Prawo gminy do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją

Prawo gminy do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowaną inwestycją

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 09 października 2007r. (data wpływu 18 października 2007r.) uzupełnionego pismem z dnia 19 grudnia 2007r. (data wpływu 24 grudnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu nr Z/2.06./III/3.5.1/416/05 ?Przebudowa obiektu warsztatowego Zespołu Szkół Nr 4 w T.? - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu nr Z/2.06./III/3.5.1/416/05 ?Przebudowa obiektu warsztatowego Zespołu Szkół Nr 4 w T.? .

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Starostwo Powiatowe w T. w latach 2005-2007 realizowało zadanie inwestycyjne współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego pod nazwą projekt nr Z/2.06./III/3.5.1/416/05 ?Przebudowa obiektu warsztatowego Zespołu Szkół Nr 4 w T.?.

Podatek od towarów i usług zawarty w fakturach związanych z przedmiotową inwestycją stanowił koszt kwalifikowany objęty refundacją ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Po zakończeniu przedmiotowa inwestycja została przyjęta i przekazana do użytkowania Zespołowi Szkół Nr 5 w T.

Zrealizowany projekt nie jest i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wykonana inwestycja należy do zadań statutowych powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zrealizowanego w/w projektu, Starostwo Powiatowe w T. jako beneficjent zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik, ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Starostwo Powiatowe w T. jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, że realizacja przedmiotowego projektu nie była i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zakup z którego wynika podatek naliczony musi wynikać z czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Stosownie do art. 15 ust 6 w/powołanej ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których zostały one powołane. Zadania nałożone na jednostki samorządu terytorialnego, jakimi są powiaty, wynikają z ustawy z 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1592). Zgodnie z art. 4 w/w ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Prowadzona inwestycja w ramach projektu jest zadaniem powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Starostwo Powiatowe w T. w związku z realizacja projektu nr Z/2.06./III/3.5.1/416/05 ?Przebudowa obiektu warsztatowego Zespołu Szkół Nr 4 w T.? dokonywała nabyć towarów i usług przy udziale środków otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Realizacja w/w zadania nie była wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponieważ zrealizowana przez Starostwo Powiatowe w T. inwestycja nie posłużyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Starostwie zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji, o której mowa w pytaniu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika