Warunkiem dla uznania, że nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 stanowi wewnątrzwspólnotowe (...)

Warunkiem dla uznania, że nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, jest aby dokonującym dostawy był podatnik podatku od wartości dodanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2007 roku (data wpływu 19 lipca 2007 roku) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie transakcji nabycia towaru od podmiotu, który nie posiada numeru identyfikacyjnego dla potrzeb podatku od wartości dodanej - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2007 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie transakcji nabycia towaru od podmiotu, który nie posiada numeru identyfikacyjnego dla potrzeb podatku od wartości dodanej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W czerwcu bieżącego roku Spółka, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług nabyła od kontrahenta z Belgii płytę wzorcową służąca do kalibracji aparatu badawczego, wykorzystywaną do świadczenia usług stanowiących przedmiot działalności Spółki. Dostawcą zakupionego towaru jest European Commission, J. R. C. IRMM, Institute for R. M. and M. (Komisja Europejska Wspólnotowe C. B. IRMM, Instytut M., O. i P.).

W dniu 20 czerwca 2007 roku dostawca wystawił Spółce fakturę bez podatku od wartości dodanej podając w niej numer VAT-UE Spółki oraz adnotację ?The Commission is exempt from VAT? (Komisja jest zwolniona z podatku VAT). Ponadto na fakturze zamieszczona jest informacja o treści: ?Komisja jest zwolniona z ceł, podatków oraz innych ograniczeń nałożonych na import oraz eksport towarów przeznaczonych do użytku urzędowego (Art. 3 oraz Rozdział 1 Protocol and Immunities of the Euroatom Treaty of Rome)?.

Ponadto na stronie internetowej Komisji Europejskiej można znaleźć warunki dokonywania zakupów, w których zamieszczona jest informacja, że IRMM jako jeden z instytutów Wspólnotowego Centrum B. Komisji Europejskiej zwolnionej z podatków nie posiada numeru identyfikacyjnego VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona transakcja zakupu płyty wzorcowej stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju...

Zdaniem wnioskodawcy dostawca nie spełnia warunku określonego w art. 9 ust. 2 pkt 2) ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystąpiło więc wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku z dnia 16 lipca 2007 roku wynika, iż kontrahent Spółki - European Commission, J. R. C. IRMM, Institute for R. M. and M. (Komisja Europejska Wspólnotowe Centrum B. IRMM, Instytut M., O. i P.) ?jest zwolniony z ceł, podatków oraz innych ograniczeń nałożonych na import oraz eksport towarów przeznaczonych do użytku urzędowego? oraz nie posiada numeru identyfikacyjnego VAT. Zatem należy wnioskować, iż nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 9 ust 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 9 ust 2 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, przepis ust 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:

    a. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

    b. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. az zastrzeżeniem art. 10.

  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Zgodnie z art. 2 pkt 11 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, pod pojęciem podatku od wartości dodanej rozumie się podatek od wartości dodanej nakładany na terytorium państwa członkowskiego, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego tą ustawą.

Odnosząc zacytowane przepisy do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż przedmiotowe nabycie przez Spółkę towarów nie spełnia przesłanki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Przepis art. 9 ust. 2 pkt 2. ww. ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje wyraźnie, iż warunkiem dla uznania, że nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, jest aby dokonującym dostawy był podatnik podatku od wartości dodanej.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż kontrahent Spółki nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, w związku z czym nie zostały spełnione wszystkie warunki niezbędne do uznania tego nabycia towaru jako nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika