Czy Wnioskodawca może skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących zakupy (...)

Czy Wnioskodawca może skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dotyczących realizacji projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. Organizacja regat żeglarskich ?(...)? ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących zakupy towarów i usług w związku z realizacją projektu pt. Organizacja regat żeglarskich ?(...)?. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz własne stanowisko.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca był organizatorem (?). Był to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader - Małe projekty - umowa podpisana z Zarządem Województwa (...).

Projekt polegał na zorganizowaniu regat żeglarskich. Na potrzeby organizacji Zainteresowany dokonywał zakupów materiałów i usług oraz pobrał wpisowe od zawodników startujących w regatach.

W ramach projektu Wnioskodawca zapłacił za scenę wraz z nagłośnieniem, koncerty, catering, wynagrodzenia sędziów, paliwo do łodzi ratowniczych i sędziowskich, medale i dyplomy, nakręcenie filmu, wykonanie banerów reklamowych oraz plakatów, zakwaterowanie sędziów.

Zakupione przez Zainteresowanego towary oraz usługi nie zostały wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z tym nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku VAT.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że:

Ubiega się o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich pod tytułem: Organizacja regat żeglarskich ?(...)? nr umowy (?) z dnia 15 grudnia 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu z dnia 3 lipca 2012 r.).

Czy Zainteresowany może skorzystać z prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dotyczących realizacji projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług powinien być kosztem podlegającym refundacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ponieważ beneficjent nie ma możliwości odzyskania ww. podatku w żaden sposób przy realizacji projektu ?(...)?. Ponadto przy aplikowaniu o środki podpisał on oświadczenie o kwalifikowalności VAT, z którego wynika, że Zainteresowany nie ma możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT, a jeżeli taka możliwość zaistnieje i z niej skorzysta, to jest zobowiązany do zwrócenia wypłaconego mu podatku na rzecz dotującego.

Wnioskodawca zakupując towary czy usługi niezbędne do realizacji projektu, nie odliczył podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących ich zakup.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca był organizatorem (...). Był to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader - Małe projekty - umowa podpisana z Zarządem Województwa (...).

Projekt pt: Organizacja regat żeglarskich ?(...)? polegał na zorganizowaniu regat żeglarskich. Na potrzeby organizacji Zainteresowany dokonywał zakupów materiałów i usług oraz pobrał wpisowe od zawodników startujących w regatach. W ramach projektu Wnioskodawca zapłacił za scenę wraz z nagłośnieniem, koncerty, catering, wynagrodzenia sędziów, paliwo do łodzi ratowniczych i sędziowskich, medale i dyplomy, nakręcenie filmu, wykonanie banerów reklamowych oraz plakatów, zakwaterowanie sędziów. Zakupione przez Zainteresowanego towary oraz usługi nie zostały wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie zostały wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, Zainteresowanemu zgodnie z powołanymi przepisami dotyczącymi podatku od towarów i usług, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dotyczących realizacji projektu pt. Organizacja regat żeglarskich ?(...)?.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika