Nie można stwierdzić, iż faktura korygująca wystawiona w sposób przedstawiony przez Wnioskodawcę (...)

Nie można stwierdzić, iż faktura korygująca wystawiona w sposób przedstawiony przez Wnioskodawcę jest niepoprawna. O ile została wystawiona zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy i zawiera wszystkie elementy wskazane w § 17 ust. 2 cyt. rozporządzenia, tzn. zawiera m. in. kwotę podwyższenia ceny bez podatku oraz kwotę podwyższenia podatku należnego, została wystawiona w sposób prawidłowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko ? Ośrodka Sportu, przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2007r. (data wpływu 02.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawienia faktury korygującej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30.10.2007r. (data wpływu 02.11.2007r.) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawienia faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

OS nie posiada liczników zużycia prądu i wody, korzysta z podłączeń szkoły znajdującej się obok. Na podstawie odczytu z podliczników oraz faktury otrzymywanej ze STOEN-u i MPWiK szkoła wystawia fakturę na ? OS. Zarówno ceny netto, jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odsprzedaż usług są takie same jak w pierwotnej fakturze usługodawcy.

W dniu 6 września 2007r. została wystawiona faktura na kwotę: brutto - 4.711,92 zł, VAT -828,00 zł i netto ? 3.707,52 zł, z zapisem: do zapłaty 4.711,92 zł.

Ponieważ została zmieniona cena netto za jednostkę rozliczeniową zużycia wody i odprowadzenia ścieków wystawiono w dniu 5 października 2007r. fakturę korygującą podwyższając cenę po wystawieniu faktury. Razem po korekcie faktura uwzględnia następujące kwoty: brutto ? 4.728,48 zł, VAT ? 829,08 zł, netto ? 3.899,40 zł, z zapisem do zapłaty: 4.728,48 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy faktura korygująca została poprawnie wystawiona...
  2. Czy na fakturze korygującej w pozycji ?Do zapłaty? powinna widnieć różnica, którą należy zapłacić, tj. 16,56 zł, czy też w pozycji tej może być podana kwota, którą wskazała szkoła, tj. 4.728,48 zł, co oznaczałoby, że oprócz zapłaconej już faktury pierwotnej Białołęcki Ośrodek Sportu powinien dopłacić jeszcze raz tę samą kwotę zwiększoną o kwotę korekty...


Zdaniem Wnioskodawcy faktura korygująca została wystawiona niepoprawnie. Wynika z niej, że ? Ośrodek Sportu winien jest kontrahentowi 4.728,48 zł pomimo tego, iż zapłacona już została należność w wysokości 4.711,92 zł. Wnioskodawca uważa, iż w fakturze korygującej w pozycji ?Do zapłaty? powinna być wpisana kwota 16,56 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Faktura jest więc dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży. Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zostały określone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

W praktyce zdarzają się przypadki, że po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub zawiera ona błędy. W takim przypadku ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania faktury VAT. Przepis § 17 ust. 1 cyt. rozporządzenia wskazuje, iż fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub w kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Przepisy § 17 ust. 2 i ust. 3 cyt. rozporządzenia określają dane, jakie co najmniej powinna zawierać faktura korygująca wystawiona na podstawie ust. 1. Zgodnie z ust. 2 § 17 faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2. dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

  1. określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,
  2. nazwę towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;


3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4. kwotę podwyższenia podatku należnego.

Ust. 3 § 17 wskazuje, iż faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej, co oznacza, iż w fakturach korektach winny być uwzględnione jedynie te pozycje z faktury źródłowej, które zostały wykazane w omyłkowej wysokości i nie uwzględnia się pozycji faktury, które zostały prawidłowo wykazane.

Natomiast w myśl przywołanego powyżej § 9 ust. 1 pkt 1-3 cyt. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać: imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy; numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11; dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?, podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym.

Ponadto przepis § 17 ust. 6 stanowi, że przepisy § 9 ust. 5-7, § 11 i § 16 ust 4 i 7 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż po wystawieniu faktury pierwotnej na rzecz ? Ośrodka Sportu, została zmieniona cena netto za jednostkę rozliczeniową zużycia wody i odprowadzenia ścieków. Dlatego też na rzecz Wnioskodawcy została wystawiona faktura korygująca podwyższająca cenę.

Aby fakturę korygującą można było uznać za wystawioną w sposób prawidłowy musi zawierać wszystkie wymagane przepisami elementy, tzn. dane wskazane w § 17 ust. 2 cyt. rozporządzenia, takie jak: numer kolejny faktury korygującej oraz datę jej wystawienia; dane zawarte na fakturze, której dotyczy faktura korygująca, tj. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy; numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11; dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako ?FAKTURA VAT?.

Natomiast należy stwierdzić, iż zarówno przepisy ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), jak i rozporządzenia wykonawczego do ustawy z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798), nie zawierają regulacji odnoszących się bezpośrednio do kwestii sposobu określania płatności wynikającej z faktury korygującej. Ani ustawa o podatku od towarów i usług ani rozporządzenie wykonawcze do ustawy o podatku VAT nie wskazują, że faktura korygująca zwiększająca cenę usługi powinna zawierać pozycję ?do zapłaty?. Nie mogą więc też wskazywać, czy w pozycji tej ma być podana kwota, o którą zwiększono cenę brutto i która pozostaje do zapłaty po uiszczeniu należności wynikającej z faktury pierwotnej, czy też w pozycji tej powinna być wskazana kwota stanowiąca całość należności wyliczona z uwzględnieniem zwiększonych cen. Nie istnieje bowiem żaden jednolity wzór faktury, który określałby sposób jej wystawienia. Należy jedynie podkreślić, iż jednym z najistotniejszych elementów faktury korygującej zwiększającej cenę będzie: kwota podwyższenia ceny bez podatku oraz kwota podwyższenia podatku należnego.

Ponadto należy zauważyć, że zarówno faktura źródłowa, jak i faktura korygująca mogą zawierać inne elementy, nie wymienione w powyższych przepisach. Ustawodawca określił bowiem tylko dane koniecznie wymagane i dopuścił możliwość dowolnego sposobu sporządzania faktur VAT, uzależnionego od potrzeb i umowy zawartej między kontrahentami. Dlatego też faktury mogą zawierać i najczęściej zawierają inne elementy, takie jak: ?sposób płatności?, ?termin zapłaty?, ?zapłacono kwotę ??, ?pozostaje do zapłaty ??, które nie zostały wskazane ani w ustawie o podatku od towarów i usług ani w przepisach wykonawczych do niej.

Reasumując nie można zatem stwierdzić, iż faktura korygująca wystawiona w sposób przedstawiony przez Wnioskodawcę jest niepoprawna. O ile została ona wystawiona zgodnie z art. 106 ust.

1 cyt. ustawy i zawiera wszystkie elementy wskazane w § 17 ust. 2 cyt. rozporządzenia należy stwierdzić, iż została wystawiona w sposób prawidłowy. Jak wskazano powyżej faktura korygująca zwiększająca cenę winna zawierać m. in. kwotę podwyższenia ceny bez podatku oraz kwotę podwyższenia podatku należnego; natomiast przepisy nie precyzują jaką wartość należy wpisać w pozycji ?do zapłaty?. Oczywistym jest, że jeżeli podatnik uregulował należność wynikającą z faktury pierwotnej, z faktury korygującej winien dopłacić jedynie kwotę stanowiącą podwyższenie ceny wraz z podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika