Niezbędnym jest aby dokonujący dostawy posiadał dokumenty jednoznacznie potwierdzające otrzymanie (...)

Niezbędnym jest aby dokonujący dostawy posiadał dokumenty jednoznacznie potwierdzające otrzymanie towaru przez jego nabywcę - potwierdzającym otrzymanie towaru musi być więc podatnik widniejący na fakturze VAT dokumentującej dokonanie dostawy jako nabywca ,

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 września 2007r. (data wpływu 14 września 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

XYZ P. Sp. z o. o. w najbliższym czasie planuje sprzedaż wyrobów gotowych do klienta z Belgii (podmiot ten posiada numer identyfikacyji podatkowej VAT UE). Faktura dokumentująca powyższą transakcję zostanie wystawiona na podatnika z Belgii, jednakże towar fizycznie zostanie przetransportowany bezpośrednio do firmy francuskiej (firma z Francji sama zabezpieczy transport i odbiór towaru z zakładu Wnioskodawcy - warunki dostawy EXW). Wnioskodawca przypuszcza, iż firma belgijska będzie wystawiała kolejną fakturę na firmę francuską.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

? Czy powyższa transakcja powinna być traktowana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów opodatkowana stawką 0%...

? Czy na fakturze Wnioskodawca powinien umieszczać numer identyfikacji podatkowej VAT UE firmy z Francji czy tylko dane klienta z Belgii...

? Która firma powinna potwierdzić przyjęcie towarów ? firma belgijska czy firma francuska...

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja powinna zostać potraktowana jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów opodatkowana stawką VAT 0%. Na fakturze należy umieścić dane firmy z Belgii wraz z jej numerem VAT UE oraz adres firmy z Francji, gdzie trafia towar (ale bez numeru VAT UE firmy z Francji). Przyjęcie towaru powinna potwierdzić firma Francuska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

  2. eksport towarów;

  3. import towarów;

  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 13 ust. 1 w/powołanej ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającym w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionym w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

  2. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Ponadto zgodnie z ust. 6 w/cyt. artykułu aby miała miejsce wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów to dokonującym dostawy winien być podatnik (z wyjątkiem ust. 7 tegoż artykułu), który zgłosił zamiar dokonywania wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów i został zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu stawką podatkową 0%.

Dla zastosowania w/w stawki niezbędne jest spełnienie określonych przesłanek zawartych w art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem w/powołanego przepisu, żeby wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlegała opodatkowaniu według stawki 0%:

  1. podatnik musi dokonać dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów,

  2. podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, musi posiadać w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

    Jeżeli warunek ten nie zostanie spełniony to podatnik wykazuje tę dostawę w ewidencji prowadzonej dla potrzeb tego podatku jako dostawę na terytorium kraju.

Z powyższego wynika, że niezbędnym jest aby dokonujący dostawy posiadał dokumenty jednoznacznie potwierdzające otrzymanie towaru przez jego nabywcę - potwierdzającym otrzymanie towaru musi być więc podatnik widniejący na fakturze VAT dokumentującej dokonanie dostawy jako nabywca , a więc w analizowanym przypadku firma belgijska.

Faktura potwierdzająca przedmiotową transakcję powinna zostać wystawiona przez podatnika polskiego na podmiot z Belgii z podaniem adresu firmy francuskiej do której towar ma zostać przetransportowany. Na fakturze należy podać numery identyfikacji podatkowej dostawcy i nabywcy używane w transakcjach wewnątrzwspólnotowych, a więc poprzedzone dwuliterowym prefiksem kraju.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT w tym w transakcjach wewnatrzwspólnotowych określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2005r. nr 95, poz. 798 ze zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika