Stawka podatku dla sprzedaży dodatkowych worków do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych oraz (...)

Stawka podatku dla sprzedaży dodatkowych worków do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych oraz dla usługi dzierżawy pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 2 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z 22 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży dodatkowych worków do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych oraz dla usługi dzierżawy pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży dodatkowych worków do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych oraz dla usługi dzierżawy pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych. Wniosek uzupełniono pismem z 22 listopada 2013 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi m.in. działalność polegającą na wywozie odpadów komunalnych (PKWiU 38.11). W dniu 13 sierpnia 2013 r. Spółka zawarła umowę z Miastem na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta.

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta właściciele nieruchomości na terenie Miasta zobowiązani są posiadać własne pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych, natomiast worki do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych zapewnia właścicielom nieruchomości, zgodnie z umową, odbierający odpady komunalne tj. Spółka.

W razie potrzeby, dodatkowe worki do selektywnego gromadzenia odpadów właściciele nieruchomości mogą zakupić od odbierającego odpady komunalne tj. od Spółki.

Sprzedając właścicielom nieruchomości worki do selektywnego gromadzenia odpadów Spółka stosuje 23% stawkę podatku VAT.

Spółka jako odbierający odpady komunalne posiada własne pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych, które zamierza wydzierżawiać właścicielom nieruchomości. Na usługę dzierżawy zamierza zastosować 23% stawkę podatku VAT. Z właścicielami nieruchomości Spółka nie ma zawartych umów na wywóz odpadów komunalnych.

W piśmie z 22 listopada 2013 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany wskazał następujące symbole PKWiU dla towarów i usług będących przedmiotem zapytania:

  • dzierżawa pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych - PKWiU 77.39.12.0;
  • worki do gromadzenia odpadów komunalnych - PKWiU 22.22.19.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka prawidłowo stosuje 23% stawkę podatku VAT do sprzedawanych właścicielom nieruchomości dodatkowych worków do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych?
  2. Czy zastosowanie 23% stawki podatku na usługę dzierżawy pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych będzie prawidłowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno sprzedaż dodatkowych worków do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych jak i usługa dzierżawy pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, tj. stawką 23%.

Spółka świadczy usługi wywozu odpadów komunalnych na rzecz Miasta. Posiada podpisaną umowę z Miastem, a nie z poszczególnymi właścicielami nieruchomości. W związku z tym, Spółka nie świadczy na rzecz właścicieli nieruchomości usług wywozu odpadów komunalnych. Sprzedaż worków na odpady jak i usługa dzierżawy pojemników i kontenerów na odpady nie są realizowane w ramach tej samej umowy lecz stanowią odrębną do usługi wywozu odpadów, samoistną dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz innych podmiotów niż usługa wywozu odpadów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od 1 stycznia 2011 r.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność polegającą na wywozie odpadów komunalnych (PKWiU 38.11). W dniu 13 sierpnia 2013 r. Spółka zawarła umowę z Miastem na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu miasta. Zgodnie z uchwałą Rady Miasta właściciele nieruchomości na terenie Miasta zobowiązani są posiadać własne pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych, natomiast worki do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych zapewnia właścicielom nieruchomości, zgodnie z umową, odbierający odpady komunalne tj. Spółka. W razie potrzeby, dodatkowe worki do selektywnego gromadzenia odpadów właściciele nieruchomości mogą zakupić od odbierającego odpady komunalne tj. od Spółki. Sprzedając właścicielom nieruchomości worki do selektywnego gromadzenia odpadów Spółka stosuje 23% stawkę podatku VAT. Spółka jako odbierający odpady komunalne posiada własne pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych, które zamierza wydzierżawiać właścicielom nieruchomości. Na usługę dzierżawy zamierza zastosować 23% stawkę podatku VAT. Z właścicielami nieruchomości Spółka nie ma zawartych umów na wywóz odpadów komunalnych. Zainteresowany wskazał następujące symbole PKWiU dla towarów i usług będących przedmiotem zapytania:

  • dzierżawa pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych - PKWiU 77.39.12.0;
  • worki do gromadzenia odpadów komunalnych - PKWiU 22.22.19.0.

W świetle powyższego Wnioskodawca ma wątpliwości czy właściwie postępuje stosując stawkę VAT w wysokości 23% do sprzedaży dodatkowych worków do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych oraz usługi dzierżawy pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział obok zwolnień podmiotowych (dotyczących podatnika) również zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do niektórych czynności, a także obniżone stawki podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Oznacza to, że stawkę podatku w wysokości 23% należy stosować, jeżeli brak jest przepisu szczególnego określającego obniżoną stawkę podatku lub zwolnienie od podatku, przy czym przepisy takie zawiera zarówno ustawa, jak też rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.).

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym ?Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%? (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. - 8% stawka), wymienione zostały m. in.:

  • pod poz. 143 - ?Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu? PKWiU 38.11.1;
  • pod poz. 144 - ?Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu? PKWiU 38.11.2;
  • pod poz. 145 - ?Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne? PKWiU 38.11.6.

Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług polegających na wywozie odpadów komunalnych, które Zainteresowany klasyfikuje pod symbolem PKWiU 38.11. Usługi te Wnioskodawca świadczy na rzecz Miasta, na podstawie umowy na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu Miasta.

Odrębnie od ww. usług Zainteresowany świadczy usługę dzierżawy pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych na rzecz indywidualnych właścicieli nieruchomości, z którymi nie ma zawartych umów na wywóz odpadów komunalnych. Usługa dzierżawy pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów - jak wskazał Wnioskodawca - jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 77.39.12.0. Ponadto Spółka sprzedaje indywidualnie właścicielom nieruchomości dodatkowe (obok tych, które zobowiązana jest zapewnić w ramach zawartej z Miastem umowy na wywóz odpadów komunalnych) worki do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 22.22.19.0.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy należy stwierdzić, że zarówno sprzedaż indywidualnym właścicielom nieruchomości - odrębnie od usługi wywozu odpadów komunalnych świadczonej na rzecz Miasta - dodatkowych worków do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych (PKWiU 22.22.19.0), jak również świadczenie usług polegających na dzierżawie pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych na podstawie indywidualnych umów zawartych z właścicielami nieruchomości (PKWiU 77.39.12.0) podlega/będzie podlegać opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 23%. Powyższe wynika z faktu, że towary i usługi sklasyfikowane pod ww. symbolami PKWiU nie zostały przez ustawodawcę wymienione ani wśród towarów/usług zwolnionych od podatku, ani też objętych preferencyjnymi stawkami VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Spółka postępuje/będzie postępowała właściwie opodatkowując stawką podatku w wysokości 23%:

  • sprzedaż właścicielom nieruchomości dodatkowych worków do selektywnego gromadzenia odpadów komunalnych;
  • świadczenie na rzecz właścicieli nieruchomości usług dzierżawy pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów komunalnych.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru, usługi wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W związku z powyższym odpowiedzi na pytania zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowania statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika