1. Czy wystawiając E-fakturę w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wywiąże się z (...)

1. Czy wystawiając E-fakturę w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wywiąże się z obowiązku wystawienia faktury przewidzianego w art. 106 ust. 1 ustawy VAT? 2. Czy w opisanym wyżej zdarzeniu przyszłym, w przypadku wypełnienia wszystkich przewidzianych w przepisach prawa wymogów, w szczególności zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury, jeżeli w związku z zakupem towarów lub usług Wnioskodawca będzie miał prawo odliczenia VAT, prawo to będzie Wnioskodawcy przysługiwało również w przypadku udokumentowania sprzedaży na jego rzecz towarów i usług fakturą wystawioną przez kontrahenta w formie elektronicznej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu 15 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur elektronicznych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania faktur elektronicznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X Sp. z o.o.(dalej: Wnioskodawca) wykonuje działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu internetowego serwisu społecznościowego (dalej: Serwis).

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca świadczy usługi reklamowe polegające m.in. na wyświetlaniu na stronach Serwisu reklam. Wnioskodawca zamierza umożliwić kontrahentom (dalej: Reklamodawcy) złożenie zamówienia usługi reklamowej, w tym określenia czasu jej trwania i innych parametrów przez Internet. W celu zamówienia usługi, obserwacji jej efektywności oraz postępu jej wykonywania, Reklamodawca będzie tworzył indywidualne konto w Serwisie internetowym Wnioskodawcy (dalej: Konto). Przy utworzeniu Konta, Reklamodawcy nadany zostanie indywidualny login oraz hasło. Dostęp do Konta będzie możliwy wyłącznie pod warunkiem podania przez Reklamodawcę na specjalnej stronie dostępowej loginu oraz hasła.

W celu założenia Konta Reklamodawcy, będzie on musiał udostępnić Wnioskodawcy następujące dane:

  1. imię i nazwisko lub nazwę,
  2. dokładny adres z podaniem państwa siedziby,
  3. adres e-mail,
  4. informację, czy Reklamodawca prowadzi działalność gospodarczą,
  5. NIP (podanie którego jest obowiązkowe, jeśli Reklamodawca wskaże, że prowadzi działalność gospodarczą).

Wnioskodawca zamierza wprowadzić w Serwisie funkcjonalność, polegającą na udostępnieniu Reklamodawcy faktur VAT w postaci elektronicznej (dalej: E-faktury) z tytułu wyświadczonych na rzecz Reklamodawcy usług reklamowych, poprzez udostępnienie E-faktur na Koncie Reklamodawcy. Udostępnienie E-faktury będzie polegało na wyświetleniu pliku zawierającego E-fakturę na Koncie Reklamodawcy i umożliwieniu pobrania tego pliku przez Reklamodawcę.

Warunkiem wystawienia E-faktury, będzie uzyskanie oświadczenia Reklamodawcy o akceptacji takiego sposobu wystawiania faktur. Oświadczenie Reklamodawcy będzie składane w formie elektronicznej, poprzez akceptację regulaminu, w którego treści zawarta będzie zgoda na wystawianie E-faktur lub faktur w formie pisemnej, w przypadku zawarcia przez Reklamodawcę i Wnioskodawcę umowy pisemnej dotyczącej świadczenia usług reklamowych.

Reklamodawca będzie mógł cofnąć akceptację wystawiania na jego rzecz E-faktur, poprzez przesłanie Wnioskodawcy oświadczenia o cofnięciu akceptacji w wiadomości e-mail. Wnioskodawca przestanie wystawiać na rzecz tego Reklamodawcy E-faktury w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał oświadczenie o cofnięciu akceptacji.

Strony Serwisu Wnioskodawcy, za pośrednictwem których Reklamodawca może uzyskać dostęp do Konta oraz do umieszczonej na nim E-faktury zostaną zabezpieczone poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań technologicznych oraz wewnętrznych procedur w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w sposób, który zapewni Reklamodawcom pewność, że udostępniona E-faktura pochodzi od Wnioskodawcy.

E-faktury wystawiane przez Wnioskodawcę będą miały postać pliku PDF (Portable Document Format). Treść pliku o ww. formacie nie może być zmieniona po jego utworzeniu.

Zatem, zastosowane przez Wnioskodawcę rozwiązania zapewnią autentyczność pochodzenia faktury ? tj. pewność co do tożsamości usługodawcy albo wystawcy faktury oraz integralności treści faktury ? tj. pewność, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

E-faktury będą zawierały wszystkie elementy faktury VAT wymagane przepisami prawa. Wystawienie E-faktur przez Wnioskodawcę będzie następowało w terminach określonych w odpowiednich przepisach prawa.

W toku działalności, Wnioskodawca w związku z zakupem towarów i usług, może również otrzymywać faktury elektroniczne od kontrahentów. W sytuacji w której kontrahent zapewni, że w stosunku do przesyłanych przez niego faktur elektronicznych zapewniona będzie autentyczność pochodzenia i integralność treści, Wnioskodawca wyrazi zgodę na przesyłanie faktur w formie elektronicznej, a po otrzymaniu faktury będzie ją przechowywał w formie elektronicznej.

Kopie E-faktur wystawionych przez Wnioskodawcę oraz faktury elektroniczne otrzymane przez niego od kontrahentów będą przechowywane przez Wnioskodawcę w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, łatwe ich odszukanie, organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie bezzwłoczny dostęp do faktur.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wystawiając E-fakturę w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca wywiąże się z obowiązku wystawienia faktury przewidzianego w art. 106 ust. 1 ustawy VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawiając E-fakturę w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym wywiąże się on z obowiązku wystawienia faktury, przewidzianego w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Szczegółową treść i sposób wystawienia faktury określają wydane na podstawie upoważnień zawartych w art. 106 ust. 8 i 10 ustawy o VAT, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011 r. Nr 68, poz. 360) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zwanego dalej rozporządzeniem dot. faktur elektronicznych.

Na podstawie § 4 rozporządzenia dot. faktur elektronicznych, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia dot. faktur elektronicznych, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o autentyczności pochodzenia faktury, rozumie się przez to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, zaś przez integralność treści faktury rozumie się, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura (§ 2 ust. 1 rozporządzenia dot. faktur elektronicznych).

Wnioskodawca poprzez zastosowanie właściwych procedur i opisanych w zdarzeniu przyszłym środków zapewni, że spełnione będą przewidziane rozporządzeniem dot. faktur elektronicznych wymogi autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia dot. faktur elektronicznych, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury.

Wnioskodawca w przypadku każdego kontrahenta któremu wystawiane będą E-faktury, przed rozpoczęciem ich wysyłania, otrzyma od tego kontrahenta zgodę w formie elektronicznej, poprzez akceptację Regulaminu, w którego treści zawarta będzie zgoda na wystawianie E-faktur lub zgodę w formie pisemnej, w przypadku zawarcia przez Reklamodawcę i Wnioskodawcę umowy pisemnej dotyczącej świadczenia usług reklamowych.

Wnioskodawca zapewni również zgodne z przepisami rozporządzenia dot. faktur elektronicznych przechowywanie kopii E-faktur przesłanych do Reklamodawców.

Zdaniem Wnioskodawcy w wyżej opisanym zdarzeniu przyszłym, tj. w przypadku wypełnienia przez niego wszystkich przewidzianych wymogów przewidzianych w ustawie o VAT, rozporządzeniu w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów usług oraz rozporządzeniu dot. faktur elektronicznych, w szczególności zapewnienia autentyczność pochodzenia i integralności treści E-faktury, będzie miał on prawo do wystawiania faktur w formie elektronicznej.

Wnioskodawca wskazuje, że jego stanowisko w powyższym zakresie potwierdza także dotychczasowe podejście organów podatkowych, m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 maja 2011 r. o sygn. IPPP3/443-468/11-2/JF, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 czerwca 2011 r. o sygn. ILPP4/443-211/11-3/JKa oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 października 2011 r. o sygn. ILPP4/443-484/11-4/ISN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z powyższego przepisu wynika zatem, że fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Na mocy art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Zgodnie z art. 106 ust. 10 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji może określić, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, uwzględniając:

  1. konieczność odpowiedniego dokumentowania sprzedaży i identyfikacji czynności dokonanych przez grupy podatników;
  2. potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
  3. konieczność zapewnienia jednoznacznej identyfikacji wystawcy faktury oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa, wiarygodności, niezaprzeczalności i nienaruszalności wystawianym i przesyłanym fakturom;
  4. stosowane techniki w zakresie wystawiania i przesyłania dokumentów w formie elektronicznej i kodowania danych w tych dokumentach.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, może określić, w drodze rozporządzenia, zasady przechowywania oraz tryb udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej faktur przesyłanych drogą elektroniczną, uwzględniając przepisy prawa Unii Europejskiej, potrzebę zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku oraz stosowane techniki w zakresie przesyłania danych w formie elektronicznej i kodowania tych danych ? art. 106 ust. 11 ustawy.

Wskazać należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych przewidują dwie formy wystawianych faktur, tzw. papierową i elektroniczną.

Pytanie sformułowane przez Spółkę wskazuje, że zamierza ona wystawiać faktury elektroniczne.

Kwestię przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661), zwane dalej rozporządzeniem, wydane na podstawie delegacji zawartych w art. 106 ust. 10 i 11 ustawy.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane, w tym udostępniane, w formie elektronicznej w dowolnym formacie elektronicznym, pod warunkiem uprzedniej akceptacji tego sposobu przesyłania faktur przez odbiorcę faktury, zwanej dalej ?akceptacją?.

Akceptacja albo jej cofnięcie może być wyrażona w formie pisemnej lub w formie elektronicznej (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Pojęcie autentyczności pochodzenia faktury ? w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ? oznacza pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury.

Natomiast przez integralność treści faktury ? w świetle § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia ? rozumie się to, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Stosownie do § 2 ust. 2 rozporządzenia, autentyczność pochodzenia i integralność treści faktury są zachowane, w szczególności, w przypadku wykorzystania:

  1. bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.), weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub
  2. elektronicznej wymiany danych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa, dotycząca tej wymiany, przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność jej danych.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia, faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury.

W myśl § 6 rozporządzenia, faktury przesłane drogą elektroniczną są przechowywane w podziale na okresy rozliczeniowe w dowolny sposób zapewniający:

  1. autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego;
  2. łatwe ich odszukanie;
  3. organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur.

Faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej formie udostępniane są organowi podatkowemu i organowi kontroli skarbowej w trybie umożliwiającym tym organom bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych ? § 8 rozporządzenia.

Wskazane przepisy rozporządzenia określają zatem sposób i warunki przesyłania oraz przechowywania faktur w formie elektronicznej. Obecnie podatnik nie ma obowiązku stosowania tylko określonych wcześniej technologii przesyłu faktur w postaci elektronicznej (bezpieczny podpis elektroniczny i system elektronicznej wymiany danych (EDI)). Przepisy rozporządzenia wprowadzają dowolność formatu elektronicznego, w jakim może być przesyłana faktura elektroniczna. Wskazać także należy, że faktury mogą być przesyłane w formie elektronicznej pod warunkiem zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści faktury. Autentyczność pochodzenia, to pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury, natomiast integralność treści oznacza, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura. Jednocześnie wskazano, że przedmiotowe cechy faktur będą w odniesieniu do faktur przesyłanych w formie elektronicznej zachowane w przypadku wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego, weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub elektronicznej wymiany danych (EDI). Wskazane metody zapewnienia przedmiotowych cech faktur są tylko przykładowym wyliczeniem co oznacza, że podatnik może zastosować inne, dowolne środki zapewnienia autentyczności i integralności faktury.

Konieczne zatem jest stworzenie metod gwarantujących spełnienie powyższych wymogów, które jednak ma określić sam podatnik. Rozporządzenie nie określa, czy autentyczność pochodzenia i integralność treści należy zapewnić stosując rozwiązania informatyczne czy też odpowiednio opisane rozwiązania biznesowe (np. zapisane w umowie procedury).

Powyższe zmiany zostały wprowadzone w związku z przyjęciem Dyrektywy Rady 2010/45/UE z dnia 13 lipca 2010 r. zmieniającej Dyrektywę 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przepisów dotyczących fakturowania (Dz.

Urz. UE L nr 189), która to miała na celu m.in. liberalizację standardów przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych tak, aby faktury papierowe i faktury elektroniczne były traktowane w ten sam sposób. Nowa redakcja art. 233 Dyrektywy 112 regulująca ww. kwestie, została dokonana w taki sposób, aby kwestie techniczne wystawiania, przesyłania i przechowywania faktur całkowicie pozostawić w gestii podatnika, ograniczając rolę państw członkowskich jedynie do funkcji weryfikatora przyjętych przez podatników procedur umożliwiających kontrolę prawidłowości rozliczania podatku VAT. Ocena ?prawidłowości? faktury jako dowodu ma być dokonywana z perspektywy ?autentyczności? jej pochodzenia, zachowania ?integralności treści? oraz jej ?czytelności?. Kontrolę faktury pod tym kątem ma zapewnić sam podatnik, przy czym Dyrektywa 112 podpowiada podatnikowi, że można ten efekt uzyskać za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu pomiędzy fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jedynie jako przykład tego typu systemów kontroli podaje się rozwiązania oparte na bezpiecznym (zaawansowanym) podpisie elektronicznym lub systemie elektronicznej wymiany informacji (EDI).

Podkreślić należy, iż stosowanie przesyłu elektronicznego faktur wymaga uprzedniej akceptacji przez odbiorcę dla takiego sposobu przekazywania tego dokumentu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności, świadczy usługi reklamowe polegające m.in. na wyświetlaniu na stronach Serwisu reklam. Zamierza ona umożliwić kontrahentom (Reklamodawcy) złożenie zamówienia usługi reklamowej, w tym określenia czasu jej trwania i innych parametrów przez Internet. W celu zamówienia usługi, obserwacji jej efektywności oraz postępu jej wykonywania, Reklamodawca będzie tworzył indywidualne konto w Serwisie internetowym Wnioskodawcy (Konto). Przy utworzeniu Konta Reklamodawcy, nadany zostanie indywidualny login oraz hasło. Dostęp do Konta będzie możliwy wyłącznie pod warunkiem podania przez Reklamodawcę na specjalnej stronie dostępowej loginu oraz hasła.

Zainteresowany zamierza wprowadzić w Serwisie funkcjonalność, polegającą na udostępnieniu Reklamodawcy faktur VAT w postaci elektronicznej (E-faktury) z tytułu wyświadczonych na rzecz Reklamodawcy usług reklamowych, poprzez udostępnienie E-faktur na Koncie Reklamodawcy. Udostępnienie E-faktury będzie polegało na wyświetleniu pliku zawierającego E-fakturę na Koncie Reklamodawcy i umożliwieniu pobrania tego pliku przez Reklamodawcę.

Warunkiem wystawienia E-faktury, będzie uzyskanie oświadczenia Reklamodawcy o akceptacji takiego sposobu wystawiania faktur. Oświadczenie Reklamodawcy będzie składane w formie elektronicznej, poprzez akceptację regulaminu, w którego treści zawarta będzie zgoda na wystawianie E-faktur lub faktur w formie pisemnej, w przypadku zawarcia przez Reklamodawcę i Spółkę umowy pisemnej dotyczącej świadczenia usług reklamowych.

Reklamodawca będzie mógł cofnąć akceptację wystawiania na jego rzecz E-faktur, poprzez przesłanie Wnioskodawcy oświadczenia o cofnięciu akceptacji w wiadomości e-mail. Zainteresowany przestanie wystawiać na rzecz tego Reklamodawcy E-faktury w terminie 30 dni od dnia, w którym otrzymał oświadczenie o cofnięciu akceptacji.

Strony Serwisu Spółki, za pośrednictwem których Reklamodawca może uzyskać dostęp do Konta oraz do umieszczonej na nim E-faktury zostaną zabezpieczone poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań technologicznych oraz wewnętrznych procedur w przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w sposób, który zapewni Reklamodawcom pewność, że udostępniona E-faktura pochodzi od Zainteresowanego.

E-faktury wystawiane przez Spółkę będą miały postać pliku PDF (Portable Document Format). Treść pliku o ww. formacie nie może być zmieniona po jego utworzeniu.

Zatem, zastosowane przez nią rozwiązania zapewnią autentyczność pochodzenia faktury ? tj. pewność co do tożsamości usługodawcy albo wystawcy faktury oraz integralności treści faktury ? tj. pewność, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

E-faktury będą zawierały wszystkie elementy faktury VAT wymagane przepisami prawa. Wystawienie E-faktur przez Zainteresowanego będzie następowało w terminach określonych w odpowiednich przepisach prawa.

Ponadto kopie E-faktur wystawionych przez Wnioskodawcę będą przechowywane przez niego w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, łatwe ich odszukanie, organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej na żądanie bezzwłoczny dostęp do faktur.

W świetle powołanych przepisów wskazać należy, iż za fakturę elektroniczną należy uznać taki dokument, co do którego zapewniona jest tożsamość wystawcy oraz nienaruszalność treści i został przesłany drogą elektroniczną po uprzedniej akceptacji odbiorcy co do takiej formy przesyłania faktur.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż wskazany przez Zainteresowanego w opisie zdarzenia przyszłego sposób wystawiania faktur w formie elektronicznej spełniać będzie wymogi określone w rozporządzeniu w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej z dnia 17 grudnia 2010 r. W konsekwencji, Spółka wystawiając faktury w okolicznościach przedstawionych w opisie sprawy, wywiąże się z obowiązku wystawienia faktury przewidzianego w art. 106 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo wskazać należy, że ocena prawidłowości wypełnienia warunków zapewnienia autentyczności pochodzenia i integralności treści wystawianych faktur wymaga wiedzy specjalistycznej. Zatem tej oceny będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy rozporządzenia ? jak wskazano wyżej ? nie określają konkretnych wymogów technicznych w przedmiotowym zakresie, tak więc każde rozwiązanie techniczne, o ile zagwarantuje spełnienie wymogów prawa podatkowego będzie prawidłowe.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz stanowiska własnego, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie wystawiania faktur elektronicznych. Kwestia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymywanych w formie elektronicznej została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 25 lipca 2012 r. nr ILPP4/443 -202/12-3/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika