Konsekwencje podatkowe otrzymania majątku likwidacyjnego spółki.
Konsekwencje podatkowe otrzymania majątku likwidacyjnego spółki.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.06.2008r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej 23.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymania majątku likwidacyjnego spółki - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych otrzymania majątku likwidacyjnego spółki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka obejmie udziały w kapitale zakładowym N w zamian za wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa w skład którego wchodzić będą m.in. prawa użytkowania wieczystego gruntów, rozpoczęty projekt budowy budynków mieszkalnych, dokumentacja techniczna, zaciągnięte kredyty etc.
Przedsiębiorstwo wniesione przez Spółkę do N w zamian za obejmowane udziały w kapitale zakładowym N będzie służyło N realizacji projektu deweloperskiego polegającego na wybudowaniu budynków mieszkalnych z lokalami mieszkalnymi i użytkowymi wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Po ukończeniu projektu deweloperskiego tj. wybudowaniu ww. budynków mieszkalnych N (będąca spółką celową dedykowaną do realizacji projektu deweloperskiego) sprzeda znajdujące się w nim lokale, a następnie zostanie zlikwidowana z zachowaniem przepisów kodeksu spółek handlowych.
W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki
zgodnie z którym wartość majątku likwidacyjnego (w tym środków pieniężnych) otrzymanego przez Spółkę w związku z likwidacją N będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pod warunkiem, iż spełnione zostaną przesłanki wskazane w art. 22 ust 4 i 4a tej ustawy, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Zdaniem spółki.
Likwidacja N zostanie przeprowadzona z zachowaniem przepisów ustawy z 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), tj. po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego N majątek likwidacyjny (w tym środki pieniężne) pozostały po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu ewentualnych wierzycieli N zostanie przekazany Spółce odpowiednio do postanowień kodeksu spółek handlowych i postanowień umowy spółki N.
Odpowiednio do przepisu art. 10 ust 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.), nadwyżka wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej ponad koszt nabycia lub objęcia udziałów w tej osobie prawnej stanowi dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego (odpowiednią dla opodatkowania dywidend).
Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 4 ww. ustawy wypłacana dywidenda oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (w tym majątek otrzymany w związku z likwidacją osoby prawnej mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) są zwolnione z opodatkowania, jeżeli spełnione są następujące warunki:
- wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
- do dnia 31 grudnia 2008 r. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 15% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 (a od dnia 1 stycznia 2009 r. nie mniej niż 10%? udziałów (akcji) w kapitale tej spółki),
- odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:
- spółka, o której mowa w pkt 2, albo
- zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.
Dodatkowo zwolnienie z opodatkowania uwarunkowane jest od tego, aby odpowiednio do art. 22 ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiadała udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności, w wysokości nie mniejszej niż 15% (a od dnia 1 stycznia 2009 r. nie mniej niż 10%), nieprzerwanie przez okres dwóch lat.
W świetle przywołanych przepisów majątek likwidacyjny (w tym środki pieniężne) w związku z likwidacją N przeprowadzaną z zachowaniem przepisów kodeksu spółek handlowych otrzymany w przyszłości przez Spółkę będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych o ile:
- N będzie podatnikiem podatku dochodowego, mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Spółka będzie podlegała w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
- Spółka będzie posiadała bezpośrednio nie mniej niż 15% udziałów w kapitale zakładowym N (a od dnia 1 stycznia 2009 r. nie mniej niż 10% udziałów),
- odbiorcą majątku likwidacyjnego będzie Spółka lub jej zagraniczny zakład,
- Spółka będzie posiadała prawem przewidziany udział w kapitale zakładowym N nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.
Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania ww. majątku likwidacyjnego będzie to, że po stronie Spółki nie powstanie obowiązek podatkowy, jak również zobowiązanie podatkowe, a dochód z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego związanego z likwidacją N będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zasadność swojego stanowiska Spółka upatruje również w dostępnych interpretacjach prawa podatkowego oraz interpretacjach indywidualnych organów podatkowych (załączonych do wniosku).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w pełnym zakresie.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPB3/423-232/10-2/JB, interpretacja indywidualna
IPPB3/423-706/10-2/JG, interpretacja indywidualna
IPPB3/423-708/10-2/JG, interpretacja indywidualna