Czy Spółka powinna rozpoznać u siebie import usług?

Czy Spółka powinna rozpoznać u siebie import usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 21 października 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług kucharskich i obsługi kuchennej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie importu usług kucharskich i obsługi kuchennej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości zabudowanej, którą zamierza wynajmować na cele mieszkalne osobie fizycznej. Przedmiotowa nieruchomość jest rezydencją, a na potrzeby jej obsługi niezbędne jest zatrudnienie osób lub zlecenie świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, np.: ochrona, pielęgnacja zieleni, kucharze, sprzątanie itp. Spółka zamierza zawrzeć z firmą z siedzibą w USA i niepowiązaną kapitałowo z nią umowę, której przedmiotem będzie świadczenie usług kucharskich i obsługi kuchennej (przygotowywanie posiłków oraz nabywanie produktów spożywczych) na potrzeby nieruchomości i jej najemcy. Zakontraktowane usługi będą wykonywane przez:

  1. właścicieli (wspólników) firmy amerykańskiej, albo
  2. osoby zatrudnione (umowa o pracę) w tej firmie, albo
  3. zakontraktowane (umowa cywilnoprawna) przez tą firmę.

W każdym przypadku będą to obywatele amerykańscy, którzy przyjadą do Polski i będą wykonywać zakontraktowane usługi na terenie Polski przez okres trzech lat. Ich majątek jednak pozostanie na terytorium USA, a po upływie okresu, na który zawarta będzie umowa o świadczenie usług (lub po wcześniejszym zakończeniu) powrócą oni do USA.

Firma amerykańska będzie wystawiać Zainteresowanemu co miesiąc fakturę za świadczone usługi kucharskie i pomocy kuchennej.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, że:

  1. Podmiot amerykański nie posiada i nie będzie posiadał siedziby działalności gospodarczej na terenie RP.
  2. Podmiot amerykański prowadzić będzie działalność w oparciu o własne zaplecze personalne, natomiast będzie miał zapewnione przez Wnioskodawcę zaplecze techniczne, a więc nie będzie posiadać stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terenie RP.
  3. Zainteresowany jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka powinna rozpoznać u siebie import usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku otrzymania od firmy amerykańskiej faktury za świadczone usługi, będzie on rozpoznawał u siebie import usług i będzie zobowiązany do naliczenia i odprowadzenia z tego tytułu należnego podatku VAT w stawce, której wysokość zależy od rodzaju świadczonych przez firmę amerykańską usług (8% lub 23%), lecz bez prawa do jego odliczenia ze względu na to, że nieruchomość będzie wynajmowana osobie fizycznej na cele mieszkalne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka (podatnik VAT czynny) jest właścicielem nieruchomości zabudowanej, którą zamierza wynajmować na cele mieszkalne osobie fizycznej. Przedmiotowa nieruchomość jest rezydencją, a na potrzeby jej obsługi niezbędne jest zatrudnienie osób lub zlecenie świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, np.: ochrona, pielęgnacja zieleni, kucharze, sprzątanie itp. W związku z powyższym, Zainteresowany zamierza zawrzeć z firmą z siedzibą w USA umowę, której przedmiotem będzie świadczenie usług kucharskich i obsługi kuchennej (przygotowywanie posiłków oraz nabywanie produktów spożywczych) na potrzeby nieruchomości i jej najemcy. Firma amerykańska będzie wystawiać Wnioskodawcy co miesiąc fakturę za świadczone usługi kucharskie i pomocy kuchennej. Podmiot amerykański nie posiada i nie będzie posiadał siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie będzie także posiadał na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania Rozdziału 3 ?Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług?:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku ? rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca spełnia definicję podatnika, o której mowa w art. 28a ustawy.

W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

Po dokonaniu analizy informacji zawartych w opisie sprawy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy zastrzeżenia nie będą miały zastosowania, zatem miejsce świadczenia usług będących przedmiotem pytania, ustalane będzie na podstawie zasady ogólnej wyrażonej w tym przepisie.

Reasumując, miejscem świadczenia, a tym samym miejscem opodatkowania usług kucharskich i obsługi kuchennej, świadczonej na rzecz Zainteresowanego, będzie Polska.

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju (art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, również osoba prawna niebędąca takim podatnikiem, zarejestrowana jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97.

Podmiotem świadczącym usługi będące przedmiotem pytania będzie podmiot nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, natomiast usługobiorca (Wnioskodawca) spełnia warunki określone w art. 17 ust. 3 ustawy, a zatem w niniejszym przypadku winien on rozpoznać po swojej stronie import ww. usług.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Zainteresowany zobowiązany będzie do opodatkowania importu usług kucharskich i obsługi kuchennej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego na terytorium Polski.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

Informuje się, iż w pozostałym zakresie wniosek zostanie rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika