Stowarzyszenie rozliczając wpływy z tytułu składek opłat wpisowych zgodnie z zasadami przewidzianymi (...)

Stowarzyszenie rozliczając wpływy z tytułu składek opłat wpisowych zgodnie z zasadami przewidzianymi dla przychodów z działalności organizacji członkowskich nie jest obowiązane do wprowadzenia przedmiotowych wpłat do ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2007r. (data wpływu 04 września 2007r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2007r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia wpłat członków Stowarzyszenia z tytułu zaległych podatków - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 04 września 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia wpłat członków Stowarzyszenia z tytułu zaległego podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Parking Osiedlowy Nr X zawiązane zostało w celu zapewnienia członkom możliwości bezpiecznego parkowania samochodów na terenach należących do spółdzielni mieszkaniowej. Stowarzyszenie realizowało swoje cele ze środków pochodzących z opłat wpisowych i składek członkowskich, które były ustalone w wysokości pokrywającej koszty utrzymania parkingu. W 2004r. Stowarzyszenie rozliczało wpływy z tytułu składek opłat wpisowych zgodnie z zasadami przewidzianymi dla przychodów z działalności organizacji członkowskich, a zatem nie naliczało podatku VAT. Od 2007r. Stowarzyszenie posiada kasę fiskalną. W 2007r. w związku z decyzją Urzędu Kontroli Skarbowej w Łodzi i wynikającą z niej zaległością podatkową, każdy z członków Stowarzyszenia dokonuje wpłat na przypadającą na niego część zaległości, a następnie wpłaty przekazywane są urzędowi skarbowemu. Podstawą prawną wpłat członków jest Statut i uchwała Walnego Zgromadzenia członków Stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób powinny być rozliczone podatkowo wpłaty członków Stowarzyszenia z tytułu zaległych podatków, a w szczególności w jaki sposób powinny być udokumentowane i księgowane wpłaty z tego tytułu...

Zdaniem Wnioskodawcy, wprowadzenie wpłat z tytułu VAT i podatku dochodowego do kasy fiskalnej spowodowałoby opodatkowanie podatkiem VAT, co jest rażąco sprzeczne z istotą tego podatku. Wpłaty na zaległy podatek VAT nie stanowią sprzedaży towarów ani świadczenia usług ani nie są żadnym innym rodzajem działalności podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie podlegają zatem także rejestracji za pomocą kasy fiskalnej lub udokumentowaniu fakturą. Zdaniem Wnioskodawcy wpłaty te powinny być zarejestrowane na kontach rozrachunkowych ?rozrachunki z członkami? i ?rozrachunki z urzędem skarbowym?. Wpłaty powinny być przyjmowane za pokwitowaniem na druku ?KP? bez wprowadzania do kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Stosownie do art. 7 ust. 1 w/w ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarem w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 8 ust. 1 w/w ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;


  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;


  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że dostawę towarów stanowią co do zasady tylko czynności mające za przedmiot towar, natomiast usługę stanowią te wszystkie czynności podatnika wykonywane w ramach działalności gospodarczej, których nie można zaklasyfikować jako dostawy towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. w/w ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 12 w/w ustawy w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Stosownie do art. 111 ust. 1 w/w ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, nie można w stosunku do opisanej w nim czynności mówić o dostawie towarów ani też świadczeniu usług z uwagi na fakt, iż przekazanie przez członków Stowarzyszenia wpłat z tytułu zaległych podatków (podstawą prawną wpłat członków jest Statut i uchwała Walnego Zgromadzenia) nie stanowi czynności dokonywanej w zamian za wynagrodzenie i stanowi jednostronne świadczenie członków na rzecz Stowarzyszenia.

W związku z powyższym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, że powyższa czynność nie stanowi dla Stowarzyszenia sprzedaży i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz nie powoduje obowiązku dokumentowania tej czynności z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec powyższego Stowarzyszenie nie jest obowiązane do wprowadzenia przedmiotowych wpłat do ewidencji obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Dodatkowo tut. organ podatkowy informuje, że postawiony we wniosku przez Stowarzyszenie problem dotyczący sposobu księgowania wpłat dokonanych przez członków Stowarzyszenia na zaległość podatkową nie należy do uregulowań w sferze przepisów prawa podatkowego. Dyspozycja art. 14b § 1 w/w ustawy Ordynacja uzależnia prawo do wystąpienia o interpretację od łącznego spełnienia szeregu warunków m.in. musi dotyczyć zagadnień z zakresu prawa podatkowego. Zgodnie z art. 3 pkt 2 ww ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego ? rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że analiza sposobu księgowania nie mieści się w ramach określonych w art. 14 b ustawy ? Ordynacja podatkowa (zagadnienia te reguluje ustawa o rachunkowości), a w związku z tym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest uprawniony ani zobowiązany do zajmowania stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika