Podatek od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia przy dostawie towarów.

Podatek od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia przy dostawie towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia ? brak daty sporządzenia (data wpływu 20 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia przy dostawie towarów ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 20 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia przy dostawie towarów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kamieniarskim (m.in. obróbka kamieni naturalnych, sprzedaż kamieni naturalnych ? płyt, sprzedaż wyrobów gotowych).

Zakład produkcyjny Zainteresowanego jest położony w (?). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca oferuje płyty kamienne surowe i polerowane, nagrobki, parapety, blaty, okładziny elewacyjne, płytki i inne elementy kamienne dla potrzeb budownictwa oraz klientów indywidualnych. Zainteresowany w najbliższym czasie zamierza otworzyć na terytorium Republiki Czeskiej magazyn towarów i wyrobów (Magazyn Czechy). Powierzchnia magazynowa będzie dzierżawiona. Magazyn ten nie będzie mieć charakteru magazynu konsygnacyjnego, o którym mowa w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Towary i/lub wyroby gotowe będą przemieszczane z terytorium Polski na terytorium Republiki Czeskiej własnym transportem bądź za pośrednictwem firm transportowych albo będą bezpośrednio sprowadzane do Magazynu Czechy z innych krajów członkowskich bądź z krajów trzecich (zaimportowanie towarów będzie następować na terytorium Republiki Czeskiej).

Magazyn ten służyć będzie przede wszystkim do składowania towarów i wyrobów gotowych i ich wydawania nabywcom. Towary i wyroby gotowe składowane w Magazynie Czechy będą głównie przeznaczone do sprzedaży na rynek czeski. Wnioskodawca w związku z planowanym otworzeniem Magazynu Czechy dokona rejestracji dla celów VAT (w tym dla celów wewnątrzwspólnotowych) na terytorium Republiki Czeskiej. Zainteresowany jest zarejestrowany również w Polsce dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i posiada numer VAT PL (NIP PL). Wnioskodawca nie wyklucza, iż po przemieszczeniu towarów z Polski do Republiki Czeskiej (Magazyn Czechy) towar zostanie przeznaczony na sprzedaż polskim kontrahentom i nastąpi przemieszczenie towarów z Republiki Czeskiej (Magazyn Czechy) bezpośrednio do polskiego kontrahenta. W takich sytuacjach sprzedaż zostałaby zafakturowana z zastosowaniem czeskiego numeru podatkowego VAT.

Zainteresowany w złożonym uzupełnieniu wskazał, że zaopatrzenie ww. magazynu będzie dokonywane poprzez:

  1. przemieszczenie własnych towarów i wyrobów gotowych z jego Zakładu Produkcyjnego położonego w Pieszycach (przemieszczenie towarów z terytorium Polski na terytorium Republiki Czeskiej),
  2. sprowadzenie towarów bezpośrednio do Magazynu Czechy z terytoriów innych krajów członkowskich bądź z krajów trzecich (zaimportowanie towarów będzie następować na terytorium Republiki Czeskiej).

Sprzedaż towarów z Magazynu Czechy będzie dokonywana przy zastosowaniu czeskiego numeru VAT (VAT CZ).

Z Magazynu Czechy będą dokonywane dostawy towarów na rynek czeski oraz do innych krajów członkowskich Unii Europejskiej, w tym również na terytorium Polski. Towar składowany w Magazynie Czechy w związku z dokonywanymi dostawami na rzecz nabywców będzie transportowany: na terytorium Republiki Czeskiej, z terytorium Republiki Czeskiej na terytorium innego kraju członkowskiego (w tym Polski).

Wnioskodawca nadmienił, iż rozstrzygnięcie w formie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego ma na celu określenie właściwego miejsca świadczenia w związku z dostawą towarów, w sytuacji gdy towary w momencie rozpoczęcia wysyłki bądź transportu do nabywcy znajdują się na terytorium Republiki Czeskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji sprzedaży towarów z przemieszczeniem ich z Magazynu Czechy na terytorium Polski do podmiotów trzecich, Zainteresowany powinien opodatkować dostawę towarów na terytorium Polski czy na terytorium Republiki Czeskiej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji sprzedaży towarów z przemieszczeniem z Magazynu Czechy na terytorium Polski do podmiotów trzecich, powinien on opodatkować dostawę towarów na terytorium Republiki Czeskiej. W konsekwencji dostawa towarów nie będzie podlegać opodatkowaniu na terytorium Polski.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej zwana uVAT), miejscem dostawy towarów w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub osobę trzecią jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

To zaś oznacza, iż państwem członkowskim uprawnionym do opodatkowania takiej transakcji będzie wyłącznie Republika Czeska. Wówczas Zainteresowany posiadając czeski numer VAT powinien opodatkować taką dostawę na terytorium Republiki Czeskiej stosownie do regulacji czeskich. W praktyce będzie to wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów opodatkowana na terytorium Republiki Czeskiej (w przypadkach dostawy towarów dla polskiego podatnika VAT, który posłużył się swoim właściwym i ważnym numerem VAT ? NIP PL) bądź sprzedaż krajowa opodatkowana czeskim podatkiem od wartości dodanej (w pozostałych przypadkach).

Tym samym, uwzględniając zakres opodatkowania wyrażony w art. 5 ust. 1 uVAT, Wnioskodawca w powyższych przypadkach nie będzie zobowiązany do opodatkowania dostawy towarów na terytorium Polski z uwagi na fakt, iż miejsce świadczenia przy dostawie towarów będzie znajdować się na terytorium Republiki Czeskiej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zaznaczyć należy, że powyższy artykuł zawiera zakres przedmiotowy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie kamieniarskim. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oferuje on płyty kamienne surowe i polerowane, nagrobki, parapety, blaty, okładziny elewacyjne, płytki i inne elementy kamienne dla potrzeb budownictwa oraz klientów indywidualnych. W najbliższym czasie Zainteresowany zamierza otworzyć na terytorium Republiki Czeskiej magazyn towarów i wyrobów (Magazyn Czechy). Powierzchnia magazynowa będzie dzierżawiona. Magazyn ten nie będzie mieć charakteru magazynu konsygnacyjnego, o którym mowa w przepisach ustawy. Towary i/lub wyroby gotowe będą przemieszczane z terytorium Polski na terytorium Republiki Czeskiej własnym transportem bądź za pośrednictwem firm transportowych albo będą bezpośrednio sprowadzane do Magazynu Czechy z innych krajów członkowskich bądź z krajów trzecich (zaimportowanie towarów będzie następować na terytorium Republiki Czeskiej). Magazyn ten służyć będzie przede wszystkim do składowania towarów i wyrobów gotowych i ich wydawania nabywcom. Wnioskodawca w związku z planowanym otworzeniem Magazynu Czechy dokona rejestracji dla celów VAT (w tym dla celów wewnątrzwspólnotowych) na terytorium Republiki Czeskiej. Zainteresowany jest zarejestrowany również w Polsce dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych i posiada numer VAT PL (NIP PL). Sprzedaż towarów z Magazynu Czechy będzie dokonywana przy zastosowaniu czeskiego numeru VAT (VAT CZ). Z Magazynu Czechy będą dokonywane dostawy towarów na rynek czeski oraz do innych krajów członkowskich Unii Europejskiej, w tym również na terytorium Polski. Towar składowany w Magazynie Czechy w związku z dokonywanymi dostawami na rzecz nabywców będzie transportowany: na terytorium Republiki Czeskiej, z terytorium Republiki Czeskiej na terytorium innego kraju członkowskiego (w tym Polski).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia właściwego miejsca świadczenia dla dostawy towarów przemieszczanych z Magazynu Czechy na terytorium Polski do podmiotów trzecich.

Wskazać w tym miejscu należy, iż podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. W tym wypadku określenie miejsca świadczenia determinuje miejsce opodatkowania. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku dostawy towarów, która odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw członkowskich. Miejsce świadczenia wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

I tak, w myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią ? miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Z przedstawionych informacji wynika, iż w przedmiotowej sprawie towary mające być przedmiotem dostaw, będą w momencie ich dokonywania znajdować się na terytorium Republiki Czeskiej i będą one transportowane na rzecz nabywców z terytorium Republiki Czeskiej do Polski.

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane regulacje prawne, stwierdzić należy, iż miejscem świadczenia (opodatkowania) dostaw dokonywanych dla klientów z Polski będzie zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy terytorium Republiki Czeskiej.

W związku z powyższym, w sytuacji sprzedaży towarów z Magazynu Czechy na terytorium Polski do podmiotów trzecich, ich dostawa nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie miejsca świadczenia przy dostawie towarów. Zdarzenie przyszłe w zakresie uznania przemieszczenia towarów Wnioskodawcy z terytorium Polski na terytorium Republiki Czeskiej za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zostało rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2012 r. znak ILPP4/443-324/12-4/ISN. Natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie dokumentacji niezbędnej do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów wydane zostało w dniu 2 listopada 2012 r. postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia znak ILPP4/443-324/12-6/ISN.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Ponadto informuje się, iż w przedmiotowej sprawie o sposobie rozliczania podatku od wartości dodanej i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia, decydować będą przepisy prawa podatkowego obowiązujące w Republice Czeskiej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika