Czy w odniesieniu do zakupów związanych ze świadczeniem opisanych wyżej usług rozliczeniowych, dla (...)

Czy w odniesieniu do zakupów związanych ze świadczeniem opisanych wyżej usług rozliczeniowych, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, jest miejsce siedziby Usługobiorcy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 6 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

X Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie wyspecjalizowanych usług rozliczeniowych dla podmiotów z Grupy ? mających siedzibę w Irlandii (dalej: Usługobiorcy). Usługobiorcy zajmują się zarządzaniem funduszami inwestycyjnymi. Ostatecznymi beneficjentami większości z wykonywanych przez Spółkę czynności są fundusze zarządzane przez tych Usługobiorców, natomiast z punktu widzenia Wnioskodawcy świadczy on usługi na rzecz Usługobiorców, a nie funduszy (zobowiązanie do wykonania usługi jest wobec Usługobiorców i to od Usługobiorców otrzymywane jest wynagrodzenie).

Wykonywane czynności, Spółka kwalifikuje jako usługi, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, jest miejsce siedziby Usługobiorców. Z tytułu wykonania w danym okresie rozliczeniowym powyżej wskazanych usług, Wnioskodawca wystawia na rzecz Usługobiorców faktury VAT (które jednak nie zawierają polskiego podatku VAT ze względu na fakt, że miejscem opodatkowania nie jest Polska). Wystawiając faktury dokumentujące wykonanie usług, Spółka nie wyodrębnia wynagrodzenia za każdą z poniżej szczegółowo opisanych czynności, lecz wskazuje jedną kwotę łączną za wykonanie usług.

W ostatnim czasie Wnioskodawca rozszerzył zakres świadczeń na rzecz Usługobiorców poprzez wprowadzenie nowych usług opisanych szczegółowo poniżej i będących przedmiotem niniejszej sprawy. Usługi te są odrębnie uregulowane umownie w postaci nowych zleceń do obecnie istniejących już umów z Usługobiorcami. Spółka posiada dokumentację potwierdzającą wykonanie tych usług, np. korespondencję handlową, sporządzone raporty itp.

Nowe usługi będące przedmiotem niniejszego zapytania dotyczą prowadzenia rozliczeń, księgowań i uzgodnień w odniesieniu do transakcji realizowanych przez fundusze inwestycyjne, dla których pracują Usługobiorcy i obejmują następujące świadczenia:

1) Usługi Trade capture ? usługa, w ramach której Wnioskodawca zapewnia bieżące sortowanie i przetwarzanie danych dotyczących transakcji Usługobiorcy oraz ich przesyłanie do systemu księgowego służącego do ewidencji transakcji wykonywanych przez fundusze inwestycyjne. W ramach usług Spółka zapewnia m.in.: odbiór danych dotyczących transakcji wykonywanych w danym okresie przez dyrektorów inwestycyjnych zatrudnionych przez fundusze oraz ich przesyłanie do systemu księgowego Usługobiorcy, przetwarzanie danych związanych z unieważnieniem bądź zmianą transakcji kupna/sprzedaży jednostek funduszów w systemie księgowym, przeprowadzenie wszelkich czynności związanych z księgowaniem wykonanych transakcji, w tym weryfikację wszystkich danych podlegających księgowaniu danego dnia, zapewnienie odpowiedniego źródła pochodzenia danych niezbędnych do przeprowadzenia operacji na papierach wartościowych księgowanych w systemach księgowych funduszy oraz zapewnienie prawidłowego księgowania pozostałych danych, pośrednio związanych z transakcjami giełdowymi, rozwiązywanie niejasnych kwestii powstałych w procesie wprowadzania i analizy danych, które nie mogą zostać rozwiązane przy użyciu standardowych procedur, przygotowanie cotygodniowych spotkań kontrolnych z Usługodawcą, generowanie raportów dotyczących przeprowadzonych operacji (m.in. pod kątem wolumenu, rodzaju zastosowanego instrumentu finansowego itp.);

2) Usługi Reconciliations ? usługa, w ramach której Wnioskodawca m.in.: przygotowuje lub przetwarza raporty związane z przepływami gotówki oraz aktywów, jak również przesyła te raporty pomiędzy systemami księgowymi Usługobiorcy, w tym dokonuje również porównania (uzgodnienia) księgowań dokonanych w poszczególnych systemach, przygotowuje dodatkowe, dzienne raporty i analizy porównawcze wykazanych w poszczególnych dziennych raportach danych oraz identyfikuje nietypowe wyniki. Dodatkowo Spółka zapewnia rozwiązywanie problemów napotkanych podczas przetwarzania raportów, które nie mogą zostać rozwiązane za pomocą standardowych procedur operacyjnych;

3) Usługi Fund accounting ? są to usługi polegające na weryfikacji poprawności wyliczenia wartości aktywów netto (NAV ? Net Asset Value) funduszy będących klientami Usługobiorcy poprzez stosowne porównanie księgowań z wartościami kontraktowymi oraz analizę poprawności wyliczeń w świetle wewnętrznych procedur kontrolnych. W ramach powyższej usługi Wnioskodawca wykonuje m.in. następujące czynności: przetwarzanie księgowań przelewów z rachunków obsługiwanych funduszy zgodnie z instrukcjami Usługobiorcy, rozliczanie odsetek od środków pieniężnych zgromadzonych w funduszu, monitorowanie rozliczeń dotyczących instrumentów pochodnych, dokonywanie codziennych oraz okresowych księgowań wynikających z bieżącej działalności funduszy, rozwiązywanie problemów związanych z księgowaniami wskazanych przez Usługobiorcę, uzgadnianie stanu papierów wartościowych dla każdego rodzaju aktywów netto funduszy oraz ich raportowanie, informowanie Usługobiorcy o nietypowych sytuacjach w procesie ustalania wartości aktywów netto, przygotowanie raportów dla Usługobiorcy, przygotowywanie raportów podatkowych związanych z obrotem aktywami (we współpracy z doradcami podatkowymi funduszy);

4) Usługi Middle office ? w skład tej usługi wchodzą rozliczenia i księgowania dotyczące obrotu na rzecz funduszy w odniesieniu do różnego rodzaju instrumentów finansowych (instrumenty pochodne, akcje, obligacje, opcje, instrumenty strukturyzowane) realizowanego przez tzw. agentów rozliczeniowych (ang. prime brokers) oraz banków powierników (prowadzących rachunki papierów wartościowych i instrumentów ? ang. custodian). Dotyczy to uzgadniania transakcji z księgowaniami i przepływami finansowymi zaewidencjonowanymi przez agentów rozliczeniowych i powierników, wprowadzania do systemu rozliczeniowego funduszy nowych transakcji (np.: naliczenia odsetek, zakupu i umorzenia papierów, rozliczenia transakcji walutowych, dywidend itp.);

5) Usługi Transfer Agency ? usługi te polegają na przetwarzaniu i przekazywaniu instrukcji rozliczeniowych do systemu księgowego należącego do agentów rozliczeniowych działających dla funduszy, obejmują walidację i wprowadzanie zleceń, monitorowanie elektronicznych operacji, wprowadzanie zmian do danych właścicieli rachunków zgodnie z wytycznymi przekazanymi do agentów transferowych oraz wstępne uzgodnienie ww. transakcji z zapisami na rachunkach bankowych;

6) Usługi Market Data ? usługi te polegają na zagwarantowaniu prawidłowości danych oraz wyceny papierów wartościowych w systemie rozliczeniowym, usługi obejmują w szczególności przygotowywanie modeli wycen, analizy cenowe, uzgodnienia wartości papierów wartościowych do ich wartości rynkowej, dokonywanie bieżących przeglądów prawidłowości księgowań papierów wartościowych w systemach rozliczeniowych funduszy;

7) Usługi Investment monitoring ? usługi te polegają na i) kontroli działań managerów inwestycyjnych pracujących dla funduszy pod kątem dokonywania wyceny papierów wartościowych zgodnie z prospektem funduszu, kontroli limitów koncentracji i dywersyfikacji inwestycji oraz inwestowania wyłącznie w aktywa dozwolone prospektem oraz prawem, ii) przygotowywaniu raportów dla Banku Centralnego Irlandii (wymaganych przepisami prawa irlandzkiego) dotyczących poszczególnych rodzajów aktywów inwestycyjnych oraz wykonanych transakcji oraz iii) przygotowywanie i przesyłanie analiz do agencji ratingowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zakupów związanych ze świadczeniem opisanych wyżej usług rozliczeniowych, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, jest miejsce siedziby Usługobiorcy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do zakupów związanych ze świadczeniem opisanych wyżej usług rozliczeniowych, dla których miejscem świadczenia, zgodnie z art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), dalej ustawa o VAT, jest miejsce siedziby Usługobiorcy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

(i)

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z zastrzeżeniami nie mającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jednocześnie, w myśl przepisu art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Powyższe przepisy wskazują, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, przy czym aby odliczyć kwoty związane z czynnościami, których miejsce świadczenia znajduje się poza granicami Polski konieczne jest, aby kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju.

Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług związanych z usługami świadczonymi poza terytorium kraju, jest zatem to, aby w przypadku wykonywania takich samych usług w kraju, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Świadczone poza terytorium kraju usługi powinny mieć zatem charakter sprzedaży opodatkowanej VAT, która nie podlega zwolnieniu z VAT w Polsce.

(ii)

Zdaniem Spółki, na gruncie polskich przepisów o VAT, świadczone przez nią usługi rozliczeniowe, gdyby były świadczone dla polskiego nabywcy, podlegałyby w Polsce opodatkowaniu podstawową stawką 23% VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. W jej opinii, usługi te nie byłyby objęte zwolnieniem z VAT.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi związane są z funkcjonowaniem funduszy inwestycyjnych (generalnie zwolnionych z opodatkowania VAT). W związku z tym, zdaniem Spółki, dla rozstrzygnięcia czy przedstawione w opisie sprawy usługi podlegałyby w Polsce opodatkowaniu VAT, czy też byłyby zwolnione, kluczowe jest określenie czy usługi te mogą być również objęte zwolnieniem, w tym np. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem, zwolnione od podatku są usługi zarządzania m.in. funduszami, takimi jak fundusze inwestycyjne, kapitałowe, emerytalne. Należy zatem rozstrzygnąć, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi rozliczeniowe stanowią usługi, o których mowa w tym przepisie.

Zdaniem Spółki, aby usługi mogły podlegać określonemu w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT zwolnieniu, muszą one zostać uznane za usługi zarządzania, przy czym w art. 43 ust. 8 ustawy o VAT został zamieszczony katalog czynności, które należy utożsamiać z zarządzaniem. Zgodnie ze wskazanym przepisem, za usługi zarządzania rozumie się: zarządzanie aktywami, dystrybucję tytułów uczestnictwa, tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi, prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów, przechowywanie aktywów.

W opinii Wnioskodawcy, żadna ze świadczonych przez niego usług nie kwalifikuje się jako jakakolwiek z czynności wymienionych w tym przepisie. Jego zdaniem, przytoczony przepis nie tylko nie wskazuje wprost usług rozliczeniowych świadczonych dla podmiotów zarządzających funduszami, ale usługi te nie zawierają się w żadnej z kategorii czynności wymienionych w art. 43 ust. 8 ustawy o VAT. Należy zatem przyjąć, iż żadna ze świadczonych przez Spółkę usług nie wypełnia definicji zarządzania określonej w art. 43 ust. 8 ustawy o VAT.

Co więcej, powyższe usługi nie noszą cech sprawowania zarządu, administrowania czy kierowania jakimikolwiek procesami związanymi z funkcjonowaniem funduszy. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę stanowią wyłącznie czynności techniczne, związane z prawidłowym funkcjonowaniem funduszy (szczególnie pod kątem obowiązków administracyjnych i księgowych), niemniej jednak nie mają wpływu na zarządzanie nimi. Zarządzaniem funduszami zajmują się Usługobiorcy Spółki, natomiast ona sama dostarcza im jedynie środków technicznych (umożliwiających prawidłowe odzwierciedlenie stanu aktywów funduszy w systemach księgowych i rozliczeniowych).

W opinii Wnioskodawcy, nie można uznać, iż świadczone przez niego usługi, które polegają w głównej mierze na dokonywaniu takich czynności technicznych jak: księgowanie, sortowanie i przetwarzanie danych, przygotowywanie wycen, analiz i raportów itp., stanowią usługę zarządzania funduszem. Dodatkowo, Spółka pragnie podkreślić, iż w jej ocenie, w sytuacji, gdy usługi rozliczeniowe świadczone są zgodnie z wytycznymi Usługobiorców, a wszelkie księgowania są dokonywane w systemach rozrachunkowych funduszy i zgodnie z ich procedurami, oznacza, iż de facto Wnioskodawca jest podporządkowany woli podmiotu zarządzającego funduszem (Usługobiorcy) w zakresie świadczonych usług, tj. wykonuje je zgodnie z instrukcjami podmiotu zarządzającego. Spółka nie ma wpływu np. na zmianę polityki rachunkowej funduszy, podejmowanie decyzji co do wolumenu zakupów papierów wartościowych, zarządzanie strategiczne czy politykę marketingową funduszy itd.

Pogląd, iż czynności techniczne świadczone na rzecz funduszy nie są objęte zwolnieniem przewidzianym w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, jest również akceptowany przez organy podatkowe. Przykładowo:

  • w interpretacji indywidualnej z dnia 6 czerwca 2012 r. (sygn. IPPP1/443-242/12-2/JL) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, organ wskazał, iż usługi takie jak m.in. weryfikowanie poprawności wyliczenia NAV, sporządzanie raportów czy księgowanie stanowi wyłącznie czynności techniczno-administracyjne, co uniemożliwia zastosowanie zwolnienia z VAT dla takich usług;
  • w interpretacji z dnia 20 stycznia 2012 r., (sygn. IPPP1/443-1538/11-2/AW) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w odniesieniu do usług takich jak sporządzanie raportów i okresowych sprawozdań finansowych wraz z wyceną aktywów czy przygotowywaniem raportów i informacji finansowych na potrzeby towarzystwa ubezpieczeń i zarządzającego, organ wskazał, iż ?w art. 43 ust. 8 ustawy został zamieszczony katalog czynności, które należy utożsamiać z usługą zarządzania. Powyższy przepis nie zawiera usług zarządzania administracyjnego i prowadzenia rachunkowości ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie wypełniają definicji zarządzania określonej w art. 43 ust. 8 ustawy (...)?;
  • w interpretacji z dnia 18 października 2011 r. (sygn. ILPP1/443-998/11-5/KG) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, organ wskazał, że czynności o charakterze technicznym nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego art. 43 ust. 1 pkt 12 w zw. z art. 43 ust. 8 ustawy o VAT.

Dodatkowo, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż ustawa o VAT nie zawiera definicji słowa ?zarządzać?, a zatem należy posłużyć się definicją tego określenia zawartą w Słowniku języka polskiego. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl), słowo ?zarządzać? oznacza ?sprawować nad czymś zarząd?.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) dokonał interpretacji zarządzania powszechnymi funduszami ubezpieczeniowymi, które są zwolnione od podatku VAT w wyroku C-169/04 z dnia 4 maja 2006 r. (Abbey National pls Inscape Investment Fund przeciwko Commissioners of Customs & Excise). W wyroku tym TSUE stwierdził, iż pojęcie zarządzania funduszami powierniczymi jest autonomicznym pojęciem prawa wspólnotowego, którego treść nie może być zmieniona przez państwa członkowskie. Zarządzanie funduszami powierniczymi obejmuje usługę w zakresie administracyjnego zarządzania i prowadzenia rachunkowości funduszy świadczoną przez podmiot zarządzający będący osobą trzecią jeżeli tworzą one odrębną całość i wypełniają funkcje specyficzne i istotne dla zarządzania tymi funduszami, przy czym, w opinii TSUE samo świadczenie usług o charakterze materialnym czy też technicznym nie jest objęte zwolnieniem.

Powyższe potwierdza również opinia rzecznika Generalnego w sprawie C-8/03 (Banque Bruxelles Lambert S.A. (BBL) V. państwo belgijskie), w której wskazał on, iż jego zdaniem, w odniesieniu do zarządzania funduszami powierniczymi ?transakcje które obejmują zwolnienie, winny ograniczać się do tych, które są ściśle związane z prowadzeniem funduszu, to znaczy do określania polityki inwestycyjnej, kupna i sprzedaży aktywów. O ile zwolnione transakcje nie ograniczają się do podejmowania decyzji, o tyle jednak muszą one bezpośrednio dotyczyć transakcji handlowych papierami wartościowymi. (...) świadczenia, które można łatwo oddzielić od zarządzania funduszem w ścisłym tego słowa znaczeniu, należy uznać za podlegające podatkowi?.

W świetle powyższego Spółka jest zdania, że opisane w niniejszej sprawie usługi świadczone na rzecz Usługobiorców, gdyby były świadczone w Polsce, nie mogłyby być objęte zwolnieniem z VAT jako usługi zarządzania funduszami.

(iii)

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mogą również, jego zdaniem, korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z tymi przepisami. Pkt 41 do którego referuje wskazany artykuł obejmuje zwolnieniem z opodatkowania usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe.

Zwolnienie czynności pomocniczych wykonywanych na rzecz instytucji finansowych było przedmiotem orzecznictwa TSUE.

W wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) dotyczącym zwolnień przedmiotowych na gruncie wspólnego systemu VAT, TSUE wskazał cechy charakterystyczne usługi finansowej w kontekście ustalenia warunków stosowania zwolnienia dla konkretnych podtypów usług finansowych wymienionych w art. 13 (B) (D) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. d i lit. f Dyrektywy 2006/112/WE). W orzeczeniu tym, TSUE zaznaczył, iż dla zastosowania zwolnienia istotne jest, aby usługa pomocnicza, z ogólnego punktu widzenia, stanowiła osobną całość, w rezultacie obejmując funkcje charakterystyczne dla usługi finansowej. Ponadto, aby świadczone usługi korzystały ze zwolnienia powinny stosownie do orzecznictwa TSUE dotyczyć specyficznych i istotnych elementów związanych z daną usługą finansową. Należy też wskazać, iż TSUE w ww. orzeczeniu dodał, że ?Sam fakt, że jakiś element jest niezbędny do zakończenia transakcji zwolnionej z podatku, nie daje podstaw do konkluzji, że usługa którą dany element reprezentuje jest zwolniona?.

Ponadto aby uznać daną usługę za pomocniczą do usługi finansowej niezbędne jest przytoczenie dorobku orzeczeń TSUE, które zwróciły uwagę na inną niezbędną cechę jaką dana czynność musi spełniać, tj. warunek aby dana usługa była specyficzna, lub też wypełniała specyficzne funkcje usługi finansowej (wyroki C-2/95 SDC pkt 66, ale także C-235/00 CSC pkt 25, C 169/04 Abbey National pkt 70 i 71, C-350/10 Nordea Pankki Suomi Oyj pkt 24).

Zgodnie z celowościową wykładnią przepisów art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, uwzględniającą orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zwolnieniu od podatku nie podlegają takie usługi stanowiące element (część składowa,) usługi finansowej, które nie są dla danej usługi właściwe ? w znaczeniu: specyficzne (specyficzny ? właściwy wyłącznie dla danej osoby, danego przedmiotu czy zjawiska).

Usługi opisane w niniejszej sprawie stanowią czynności czysto techniczne i nie spełniają warunków do objęcia ich zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy. Trudno uznać za specyficzne dla transakcji finansowych (zarządzanie funduszami inwestycyjnymi), tj. właściwe tylko i wyłącznie dla tych transakcji i nie występujące w żadnej innej dziedzinie życia, czynności polegające na rozliczaniu transakcji, wycenie oraz sporządzaniu okresowych raportów i analiz. Zaznaczyć należy, iż w trakcie świadczenia ww. usług, Spółka nie ingeruje (inaczej niż w przypadku faktycznego zarządzania funduszami, którym zajmują się Usługobiorcy) w proces decyzyjny, jakie aktywa nabyć/sprzedać i w jaki sposób nimi dysponować. Niewątpliwie niektóre z tych czynności są niezbędne do prawidłowego wykonania przedmiotowych transakcji (bez zapisów na kontach czy wyceny nie można przeprowadzać transakcji, np. na papierach wartościowych), jednak nie można uznać, że fakt iż dany element jest niezbędny do wykonania transakcji zwolnionej uprawnia do uznania, że usługa którą dany element reprezentuje korzysta ze zwolnienia (por. wyrok TSUE C-2/95).

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi co prawda stanowią odrębną całość, niemniej jednak nie można ich uznać za element właściwy oraz niezbędny do świadczenia usług zwolnionych z opodatkowania i wymienionych w powyższych przepisach (w szczególności w art. 43 ust. 1 pkt 41). Nie obejmują one bowiem funkcji charakterystycznych dla usługi finansowej zwolnionej od podatku VAT świadczonej przez fundusze w zakresie m.in. usług, których przedmiotem są instrumenty finansowe. Usługi świadczone przez Spółkę zapewniają jedynie techniczną prawidłowość dokonywanych wycen, rozliczeń księgowań, tj. operacji charakterystycznych w zasadzie dla każdego podmiotu funkcjonującego na rynku polskim.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi opisane w niniejszej sprawie, nie mogłyby również korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT.

Wobec tego, opisane usługi ? w przypadku gdyby były świadczone na terytorium kraju ? podlegałyby opodatkowaniu VAT, nie byłyby natomiast z podatku VAT zwolnione.

Zatem zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, analizowane usługi, nawet jeśli ich miejsce świadczenia znajduje się poza Polską (ze względu na fakt ich świadczenia dla Usługobiorców z siedzibą w Irlandii), daje Spółce prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Powyższe stanowisko dotyczące możliwości odliczania VAT od czynności z miejscem opodatkowania poza Polską znajduje również potwierdzenie w interpretacjach podatkowych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych przez polskie organy podatkowe. Tytułem przykładu Wnioskodawca pragnie wskazać na interpretacje:

  • z dnia 12 marca 2012 r., (sygn. IBPP3/443-15/12/PK_s) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach,
  • z dnia 20 grudnia 2011 r., (sygn. IPPP3/443-1272/11-2/LK) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,
  • z dnia 8 sierpnia 2011 r., (sygn. IPPP3/443-650/11-4/KT) wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

(iv)

Warunkiem wymienionym w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, dla możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w odniesieniu do czynności, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza Polską jest posiadanie dokumentów, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami. Przepis ten nie precyzuje, jakiego rodzaju dokumenty są wymagane w tym przypadku. W opinii Spółki, zważywszy na okoliczności, które mają być dowiedzione, mogą to być jakiekolwiek dokumenty, w tym, poza umowami z Usługobiorcami, wewnętrzne dokumenty podatnika (np. korespondencja handlowa, przykładowe raporty sporządzone na podstawie umów). Na ich bazie może ona przypisać do analizowanych usług zakupy, które są z nimi (bezpośrednio lub pośrednio) związane.

(v)

Mając na uwadze przedstawioną powyżej argumentację, należy uznać, że opisane usługi, gdyby były świadczone w Polsce:

  • nie byłyby objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 41 ustawy o VAT, gdyż nie stanowią usług zarządzania funduszami;
  • nie byłyby objęte zwolnieniem z VAT na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT, gdyż mają charakter czysto techniczny i nie są specyficzne w tym sensie, że nie mają same w sobie cech usługi finansowej;
  • a zatem podlegałyby opodatkowaniu VAT.

W świetle powyższego, na bazie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w zakresie, w jakim nabycia te są związane ze świadczeniem usług rozliczeniowych opisanych w niniejszej sprawie, dla których miejsce świadczenia znajduje się poza krajem, gdyż usługi te ? gdyby były świadczone w Polsce ? podlegałyby opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika