1. Czy wartość noty debetowej stanowi korektę ceny i powinna być potraktowana, jako korekta wewnątrzwspólnotowego (...)

1. Czy wartość noty debetowej stanowi korektę ceny i powinna być potraktowana, jako korekta wewnątrzwspólnotowego nabycia na gruncie ustawy o VAT?
2. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla tej transakcji na gruncie ustawy o VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 3 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

Porady prawne
  1. prawidłowe - w zakresie uznania noty debetowej za podstawę do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów,
  2. nieprawidłowe - w zakresie ujęcia korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracjach VAT-7 oraz informacjach podsumowujących.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania noty debetowej za podstawę do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz ujęcia korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracjach VAT-7 oraz informacjach podsumowujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest członkiem Grupy należącej do amerykańskiej firmy X. Zainteresowany jako członek Grupy zawiera transakcje zarówno ze spółką matką, jak i spółkami siostrami. Polska jest jednym z 37 krajów, w których spółka amerykańska posiada swoje jednostki. Głównym dostawcą Wnioskodawcy jest niemiecki podmiot, spółka córka, będąca w tej samej Grupie. Podmiot niemiecki dostarcza Spółce towary, które są następnie sprzedawane na terytorium Polski. Otrzymała ona od podmiotu niemieckiego notę debetową zwiększającą cenę i dokumentującą ?transfer pricing?, na podstawie zawartej pomiędzy spółkami umowy. Zainteresowany podpisał umowę handlową z podmiotem niemieckim, w której uregulowane są zasady współpracy obu spółek. Rok kalendarzowy pokrywa się z jego rokiem obrotowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wartość noty debetowej stanowi korektę ceny i powinna być ona potraktowana, jako korekta wewnątrzwspólnotowego nabycia na gruncie ustawy o VAT...
  2. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla tej transakcji na gruncie ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z umową handlową zawartą pomiędzy nim a podmiotem niemieckim ceny, po jakich podmiot niemiecki sprzedaje swoje towary są cenami rynkowymi. W ciągu roku spółka niemiecka sprzedaje Zainteresowanemu towary po cenach katalogowych zawartych w materiałach reklamowych i oferowanych, skorygowanych o planowane upusty cen. Upust ceny obliczany jest w oparciu o dane prognozowane w budżecie sporządzonym przez Spółkę na trzy miesiące przed rozpoczęciem roku obrotowego i akceptowanym przez spółkę matkę. W przypadku, gdy rzeczywiste dane odbiegają od założonych prognoz, upust ten musi zostać skorygowany do docelowego poziomu ustalonego na dany rok. Działanie takie jest zgodne z mechanizmem ustalonym w umowie o współpracy i polityką handlową grupy spółek X.

Mechanizm ustalania cen transferowych pomiędzy spółkami jest następujący: ceny rynkowe za towary są ustalane przy pomocy metody porównywalnych zysków z wykorzystaniem skorygowanego wskaźnika rentowności sprzedaży (dalej: ROS). Wskaźnik ten stanowi porównywalny zysk, jaki niezależne spółki osiągnęłyby, gdyby prowadziły tą samą działalność i podlegałyby tym samym ryzykom rynkowym. Dla każdego roku kalendarzowego wysokość docelowego wskaźnika ROS jest ustalona w oparciu o dane zawarte w zamówionych badaniach cen transferowych przez spółkę matkę. Wartość rzeczywistego ROS ustalana jest w oparciu o oczekiwaną wielkość sprzedaży i poniesionych kosztów określonych w rocznym budżecie, która następnie jest aktualizowana w oparciu o połączenie faktycznie osiągniętych wyników i prognozy dla pozostałej części roku.

Jeżeli rzeczywisty wskaźnik ROS jest większy od docelowego na koniec trzeciego kwartału, powstałą nadwyżkę Wnioskodawca zobowiązuje się zwrócić dostawcy. W przypadku, gdy rzeczywisty wskaźnik ROS jest mniejszy od docelowego na koniec trzeciego kwartału, dostawca jest zobowiązany do wyrównania powstałego niedoboru. Dla każdego roku kalendarzowego każda nadwyżka lub niedobór jest wyliczana w ten sam sposób, omówiony powyżej oraz jest użyty docelowy zakres rynkowego wskaźnika ROS, a następnie porównany z faktycznymi wynikami.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowana w wewnątrzwspólnotowym nabyciu jest kwota, jaką nabywca zobowiązany jest zapłacić.

Odrębnym zagadnieniem jest moment dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia. W praktyce przyjmuje się, że w takich przypadkach powinny być stosowane per analogia zasady dokonywania korekt w obrocie krajowym.

W przypadku korekt zmniejszających podstawę opodatkowania powinny one zostać dokonane na bieżąco, np. w momencie otrzymania faktury korygującej od dostawcy. W przypadku korekty zwiększającej obrót należałaby przyjąć, że powinna ona zostać dokonana w okresie, w którym powstał pierwotnie obowiązek podatkowy.

W obecnym przypadku korekta ceny na plus nie odnosi się do konkretnej faktury i spowodowana jest zdarzeniami, które zaszły już po momencie dokonania dostawy.

W opinii Spółki, wartość noty debetowej stanowi korektę ceny zakupionych towarów i powinna być ujęta, jako korekta wewnątrzwspólnotowego nabycia. Ponieważ korekta ceny towaru uwzględniona w nocie debetowej nie dotyczy konkretnej dostawy, Zainteresowany powinien ująć ją w deklaracji dla towarów i usług i w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych transakcjach w miesiącu, w którym nota debetowa została wystawiona przez kontrahenta niemieckiego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe - w zakresie uznania noty debetowej za podstawę do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz za nieprawidłowe - w zakresie ujęcia korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracjach VAT-7 oraz informacjach podsumowujących.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Spółka jest członkiem Grupy należącej do amerykańskiej firmy X, w ramach której zawiera ona transakcje zarówno ze spółką matką, jak i spółkami siostrami.

Głównym dostawcą Wnioskodawcy jest niemiecki podmiot, spółka córka, będąca w tej samej Grupie. Zainteresowany podpisał umowę handlową z tym podmiotem, w której uregulowane są zasady współpracy obu spółek. Kontrahent niemiecki dostarcza Spółce towary, które są następnie sprzedawane na terytorium Polski.

Zatem z przedstawionych informacji wynika, iż Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów od spółki niemieckiej.

Art. 106 ust. 7 ustawy wskazuje, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie (?).

Wobec powyższego, Zainteresowany dokonując wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów jest zobowiązany z tego tytułu do wystawiania faktur wewnętrznych oraz wykazania tych transakcji zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka podpisała z kontrahentem niemieckim umowę handlową regulującą zasady współpracy obu stron. Niniejsza umowa przewiduje i reguluje także kwestię zmiany ceny towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowych nabyć.

Ceną - zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 ze zm.) - jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę (?).

Skoro cena towarów ulega zmniejszeniu/zwiększeniu, nabywca za tę samą kwotę nabywa większą/mniejszą ilość towaru. W rezultacie, zapłacona kwota dla nabywcy stanowi rzeczywistą cenę zakupu towarów.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wartość noty debetowej otrzymanej przez Wnioskodawcę od kontrahenta niemieckiego w przedmiotowym stanie, stanowi korekty ceny wcześniej nabytych towarów.

Art. 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści art. 31 ust. 1 ustawy wynika, iż podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Przedmiotem pytań Zainteresowanego jest sytuacja, w której otrzymał od podmiotu niemieckiego notę debetową zwiększającą cenę towarów i dokumentującą ?transfer pricing? na podstawie zawartej pomiędzy spółkami umowy.

Wskazać należy, iż przepisy dotyczące wystawiania faktur i faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako 'FAKTURA VAT';
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

W § 5 ust. 1 rozporządzenia zostały określone następujące niezbędne elementy faktury, a mianowicie: dane sprzedawcy i nabywcy, ich numery identyfikacji podatkowej, numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?, dzień, miesiąc i rok wystawienia faktur albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży. Oznacza to, że faktura korygująca powinna zawierać dane faktury pierwotnej, która jest korygowana.

Stosownie do § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Według § 14 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;
  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Na mocy § 23 ust. 1 rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
  2. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.


Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w jednym egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku (§ 23 ust. 2 rozporządzenia).

Z powołanych powyżej przepisów wynika, iż w przypadku m.in. zmiany ceny, podatnicy zobowiązani są do udokumentowania tego faktu fakturą korygującą. Obowiązek ten dotyczy także wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i korekty faktury wewnętrznej. Wskazać należy, że przepisy odwołują się w tej kwestii do faktur i faktur korygujących, nie powołują się natomiast na termin ?nota debetowa?. Wystawienie przez kontrahenta noty debetowej może mieć głównie charakter informacyjny, natomiast w stosunku do takiego dokumentu w zakresie podatku od towarów i usług nie powstają skutki podatkowe.

Jeżeli więc po wystawieniu faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (oraz po wystawieniu faktury wewnętrznej) zaistnieje podstawa do skorygowania tej transakcji, nabywca towarów winien wystawić wewnętrzną fakturę korygującą do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny stwierdzić należy, iż na podstawie noty debetowej otrzymanej od podmiotu niemieckiego, zwiększającej ceny nabytych towarów, Zainteresowany zobowiązany jest do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących, stanowiących podstawę do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. Na podstawie wystawionych faktur korygujących, Wnioskodawca zobowiązany jest do podwyższenia wartości obrotu oraz kwot podatku należnego i naliczonego dokonanych wcześniej wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu i kwoty podatku należnego ulega podwyższeniu. W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia.

Kluczową rolę w rozwiązaniu wskazanego we wniosku problemu pełni przeanalizowanie sytuacji, czy podwyższenie ceny nabytych towarów było nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia w chwili wystawienia faktur pierwotnych.

Należy zauważyć, że zmiana ceny następuje zawsze zgodnie z umową wiążącą strony danej transakcji - zgodnie z zasadą swobody umów to strony ustalają wysokość zapłaty oraz warunki danej transakcji. Jeżeli strony transakcji ustalą w umowie, iż ilość czy cena towaru będą zależne od czynników zewnętrznych lub zaistnienia jakiegoś zdarzenia, to chociaż spełnienie się powyższych warunków może być niezależne od stron transakcji, sama zmiana ceny pośrednio od stron transakcji zależy - bowiem to strony transakcji ustaliły warunki danej umowy.

Przedstawiona sytuacja wskazuje, iż Wnioskodawca w momencie wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów miał wiedzę o konieczności dokonania w przyszłości ewentualnej korekty wystawionych faktur dokumentujących te transakcje. W dacie powstania obowiązku podatkowego, objętego daną fakturą wewnętrzną, znana mu była i akceptowana ekonomicznie ewentualna zmiana ceny nabytych towarów.

Z góry więc Spółka zakładała tymczasowość wartości wykazywanych na fakturach, zakładając że mogą one ulec zmianie. W tym przypadku nie można zatem mówić, iż przyczyną wystawienia faktur korygujących jest zaistnienie dodatkowych, nieznanych w dniu wystawienia faktury pierwotnej okoliczności, które wpłyną na zmianę ceny nabytych towarów.

W myśl art. 20 ust. 5 ustawy, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9.

Stosownie do art. 20 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

W przedmiotowej sprawie przyczyną korekty nie są okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży. Z umów podpisanych pomiędzy Zainteresowanym a kontrahentem niemieckim wynika, iż obie strony tej umowy w momencie dokonania nabycia towarów miały wiedzę o konieczności dokonania w przyszłości stosownych korekt cen nabytych towarów.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wartości z noty debetowej można przyporządkować do konkretnych wewnątrzwspólnotowych nabyć dokonanych przez Spółkę. Aktualizacja i rzeczywiste dane, które stanowią podstawę do wystawienia noty debetowej zwiększającej wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, ustalone zostały bowiem w stosunku do konkretnego, określonego przedziału czasowego. A zatem, znana jest ilość transakcji zrealizowanych przez Wnioskodawcę w tym okresie, ich konkretne daty, numery i wartości. Możliwe jest zatem skorygowanie każdej pojedynczej transakcji.

Wewnętrzne faktury korygujące wystawione z powodu podwyższenia ceny towarów, powinny zatem zostać uwzględnione w okresach rozliczeniowych, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania ich wewnątrzwspólnotowego nabycia - poprzez dokonanie korekt deklaracji VAT-7 za wcześniejsze miesiące. Wystawienie bowiem faktur korygujących ma na celu doprowadzenie do dokonania rozliczenia w prawidłowej postaci, a skoro w momencie rozliczenia faktur pierwotnych ceny towarów były zaniżone w stosunku do stanu rzeczywistego wewnętrzne faktury korygujące winny zostać rozliczone w miesiącach rozliczenia faktur pierwotnych.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającego wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Stosownie do treści art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej ?informacjami podsumowującymi?.

W przypadku stwierdzenia jakichkolwiek błędów w złożonych informacjach podsumowujących podmiot, który złożył informację podsumowującą, jest obowiązany złożyć niezwłocznie korektę błędnej informacji podsumowującej (art. 101 ustawy).

Reasumując, w przedmiotowej sprawie dochodzi do podwyższenia ceny nabytych towarów. Podkreślenia wymaga fakt, iż Spółka w momencie dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów miała wiedzę o ewentualnej konieczności dokonania w przyszłości stosownych korekt wystawionych faktur pierwotnych.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że Zainteresowany wystawiajac wewnętrzne faktury korygujące podwyższające podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku z powodu zmiany ceny towarów, powinien je uwzględnić w okresach rozliczeniowych, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów poprzez dokonanie korekt deklaracji VAT-7 za wcześniejsze miesiące. Ma to na celu doprowadzenie do dokonania rozliczenia w prawidłowej postaci, a skoro w momencie rozliczenia faktur pierwotnych wartość obrotu oraz kwota podatku były zaniżone w stosunku do stanu rzeczywistego wewnętrzne faktury korygujące winny zostać rozliczone w miesiącach rozliczenia faktur pierwotnych.

W zakresie korekt informacji podsumowujących, w przedmiotowej sprawie Spółka powinna je złożyć także za okresy rozliczeniowe, w których powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informuje się także, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania noty debetowej za podstawę do dokonania korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz ujęcia korekty wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracjach VAT-7 i informacjach podsumowujących. Natomiast w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPB3/423-945/10-2/KS, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika