Czy usługa opisana przez Zainteresowanego, od dnia 1 stycznia 2011 r. objęta jest zwolnienie z podatku (...)

Czy usługa opisana przez Zainteresowanego, od dnia 1 stycznia 2011 r. objęta jest zwolnienie z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz.1054)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2011 r. (data wpływu 10 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wspólnicy dwuosobowej spółki cywilnej są założycielami, kompozytorami muzyki, autorami tekstów, wokalistami, liderami (kierownikami muzycznymi) zespołów muzycznych ?X?, ?Y?. W ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy m.in. usługi związane z wykonywaniem koncertów, podczas których prezentowane są utwory autorskie ww. zespołów. Utwory zostały skomponowane do wykonywania zespołowego, dlatego też poza wspólnikami Spółki wchodzą w skład zespołu inni muzycy, z którymi zawiera ona umowy o dzieło. Wszyscy członkowie zespołu w sposób twórczy przyczyniają się do wykonywania koncertu. Odbiorcami wyżej wskazanych usług są domy kultury, urzędy miast, urzędy gmin, fundacje itp. Zainteresowany będzie zawierał z organizatorami wydarzeń artystycznych umowy, które w części dotyczącej wynagrodzenia obejmować będą honorarium za występ artystyczny. Natomiast w fakturze VAT z opisem usługi ?Honorarium za występ zespołu z programem autorskim?. Na podstawie art. 8 i art. 85 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach artystycznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), każdy ze wspólników Spółki jest twórcą i artystą utworów muzycznych, które wykonywane są podczas koncertów. Nie prezentuje na koncertach utworów innych twórców. Umowy na występy zawierane przez Wnioskodawcę rozlicza się na podstawie umowy o dzieło.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy usługa opisana przez Zainteresowanego, od dnia 1 stycznia 2011 r. objęta jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054)?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b cytowanej ustawy, usługi kulturalne indywidualnych twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów są zwolnione od podatku VAT. W przedstawionym opisie sprawy wykonywanie koncertów muzycznych należy zaliczyć do usług kulturalnych. Wspólnicy tworzą Spółkę cywilną i posiadają indywidualny wpis do rejestru działalności gospodarczej. Są indywidualnymi twórcami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim jako kompozytor, autor tekstów utworów wykonywanych podczas koncertów oraz jako artysta wykonawca własnych utworów, który jako kierownik reprezentuje indywidualny zespół. Umocowanie do takiej reprezentacji przewiduje art. 91 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Istotą świadczonej usługi jest zespołowe, artystyczne wykonywanie utworu do którego wspólnicy dwuosobowej Spółki cywilnej jako indywidualni twórcy i artyści wykonawcy posiadają prawa autorskie i których nazwiska uwidocznione są na egzemplarzach utworu oraz którego autorstwo podane jest do publicznej wiadomości.

Wobec powyższych ustaleń Zainteresowany stoi na stanowisku, że usługi opisane w niniejszej sprawie powinny podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz.1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Należy zaznaczyć, że w oparciu o przepis art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a także zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

I tak, art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy stanowi, iż zwalnia od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

  1. podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,
  2. indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy korzystać mogą jedynie:

  • podmioty prawa publicznego;
  • podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym, wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej;
  • indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zgodnie z art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

  1. usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;
  2. wstępu:
    1. na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,
    2. do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,
    3. do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;
  3. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;
  4. usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;
  5. działalności agencji informacyjnych;
  6. usług wydawniczych;
  7. usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;
  8. usług ochrony praw.

Analizując powołane powyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednym z ww. podmiotów.

Z opisu sprawy wynika, iż wspólnicy dwuosobowej Spółki cywilnej są założycielami, kompozytorami muzyki, autorami tekstów, wokalistami, liderami (kierownikami muzycznymi) zespołów muzycznych ?X?, ?Y?.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy m.in. usługi związane z wykonywaniem koncertów, podczas których prezentowane są utwory autorskie ww. zespołów. Utwory zostały skomponowane do wykonywania zespołowego, dlatego też poza wspólnikami Spółki cywilnej wchodzą w skład zespołu inni muzycy, z którymi Zainteresowany zawiera umowy o dzieło. Wszyscy członkowie zespołu w sposób twórczy przyczyniają się do wykonywania koncertu. Odbiorcami wyżej wskazanych usług są domy kultury, urzędy miast, urzędy gmin, fundacje itp. Zainteresowany zawiera z organizatorami wydarzeń artystycznych umowy, które w części dotyczącej wynagrodzenia obejmie honorarium za występ artystyczny. Natomiast w fakturze VAT z opisem usługi ?Honorarium za występ zespołu z programem autorskim?. Na podstawie art. 8 i art. 85 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach artystycznych, każdy ze wspólników Spółki jest twórcą i artystą utworów muzycznych, które wykonywane są podczas koncertów. Nie prezentuje na koncertach utworów innych twórców. Umowy na występy zawierane przez Wnioskodawcę rozlicza się na podstawie umowy o dzieło.

Zainteresowany ma wątpliwości, czy usługa opisana przez niego od dnia 1 stycznia 2011 r. objęta jest zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Przepis ten wprowadza podmiotowo-przedmiotowe zwolnienie od podatku od towarów i usług. Zwolnienie to stanowi wyjątek od uznawanej na gruncie podatku od towarów i usług zasady powszechności opodatkowania. Zarówno w orzecznictwie jak i doktrynie prawa podatkowego przyjmuje się, iż przepisy o ulgach i zwolnieniach podatkowych, stanowiące wyjątek od zasady, nie powinny być interpretowane rozszerzająco. Ten sposób interpretacji przepisu, ustanawiającego zwolnienie od opodatkowania, prowadziłby do twórczej interpretacji prawa, co stałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą zakazu wykładni prawotwórczej. W orzecznictwie szeroko akceptowany jest pogląd, iż celem wykładni nie jest tworzenie nowych norm prawa czy ich modyfikacja, lecz ustalenie treści norm wysłowionych w analizowanych przepisach.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, iż art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy powinien być interpretowany ściśle. Hipoteza normy prawnej zawarta w powyższym przepisie będzie zatem obejmować wyłącznie podmioty expressis verbis w nim ujęte.

Koncepcja zwolnienia z opodatkowania działalności gospodarczej nie ma również poparcia w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1), z brzmieniem której zgodne muszą być przepisy polskiej ustawy. Dyrektywa przewiduje zwolnienia dla usług kulturalnych, stwierdzając w art. 132 ust. 1 lit. n, że zwolnieniu z podatku podlega świadczenie niektórych usług kulturalnych, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, przez podmioty prawa publicznego lub inne instytucje kulturalne uznane przez dane państwo członkowskie.

Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca europejski dał państwom członkowskim możliwość określenia, które podmioty niebędące podmiotami prawa publicznego, świadczące usługi kulturalne, będą mogły korzystać ze zwolnienia od VAT. Polski ustawodawca wyraźnie wskazał, że ze zwolnienia będą mogli skorzystać m.in. indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów. Jak wykazano powyżej, zwolnienie to nie może być rozciągane na inne podmioty.

Z opisu sprawy wynika, iż wspólnicy dwuosobowej Spółki cywilnej są założycielami, kompozytorami muzyki, autorami tekstów, wokalistami, liderami (kierownikami muzycznymi) zespołów muzycznych ?Y?, ?X?. W ramach działalności gospodarczej, Wnioskodawca świadczy m.in. usługi związane z wykonywaniem koncertów, podczas których prezentowane są utwory autorskie ww. zespołów. Wobec tego, Zainteresowany nie spełnia definicji żadnego z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, uprawnionych do korzystania ze zwolnienia od podatku. Ponadto, Wnioskodawca jako Spółka cywilna, nie może być uznany za indywidualnego twórcę. Tym samym nie jest również podmiotem wymienionym w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy. Stąd świadczone przez Zainteresowanego usługi, nie korzystają ze zwolnienia od podatku przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy.

Reasumując, świadczona przez Spółkę usługa będąca przedmiotem pytania, od dnia 1 stycznia 2011 r. nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika