W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki zgodnie, z (...)

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki zgodnie, z którym na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek (wskazany w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) pobrania podatku dochodowego z tytułu przekazywanego udziałowcom Spółki majątku likwidacyjnego, jeżeli wartość majątku likwidacyjnego (w tym środków pieniężnych) otrzymanego przez udziałowców będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych o którym mowa w art. 22 ust. 1 tej ustawy wobec spełnienia się warunków zawartych w art. 22 ust. 4 i 4a ww. ustawy, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.06.2008r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej 23.06.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych likwidacji spółki - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 23.06.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych likwidacji spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest tzw. spółką celową utworzoną (dedykowaną) dla zrealizowania projektu deweloperskiego polegającego na wybudowaniu budynków mieszkalnych z lokatami mieszkalnymi i użytkowymi wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Po ukończeniu projektu deweloperskiego tj. wybudowaniu ww. budynków mieszkalnych, Spółka sprzeda znajdujące się ww. budynku lokale, a następnie w związku ze zrealizowaniem celu gospodarczego do którego została powołana, zostanie zlikwidowana z zachowaniem przepisów kodeksu spółek handlowych. Majątek likwidacyjny (w tym środki pieniężne) pozostały po spłaceniu lub zabezpieczeniu ewentualnych wierzycieli zostanie wypłacony udziałowcowi/udziałowcom Spółki z zachowaniem przepisów kodeksu spółek handlowych oraz postanowień umowy Spółki. Udziałowcem Spółki jest podmiot posiadający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska Spółki

zgodnie, z którym na Spółce nie będzie spoczywał obowiązek (wskazany w art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) pobrania podatku dochodowego z tytułu przekazywanego udziałowcom Spółki majątku likwidacyjnego, jeżeli wartość majątku likwidacyjnego (w tym środków pieniężnych) otrzymanego przez udziałowców będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych o którym mowa w art. 22 ust. 1 tej ustawy wobec spełnienia się warunków zawartych w art. 22 ust. 4 i 4a ww. ustawy, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zdaniem spółki.

Likwidacja Spółki zostanie przeprowadzona z zachowaniem przepisów ustawy z 15 września 2000 roku Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), tj. po przeprowadzeniu postępowania likwidacyjnego Spółki majątek likwidacyjny (w tym środki pieniężne) pozostały po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu ewentualnych wierzycieli Spółki zostanie przekazany udziałowcowi/udziałowcom odpowiednio do postanowień kodeksu spółek handlowych i postanowień umowy Spółki.

Odpowiednio do przepisu art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (przepis mówiący o obowiązku pobrania podatku przez płatnika) co do zasady po stronie Spółki powstanie obowiązek pobrania podatku w związku z przekazaniem udziałowcowi /udziałowcom majątku likwidacyjnego. Niemniej jednak, obowiązek pobrania ww. podatku przez Spółkę, a szerzej wypełnienie obowiązków płatnika, jest bezpośrednio powiązany z opodatkowaniem majątku likwidacyjnego otrzymanego przez udziałowca/udziałowców. Art. 10 ust 1 pkt 3 w powiązaniu z art. 12 ust 4 pkt 3 ww. ustawy stanowi, że nadwyżka wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej ponad koszt nabycia lub objęcia udziałów w tej osobie prawnej stanowi dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegający opodatkowaniu 19% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego (odpowiednią dla opodatkowania dywidend).

Jednocześnie zgodnie z art. 22 ust. 4 tej ustawy wypłacana dywidenda oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (w tym majątek otrzymany w związku z likwidacją osoby prawnej mającej siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) wskazany w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) są zwolnione z opodatkowania, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. do dnia 31 grudnia 2008 r. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 15% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1 (a od dnia 1 stycznia 2009 r. nie mniej niż 10%t udziałów (akcji) w kapitale tej spółki),
  4. odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

  1. spółka, o której mowa w pkt 2, albo
  2. zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

Dodatkowo zwolnienie z opodatkowania uwarunkowane jest od tego, aby odpowiednio do art. 22 ust. 4a ww. ustawy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych posiadała udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności, w wysokości nie mniejszej niż 15% (a od dnia stycznia 2009 r. nie mniej niż 10%), nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

W świetle powyższego w sytuacji, gdy majątek likwidacyjny (w tym środki pieniężne) w związku z likwidacją Spółki przeprowadzaną z zachowaniem przepisów kodeksu spółek handlowych otrzymany w przyszłości przez jej udziałowca/udziałowców będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o ile:

  1. Spółka będzie podatnikiem podatku dochodowego, mającym siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. udziałowiec/udziałowcy będą podlegali w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich powstania,
  3. udziałowiec/udziałowcy będą posiadali bezpośrednio nie mniej niż 15% udziałów w kapitale zakładowym Spółki (a od dnia 1 stycznia 2009 r.

    nie mniej niż 10% udziałów),

  4. odbiorcą majątku likwidacyjnego będzie udziałowiec/udziałowcy lub ich zagraniczne zakłady,
  5. udziałowiec/udziałowcy będą posiadali prawem przewidziany udział w kapitale zakładowym Spółki nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat).

Konsekwencją zwolnienia z opodatkowania ww. majątku likwidacyjnego będzie to, że po stronie udziałowca/udziałowców (posiadających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) nie powstanie obowiązek podatkowy, jak również zobowiązanie podatkowe, dochód dla udziałowców z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego związanego z likwidacją Spółki będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, a Spółka nie będzie w związku z tym obowiązana do pobrania podatku od przekazanego majątku likwidacyjnego. Zasadność swojego stanowiska Spółka upatruje również w dostępnych interpretacjach prawa podatkowego oraz i interpretacjach indywidualnych organów podatkowych załączonych do poniższego wniosku. Przykładowo tożsame stanowisko prezentuje Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego. W postanowieniu wydanym 21.07.2006 roku (znak OP/423/131/86/TB/06) stwierdził on, iż ?przekazanie udziałowcowi majątku pozostałego po całkowitej likwidacji spółki, nie spowoduje konieczności zapłaty przez spółkę jako płatnika lub podatnika podatku dochodowego od osób prawnych?. Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego podobną opinię wyraził również w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 30.11.2006 (znak PO2/423/244/13/EG/06).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 z późn. zm.), dochodem (przychodem) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest dochód faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.

Dochodem z udziału w zyskach osób prawnych jest więc dochód faktycznie uzyskany z tego udziału. Powołane przepisy obejmują zatem przychody (dochody), jakie powstają w następstwie posiadania przez podatnika prawa do udziału w zyskach innej osoby prawnej. Istotne jest źródło, jakim jest fakt bycia udziałowcem. Wartość otrzymanego przez udziałowca majątku w związku z likwidacją spółki (tzw. kwota likwidacyjna) będzie zatem dochodem z udziału w zysku osoby prawnej.

Określając dochód (przychód) z udziału w zyskach osób prawnych należy przy tym pamiętać, że zgodnie z treścią art. 12 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy, do przychodów nie zalicza się m.in. wartości majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej - w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji). Oznacza to, że dochodem podlegającym opodatkowaniu jest nadwyżka pomiędzy przypadającym na danego wspólnika przychodem z podziału majątku likwidowanej spółki a kwotą poniesionych wydatków na objęcie lub nabycie jej udziałów (akcji).

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Likwidowana spółka kapitałowa, dokonując podziału majątku i wypłaty z tego tytułu środków pieniężnych lub wydania rzeczy, ma obowiązek, jako płatnik, na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pobrać w dniu dokonania wypłaty (wydania rzeczy) zryczałtowany podatek dochodowy.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 4 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dochodowego dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

  1. wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,
  3. spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1,
  4. odbiorcą dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest:

  1. spółka, o której mowa w pkt 2, albo
  2. zagraniczny zakład spółki, o której mowa w pkt 2.

W odniesieniu do warunku zawartego w punkcie trzecim wskazać należy, że zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2533) określony w art. 22 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bezpośredni udział procentowy w kapitale Spółki wypłacającej dywidendę lub inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych ustala się od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. w wysokości nie mniejszej niż 15%.

W myśl art. 22 ust. 4a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Jednocześnie zastrzec należy, że zgodnie z art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1, w związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4, stosują zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem udokumentowania przez spółkę, o której mowa w art. 21 ust. 3 pkt 2, bądź spółkę, o której mowa w art. 22 ust. 4 pkt 2:

  1. jej miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od niej certyfikatem rezydencji, lub
  2. istnienia zagranicznego zakładu ? zaświadczeniem wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej państwa, w którym znajduje się jej siedziba lub zarząd, albo przez właściwy organ podatkowy państwa, w którym ten zagraniczny zakład jest położony.

Natomiast za certyfikat rezydencji uznaje się zaświadczenie o miejscu siedziby podatnika, miejscu zamieszkania dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa siedziby podatnika bądź miejsca zamieszkania (art. 4a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Odnosząc powyższe uregulowania do treści wniosku można stwierdzić, iż zostaną spełnione wszystkie warunki określone w art. 22 ust. 4 i 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uprawniające do zwolnienia dochodu z tytułu otrzymania majątku likwidacyjnego przez udziałowca/udziałowców, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. O ile zatem zachowane zostaną warunki określone w przepisie art. 26 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dotyczące certyfikatu rezydencji, na wnioskodawcy nie będzie spoczywał obowiązek, określony w art. 26 ust. 1 tej ustawy, pobrania podatku dochodowego z tytułu przekazania majątku likwidacyjnego ( w tym środków pieniężnych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

OP/423/131/86/TB/06, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

PO2/423/244/13/EG/06, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika