1.odpłatne oddanie w użytkowanie gruntów pod wodami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i (...)

1.odpłatne oddanie w użytkowanie gruntów pod wodami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,2.odpłatne oddanie w użytkowanie gruntów pod wodami co do zasady winno być opodatkowane 22% stawką VAT,3.opłata za ww. użytkowanie, w sytuacji gdy strony nie ustalą inaczej, stanowi kwotę należną zawierającą w sobie podatek VAT inaczej mówiąc jest kwotą brutto,4.Wnioskodawca jako podatnik VAT jest zobowiązany do samodzielnego obliczenia podatku oraz jego zapłacenia, natomiast sposób (metodą ?w stu? czy też ?od stu?) w jaki obliczy podatek należny nie jest ustawowo narzucony,5.ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, jednostek budżetowych i zakładów budżetowych będą korzystały ze zwolnienia i winny być udokumentowane fakturą VAT ze wskazaniem, iż są to usługi zwolnione.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2008 r. (data wpływu 26 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania dochodów uzyskiwanych z tytułu oddania w użytkowanie gruntów pod wodami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania dochodów uzyskiwanych z tytułu oddania w użytkowanie gruntów pod wodami.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wojewódzki Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych (zwany dalej w skrócie WZMiUW) stanowi samorządową jednostkę budżetową podległą Marszałkowi Województwa. WZMiUW pozyskuje dochody na rzecz Marszałka, które są odprowadzane na konto Marszałka jako dochody własne. Jednocześnie na mocy art. 20 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.) WZMiUW oddaje w użytkowanie ? w oparciu o umowę i za roczną opłatą - grunty pokryte wodami. Otrzymywane przez WZMiUW opłaty z tytułu użytkowania stanowią dochód Budżetu Państwa i są odprowadzane do Budżetu Państwa za pośrednictwem Marszałka Województwa. Ponadto WZMiUW, jako podatnik VAT rozlicza się z właściwym Urzędem Skarbowym. Wpłata podatku dokonywana jest z wygenerowanych dochodów Marszałka.

Wspomniane umowy użytkowania gruntów pod wodami zawierane są przez WZMiUW również z innymi jednostkami budżetowymi lub samorządowymi.

Wnioskodawca zastanawia się w jaki sposób powinien dokonywać rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług dochodów uzyskiwanych z tytułu oddania w użytkowanie gruntów pod wodami. W ramach powyższego stawia następujące pytania:

  1. Czy oddawanie w użytkowanie gruntów przez WZMiUW podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. Jaka stawka podatku obowiązuje odnośnie czynności oddawania w użytkowanie gruntów pod wodami...
  3. Czy wysokość opłaty z tytułu użytkowania wynikająca z przepisów prawa wodnego (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2006 r.) zawiera podatek VAT, tzn. jest kwotą brutto...
  4. Czy WZMiUW jako jednostka budżetowa rozliczająca się samodzielnie z podatku VAT powinna w związku z pobieraniem opłaty za użytkowanie gruntu przekazywać Marszałkowi kwotę netto opłaty (pomniejszoną o podatek VAT) i jednocześnie samodzielnie odprowadzić na poczet dochodów Marszałka podatek VAT oraz go samodzielnie rozliczyć...
  5. Czy oddanie w użytkowanie gruntów pod wodami na rzecz innych jednostek budżetowych podlega opodatkowaniu, czy jest z opodatkowania zwolnione oraz czy w związku z tym WZMiUW powinien wystawić w takiej sytuacji fakturę VAT ze stawką zwolnioną, tzn. kwota brutto opłaty jest jednocześnie kwotą netto...


Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) Oddanie w użytkowanie gruntów pod wodami podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zatem oddanie w użytkowanie gruntów jest świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Jednocześnie w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania uregulowane w art. 15 ust. 6 ww. ustawy, gdyż nie stosuje się go w odniesieniu do czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Tymczasem umowa użytkowania zawierana przez WZMiUW ma charakter cywilnoprawny. Instytucja użytkowania regulowana jest bowiem w ustawie kodeks cywilny (art.252-284 ustawy) Na cywilnoprawny charakter umów dotyczących użytkowania wskazuje również ich treść, zgodnie z którą w sprawach nieuregulowanych w umowie mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego. Również w samej ustawie Prawo wodne (art. 20 ust. 7) wskazuje się, że w sprawach nieuregulowanych dotyczących użytkowania gruntów pod wodami stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu cywilnego.

Oddanie gruntów pod wodami nie podlega także zwolnieniu na mocy § 8 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakres tego zwolnienia również nie obejmuje czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W konsekwencji oddanie w użytkowanie gruntów pod wodami przez WZMiUW podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad. 2) Oddanie w użytkowanie gruntów pokrytych wodami podlega opodatkowaniu stawką 22%, gdyż ani ustawa o VAT, ani rozporządzenie wykonawcze w sprawie VAT nie zawierają przepisów, które wskazywałyby na inną stawkę w odniesieniu do usługi polegającej na oddaniu w użytkowanie gruntów.

Ad. 3) Wysokość opłaty za użytkowanie gruntu, która wynika z przepisów prawa wodnego jest kwotą zawierającą podatek VAT (jest kwotą brutto). Zgodnie z art. 29 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia od nabywcy. Zatem należność, którą uiszcza użytkownik na rzecz WZMiUW zawiera już podatek VAT, czyli stanowi kwotę brutto.

Ad. 4) WZMiUW jako jednostka budżetowa rozliczająca się samodzielnie z podatku VAT powinien w związku z pobieraniem opłaty za użytkowanie gruntu przekazywać Marszałkowi kwotę netto opłaty (pomniejszoną o podatek VAT) aby ten przekazał ją na rzecz Budżetu Państwa. Jednocześnie WZMiUW winien samodzielnie obliczyć (według rachunku w stu) oraz odprowadzić (za pośrednictwem właściwego urzędu skarbowego) na rzecz Budżetu Państwa podatek VAT zawarty w opłacie.

Ad. 5) Oddanie w użytkowanie gruntów pod wodami na rzecz innych jednostek budżetowych jest zwolnione z opodatkowania na mocy par. 8 ust.1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ad.1.

W myśl art. 20. ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001r. Prawo wodne (tj. z 2005 r. Dz. U. Nr 239, poz. 2019 ze zm.) grunty pokryte wodami, stanowiące własność Skarbu Państwa, niezbędne do prowadzenia przedsięwzięć związanych z:

  1. energetyką wodną,
  2. transportem wodnym,
  3. wydobywaniem kamienia, żwiru, piasku oraz innych materiałów lub wycinaniem roślin z wody,
  4. wykonywaniem infrastruktury transportowej,
  5. wykonywaniem infrastruktury przemysłowej, komunalnej lub rolnej,
  6. działalnością służącą do uprawiania rekreacji, turystyki, sportów wodnych oraz amatorskiego połowu ryb,
  7. działalnością usługową służącą do innych celów niż określone w pkt 6,
  8. wykonywaniem infrastruktury telekomunikacyjnej
  • oddaje się w użytkowanie za opłatą roczną, z zastrzeżeniem ust. 3.

Umowa użytkowania wymaga formy pisemnej, a do jej zawarcia upoważnione są odpowiednio organy, o których mowa w art. 11 ust. 1. Jeżeli wartość opłaty, o której mowa w ust. 1, będzie wyższa niż 5.000 zł, umowę sporządza się w formie aktu notarialnego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Unormowanie to pozostaje w zgodzie z art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347/1 z dnia 11 grudnia 2006r.), który stanowi, że krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organ władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na wstępie należy zaznaczyć, że wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej oraz urzędów je obsługujących w zakresie realizowanych zadań własnych, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych o czym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do organów władzy publicznej innych niż organy samorządowe. Natomiast opodatkowanie zadań własnych wykonywanych przez jednostki samorządowe w tym organy samorządowe i urzędy je obsługujące zostało uregulowane przepisem szczegółowym w § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia. Jednakże żaden z ww. przepisów nie obejmuje jednostek budżetowych tym samym usługi wykonywane przez te jednostki, co do zasady, podlegają opodatkowaniu według zasad ogólnych niezależnie od tego czy świadczenia te są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych czy też nie.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawca jako jednostka budżetowa świadcząca usługi polegające na odpłatnym oddaniu w użytkowanie gruntów pod wodami działa jako podatnik VAT i winien usługi te opodatkować tym podatkiem.

Ad.2.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Ponadto w art. 43 wymieniono szereg przypadków kiedy czynności podlegające opodatkowaniu korzystają ze zwolnienia z podatku VAT. Należy również zauważyć, iż niektóre czynności korzystają z opodatkowania preferencyjną stawką lub też ze zwolnienia na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć że stosownie do art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jak zauważa Wnioskodawca we wniosku, usługi w zakresie oddawania w użytkowanie gruntów pod wodami nie są wymienione ani w ustawie o VAT ani też w aktach wykonawczych do tej ustawy jako te które korzystają z preferencyjnej stawki opodatkowania czy też zwolnienia tym samym należy uznać, że podlegają opodatkowaniu 22% stawką VAT, z pewnymi wyjątkami o czym mowa będzie w pkt 5.

Ad.3.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zgodnie z wyżej wyrażoną zasadą podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie przepisu art. 2 pkt 22 ustawy VAT ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Obrotem są zatem kwoty należne z tytułu tych czynności opodatkowanych, które wykonywane są przez podatnika (pojęcie sprzedaży nie obejmuje bowiem wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, gdzie podatnik nie wykonuje tych czynności, lecz poprzez zastosowanie odwróconego mechanizmu poboru pozostaje de facto osobą zobowiązaną do rozliczenia podatku od tych czynności). Ponadto z definicji kwoty należnej z tytułu sprzedaży, zawartej w art. 29 ustawy o VAT wynika, że kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy (czyli również podatek VAT).

Odzwierciedlenie powyższego znajdujemy również w art. 3 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050 ze zm.) zgodnie z którym przez cenę należy rozumieć wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Należy zauważyć, iż cena w rozumieniu powyższej regulacji obejmuje podatek od towarów i usług.

Wynagrodzenie z tytułu sprzedaży towarów lub świadczenia usług wyrażone jest w formie ceny, a w ramach ustalonych cen zawarty jest podatek od towarów i usług, jeżeli dana transakcja podlega temu podatkowi, chyba że strony w umowie wyraźnie wskażą inaczej. Kwotę należną stanowiącą podstawę opodatkowania ustalają strony zawartej umowy.

Natomiast w sytuacji gdy strony nie określiły wprost, czy umówiona przez nie cena jest kwotą brutto czy netto, przyjmuje się, że jest to cena brutto, a zatem cena obejmująca podatek od towarów i usług. Tym samym należy uznać, że przedmiotowa opłata za użytkowanie gruntu stanowi kwotę brutto zawierającą w sobie podatek VAT.

Ad.4.

Na wstępie należy zauważyć iż zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W myśl art. 3 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa przez przepisy prawa podatkowego rozumie się - przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż kwestia rozliczania pomiędzy Wnioskodawcą a Marszałkiem Województwa z tytułu pobierania opłat za użytkowanie gruntów pod wodami jest sprawą którą nie regulują przepisy podatkowe i tym samym tut. organ nie jest właściwy do zajęcia stanowiska w tej materii.

Odnośnie rozliczenia Wnioskodawcy z Naczelnikiem właściwego urzędu skarbowego należy zauważyć, że zgodnie z art. 103 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 i art. 33. W przypadku podatników o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3, są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego.

W myśl art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

W tym miejscu warto też zwrócić uwagę na art. 85 ustawy o VAT w którym ustanowiono szczególny sposób określenia wysokości podatku należnego w przypadku świadczenia przez podatnika usług, w tym w zakresie handlu i gastronomii, kwota podatku należnego może być obliczana jako iloczyn wartości dostawy i stawki:

  1. 18,03 % - dla towarów i usług objętych stawką podatku 22 %;
  2. 6,54 % - dla towarów i usług objętych stawką podatku 7 %;
  3. 2,91 % - dla towarów i usług objętych stawką podatku 3 %.


Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów, w tym jak i wcześniejszych punktach, odpłatne świadczenie usług winno być opodatkowane podatkiem VAT a kwota podatku, co do zasady, winna być wyliczona od wartości netto świadczonej usługi (dostarczanego towaru), a zatem w większości przypadków kwoty podatku należnego liczy się tzw. metodą ?od stu?. Od takiej podstawy opodatkowania oblicza się kwotę podatku wedle stawek określonych w ustawie.

W odniesieniu do niektórych podatników jednakże dopuszczono zastosowanie drugiej metody obliczania podatku, tzw. metody ?w stu?. Wówczas kwota należnego podatku jest liczona od kwoty brutto. Podatek bowiem zawiera się w tak określonej podstawie opodatkowania. W związku z tym, że podatek jest liczony od kwoty brutto, w której jest już zawarty podatek, wysokość stawek podatkowych musi być odpowiednio obniżona. Wielkość stawki podatkowej w tym przypadku jest iloczynem działania: stopa podatku = stawka podatku dla metody 'od stu' podzielona przez (sto procent + stawka podatku dla metody 'od stu').

Metoda liczenia podatku 'w stu' może być zastosowana przez podmioty świadczące usługi, również w handlu i gastronomii. Z tej metody nie będą mogli natomiast skorzystać podatnicy prowadzący działalność o charakterze produkcyjnym.

Mając powyższe na uwadze należy zauważyć, że co do zasady, ustawodawca dla podmiotów świadczących usługi, nie narzuca sposobu obliczania wysokości podatku należnego.

Natomiast niezależnie od metody jaką Wnioskodawca, jako podatnik VAT, obliczy podatek należny będzie on zobowiązany do jego ewidencjonowania oraz do wpłacenia podatku, w określonym terminie, w sytuacji gdy wartość podatku należnego przekroczy wartość podatku naliczonego w danym okresie rozliczeniowym.

Ad.5.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 14 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Z powyższego wynika że usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi korzystają ze zwolnienia z podatku VAT. Wyjątkiem od powyższej zasady są usługi 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, odpowiednio usługi w zakresie rozprowadzania wody i usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne, oraz usługi komunikacji miejskiej. Mając na uwadze, że usługa świadczona przez Wnioskodawcę nie jest żadną z wyżej wymienionych tym samym w sytuacji gdy będzie świadczona na rzecz wyżej wymienionych podmiotów będzie korzystała ze zwolnienia.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do regulacji § 8 ust. 1 oraz § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze. zm.), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami 'FAKTURA VAT'. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako 'FAKTURA VAT'; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
  4. nazwę towaru lub usługi;
  5. jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
  6. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  7. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  8. stawki podatku;
  9. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  10. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  11. wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Zgodnie z § 9 ust. 7 ww. rozporządzenia w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że w sytuacji świadczenia usług lub dostawy towarów podatnik VAT jest zobowiązany wystawić fakturę VAT dokumentującą tą czynność oraz oznaczając ją jako zwolnioną. W przypadku świadczenia usług pomiędzy podmiotami o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług powinna być podana podstawa prawna, na podstawie której usługa ta korzysta ze zwolnienia.

Reasumując:

6. odpłatne oddanie w użytkowanie gruntów pod wodami podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
7. odpłatne oddanie w użytkowanie gruntów pod wodami co do zasady winno być opodatkowane 22% stawką VAT,
8. opłata za ww. użytkowanie, w sytuacji gdy strony nie ustalą inaczej, stanowi kwotę należną zawierającą w sobie podatek VAT inaczej mówiąc jest kwotą brutto,
9. Wnioskodawca jako podatnik VAT jest zobowiązany do samodzielnego obliczenia podatku oraz jego zapłacenia, natomiast sposób (metodą ?w stu? czy też ?od stu?) w jaki obliczy podatek należny nie jest ustawowo narzucony,
10. ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, jednostek budżetowych i zakładów budżetowych będą korzystały ze zwolnienia i winny być udokumentowane fakturą VAT ze wskazaniem, iż są to usługi zwolnione,

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie wszystkich punktów uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika