Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy pożyczki

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy pożyczki

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy pożyczki- jest prawidłowe

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy pożyczki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z przeprowadzonym przedsięwzięciem gospodarczym Wnioskodawca zaciągnie pożyczkę od szwedzkiej spółki F.

Część środków uzyskanych z tej pożyczki zostanie przeznaczona na udzielenie pożyczki polskiej spółce M, pozostała część zostanie w następnej kolejności przeznaczona na nabycie akcji w tej spółce.

Zgodnie z postanowieniami umowy spółki F zakres jej działalności obejmuje bezpośrednie lub pośrednie prowadzenie działalności inwestycyjnej, jak również świadczenie usług finansowych i innych podobnych usług, w tym również udzielanie pożyczek. Ponadto Spółka zaznacza, że F nie jest jej udziałowcem.

W dniu udzielania pożyczki M zakres działalności Spółki będzie obejmował bezpośrednie lub pośrednie prowadzenie działalności inwestycyjnej, jak również świadczenie usług finansowych i innych podobnych usług, w tym również udzielanie pożyczek.

Spółka nie będzie w chwili udzielenia pożyczki akcjonariuszem M.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy udzielenie Spółce pożyczki przez F oraz udzielenie przez Spółkę pożyczki M stanowią zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT czynność zwolnioną od podatku od towarów i usług, wobec czego zgodnie z treścią art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c nie podlegają one obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, umowa pożyczki, co do zasady podlega opodatkowaniu na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o p.c.c. Jednakże art. 2 wskazanej ustawy określa przypadki wyłączające opodatkowanie transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z pkt 4 tegoż artykułu nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona.

Z kolei stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy VAT.

W rozumieniu wskazanych przepisów udzielenie pożyczki stanowi zatem niewątpliwie świadczenie usług. W naszym przekonaniu czynność udzielenia Spółce pożyczki przez F powinna być zakwalifikowana do kategorii usług udzielania pożyczek świadczonych poza systemem bankowym, podkategorią PKWIU 65.22.10.

Tak samo, zdaniem Spółki, będzie zakwalifikowana czynność udzielenia pożyczki M.

Art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku usług finansowych miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. Zatem w zdarzeniu opisanym we wniosku, miejscem świadczenia usług udzielenia pożyczki Spółce przez F będzie terytorium Polski. W związku z tym omawiana czynność będzie podlegać regulacjom polskiej ustawy o VAT.

Z kolei zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 2 pkt 9 ustawy o VAT podatnikiem podatku od towarów i usług będzie w tym przypadku Spółka, jako osoba prawna będąca usługobiorcą usług świadczonych przez podatnika posiadającego siedzibę poza terytorium kraju.

W przypadku pożyczki udzielonej przez Spółkę M będzie to usługa finansowa świadczona przez Spółkę na terytorium kraju w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym, nie może budzić wątpliwości, iż omawiane zdarzenia przyszłe wypełniają hipotezę art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c., zgodnie z którą nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron (w obu przypadkach będzie to Spółka) z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów usług lub jest z niego zwolniona. Z kolei art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji 3 tegoż załącznika wymieniono jako zwolnione od podatku usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J posiadające oznaczenie PKWiU 65-67, co oznacza iż udzielenie pożyczki stanowi czynność zwolnioną od podatku VAT.

Zdaniem Spółki. w świetle wskazanych wyżej przepisów należy przyjąć, iż udzielenie Spółce pożyczki przez F, jak również udzielenie przez Spółkę pożyczki M stanowi usługę finansową, która jest zwolniona od podatku VAT. Z kolei wobec jednoznacznego brzmienia przepisu art. 2 pkt 4 ustawy o p.c.c omawiane pożyczki nie będą podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, że w omawianym zdarzeniu przyszłym czynności udzielenia Spółce pożyczki przez F oraz udzielenia przez Spółkę pożyczki M nie podlegają podatkowi od czynności cywilnoprawnych, gdyż zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy p.c.c. Spółka jako podatnik od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności jest zwolniona od podatku od towarów i usług (art. 43 ust.1 pkt 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt art. 8 ust. 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004r. (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług).

W przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 w/w ustawy, czyli m.in. świadczenia usług finansowych na rzecz ? osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych mniemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę ? miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. W związku z tym, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 i ust. 4 pkt 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług finansowych przez firmę szwedzką na rzecz Wnioskującego jest Polska.

Jednocześnie art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy stwierdza, że podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Mając powyższe na uwadze, udzielenie Spółce pożyczki przez szwedzką spółkę podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, w związku z załącznikiem nr 4 tejże ustawy, jako usługa pośrednictwa finansowego transakcja ta korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Z kolei, udzielenie pożyczki przez Spółkę polskiej firmie będzie bez wątpienia usługą finansową świadczoną na terytorium kraju. Czynności polegające na udzielaniu pożyczek pieniężnych świadczone poza systemem bankowym zaliczane są do grupy usług pośrednictwa finansowego, wobec powyższego podlegają regulacjom zawartym w ustawie o podatku o towarów i usług i również, jak wskazano powyżej, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Udzielając odpowiedzi na zapytanie Podatnika podkreślić należy, że do wydawania opinii klasyfikacyjnych oraz udzielenia pomocy w zakwalifikowaniu wyrobów (usług) do poszczególnych grupowań PKWiU upoważnione są wyłącznie odpowiednie organy statystyczne.

Jeżeli więc zawierając umowę pożyczki, Spółka będzie działała w warunkach określonych w grupowaniu 65.22.10-00.90 czynność taka będzie zwolniona z opodatkowania VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy.

Reasumując, czynności opisane we wniosku będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Kwestia opodatkowania usługi podatkiem od czynności cywilnoprawnych stanowi przedmiot odrębnego postanowienia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IBPP3/443-213/09/IK, interpretacja indywidualna

ITPP1/443-336/10/AT, interpretacja indywidualna

ITPP1/443-337/10/AT, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika