Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług na ruchomym majątku (...)

Podatek od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług na ruchomym majątku rzeczowym.Dotyczy usług serwisowych związanych z naprawą, remontem, konserwacją oraz uruchomieniem i instalacją urządzeń, będących częściami składowymi statków i platform wiertniczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2007r. (data wpływu 19 września 2007r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług na ruchomym majątku rzeczowym - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% przy świadczeniu usług na ruchomym majątku rzeczowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi serwisowe związane z naprawą, remontem, konserwacją oraz uruchomieniem i instalacją urządzeń, będących częściami składowymi statków i platform wiertniczych. Wszystkie te usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU ex 35.11 i Spółka traktuje je jako usługi na rzeczowym majątku ruchomym (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d).

Przedmiotowe usługi wykonywane są w stoczniach i portach krajowych, w warsztacie Spółki oraz podczas rejsów w granicach wód terytorialnych lub podczas rejsów poza wodami terytorialnymi.

Nabywcami tych usług są firmy z kraju, Unii Europejskiej oraz spoza Unii.

Przy wystawianiu faktur za powyższe usługi Spółka bierze pod uwagę miejsce świadczenia usług i postępuje w następujący sposób:

  1. na terenie kraju dla odbiorcy krajowego ? wystawia fakturę ze stawką 0% w myśl art. 83 ust. 1 pkt 15,
  2. na terenie kraju dla odbiorcy, który podał nam numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium Unii Europejskiej (np. Francja, Grecja lub Cypr) i statek opuścił terytorium Polski w ciągu 30 dni po zakończeniu usługi ? wystawia fakturę bez naliczenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 28 ust. 7 i 8 ? miejscem świadczenia tej usługi jest terytorium państwa, które wydało nabywcy usługi ten numer,
  3. w przypadku usługi, jak w pkt 2, ale nie został spełniony warunek z art. 28 ust. 8 ? traktuje te usługi jako świadczone na terytorium kraju na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) i wystawia fakturę ze stawką 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług,
  4. na terenie kraju dla kontrahenta z kraju trzeciego (np. z Norwegii, Singapuru) ? miejscem świadczenia usługi jest terytorium kraju ? wystawia fakturę ze stawką 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15

    Usługi opisane powyżej wykonywane są bezpośrednio na statku, który stoi w polskim porcie lub w warsztacie Spółki.

    Jeśli naprawa urządzenia wykonywana jest w warsztacie, to Spółka wymontowuje maszynę (urządzenie) ze statku i przewozi do swojego warsztatu, a po naprawie ponownie montuje na statku.

  5. poza wodami terytorialnymi na platformie wiertniczej ? wystawia fakturę bez naliczenia podatku od towarów i usług i traktuje taką usługę jako niepodlegającą opodatkowaniu w kraju.

W każdym przypadku stosowania stawki 0% (art. 83 ust. 2) Spółka posiada zamówienie od klienta, na którym jest podany typ statku i na tej podstawie może ustalić klasę PKWiU oraz protokół potwierdzający wykonanie usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółka prawidłowo postępuje w opisanych sytuacjach w punkcie 1, 2, 3 i 5...
  2. Czy poprawne jest zastosowanie stawki 0% (art. 83 ust. 1 pkt 15) w sytuacji opisanej w punkcie 4 ? jeśli usługa świadczona jest dla nabywcy z kraju trzeciego i jeśli urządzenie ze statku przewożone jest do warsztatu Spółki do naprawy. Czy w tej sytuacji należałoby traktować statek jako terytorium kraju trzeciego i dokonać zgłoszenia celnego w ramach procedury uszlachetniania czynnego i zastosować stawkę 0% na podstawie art. 83 ust. 7...
  3. Czy posiadane dokumenty przez Spółkę są wystarczające do zastosowania stawki 0% (art. 83 ust. 2)...

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest ustalenie w pierwszej kolejności miejsca świadczenia usługi zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) (z zastrzeżeniem art. 28) i jeśli są one świadczone na terytorium kraju, to Spółka ma prawo do zastosowania stawki 0% w myśl art. 83 ust. 1 pkt 15.

Spółka uważa, że dla celów podatkowych nie ma zastosowania kryterium bandery jako terytorium kraju i nie traktuje statku, np. pod banderą norweską jako terytorium Norwegii.

Spółka uważa, że poprawnie stosuje stawkę 0% odnośnie usług opisanych w pkt 4.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z przepisu powyższego wynika zasada, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem świadczenia (określonym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które, w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ww. ustawy, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do zasady ogólnej wyrażonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Jak stanowi art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 28 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Zgodnie z art. 28 ust. 8 ww. ustawy, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka świadczy usługę polegającą na przetwarzaniu towarów (ruchomych) należących do innego podmiotu. Usługę tę należy zatem zakwalifikować do usług na ruchomym majątku rzeczowym. Usługa jest wykonywana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a jej nabywca podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium swojego kraju. Ponadto, po wykonaniu usług, towary są wywożone poza terytorium kraju, nie później niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług. Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, miejscem świadczenia przedmiotowej usługi jest terytorium kraju odbiorcy usługi, w związku z czym, usługa ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych.

Zgodnie zaś z treścią art. 83 ust. 2 ww. ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Odnosząc się do sposobu dokumentowania przedmiotowej usługi, wskazać należy, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Stosownie do art. 106 ust.

2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Jak stanowi § 27 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury te powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Mogą one nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4. Jako że świadczona przez Podatnika usługa wymieniona jest w art. 28 ust. 7 ustawy, wskazać należy, iż zgodnie z § 27 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

W przedmiotowej sprawie, tut. organ podatkowy mając na uwadze obowiązujący stan prawny stwierdza, że stanowisko Spółki odnośnie opodatkowania przedmiotowych usług stawką podatku od towarów i usług 0% - jest prawidłowe, pod warunkiem jednak, że Podatnik prowadzi dokumentację potwierdzającą spełnienie warunków do zastosowania tej stawki.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie jest kompetentny ani zobowiązany do zajęcia stanowiska w sprawie dokonania zgłoszenia celnego w ramach procedury uszlachetniania czynnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika