

W tej sytuacji wskazać należy, że mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym. Aby wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu ? do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Taka charakterystyka świadczenia złożonego jest wynikiem dorobku orzeczniczego TSUE, m.in. wyroku z dnia 15 maja 2001 r. w sprawie C-34/99 Primback Ltd, orzeczenia TSUE z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C 41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV, wyroku z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie 572/07 RLRE Tellmer Property sro.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że wymienione we wniosku usługi służyć będą wykonaniu czynności głównej, a ich realizacja prowadzić będzie do jednego celu, jakim jest udział w targach. Jak wskazał Wnioskodawca świadczy on kompleksową usługę organizacji targów i wystaw. Usługa ta polega na korzystaniu przez wystawcę z pakietu kompleksowej obsługi targowej polegającej na zabudowie stoiska targowego, zapewnieniu dostawy mediów, materiałów reklamowych i informacyjnych, sprawowaniu opieki nad klientem podczas targów, udzielaniu mu niezbędnych informacji i wskazówek.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zastrzeżenia wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług organizacji targów będących przedmiotem pytań, wykonywanych na rzecz podatników, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Tym samym, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub ? w przypadku terytorium państwa trzeciego ? podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2 ustawy).

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanego dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży, w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zatem, wystawiona przez Zainteresowanego faktura powinna zawierać dane określone w § 5 rozporządzenia, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, stosownie do powołanych przepisów.

W myśl § 26 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 5, § 7-22 i § 25 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub ? w przypadku terytorium państwa trzeciego ? podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z ust. 2 powołanego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadcząc usługi organizacji targów w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce na rzecz zagranicznych firm, podatników podatku od wartości dodanej, wystawia on na rzecz tych podmiotów faktury bez podatku VAT z oznaczeniem NP (niepodlegające podatkowi VAT) i zamieszcza na tych fakturach adnotację, że podatek od wartości dodanej rozlicza nabywca, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT stosując zasadę odwrotnego obciążenia. Odbiorcy tych usług opodatkowują je w swoich krajach wg zasad jak dla importu usług. Wnioskodawca świadcząc usługi organizacji targów w Polsce na rzecz zagranicznych firm, podatników podatku od wartości dodanej wystawia dla tych podmiotów faktury bez podatku VAT z oznaczaniem NP (niepodlegające podatkowi VAT) i zamieszcza na tych fakturach adnotację, że podatek od wartości dodanej rozlicza nabywca, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT stosując zasadę odwrotnego obciążenia. Odbiorcy tych usług opodatkowują je w swoich krajach wg zasad jak dla importu usług.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż rozporządzenie o ww. adnotacji mówi w dwóch przepisach, tj. w § 5 ust. 15 i § 26 ust. 4 rozporządzenia.

Na podstawie § 5 ust. 15 rozporządzenia, faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie ?odwrotne obciążenie?.

Ponadto, na mocy § 26 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, oraz

  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie ?odwrotne obciążenie?.

Natomiast art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy stwierdza, że podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych usługach, do których stosuje się art. 28b, na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, świadczonych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, innych niż zwolnionych od podatku od wartości dodanej lub opodatkowanych stawką 0%, dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca, zwane dalej ?informacjami podsumowującymi?.

Z powyższych przepisów wynika, iż mają one zastosowanie w przypadku świadczenia usług na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej, do których zastosowanie znajdzie zasada ogólna dotycząca określenia miejsca świadczenia usługi, wynikająca z art. 28b ustawy.

Ad. 1

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku gdy Wnioskodawca organizuje targi w Niemczech to usługi organizacji targów świadczone na rzecz usługobiorców z UE i z państw spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej są opodatkowane w krajach, w których mają siedzibę działalności gospodarczej zagraniczni usługobiorcy, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy. Dla tych podmiotów Zainteresowany wystawia faktury bez podatku VAT, a ponadto zamieszcza adnotację, że podatek rozlicza nabywca, na podstawie § 26 ust. 4 ww. rozporządzenia. Natomiast w przypadku jeżeli Zainteresowany na targach w Niemczech sprzedaje polskim podatnikom VAT usługi organizacji targów, to powinien dla tych podmiotów wystawić faktury, na podstawie § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, wg stawki podatku obowiązującej na terytorium kraju, tj. w wysokości 23%, bowiem miejscem świadczenia tych usług, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, jest Polska.

Ad. 2

W sytuacji gdy Wnioskodawca organizuje targi w Polsce to usługi organizacji tych targów wykonane na rzecz zagranicznego podatnika są opodatkowane poza terytorium Polski, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, bowiem miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym, usługi świadczone przez Zainteresowanego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski. Dla tych podmiotów Zainteresowany wystawia faktury bez podatku VAT, a ponadto zamieszcza adnotację, że podatek rozlicza nabywca, na podstawie § 26 ust. 4 ww. rozporządzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, iż o sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.

Ad. 3

W przypadku gdy Wnioskodawca organizuje targi na Ukrainie to usługi organizacji targów świadczone na rzecz usługobiorców z UE i z państw spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej są opodatkowane w krajach, w których mają siedzibę działalności gospodarczej zagraniczni usługobiorcy. Dla tych podmiotów Wnioskodawca - pod warunkiem, że dla tych czynności nie zarejestrował się na Ukrainie do podatku od wartości dodanej - winien wystawić fakturę na podstawie § 26 ust. 4 ww. rozporządzenia z adnotacją, że podatek rozlicza nabywca. Natomiast w przypadku jeżeli Zainteresowany na targach na Ukrainie sprzedaje polskim podatnikom VAT usługi organizacji targów, to powinien dla tych podmiotów wystawić faktury, na podstawie § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, wg stawki podatku obowiązującej na terytorium kraju, tj. w wysokości 23%, bowiem miejscem świadczenia tych usług, zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, jest Polska.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opodatkowania usług organizacji targów. Natomiast w zakresie opodatkowania usług organizacji stanowisk targowych wydana została odrębna interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2012 r. nr ILPP4/443-144/12-5/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika