Czy podatnik w momencie wydania nagrody klientowi, spełniającemu kryteria zawarte w regulaminie, ma (...)

Czy podatnik w momencie wydania nagrody klientowi, spełniającemu kryteria zawarte w regulaminie, ma obowiązek wykazania podatku należnego od wartości przekazanej nagrody?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31.12.2007r. (data wpływu 03.01.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazania podatku należnego od wartości przekazanej nagrody - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.01.2008r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku wykazania podatku należnego od wartości przekazanej nagrody.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, rozpoczął akcję sprzedaży premiowanej, która ma przyczynić się do zwiększenia sprzedaży towarów będących w ofercie handlowej podatnika. Dla potrzeb prowadzonej akcji sformułowano obowiązujący regulamin, który szczegółowo określa zasady przyznawania nagrody w formie kurtki ocieplonej polarem. Wartość jednostkowa kurtki przekracza 100 zł. W ramach prowadzonego ?programu lojalnościowego? klienci dokonujący zakupu określonych towarów handlowych podatnika w określonych ilościach otrzymują punkty. Jeżeli wartość otrzymanych punktów przekracza określony pułap wartościowy określony w regulaminie programu lojalnościowego, klient jest uprawniony do odbioru nagrody w postaci kurtki. Przekazywane kurtki mają wyhaftowane logo firmy podatnika, co ma dodatkowo służyć jako promocja firmy.

Działalność gospodarcza podatnika dotyczy handlu produktami do hodowli zwierzęcej. Sprzedaż prowadzona z firmy jest wyłącznie sprzedażą opodatkowaną ? nie występuje sprzedaż nieopodatkowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatnik w momencie wydania nagrody klientowi, spełniającemu kryteria zawarte w regulaminie, ma obowiązek wykazania podatku należnego od wartości przekazanej nagrody...

Zdaniem wnioskodawcy, na mocy art. 86 ustawy VAT, podatnik ma prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z tytułu nabycia kurtek, a czynność przekazania nagród w ramach sprzedaży premiowanej nie podlega opodatkowaniu podatkiem należnym VAT.

Celem prowadzonej akcji promocyjnej w postaci programu lojalnościowego jest zachęcenie nabywców do kupowania produktów handlowych podatnika, w związku z czym zakup nagród do promocji (kurtek) przesądza o tym, iż jest to wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością firmy podatnika i dotyczy sprzedaży opodatkowanej i w związku z tym podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy VAT). Natomiast fakt wydania nagród w sprzedaży premiowanej nie podlega obowiązkowym opodatkowaniem podatkiem VAT, gdyż przekazanie nieodpłatne na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem, (a takim bez wątpienia jest akcja promocyjna) nie jest czynnością określoną w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z czym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podatnik na potwierdzenie własnego stanowiska przywołuje orzeczenia sądów:

  • WSA we Wrocławiu z dnia 03.04.2007r., Sygn. Akt I SA/WR 152/07
  • WSA w Warszawie z dnia 17.08.2007r., Sygn. Akt III SA/WA 984/07
  • WSA w Warszawie z dnia 05.10.2007r., Sygn. Akt III SA/WA 1255/07
  • WSA w Warszawie z dnia 10.10.2007r., Sygn. Akt III SA/WA 1444/07

Zdaniem wnioskodawcy okoliczność, że przekazywane przez podatnika nieodpłatnie towary na cele związane z prowadzoną działalnością nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, nie pozbawia prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przekazywanych następnie towarów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wtedy, gdy dochodzi do wydania nagrody z racji nabycia towaru lub usługi, a nagroda przyznawana jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu. Ponadto nagroda nie jest przyznawana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy. Podatnik powinien posiadać dowody potwierdzające, że wręczane nagrody faktycznie wspierają podstawową sprzedaż, np. regulamin w którym określone zostaną warunki i adresaci promocji.

Celem sprzedaży premiowej w postaci nagrody nie jest zatem obniżenie ceny sprzedawanego towaru, lecz ma ona charakter motywacyjny do dalszej współpracy dla kontrahentów firmy. Przekazanie przez sprzedawcę nagrody, stanowiącej swego rodzaju premię specjalną za dokonanie u danego handlowca zakupów o określonej wartości, nie stanowi rabatu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), czyli upustu (obniżenia) ceny nabywanych towarów. Nie dochodzi tu bowiem do obniżenia ceny sprzedanych towarów, lecz do bezpłatnego przekazania kupującemu pewnej partii towarów, które stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi dostawę towarów.

Stosownie bowiem do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl zapisu art. 7 ust. 2 w/w ustawy, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przy czym w myśl art. 7 ust. 3 w/w ustawy przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy, przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) tj. kwoty 100zł. - jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.


W ocenie strony wydanie nagrody w ramach przedmiotowego programu następuje nieodpłatnie, zatem kwestię opodatkowania tej czynności należy rozpatrywać w świetle w/w art. 7 ust. 2 ustawy VAT. Jednakże, jak wskazano we wniosku, jeżeli przekazanie towarów następuje na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem podatnika, czynność ta nie jest uważana za dostawę i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena, czy czynność przekazania towarów na cele związane z prowadzoną działalnością podatnika podlega, na podstawie art. 7 ust. 2 i ust. 3 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pozostaje bez znaczenia, bowiem przepisy te w niniejszej sprawie nie znajdują zastosowania. Przekazana (nieodpłatnie) nabywcy nagroda w ramach ?programu lojalnościowego? stanowi element transakcji sprzedaży, a jej otrzymanie uwarunkowane jest dokonaniem zakupu towarów powyżej określonej w regulaminie wartości. Nie można zatem uznać, iż zamiarem sprzedawcy jest dokonanie nieodpłatnego przysporzenia na rzecz klienta (kupującego).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że działania strony, które będą polegać na premiowaniu klientów dokonujących zakupu w sklepach podatnika powyżej określonej w regulaminie wartości poprzez przydzielanie punktów zapisywanych na specjalnej karcie, mają charakter sprzedaży premiowej, mającej na celu zachęcenie potencjalnych klientów do dokonywania zakupu określonych towarów podatnika. W tym stanie rzeczy, czynność przekazania przez spółkę beneficjentom nagród w ramach ?programu lojalnościowego? nie podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

III SA/Wa 1255/07, wyrok zwykłego składu wojewódzkiego sądu administracyjnego

III SA/Wa 984/07, wyrok zwykłego składu wojewódzkiego sądu administracyjnego

IPPP2/443-876/08-10/AS/KOM, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika