Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji targów.

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji targów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Poznaniu 29 marca 2012 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 2 kwietnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji stanowisk targowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług organizacji stanowisk targowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 czerwca 2012 r. (data wpływu 19 czerwca 2012 r.) o dokument upoważniający osobę podpisaną na wniosku do samodzielnego występowania z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w imieniu Wnioskodawcy oraz o opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca organizuje targi i wystawy w Niemczech, Polsce i na Ukrainie. W Niemczech i na Ukrainie nie zarejestrował się on do podatku od wartości dodanej. Zainteresowany organizuje targi i wystawy w Niemczech, a usługi te świadczone są na rzecz usługobiorców z UE i z państw spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej. Ponadto Zainteresowany organizuje stoiska dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT), wystawiających na targach w Niemczech. W przypadku gdy organizuje on targi i wystawy w Polsce to usługi organizacji targów w Polsce wykonane są na rzecz zagranicznych podatników podatku pod wartości dodanej. Wnioskodawca organizuje stoiska targowe w Polsce także dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach w Polsce. W przypadku gdy Zainteresowany organizuje targi i wystawy na Ukrainie to usługi organizacji targów i wystaw świadczone są na rzecz usługobiorców z UE i spoza UE będących podatnikami podatku od wartości dodanej.

Ponadto Wnioskodawca organizuje na targach na Ukrainie stoiska dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach na Ukrainie.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że sprzedaje on na targach w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce:

  • niezabudowaną powierzchnię targową (w zależności od życzenia klienta),
  • zabudowaną powierzchnię targową (w zależności od życzenia klienta).

W obu tych przypadkach dodatkowo Wnioskodawca sprzedaje energię elektryczną, łącza internetowe, wodę, usługi parkingowe, usługi porządkowe.

Sprzedaż jest dokonywana na rzecz wystawców, którymi są:

  • polskie firmy - osoby prawne, podatnicy podatku VAT,
  • zagraniczne firmy zarówno z UE jak i spoza UE - osoby prawne, zarejestrowane w swoich krajach jako podatnicy podatku od wartości dodanej.

Najpierw Zainteresowany zakupuje w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce od osoby prawnej, podatnika podatku od wartości dodanej usługę najmu powierzchni wystawienniczej. Wartość tej usługi stanowi jeden z elementów składowych usługi organizacji targów i wystaw, świadczonej przez niego na rzecz wystawców targowych. Zasadniczo Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę organizacji targów i wystaw. Usługa ta polega na korzystaniu przez wystawcę z pakietu kompleksowej obsługi targowej polegającej na zabudowie stoiska targowego, zapewnieniu dostawy mediów, materiałów reklamowych i informacyjnych, sprawowaniu opieki nad klientem podczas targów, udzielaniu mu niezbędnych informacji i wskazówek. Zainteresowany nie jest zarejestrowany w Niemczech ani na Ukrainie do podatku od wartości dodanej. Świadcząc usługi organizacji targów w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce na rzecz zagranicznych firm, podatników podatku od wartości dodanej, wystawia on na rzecz tych podmiotów faktury bez podatku VAT z oznaczeniem NP (niepodlegające podatkowi VAT) i zamieszcza na tych fakturach adnotację, że podatek od wartości dodanej rozlicza nabywca, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, stosując zasadę odwrotnego obciążenia. Odbiorcy tych usług opodatkowują je w swoich krajach wg zasad jak dla importu usług. Te same usługi - dotyczące organizacji stoiska targowego świadczone przez Zainteresowanego dla polskich firm, podatników VAT wystawiających na targach w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce - są opodatkowywane przez niego podatkiem VAT należnym w wysokości 23%.

Wnioskodawca świadcząc usługi organizacji targów w Polsce na rzecz zagranicznych firm, podatników podatku od wartości dodanej, wystawia dla tych podmiotów faktury bez podatku VAT z oznaczaniem NP (niepodlegające podatkowi VAT) i zamieszcza na tych fakturach adnotację, że podatek od wartości dodanej rozlicza nabywca, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, stosując zasadę odwrotnego obciążenia. Odbiorcy tych usług opodatkowują je w swoich krajach wg zasad jak dla importu usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jeżeli Wnioskodawca organizuje stoiska targowe w Polsce dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach w Polsce, to powinien dla tych podmiotów wystawić faktury z 23% podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli organizuje on stoiska targowe w Polsce dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach w Polsce, to dla tych podmiotów wystawia faktury z 23% podatkiem VAT, zgodnie z polską ustawą o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca organizuje targi i wystawy w Niemczech, Polsce i na Ukrainie. W Niemczech i na Ukrainie nie zarejestrował się on do podatku od wartości dodanej. Zainteresowany sprzedaje na targach w Niemczech, na Ukrainie i w Polsce: niezabudowaną powierzchnię targową (w zależności od życzenia klienta), zabudowaną powierzchnię targową (w zależności od życzenia klienta). W obu tych przypadkach dodatkowo Wnioskodawca sprzedaje energię elektryczną, łącza internetowe, wodę, usługi parkingowe, usługi porządkowe. Sprzedaż jest dokonywana na rzecz wystawców, którymi są:

  • polskie firmy - osoby prawne, podatnicy podatku VAT,
  • zagraniczne firmy zarówno z UE jak i spoza UE - osoby prawne, zarejestrowane w swoich krajach jako podatnicy podatku od wartości dodanej.

Najpierw Zainteresowany zakupuje w Niemczech, na Ukrainie i w Polce od osoby prawnej, podatnika podatku od wartości dodanej usługę najmu powierzchni wystawienniczej. Wartość tej usługi stanowi jeden z elementów składowych usługi organizacji targów i wystaw, świadczonej przez niego na rzecz wystawców targowych. Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę organizacji targów i wystaw. Usługa ta polega na korzystaniu przez wystawcę z pakietu kompleksowej obsługi targowej, polegającej na zabudowie stoiska targowego, zapewnieniu dostawy mediów, materiałów reklamowych i informacyjnych, sprawowaniu opieki nad klientem podczas targów, udzielaniu mu niezbędnych informacji i wskazówek.

Przedmiotem pytania Wnioskodawcy jest stwierdzenie, czy jeżeli organizuje on stoiska targowe w Polsce dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach w Polsce, to powinien dla tych podmiotów wystawić faktury z 23% podatkiem VAT.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku ? rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z opisu sprawy, usługobiorcy na rzecz których Wnioskodawca wykonuje usługi będące przedmiotem pytania, spełniają definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Zainteresowany wskazał, że świadczona przez niego usługa polega na korzystaniu przez wystawcę z pakietu kompleksowej obsługi targowej, polegającej na zabudowie stoiska targowego, zapewnieniu dostawy mediów, materiałów reklamowych i informacyjnych, sprawowaniu opieki nad klientem podczas targów, udzielaniu mu niezbędnych informacji i wskazówek.

W tej sytuacji wskazać należy, że mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym. Aby wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu ? do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Taka charakterystyka świadczenia złożonego jest wynikiem dorobku orzeczniczego TSUE, m.in. wyroku z dnia 15 maja 2001 r. w sprawie C-34/99 Primback Ltd, orzeczenia TSUE z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C 41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV, wyroku z dnia 11 czerwca 2009 r. w sprawie 572/07 RLRE Tellmer Property sro.

Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że wymienione we wniosku usługi służyć będą wykonaniu czynności głównej, a ich realizacja prowadzić będzie do jednego celu, jakim jest udział w targach. Jak wskazał Wnioskodawca świadczy on kompleksową usługę organizacji targów i wystaw. Usługa ta polega na korzystaniu przez wystawcę z pakietu kompleksowej obsługi targowej polegającej na zabudowie stoiska targowego, zapewnieniu dostawy mediów, materiałów reklamowych i informacyjnych, sprawowaniu opieki nad klientem podczas targów, udzielaniu mu niezbędnych informacji i wskazówek.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych we wniosku stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie mają zastosowania, zatem miejsce świadczenia usługi organizacji stoisk targowych będącej przedmiotem pytania, ustalane jest na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Zatem, miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania usług organizacji stoisk targowych w Polsce, dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach w Polsce, jest terytorium państw, w których podatnicy ci posiadają swoje siedziby, tj. Polska. Zatem usługi te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W tym miejscu należy zauważyć, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. zmianie uległy stawki podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Reasumując, jeżeli Zainteresowany organizuje stoiska targowe w Polsce dla polskich przedsiębiorstw (czynnych podatników podatku VAT) wystawiających na targach w Polsce, to powinien dla tych podmiotów wystawić faktury ze stawką w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej opodatkowania usług organizacji stanowisk targowych. Natomiast w zakresie opodatkowania usług organizacji targów wydana została odrębna interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2012 r. nr ILPP4/443-144/12 -4/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika