skoro usługi audiotele mieszczą się w definicji art. 2 pkt 48 ustawy z dnia 16 lipca 2004r. Prawo (...)

skoro usługi audiotele mieszczą się w definicji art. 2 pkt 48 ustawy z dnia 16 lipca 2004r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800), jak również zastały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do usług telekomunikacyjnych, to przychód z ww. usług powstanie stosownie do art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, z zastrzeżeniem, że ustalony w ten sposób moment powstania przychodu musi mieć miejsce nie rzadziej niż raz w roku. Decydujące bowiem znaczenie ma w tym przypadku charakter usługi i umowa między stronami lub wystawiona faktura

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.06.2008r. (data wpływu 10 czerwca 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie przychodów podatkowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodów podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w branży telekomunikacyjnej, czego potwierdzeniem jest między innymi wpis Spółki (nr wpisu?) do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W toku prowadzonej działalności Spółka współpracuje m.in. z Nadawcą sygnału telewizyjnego w zakresie realizacji usługi, polegającej na organizowaniu i prowadzeniu telekomunikacyjnych usług odpłatnego dostępu fonicznego przy wykorzystaniu publicznej sieci telefonicznej, tj. usług telekomunikacyjnych o podwyższonej opłacie, tzw. usługi audiotele. Spółka oraz Nadawca telewizyjny podpisały umowę o realizacji wspólnego celu w postaci przygotowania i prowadzenia usługi audiotele na rzecz telewidzów, tzn. umożliwienia im interakcji w trakcie audycji telewizyjnych poprzez dostęp foniczny przy wykorzystaniu publicznej sieci telefonicznej. Umowa przewiduje podział zadań pomiędzy jej stronami w sposób opisany w dalszej części wniosku. W praktyce występują różne modele interakcji widzów w trakcie nadawanych przez Nadawcę telewizyjnego audycji:

  1. W pierwszym modelu następuje realizacja konkursów telewizyjnych, których celem jest zachęcenie telewidzów do wysyłania sms-ów lub łączenia się z góry określonym numerem telefonicznym. Konkursy organizowane są zwykle w związku ze specjalnie przygotowywanymi w tym celu i emitowanymi przez Nadawcę telewizyjnego audycjami.
  2. Drugi model dotyczy emitowanych przez Nadawcę telewizyjnego wydarzeń, zwykle sportowych lub kulturalnych. Podczas transmisji określonego wydarzenia (koncert, gala, mecz itd.) lub przekazu przygotowanej audycji telewidzom zostaje zaoferowana możliwość uzyskania określonych elementów związanych z emitowanym programem, w praktyce najczęściej dzwonków lub logo (muzyka z transmitowanego koncertu, logo wydarzenia, piosenki, zdjęcia etc.).
  3. Kolejny model opiera się na zapewnieniu aktywności telewidza w trakcie cieszących się największą popularnością programów, podczas których (w zależności od rodzaju programu) możliwa jest realizacja jednej lub kilku następujących opcji:
    a)wysłanie sms-ów w odpowiedzi na bezpośrednie pytania konkursowe,
    b)wysyłanie pozdrowień na rzecz przyjaciół i najbliższych (pozdrowienia takie pojawiają się w dolnej części ekranu podczas emisji audycji),
    c)głosowanie na ulubione postacie uczestniczące w programie. Widz może uzyskać nagrodę po spełnieniu warunków konkursowych,
  4. W ostatnim modelu Nadawca telewizyjny uczestniczy w organizacji konkursów antenowych przez producentów określonych dóbr (lub usługodawców określonych usług.

Niezależnie od modelu interakcji z założenia telewidzowie ponoszą określone (wyświetlane podczas audycji na ekranie telewizora) płatności za wysyłane sms-y lub minutę połączenia.

Zgodnie ze wskazanymi w umowie o współpracy zasadami współpracy z Nadawcą telewizyjnym, na Spółce każdorazowo spoczywa odpowiedzialność za techniczną obsługę systemów telekomunikacyjnych oraz rozliczenia z operatorami telekomunikacyjnymi. Spółka zawiera we własnym imieniu umowy z operatorami telefonii stacjonarnej i komórkowej, na których podstawie rezerwują oni na określony czas pewną pulę numerów konkursowych w celu wykorzystania ich dla potrzeb usługi audiotele (w praktyce rezerwacja ma miejsce na podstawie różnorodnych postanowień umownych).

Następnie, na podstawie szczegółowych zleceń przekazywanych przez Spółkę, część z tych numerów zostaje wykorzystana dla celów komercyjnych na potrzeby świadczenia usług audiotele. Spółka każdorazowo powiadamia operatora telekomunikacyjnego o potrzebie uruchomienia określonego numeru z zarezerwowanej puli. W dalszej kolejności Spółka przekazuje informacje o wykorzystywanych dla świadczenia usług numerach Nadawcy telewizyjnemu. Spółka zapewnia również nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem i obsługą systemu zarządzającego obsługą połączeń telefonicznych na numery realizowane przez telewidzów. W tym celu Spółka może wykorzystywać własne aplikacje i urządzenia (serwery aplikacji, urządzenia informatyczne etc.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej wymienione usługi prawidłowo zostały przez Spółkę uznane za usługi telekomunikacyjne, przychód z tytułu których, na podstawie art. 12 ust. 3c ustawy podatku dochodowym od osób prawnych, rozpoznawany powinien być w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie zawieranej z operatorem telekomunikacyjnym...

Zdaniem wnioskodawcy dokonywane w okresach rozliczeniowych określonych w umowach z operatorami telekomunikacyjnymi rozliczenia związane z świadczeniem usług audiotele powinny być traktowane jako rozliczenia z tytułu usług telekomunikacyjnych rozliczanych w okresach rozliczeniowych. W konsekwencji, zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychód z tytułu takich usług powstawać powinien każdorazowo w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie z operatorem.

Zdaniem Spółki świadczone przez nią usługi audiotele uznane powinny być za usługi telekomunikacyjne, które są rozliczane w okresach rozliczeniowych, również dla celów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mając na uwadze, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji usług telekomunikacyjnych, Spółka pragnie zauważyć, iż przedmiotowe usługi mieszczą się w definicji usługi telekomunikacyjnej z art. 2 pkt 48 Prawa telekomunikacyjnego, jej szczególnego typu, tj.

usługi o podwyższonej opłacie zdefiniowanej w art. 64 Prawa telekomunikacyjnego, a Spółka spełnia wymogi formalno - informacyjne związane ze świadczeniem w/w usług. Dodatkowo, za uznaniem przedmiotowych usług jako usług telekomunikacyjnych wskazuje, okoliczność otrzymania przez Spółkę ich klasyfikacji statystycznej do grupowania PKWIU 64.20 (?usługi telekomunikacyjne?), do której to klasyfikacji, w opinii Spółki, powinna ona się zastosować. Spółka pragnie także wskazać, iż w zakresie działalności gospodarczej Spółki znajduje się świadczenie usług telekomunikacyjnych. Powyższe potwierdza m.in. wpis Spółki do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych (numer...), wskazujący na powyższe.

W konsekwencji przedmiotowy przychód uznać należy za przychód z działalności gospodarczej, wskazany w art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mając na uwadze, iż na bazie regulacji prawnych obowiązujących od 1 stycznia 2007r. brak jest wskazania szczególnego momentu rozpoznawania obowiązku podatkowego w odniesieniu do usług telekomunikacyjnych, zastosowanie znajdą ogólne zasady rozpoznawania przychodu należnego wskazane w art. 12 ust. 3a, ust. 3c i ust. 3e ww. ustawy. Zgodnie z art. 12 ust. 3c ww. ustawy, jeżeli strony ustalą iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

W ocenie Spółki, przedmiotowa regulacja znajdzie zastosowanie do modelu rozliczeń z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych, jaki ustalony został w umowach z operatorami. Zgodnie bowiem z postanowieniami umów, strony ustaliły, iż rozliczenia następować będą w okresach rozliczeniowych miesięcznych, Spółka zaś do danego dnia każdego kolejnego miesiąca wystawiać będzie na operatora fakturę dokumentującą wynagrodzenie za świadczenie w danym okresie miesięcznym usługi audiotele. W konsekwencji, strony ustaliły miesięczny okres rozliczeniowy ww. usług, który pokrywa się z miesiącem kalendarzowym. Tym samym, Spółka rozpoznawać powinna przychód podatkowy w ostatnim dniu ww. okresu. Przykładowo, Spółka wystawiając 5 kwietnia fakturę dokumentującą rozliczenie w okresie rozliczeniowym 1 - 31 marca, rozpoznawać będzie przychód podatkowy w dniu 31 marca jako w ostatnim dniu miesięcznego okresu rozliczenia usługi.

Spółka pragnie również wskazać, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, np. postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 24 kwietnia 2007r. (1472/ROP1/423-59/07/AK), w którym to Naczelnik wskazał, iż ?w sytuacji gdy opłata dotyczy okresu rozliczeniowego, który pokrywa się z miesiącem kalendarzowym, a faktura lub ?MÓJ Rachunek? jest wystawiany z dołu po upływie przyjętego okresu rozliczeniowego, w związku z tym, że Spółka przy naliczaniu ww. opłaty stosuje okresy rozliczeniowe, do określenia momentu uzyskania przychodu z ww. tytułu zastosowanie znajdzie art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tak więc Spółka powinna za moment powstania przychodu w sytuacji przedstawionej powyżej uznać ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, z zastrzeżeniem, że ustalony w ten sposób moment powstania przychodu musi mieć miejsce nie rzadziej niż raz w roku.?.

Dodatkowo, Spółka pragnie wskazać na interpretacje potwierdzające uznawanie usług telekomunikacyjnych rozliczanych zgodnie z umową w okresach rozliczeniowych za usługi wskazane w art. 12 ust. 3c ww. ustawy, tj. na: postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 24 kwietnia 2007r. (1472/ROPi/423-154/07/AK) i 10 kwietnia 2007r. (1472/ROP1/423-30/07/RM), Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 27 kwietnia 2007r. (1471/DPR2/423-23/07/JB) i 1 marca 2007r. (1471/DPR2/423-94/06/JB) oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu z 25 kwietnia 2007r. (PD-3/423-10/07).

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, świadczone przez nią usługi audiotele stanowią usługi telekomunikacyjne rozliczane w okresach rozliczeniowych i, w konsekwencji, moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do nich określany powinien być ostatniego dnia okresu rozliczeniowego ustalono w umowach z operatorami, zgodnie z art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, czy zaprezentowane powyżej stanowisko Spółki jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Stosownie do przepisu art. 12 ust. 3 ww. ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W myśl art. 12 ust. 3a ww. ustawy za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c i 3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności

W myśl art. 12 ust.3c ww. ustawy, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku. Dokonując analizy przytoczonego przepisu art. 12 ust. 3c ww. ustawy, należy wskazać, iż ustawodawca, w przypadku usługi rozliczanej w okresach rozliczeniowych, wskazał następujące możliwe daty powstania przychodu:

  1. ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub
  2. ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w wystawionej fakturze.

Przepis ten, stanowiący odstępstwo od generalnej zasady ustalania momentu powstania przychodu podatkowego określonego w art. 12 ust. 3a ww. ustawy, dopuszcza możliwość wyboru przez podatnika w drodze postanowienia umowy cywilnoprawne moment powstania przychodu (ostatni dzień okresu obranego przez podmiot). Jedynym ograniczeniem jest, aby okres rozliczeniowy nie przekroczył roku.

Z wniosku wynika, iż Spółka zawarła z Nadawcą telewizyjnym umowę o realizacji wspólnego celu w postaci przygotowania i prowadzenia usługi audiotele. Na Spółce spoczywa odpowiedzialność za techniczną obsługę systemów telekomunikacyjnych oraz rozliczenia z operatami telefonii stacjonarnej i komórkowej. Zawiera ona we własnym imieniu umowy z operatorami telefonii stacjonarnej i komórkowej na podstawie, których rezerwują oni przez określony czas pewną pulę numerów konkursowych w celu wykorzystania ich dla potrzeb usługi audiotele. Jednocześnie Podatnik zaznacza, iż zgodnie z postanowieniami umów zawieranych z operatorami telefonii stacjonarnej i komórkowej, rozliczenia następować będą w okresach rozliczeniowych miesięcznych, natomiast Spółka do danego dnia każdego kolejnego miesiąca wystawiać będzie fakturę dokumentującą wynagrodzenie za świadczenie usługi audiotele.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż skoro usługi audiotele mieszczą się w definicji art. 2 pkt 48 ustawy z dnia 16 lipca 2004r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800), jak również zastały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do usług telekomunikacyjnych, to przychód z ww. usług powstanie stosownie do art. 12 ust. 3c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, z zastrzeżeniem, że ustalony w ten sposób moment powstania przychodu musi mieć miejsce nie rzadziej niż raz w roku. Decydujące bowiem znaczenie ma w tym przypadku charakter usługi i umowa między stronami lub wystawiona faktura.

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10,09-402 Płock.


Referencje

1472/ROP1/423-30/07/RM, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

1472/ROP1/423-59/07/AK, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

IPPP1-443-1092/08-2/BS, interpretacja indywidualna

PD-3/423-10/07, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika