Czy można sporządzić korekty faktur za 2003 r. pomimo odmownej decyzji naczelnika urzędu skarbowego? (...)

Czy można sporządzić korekty faktur za 2003 r. pomimo odmownej decyzji naczelnika urzędu skarbowego? Czy można sporządzić korekty faktur za lata, co do których decyzja jeszcze nie zapadła?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2007r. (data wpływu 31 lipca 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości anulowania faktur: w okresie objętym odmowną decyzją urzędu skarbowego w zakresie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom i w pozostałym okresie - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości anulowania faktur w okresie objętym decyzją urzędu skarbowego w zakresie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom oraz w pozostałym okresie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu samochodów. Posiada na wykonywanie w/w usług licencje ogólnoświatowej sieci wynajmu samochodów E z siedzibą we Francji. Rezerwacje samochodów dokonywane są w centralnym systemie rezerwacji. E pośredniczy w robieniu rezerwacji, przekazywaniu pieniędzy.

Firma L jest jednym z klientów sieci E. Osobami wynajmującymi samochody są pracownicy firmy L, którym po zakończeniu wynajmu wystawiano faktury.

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej firma L wystąpiła do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o zwrot podatku należnego za 2003 r. Uzyskała decyzję odmowną z uwagi na to, iż faktury były wystawiane na kierowców firmy.

Firma L zwróciła się do Spółki I z prośbą o skorygowanie faktur ? wpisanie w pozycji płatnik danych firmy L.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy można sporządzić korekty faktur za 2003 r. pomimo odmownej decyzji naczelnika urzędu skarbowego...

Czy można sporządzić korekty faktur za lata, co do których decyzja jeszcze nie zapadła...

Zdaniem wnioskodawcy, zarówno w jednym jak i w drugim przypadku, błędnie wystawione faktury należy anulować i wystawić je ponownie na firmę L.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 106 ust.

1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem art. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ustawodawca w art. 106 ust. 8 w/w ustawy zobowiązał Ministra Finansów, aby w drodze rozporządzenia sformułował szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Wykorzystując powyższe upoważnienie Minister Finansów w rozporządzeniu z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) w rozdziale 4 określił wymogi stawiane fakturom, w tym zasady wystawiania dokumentów korygujących. Zgodnie z w/w rozporządzeniem dokumentami korygującymi są faktury korygujące i noty korygujące.

§ 16 i § 17 w/w rozporządzenia określa przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej, § 18 określa możliwości wystawienia przez nabywcę noty korygującej.

W myśl § 18 powyższego rozporządzenia, nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczącej jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą pomyłki dotyczącej jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.

Z wyżej podanego przepisu wynika, że istnieje możliwość korygowania pomyłek za pomocą noty korygującej w sposobie określenia nabywcy np.: błąd w nazwie, adresie, nr NIP, ale dotyczące konkretnego podatnika widniejącego na fakturze. Nie można natomiast w drodze wystawienia noty całkowicie zmienić nabywcy towaru (usługi).

Noty korygujące umożliwiają bowiem poprawienie pomyłek odnoszących się do zawartej transakcji, a więc z kontrahentem wymienionym na fakturze.

Uwzględniając powyższe, w przypadku gdy na otrzymanej fakturze wskazano innego nabywcę i obie strony godzą się w tej sprawie na korektę błędu, to błąd ten winien być skorygowany przez sprzedawcę poprzez wystawienie faktury korygującej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że nabywcą usługi była osoba fizyczna tj. kierowca pracujący w Spółce, stąd na tę osobę wystawiono fakturę sprzedaży. Organ podatkowy nie może jednak potwierdzić faktu, czy w momencie zamawiania usługi nastąpiła jedynie pomyłka w podawaniu danych nabywcy. W tej kwestii do porozumienia muszą dojść strony tej transakcji.

Obowiązek skorygowania okoliczności zawarcia transakcji z innym podmiotem ciąży po stronie sprzedawcy, a wnioskodawca powinien odmówić przyjęcia faktury zawierającej dane innego kontrahenta.

W zaistniałym stanie faktycznym, sprostowania transakcji można dokonać wyłącznie poprzez korektę dokonanej transakcji, co wymaga aprobaty ze strony kontrahentów:

  1. wymienionych na fakturze
  2. z którymi rzeczywiście zawarto transakcję.


W opinii tut. organu, pomimo że, przepisy ustawy nie przewidują instytucji ?anulowania faktury?, to jest możliwe wycofanie błędnie wystawionego dokumentu. Przy czym anulowanie faktury jest możliwe tylko przed wprowadzeniem jej do obrotu prawnego.

Wprowadzenie błędnych faktur do obrotu prawnego poprzez doręczenie ich kontrahentowi wyklucza zatem możliwość anulowania tych dokumentów.

Zgodnie z art. 81b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uprawnienie do skorygowania deklaracji:

  1. ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej ? w okresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą,
  2. przysługuje nadal po zakończeniu:
  1. kontroli podatkowej,
  2. postępowania podatkowego ? w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.

Unormowania Ordynacji podatkowej nie regulują kwestii w opisanym stanie faktycznym.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzono, że stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

W niniejszej interpretacji nie odniesiono się do problemów dotyczących praw podmiotów uprawnionych do zwrotu podatku należnego wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 851), gdyż były one przedmiotem innych rozstrzygnięć i podlegają odrębnym uregulowaniom niż przepisy prawa wskazane w złożonym wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika