W rozliczeniu za jakie okresy sprawozdawcze Spółka powinna ująć w ewidencjach prowadzonych dla podatku (...)

W rozliczeniu za jakie okresy sprawozdawcze Spółka powinna ująć w ewidencjach prowadzonych dla podatku od towarów i usług oraz w deklaracjach dla podatku od towarów i usług wystawione faktury korygujące ? w rozliczeniu za okres wystawienia faktur korygujących, w rozliczeniu za okres, w którym Kontrahent otrzymał korekty faktur (po spełnieniu warunków określonych w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT), czy w rozliczeniu za okres, w którym dostawy zostały dokonane?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu 4 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji podatkowych i ewidencji za okresy rozliczeniowe, w których dokonane zostały wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów jest:

  • prawidłowe ? w części dotyczącej dostaw, w związku z którymi Spółka posiada dokumentację potwierdzającą, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;
  • nieprawidłowe ? w części dotyczącej dostaw, w związku z którymi nie posiada ona jeszcze ww. dokumentacji.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty deklaracji podatkowych i ewidencji za okresy rozliczeniowe, w których dokonane zostały wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

A Sp. z o.o. (dalej: A, Spółka, Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji materiałów izolacyjnych ze skalnej wełny mineralnej, wykorzystywanych m.in. w budownictwie mieszkaniowym, budownictwie przemysłowym, energetyce oraz ogrzewnictwie. Produkowane przez Spółkę materiały znajdują zastosowanie w izolacji cieplnej, akustycznej i przeciwpożarowej. A jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ? dalej: ustawa o VAT).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka produkuje również podłoża ogrodnicze na bazie wełny skalnej, które są następnie sprzedawane spółce B z siedzibą w Holandii (dalej: B, Kontrahent). Kontrahent jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Holandii, posiadającym właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez Holandię, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej (kod NL). B jest również podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce.

W okresie od kwietnia do października 2011 r. Wnioskodawca dokonał na rzecz Kontrahenta m.in. dostaw towaru, który został dostarczony do magazynu B w Holandii. Na fakturach został podany numer VAT UE A. Z powodu nieprawidłowych ustawień w systemie komputerowym, na fakturach dokumentujących te dostawy podany został jednak numer identyfikacji podatkowej nadany Kontrahentowi w Polsce, a dostawy zakwalifikowane zostały jako krajowe i opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług 23%.

Po wykryciu zaistniałego błędu, Kontrahent zwrócił się do Spółki o wystawienie faktur korygujących faktury dokumentujące dostawę podłoży ogrodniczych do magazynu B znajdującego się w Holandii. Na fakturach korygujących podany zostanie numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany kontrahentowi w Holandii, stawka podatku od towarów i usług ulegnie obniżeniu do preferencyjnej stawki 0%, mającej zastosowanie w przypadku wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, a kwota podatku od towarów i usług wykazanego w fakturze pierwotnej ulegnie zmniejszeniu do wartości 0 PLN. Wystawione faktury korygujące spowodują nie tylko zmianę stawki podatku, ale również zmianę klasyfikacji sprzedaży ze sprzedaży krajowej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wnioskodawca jest w posiadaniu kopii dokumentów przewozowych (CMR) potwierdzających dostarczenie towarów do Holandii w przypadku większości dostaw. Dodatkowo, przed ujęciem faktur korygujących w ewidencji podatkowej, Spółka uzyska od Kontrahenta pisemne potwierdzenie dostarczenia towarów do adresata dostawy określonego na fakturze dla wszystkich faktur będących przedmiotem korekty.

Jednocześnie, w celu kompletności przedstawienia stanu sprawy, A informuje, że na rzecz Kontrahenta wystawiane są również inne faktury dokumentujące dostawy podłoży ogrodniczych do odbiorców wskazanych przez B na terytorium Polski, innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw trzecich. W przypadku dostaw towarów do odbiorców na terytorium Polski i innych państw członkowskich, na fakturach dokumentujących dostawę towarów podawany jest numer identyfikacji podatkowej Kontrahenta nadany w Polsce i stosowana jest podstawowa stawka podatku od towarów i usług 23%. W przypadku dostaw towarów do państw trzecich stosowana jest stawka podatku 0%, po uzyskaniu potwierdzenia wywozu towaru poza terytorium Unii Europejskiej. Faktury dokumentujące dostawy opisane w niniejszym akapicie nie będą podlegały korekcie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W rozliczeniu za jakie okresy sprawozdawcze Spółka powinna ująć w ewidencjach prowadzonych dla podatku od towarów i usług oraz w deklaracjach dla podatku od towarów i usług wystawione faktury korygujące ? w rozliczeniu za okres wystawienia faktur korygujących, w rozliczeniu za okres, w którym Kontrahent otrzymał korekty faktur (po spełnieniu warunków określonych w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT), czy w rozliczeniu za okres, w którym dostawy zostały dokonane...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w przedstawionym stanie sprawy faktury korygujące powinny być ujęte w rozliczeniu za okres, w którym dostawy towarów zostały dokonane.

Ustawodawca nie uregulował wprost w ustawie o podatku od towarów i usług sytuacji, w której korekta faktury powoduje jednocześnie zmianę stawki podatku oraz zmianę klasyfikacji sprzedaży ze sprzedaży krajowej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W art. 29 ust. 4a i ust. 4c ustawy o VAT, ustawodawca określił moment ujęcia faktur korygujących w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w wyniku wystawienia tych faktur oraz w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami, obniżenia dokonuje się pod warunkiem posiadania przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez tego nabywcę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Jednakże zgodnie z art. 29 ust. 4b pkt 1 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Ponadto, zdaniem A, w przedstawionym opisie sprawy nie ma miejsca żadna z okoliczności wymienionych w art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem przepis ten nie ma zastosowania w omawianym przypadku. W opisanej sytuacji podstawa opodatkowania nie ulega bowiem zmniejszeniu i nie stwierdzono pomyłki w kwocie podatku, ale zmianie uległa klasyfikacja dokonanej sprzedaży.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.


W art. 42 ust. 12a ustawa reguluje moment wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sytuacji, kiedy podatnik otrzymał dowody, o których mowa w ust. 1 pkt 2 po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres, w którym dokonano dostawy.

Zgodnie z tym przepisem otrzymanie przedmiotowych dowodów upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

Cytowany przepis nie reguluje jednak sytuacji, w której podatnik nie spełnił przed upływem terminu do złożenia deklaracji za dany okres rozliczeniowy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 (w tym przypadku: nie podał numeru VAT UE nabywcy nadanego przez inne państwo członkowskie), a spełnił ten warunek po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten okres.

W ocenie Wnioskodawcy, w sytuacji braku przepisu wyraźnie regulującego moment ujęcia faktur korygujących powodujących zmianę klasyfikacji sprzedaży ze sprzedaży krajowej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w sytuacji spełnienia po upływie terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany miesiąc warunku, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy, należy przez analogię zastosować mechanizm przewidziany w art. 42 ust. 12a dla spełnienia po tym terminie warunku, o którym mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2.

Wystawione faktury korygujące spowodują bowiem, że zmniejszeniu ulegnie sprzedaż krajowa i pojawi się dostawa wewnątrzwspólnotowa. Pojawienie się dostawy wewnątrzwspólnotowej spowoduje powstanie obowiązku dokonania korekty informacji podsumowujących VAT-UE, w których dostawy wykazuje się zgodnie z datą ich dokonania. W celu uniknięcia rozbieżności pomiędzy wartością dostaw wewnątrzwspólnotowych wykazanych w deklaracji VAT-7 za dany miesiąc, a wartością tych dostaw wykazanych w informacji VAT-UE za ten sam okres, dostawy te należy wykazać w deklaracji VAT-7 za miesiąc dokonania dostawy.

Ujęcie faktur korygujących w rozliczeniu za jakikolwiek inny okres rozliczeniowy spowodowałoby wykazanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w rozliczeniu za okres, w którym dostawy te nie wystąpiły, co zdaniem Spółki spowodowałoby nieprawidłowość prowadzonych ewidencji podatkowych.

W związku z powyższym, zdaniem A, opisane faktury korygujące powinny być ujęte w rozliczeniu za okres, w którym dostawy towarów zostały dokonane.

Wyżej wymienione stanowisko znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 4 maja 2010 r. (sygn. ITPP2/443-141/10/MD). Podobny sposób ujęcia korekt przyjął podatnik, którego sprawa była przedmiotem orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 marca 2011 r. (sygn. I FSK 1579/10).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej dostaw, dla których posiada on dokumentację potwierdzającą, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju oraz za nieprawidłowe w części dotyczącej dostaw, dla których nie posiada jeszcze ww. dokumentacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Art. 13 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.


W oparciu o art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 (?).

Przywołane powyżej przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu przeniesienia na konkretny podmiot prawa do rozporządzania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji materiałów izolacyjnych ze skalnej wełny mineralnej, wykorzystywanych m.in. w budownictwie mieszkaniowym, budownictwie przemysłowym, energetyce oraz ogrzewnictwie. Produkowane przez niego materiały znajdują zastosowanie w izolacji cieplnej, akustycznej i przeciwpożarowej. Spółka jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT UE, zgodnie z art. 97 ustawy.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Zainteresowany produkuje również podłoża ogrodnicze na bazie wełny skalnej, które są następnie sprzedawane spółce Z B.V. z siedzibą w Holandii (B). Kontrahent jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Holandii, posiadającym właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez Holandię, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej (kod NL). Jest on również podatnikiem zarejestrowanym dla potrzeb podatku od towarów i usług oraz dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b.

Z kolei w świetle art. 20 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
  2. podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.


Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w okresie od kwietnia do października 2011 r. Spółka dokonała na rzecz Kontrahenta m.in. dostaw towaru, który został dostarczony do jego magazynu B w Holandii.

Z powodu nieprawidłowych ustawień w systemie komputerowym, na fakturach dokumentujących te dostawy podany został jednak numer identyfikacji podatkowej nadany Kontrahentowi w Polsce, a dostawy zakwalifikowane zostały jako krajowe i opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług 23%.

Po wykryciu zaistniałego błędu Kontrahent zwrócił się do Spółki o wystawienie faktur korygujących faktury dokumentujące dostawę podłoży ogrodniczych do magazynu B znajdującego się w Holandii.

Na fakturach korygujących podany zostanie numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany kontrahentowi w Holandii, stawka podatku od towarów i usług ulegnie obniżeniu do preferencyjnej stawki 0%, mającej zastosowanie w przypadku wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, a kwota podatku od towarów i usług wykazanego w fakturze pierwotnej ulegnie zmniejszeniu do wartości 0 PLN. Wystawione faktury korygujące spowodują nie tylko zmianę stawki podatku, ale również zmianę klasyfikacji sprzedaży ze sprzedaży krajowej na wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów, w tym art. 13 ust. 2 w zw. z art. 20 ust. 2 ustawy, należy stwierdzić, iż ? skoro w okresie dokonywania dostaw nabywca był zarejestrowany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych w Holandii ? w momencie realizacji tych dostaw zostały spełnione przesłanki do uznania ich za wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, że jest w posiadaniu kopii dokumentów przewozowych (CMR) potwierdzających dostarczenie towarów do Holandii w przypadku większości dostaw. Dodatkowo, przed ujęciem faktur korygujących w ewidencji podatkowej, Spółka uzyska od Kontrahenta pisemne potwierdzenie dostarczenia towarów do adresata dostawy określonego na fakturze dla wszystkich faktur będących przedmiotem korekty.

Zatem z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres dokonania danej dostawy wewnątrzwspólnotowej, Zainteresowany posiadał w swojej dokumentacji dowody potwierdzające, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, tylko w przypadku niektórych dostaw.

W świetle art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty (§ 2 tego artykułu).

Na podstawie art. 109 ust. 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 ? dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Zatem Spółka powinna ująć korekty dokonanych dostaw wewnątrzwspólnotowych, dla których przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres dokonania danej dostawy, Zainteresowany posiadał w swojej dokumentacji dowody, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, potwierdzające, że towary będące przedmiotem sprzedaży zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, w ewidencjach i deklaracjach prowadzonych dla podatku od towarów i usług w rozliczeniu za okresy rozliczeniowe, w których wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów zostały dokonane. Przy czym, przez zapis ?dokonanie dostawy? należy rozumieć moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe, jednak na podstawie innego uzasadnienia.

Natomiast w związku z wewnątrzwspólnotowymi dostawami towarów, dla których Spółka nie posiada w swojej dokumentacji dowodów potwierdzających, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, tut. Organ wyjaśnia.

Na mocy art. 42 ust. 12 ustawy, jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie został spełniony przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za:

  1. okres kwartalny ? podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za następny okres rozliczeniowy ze stawka właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
  2. okres miesięczny ? podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za ten okres; podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy ze stawką właściwą dla dostawy danego towaru na terytorium kraju, jeżeli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatnik za ten kolejny po następnym okresie rozliczeniowym okres rozliczeniowy nie posiada dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.


Na mocy art. 42 ust. 12a ustawy w przypadkach, o których mowa w ust. 12, otrzymanie dowodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2, upoważnia podatnika do wykazania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ze stawką 0% w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za okres rozliczeniowy, w którym dostawa ta została dokonana, i dokonania korekty deklaracji podatkowej oraz odpowiednio informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1.

Zatem z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, dla których Zainteresowany nie posiada jeszcze dowodów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy, winien on dokonać stosownych korekt ewidencji zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 42 ust. 12 ustawy. Konsekwentnie, Spółka powinna także złożyć korekty deklaracji podatkowych za korygowane okresy rozliczeniowe.

Dopiero otrzymanie dowodów potwierdzających, iż towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, uprawni ją do dokonania korekty deklaracji podatkowych, w których dostawy te zostały dokonane, stosownie do art. 42 ust. 12a ustawy.

Bowiem w przedmiotowej sprawie podstawą dokonania korekty ewidencji oraz deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonano danej dostawy wewnątrzwspólnotowej jest fakt posiadania dowodów, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy przed upływem terminu do złożenia za ten okres deklaracji podatkowej, a nie posiadania ww. dowodów przed ujęciem faktur korygujących w ewidencji podatkowej.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym faktury korygujące powinny być ujęte w rozliczeniu za okres, w którym dostawy zostały dokonane, w części dotyczącej wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, dla których nie posiada on w swojej dokumentacji dowodów potwierdzających, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowo wskazać należy, iż w myśl art. 29 ust. 4a ustawy w przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b pkt 1 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 4c ustawy, przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy art. 29 ustawy, należy zgodzić się z Zainteresowanym, iż nie znajdą one zastosowania w niniejszej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być ? zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie korekty deklaracji podatkowych i ewidencji za okresy rozliczeniowe, w których dokonane zostały wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów. Stan faktyczny w ww. zakresie został rozstrzygnięty w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2012 r. znak ILPP4/443-736/11-2/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje

ILPP4/443/736/11-2/ISN, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika